Jump to content

Repig Vinyl


tek

Recommended Posts

Hur mycket störs ni av repiga skivor? Spelas de i mindre bra skick lika ofta som de i bättre skick? Kanske köper en del bara nya pressningar? Hur mycket man störs av knaster och sprak borde vara individuellt, därav min nyfikenhet. 

 

För mig beror det i hög grad på musikstil, men kanske mest på dagsform. Hursomhelst har jag en del plattor i mindre bra skick som väldigt sällan eller aldrig spelas enkom pga av skicket, vilket är lite trist. 

 

Så därför har jag lajjat med ett relativt enkelt medel mot knaster/klick de senaste dagarna. Jag läste ett par korta inlägg på ett amerikanskt forum och blev inspirerad. Jag ska försöka hitta tillbaka dit och länka. Musiken jag testat med finns att återfinna från inlägg #1483 och framåt här. Jag har försökt köra med plattor i varierande skick för utvärdering.

Link to comment
Share on other sites

Jag får nog svara att det varierar hur jag reagerar. Ibland störs jag rejält och ibland inte alls. Beror på vilken musik jag lyssnar på men framförallt även på dagsformen tror jag. Dagsform, sinnesstämning, stressad, trött, avslappnad, utvilad m.m. påverkar min musikupplevelse mycket överlag. Men oavsett hur dagsformen än är när jag börjar att lyssna så har musiken en fantastisk förmåga att få mig att koppla av. Musik är fantastisk!

Men vissa skivor som knastrar lite väl mycket har jag köpt nya ex av. Ska läsa inlägget du nämner när du har hittat en länk.

Edited by LasseJ
Felstavning
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, LasseJ said:

Ska läsa inlägget du nämner när du har hittat en länk.

 

Det behövs inte, jag kommer göra en liten enkel genomgång. Referensen är mest för att visa vart jag fick idén. "Credit where credit is due".

 

13 minutes ago, LasseJ said:

Jag får nog svara att det varierar hur jag reagerar. Ibland störs jag rejält och ibland inte alls. Beror på vilken musik jag lyssnar på men framförallt även på dagsformen tror jag. Dagsform, sinnesstämning, stressad, trött, avslappnad, utvilad m.m. påverkar min musikupplevelse mycket överlag. Men oavsett hur dagsformen när jag börjar att lyssna så har musiken en fantastisk förmåga arr få mig att koppla av. Musik är fantastisk!

 

Låter ungefär som jag känner!

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, LasseJ said:

Jag får nog svara att det varierar hur jag reagerar. Ibland störs jag rejält och ibland inte alls. Beror på vilken musik jag lyssnar på men framförallt även på dagsformen tror jag. Dagsform, sinnesstämning, stressad, trött, avslappnad, utvilad m.m. påverkar min musikupplevelse mycket överlag. Men oavsett hur dagsformen än är när jag börjar att lyssna så har musiken en fantastisk förmåga att få mig att koppla av. Musik är fantastisk!

 

Det är så för mig med, musiken kommer i första hand!

 

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Repor är mycket mer störande än knaster och annat för min del. Det beror säkert på att det är mindre slumpmässigt och därför svårare att ignorera för hjärnan. Om det är riktigt illa och det går att få tag på en ny skiva så väljer jag det förutsatt att det är musik som jag spelar med någon form av regelbundenhet.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, MatsT said:

Repor är mycket mer störande än knaster och annat för min del. Det beror säkert på att det är mindre slumpmässigt och därför svårare att ignorera för hjärnan.

 

Jag håller med, ofta är knaster ett mindre problem. Lugn, gles musik är dock undantaget för mig där knaster blir ett problem, förutsatt att jag har en sån där dag då jag faktiskt hör det överhuvudtaget.

Link to comment
Share on other sites

Skulle säga att repor och knaster för mig är helt relaterat till vilken musik jag lyssnar till. Är det originalpressar kan jag överse med det utifrån mer som en tidsmässig patina. Är det nya skivor är det bara ett gissel, irriterande och helt oacceptabelt. Tycker mig märkt att vissa moderna pressningar har en ojämn kvalitet, då kan man hellre avstå från en vinylversion, det skymmer musiken i sådant fall och i dessa fall blir nog en digital variant bättre rent tekniskt och ljudmässigt.

 

I min studie av Jan Johanssons produktion från 1956 och framåt får man nog räkna med att tidens tand har satt sina spår på den tekniska kvaliteten, om det musikaliska innehållet är tillräckligt bra, så blir det njutbart ändå. Sällan stöter man på mint-kopior i dessa sammanhang och känsligheten hos moderna pickuper gör att de har en förmåga att fastna i hårfina repor. Skivorna är ofta spelade med helt andra nåltryck,  6 g,  som i den gamla klassiska HMW spelaren som jag växte upp med, vilket i vart fall när det gäller stereoplattor där det ökar brus och knaster. Som denna https://hedemoratorget.se/tv_och_ljud/3005201-skivspelare

Repor handlar mer om hur man förvarat eller hanterat skivspelaren.

På den tiden var det inte ovanligt att man förvarade skivor öppet i ställ ala diskställ i hårdplast vilket garanterat gav repor. Eller ännu värre staplade i en hög. Alla var ju inte så noga och skivtvättar var nog ganska ovanliga på 1950-talet.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Jag har svårt för repig vinyl som ger störningar vid avspelning. Värst är såklart rena repor o märken med återkommande tics. Knaster gillas inte heller samt att sönderspelade skivor som spelats på gamla skivspelare med tunga nåltryck går bort. Det ger "groove distortion" där det spricker  i transienterna. Spårväggen är sliten helt enkelt. Om det dock är ytliga märken eller repor som inte hörs gör det då inte så mycket, utan det är själva avspelningen som betyder det mesta för mig.

 

Eftersom jag gillar originalskivor i bra skick (VG+ eller bättre) så kostar det en slant med fina vax. Otaliga är de skivor som jag ratat p.g.a. skicket. Många bryr sig inte om detta utan anser att lite knaster i en gammal skiva hör till, men det funkar inte för mig. Blir inte nöjd och spelar dem inte. Nyare japanska pressar köps i undantagsfall om originalet är supersvårt eller som filler så länge, men det är sällan ljudet funkar lika bra som ett original. Ok skivan har inga störningar , men japanska pressar lutar ofta åt lite för "snällt" ljud - i alla fall på jazzsidan som intresserar mig mest.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt intressant att läsa allas infallsvinklar angående detta.

 

Här är hårdvaran som jag använt för testa mjukvara som reducerar klick och knaster. Ett ljudgränssnitt, Focusrite Clarett 2Pre som kopplas in mellan RIAA och försteg. DVS mitt RIAAsteg driver ingångar på ljudgränssnittet (ADC), och 2 utgångar på ljudgräsnittet (DAC) kopplas till försteget. Styrningen av ljudgränssnitt och det som faktiskt sköter signalbehandlingen är en ganska kraftfull laptop.

 

IMG_20190913_130643-800x600.jpg

 

Imorgon, mjukvaran...

Link to comment
Share on other sites

On 2019-09-12 at 22:24, tek said:

Hursomhelst har jag en del plattor i mindre bra skick som väldigt sällan eller aldrig spelas enkom pga av skicket, vilket är lite trist. 

De som knastrar rakt igenom blir sällan eller aldrig spelade även om de är bra. 

Skivor med djupa repor som hörs konstant spelar jag inte.

Men om det bara är lite skivbrus och enstaka knaster tycker inte jag att man störs.

Jag har några undantag som knastrar högt rakt igenom men som spelas ändå. Man får leta upp nya ex.

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt två olika mjukvarupaket för att åstadkomma en "declicker". Ena paketet är en "VST Host", se wikipedia. Jag ser det som en skalprogram där man laddar funktionalitet utefter behov via plugins. Efter lite googlande verkade Cantabile vara en stabil och bra VST Host, även om det finns flera olika varianter. Jag kör Lite-versionen av Cantabile, den är helt gratis och funktionaliteten räcker för det jag använt den. Om man vill ha möjlighet att spela in via Cantabile,  för att exempelvis rippa, så får man börja betala. "Solo" kostar runt 700kr. Än så länge har jag inte haft behov av det.

 

Setupen är simpel, välj drivrutin, samplingsfrekvens och bufferstorlek:

 

image.png

 

De plugins jag använt kommer från ett annat mjukvarupaket som heter Audio Restoration Suite från Acon Digital. I detta paket får man med fyra stycken plugins. Saxat från hemsidan:

  • DeNoise is a plug-in designed to reduce stationary noise, such as broadband noise, hiss, wind noise, buzz and camera noise. Great efforts have been put into preserving as much of the original signal as possible during the noise reduction process. As a result, DeNoise can reduce or in many cases completely remove the noise in a very transparent manner without loss of transients, attacks or “air” in the recording.
  • DeHum targets hum and buzz typically introduced by poorly grounded electrical equipment, but also other tonal noise sources like electrical motor noise.
  • DeClick is designed to remove impulsive noise such as clicks, crackle, plosives and thumps. These distortions are frequently encountered on LP and 78 RPM records, but also occur in digital recordings when recording voice without pop shield or due to drop-outs or distorted data packets.
  • DeClip restores audio recordings distorted by analog or digital clipping.

 

Jag har hittils testat 2 plugins, DeClick och DeNoise, de två andra har jag inte riktigt sett behov av och således inte testat. för närvarande ser flödet ut i Cantabile såhär:

 

image.png

 

Dvs från ingångarna går audioströmmen till en instans av DeClick och därefter till en instans av DeNoise, och därefter till utgång 3 och 4 på ljudgränssnittet.

 

Fortsätter imorgon med DeClick och DeNoise...

 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, tek said:

Jag har hittils testat 2 plugins, DeClick och DeNoise

Man är ju extremt misstänksam till detta av gammal vana, där liknande mjukvara sköljer ut ungen med badvattnet.

Alltså att mjukvaran sabbar audiosignalen när den gör declicking och denoising.

Jag vet inte.

Skulle vara intressant att få reda på lite mer i detalj vad mjukvaran gör.

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, calle_jr said:

Man är ju extremt misstänksam till detta av gammal vana, där liknande mjukvara sköljer ut ungen med badvattnet.

Alltså att mjukvaran sabbar audiosignalen när den gör declicking och denoising.

Jag vet inte.

Skulle vara intressant att få reda på lite mer i detalj vad mjukvaran gör.

 

 

Skepticism är sunt, och ja man kan sabba ordentligt om man är oförsiktig. Jag försöker inte övertyga någon, och är medveten att införa en ad/da-kedja och digital filtrering inte är särskilt lockande för de flesta, eller iallafall många.

 

-------------------------------------

 

Jag tror de flesta av dessa algoritmer beter sig liknande. Kortfattat är att man letar efter områden med mycket höga amplituder i förhållande till omgivningen, spikar. Det går ut på att man på förhand ungefär vet hur ett klick ser ut. Det är en process som sker i tidsdomänen. Tyvärr har ju algoritmen ingen aning om hur signalen skulle se egentligen, utan man får gissa. Acon Digital skriver i manualen att man estimerar vad signalen bör varit. Det kan ju i princip betyda vad som helst tyvärr, allt från enkel interpolation till valfri smartare algoritm baserat på musik/tal generellt eller på just denna inspelning.

 

Denna beskrivning är inte från Acon Digital, men jag tror att algoritmen är liknande.

 

deCrackle är inbyggt in i deClick och processen för att leta efter knaster skiljer sig mot att hitta klick: "while the decrackler algorithms eliminates the frequent, but short clicks that the human ear perceives as crackle."

 

Den tredje algorimen, som reducerar "thump"-ljud har jag inte använt. 

 

image.png

 

Jag började att labba med detta med hörlurar, men tycker att jag blev lite väl glad i att gasa på, dvs öka på reglagen ordentligt vilket inte nödvändigtvis gav trevligare lyssning, eller tar bort allt oljud. Ganska snabbt började ändrade jag mitt sätt att utvärdera, till att lyssna på vinyl så som jag normalt gör, via högtalare. Då blev strategin som jag använt är att ha så låg känslighet som möjligt för crackle och click, men som fortfarande fungerar lyssningsmässigt.

 

Jag har enbart använt lyssning för att avgöra vad som funkar för mig och jag har tycker att det har gett bäst resultat att använda en av standardinställningarna ("repair crackle and clicks") och därefter enbart justerat känsligheten för Crackle och Click. Nu när jag börjar bli varm i kläderna och snabbt kan ställa in känsligheten ska jag börja testa att ändra click expand och click time skew. 

 

- Känsligheten för klick har jag hittils behövt justera mellan ungefär 0-50%. Jag upplever algoritmen som mycket effektiv och även om de på lägre känslighet tillåter mer som blir inte klickljuden alls lika besvärande. De som klick som släpps igenom blir på nåt sätt avrundade vilket ofta räcker för mig. Justerar man reglaget över nånstans 70% nånstans så tycker jag det påverkade musiken, låter lite som klippning. Vid 90% är musiken i princip förstörd. Så jag ser det som mycket troligt att det går att få den att feltrigga om man är oförsiktig. Det bör finnas en dimension av vilken typ av musik man lyssnar på som spelar in också.

 

- Knasteralgoritmen känns inte fullt lika effektiv map känslighetsreglaget som klickalgoritmen. Skivor med både högt knaster och klick får jag intrycket att knaster måste sättas på en högre känslighet för att uppnå ett bra resultat. Reglaget har jag varierat också mellan 0%-50%, kanske lite högre i något extremfall. Jag upplever det som att man kan få en avsevärd förbättring.

 

Av de skivor jag testat brukar jag hamna ganska ofta på 20-35% på båda reglagen för känslighet, mer sällan över 40% eller under 15%. Jag har inte testat mer än lite drygt 10 skivor så man får ta ovan med en nypa salt.

 

Jag gav nog mig själv falsk marknadsföring då jag skrev att jag använt deNoise. Jag har försökt använda den, men har endast haft ett enstaka tillfälle där jag tycker den gjort någon reell nytta, vilket är alldeles för lite för att bygga någon erfarenhet på. Jag har mestadels använt den för att det är underhållande att se ett spektrum av musiken i realtid och dragit alla reglage i botten. Ska jag lyssna så länge så att datorn kommer går in och till skärmsläckaren, tar jag bort DeNoise instansen och routar om audioströmmen direkt till utgången.

Manualen anger arbetsättet såhär:

 

Regardless of the operating mode, the noise reduction algorithm requires an estimate of the expected frequency distribution of the noise called noise profile. In the adaptive mode, the noise profile is evaluated constantly using advanced statistical methods.

 

 

image.png

 

Återkommer med några avslutande kommenterar om detta ämne

Link to comment
Share on other sites

Att plocka fram en platta i mindre bra skick och slippa lyssna lite på 'spänn' för snart kommer ett riktigt elakt knäpp som en käftsmäll har varit skönt att slippa. En ökad detaljnivå märks på en del plattor när knaster har reducerats. Algoritmerna är dock inte perfekta. Jag upplever inte att jag behövt vrida upp känsligheten i mjukvaran så mycket att ljudkvaliteten blivit lidande. Eller så har jag kanske  accepterat att det inte går att få bättre bortom en viss gräns, jag vet inte.

 

överlag är den förbättring som jag tycker uppnås på många skivor är så pass bra, så att valet att behålla komponenten knappast var svårt. 

 

Jag tenderar att lyssna längre, dvs fler skivor i sträck, och med större rotation bland skivorna. Om det är nyhetens behag märker man väl med tiden.

 

Som @MatsT var inne på så vill man kunna koppla förbi ad/da-kedjan helt, så jag kommer skaffa ett nytt försteg med en

 tape/processor loop. Det andra som måste till är en dator som kan gömmas och ska endast användas för detta. Ingen skärm, utan endast styrning från telefon/surfplatta. 

 

Högsta samplingsfrekvens jag använt är 96kHz. Testade med 192kHz och vid ett tillfälle hörde jag ljud som liknande 'thumps', och Cantabile har en mätare som anger belastning, där verkade datorn ligga på gränsen att hinna med tidsmässigt. Nu har jag maxat den interna bufferstorleken och kör 96kHz och hittils ej haft problem. En gissning är att man behöver ett ljudgränssnitt med bättre bandbredd till datorn, exempelvis PCIe eller USB3 om man prompt ska upp till 192kHz. 

Min laptop är knappt belastad alls (CPU runt 5-7%) beräkningsmässigt och mängden RAM är runt 200MB med max bufferstorlek inställd i Cantabile. Om det faktiskt är gränssnittet till min Clarett 2Pre (USB2) som inte hinner med vet jag dock inte.

 

Eftersom skivor blir överlag tystare så upplever jag andra problem tydligare. Bruset som uppstår pga av skitig nål eller ett par dammfibrer som fastnat på nålen slår rätt igenom på ett annat sätt nu, tydligare. Upplever att alla mina 4 olika nålborstar är skräp just nu. 

På åtminstone en sliten platta har det hänt att jag upplevt att distorsion blivit tydligare då knaster reducerats, eller om det beror på att mjukvaran förvärrar. Det är svårt att veta då jag inte har tillgång till att kunna växla snabbt mellan med och utan filtrering.

 

Störst förbättring har varit plattor i sämre skick men jag har även haft bra resultat med relativt nya skivor som börjar bli slitna och nya pressar av lite halvknagglig kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...