Jump to content

Avantgarde Trio Classico - Kom och upplev!!!


Akkelis Audio

Recommended Posts

Vi har nöjet att ha ett par Avantgarde Trio Classico i butiken på permanent demo (tills dom är sålda). 109 db känslighet, horn rakt igenom, inkl basarna (ligger i hörnen bakom själv hornsystemet), en omtumlande, upplevelse, vi lovar.

 

Ta chansen att provlyssna ett sådant här system, det är inte säkert möjligheten kommer igen.  vi har systemet uppställt tills det är sålt vilket kan gå väldigt fort, eller ta lite längre tid.

 

Välkomna.

euphonia.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har provlyssnat och det låter jättebra, lätt, luftigt och storskaligt. Jag satt också och funderade på om reflexen i väggen från mellanregisterhornet var ett problem men kan inte säga att jag upplevde det så den stunden jag satt där. De har satt upp absorbenter för att hantera reflexen efter att bilden ovan togs och förmodligen gjorde det nytta.

 

Jag kan rekommendera en lyssning för den som har möjlighet.

Link to comment
Share on other sites

Är ju bra att bli av med väggreflexen men med så riktade högtalare så skulle jag ändå byta plats på dom och vinkla dom lite in. Och absorbenter som man spelar i sidled på kommer inte dämpa alla frekvenser så bra ändå. Huvudsaken att man gillar resultatet. Men har väldigt god egen erfarenhet av Trio Classico efter hyfsat många timmars inställningar.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, thli72 said:

Byter man plats på dom kommer väl mellanregister hornen så nära varann att det nästan blir "mono lyssning" ?

 

Det kanske är att ta i men man måste nog sitta närmare högtalaren och det är lite problematiskt eftersom det krävs att man sitter en bit bort för att få en bra integration.

 

Link to comment
Share on other sites

Nejdå, inte alls, högtalaren har i grunden en ganska bred stereobild då mellanregister och diskant sitter ganska långt ifrån varandra.

Så väggnära mellanregister med eller utan absorbenter är ett större problem. Helt klart är högtalaren gjord för att stå mera fri. 

Link to comment
Share on other sites

Har lyssnat på en hel del Avantgarde-uppställningar under åren, dock inte specifikt denna och konstaterat att de kräver både rätt lokaliteter, musikval och uppställningskompetens. Men om man får till dem rätt så sjunger änglakörer av välljud. Maken till lätthet och otvungenhet i ljudbilden får man leta efter, men den tippar lätt över i obalans vid missmatch och felaktig placering. Lite som högtalarnas formel 1.:):tongue: Skulle varit kul att lyssna när man har referenser kvar i huvudet. Roligt att dessa system kan landa i Sverige!:thumbsup:

 

Calm

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har lyssnat på systemet vid två tillfällen och det är det bästa hornljudet jag hört hos Akkelis. Kanske överhuvud taget. Basarna är minst sagt potenta och hornens snabba släpp och luftighet är så klart slående.  Det är sprutt i ljudet. Uppställningen är riktigt bra. Alla system kan trimmas med placering och kringutrustning nästan i det oändliga, men detta system låter redan riktigt bra. I mina öron hör jag inget uppenbart som skulle behöva vinna på att justera högtalarna speciellt mycket.  Fördelarna är ju så klart hornens riktverkan så att sidoväggen ger mycket mindre effekt än hos en annan konstruktion. Att sitt en bit längre bort från högtalarna än andra konstruktioner är också bra, men det funkade att sitta lite närmare än jag hade gissat. 

För mig är detta ett system som i grunden är "hemma". Det går så klart att kräma ut mer välljud ur det. Tid och nerdig matchning av olika kablar och andra delar i systemet kommer ge än mer välljud, men som sagt, systemet har alla parametrar för att kunna titulera sig som komplett. Bråddjup kraftfull definierad dynamisk och stor bas där musiken kräver det, naturlighet i alla register och dynamik och klarhet i ljudet. Jag som har en viss känslighet för karaktären som horn kan ge och som ofta stör mig i ffa mellanregistret med vilolin och ibland sång ffa från kvinnor funkar bättre än vanligt, men nog hör jag det. Men det är så, jag har inte någon lång stor erfarenhet av horn och och jag/man måste lyssna in sig. Kul att lyssna är det i alla fal. Det är svårt att inte uppskatta hornens snabba kraft i musiken. 

Så klart ställer system med kraft och energi i alla register extremt stora krav på rummet. Överladdade akustiska effekter kan trasa sönder vilket High-End system som helst, men det funkar förvånansvärt bra i detta rum och gör systemet rättvisa.

Ett klassiskt "top of the line"-system, som fokuserar mer på musik än HiFi-parametrar. Så skall det vara och då gillar jag det bäst.  Detta borde alla höra innan någon lägger vantarna på det. Stefans uppmaning är klok... innan man får gratulera nästa ägare.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har också lyssnat, dock väldigt lite. En luftighet, eller lätthet, som är ljuvlig tycker jag. Men systemet tar plats, basarna är stora och systemet kräver kanske ett lite bredare rum rent estetiskt, skulle jag hävda. När jag lyssnade var det hopkopplat med, i sammanhanget,  rätt så enkel elektronik. Att det ändå lät så fint är imponerande. Skulle såklart vara kul att lyssna än mer och med än finare kringutrustning, något som den blivande ägaren alldeles säkert komma ha. 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Apexorca said:

 

Låna hem och jämför. Du har ett stort rum som skulle funka. :D

Hehe! Mitt rum är nästan på pricken som hos Akkelis, 4 m  i bredd och 8,7 långt. Tror Trio förtjänar en bredd på minst 6 m.

De är inte små direkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...