Jump to content

Säkerhet, skyddsjord och chassin av metall...


KSM

Recommended Posts

Hej,

 

Är ju rätt ny som aktiv deltagare i detta eminenta forum (har dock smygläst länge) men har av olika anledningar inte riktigt haft gnistan att bidraga i nån direkt omfattning... hoppas kunna ändra på det och även presentera mig lite bättre framöver.

Hur som helst så har jag lite huvudvärk ang min senaste uppgradering, ett linjärt nätagg till min AMG Giro. Original-agget till Giro är ett litet switchat dito och jag försöker kategoriskt att byta till linjära när tillfälle ges. Det är AMG själva som står för den nya produkten och jag fick i somras, mha Perfect Sense, tillfälle att utvärdera (tack Marcus). Det initiala resultatet blev ljudmässigt positivt men jag stördes av ett brum (på högre volym) som inte fanns med original-agget vilket ledde till att jag började mäta och fundera. Det visade sig att den jord-koppling som original-agget hade på likströmssidan inte existerade. Till saken hör att jag även fick bekräftat av AlfaGTV (tack för hjälpen) att också Viella har jord på matningssidan på det linjära agg som medföljer. 

Med Perfect Sense goda minne tilläts jag att öppna agget för vidare undersökning. Till min stora förvåning fanns INGEN anslutning av jord/skyddsjord vare sig till metall-chassi eller elektronik trots en vanlig jordad IEC-kontakt. Nu gjorde så jag småningom en liten hemmamodd (med ok från Marcus) och anslöt utgående DC(-) till skyddsjord och brummet försvann mycket riktigt direkt.

 

-Nu till min egentliga fråga, om någon är hemma på området elsäkerhet, är det verkligen ok att helt strunta i skyddsjord till chassi när man monterar i ett dito av metall?

Och varför montera en jordad IEC om jorden inte används :39:...produkten är för övrigt CE-märkt.

Sen kan man ju undra varför man helt utelämnar jord på matningssidan när original-konstruktionen har jord ansluten, hål i huvet?

 

mvh

/Stefan

 

 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, KSM said:

Nu till min egentliga fråga, om någon är hemma på området elsäkerhet, är det verkligen ok att helt strunta i skyddsjord till chassi när man monterar i ett dito av metall?

 

Ja men då är det under förutsättning att det är en dubbelisolerade apparat.

 

De hela verkar lite märkligt, hur var jorden avslutad i nätaggregatet? 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, octavia rs said:

 

Ja men då är det under förutsättning att det är en dubbelisolerade apparat.

 

De hela verkar lite märkligt, hur var jorden avslutad i nätaggregatet? 

 

Dubbelisolerad menas i så fall?

Det sitter bara ett vanligt kretskort inskjutet med lödda komponenter, dock inga lösa kablar förutom dc-ut.  IEC-kontakten är lödd direkt på kortet men jorden slutar där i en isolerad lödpunkt (förutom modden jag gjorde till dc-). 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, KSM said:

Dubbelisolerad menas i så fall?

 

Att höljet är isolerat på så sätt att ett fel internt inte kan utgöra någon fara, har apparaten en symbol fyrkant i fyrkant är den dubbelisolerad.

 

11 minutes ago, KSM said:

IEC-kontakten är lödd direkt på kortet men jorden slutar där i en isolerad lödpunkt (förutom modden jag gjorde till dc-). 

 

Har du mätt ifrån jorden i IEC kontakten till höljet på den så de verkligen inte är kontakt?  De kan gå via kretskortet och ut i höljet via en skruv eller liknande svårt att veta utan att mäta eller se en bild.

 

Att jorda minusen till skyddsjord är inget direkt ovanligt och de finns många PSU där man gjort så. 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, octavia rs said:

 

Att höljet är isolerat på så sätt att ett fel internt inte kan utgöra någon fara, har apparaten en symbol fyrkant i fyrkant är den dubbelisolerad.

 

 

Har du mätt ifrån jorden i IEC kontakten till höljet på den så de verkligen inte är kontakt?  De kan gå via kretskortet och ut i höljet via en skruv eller liknande svårt att veta utan att mäta eller se en bild.

 

Att jorda minusen till skyddsjord är inget direkt ovanligt och de finns många PSU där man gjort så. 

 

Ok, tack... ska kolla efter fyrkant.

Jag har mätt alla möjliga kopplingar för jord inkl chassi men nej, ingen anslutning till någonting alls. Den slutar helt enkelt i en helt isolerad lödpunkt.

Jordningen av dc-minus har jag gjort själv som lösning på brum-problemet...  dock har båda original-aggen (Giro, Viella) redan jord ansluten till dc-minus vilket gör det än mer märkligt att det nya agget inte har någon sån anslutning alls.

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, octavia rs said:

 

Att höljet är isolerat på så sätt att ett fel internt inte kan utgöra någon fara, har apparaten en symbol fyrkant i fyrkant är den dubbelisolerad.

 

 

Nope, finns ingen ”fyrkant”-symbol på chassit... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, KSM said:

Nope, finns ingen ”fyrkant”-symbol på chassit...

 

Ända man kan göra är att gå till tillverkaren och se vad de säger antingen är det ett fel i bara den du har eller så är det så i alla. 

 

1 hour ago, KSM said:

dock har båda original-aggen (Giro, Viella) redan jord ansluten till dc-minus vilket gör det än mer märkligt att det nya agget inte har någon sån anslutning alls.

 

 

Är de andra två switchade aggregat?

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, octavia rs said:

 

Ända man kan göra är att gå till tillverkaren och se vad de säger antingen är det ett fel i bara den du har eller så är det så i alla. 

 

 

Är de andra två switchade aggregat?

Har försökt få svar från AMG länge men de kniper i frågan.

Giro har som sagt ett switchat och dessutom med plasthölje, Viella däremot är linjärt och i metall. Viella har en separat jord på DC-sidan men enl vad jag förstod av AlfaGTV så saknar ev även den skyddsjord till chassi. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, KSM said:

Har försökt få svar från AMG länge men de kniper i frågan.

 

Eftersom de är svårt när man inte vet exakt hur tillverkaren tänkt eller alla detaljer kring produkterna så är det inte helt enkelt. Om de är så att man struntat i att skyddsjorda en produkt som kräver skyddsjord så är det ju ett uppenbart fel. Om en produkt är osäker så faller det på importören/agenturen i Sverige att dra tillbaka produkten (oftast ser man att de blir försäljningsförbud utfärdat ifrån Elsäkerhetsverket) men jag tror ju inte direkt att ett uppgraderat nätaggregat till en skivspelare blir kollat :) så de blir nog eventuellt att @Perfect sense som importerar AMG får kolla med dem vad som gäller i detta fallet.

 

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/forsaljningsforbud/

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, octavia rs said:

 

Eftersom de är svårt när man inte vet exakt hur tillverkaren tänkt eller alla detaljer kring produkterna så är det inte helt enkelt. Om de är så att man struntat i att skyddsjorda en produkt som kräver skyddsjord så är det ju ett uppenbart fel. Om en produkt är osäker så faller det på importören/agenturen i Sverige att dra tillbaka produkten (oftast ser man att de blir försäljningsförbud utfärdat ifrån Elsäkerhetsverket) men jag tror ju inte direkt att ett uppgraderat nätaggregat till en skivspelare blir kollat :) så de blir nog eventuellt att @Perfect sense som importerar AMG får kolla med dem vad som gäller i detta fallet.

 

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/forsaljningsforbud/

 

Tack för dina synpunkter. Jo jag tror faktiskt att Marcus grävt ordentligt utan att få något svar från AMG, om det är ren nonchalans från deras sida eller om man ska ana ugglor i mossen är väl frågan...

Link to comment
Share on other sites

Det är knepigt det här. Dels att få en tydlig bild och förståelse för konstruktionen, men också att få svar och besked ifrån rätt instans. AMG har en central distributör i Europa vilken vi som partners kommunicerar med, vilka sitter mellan oss och tillverkaren. Jag har med andra ord ingen kontakt direkt med tillverkaren där all dialog förs med denna mellanhand. Det gör att en del stannar där, men också att man inte alltid kan eller vill svara på specifika frågor gällande konstruktionsval. I vissa fall så kan det handla om att man helt enkelt vill hålla vissa saker för sig själva. I andra fall som här så ska man rimligen kunna kräva ett svar då det finns oklarheter kring elsäkerheten.

 

Jag ska göra ett försök till att få klarhet i detta.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

Tack för det Marcus,

Ja det är knepigt att förstå vad de gjort. Tänkte ett tag om de hade ett extra jordplan i kortet el dyl men det verkar vara ett vanligt dubbelsidigt kort. Inte heller är den märkt som den ska om den vore ”dubbelisolerad”. Bra att få ta del av andras insikter på området...

Link to comment
Share on other sites

Vi hade ju en konversation runt detta för en tid sedan Stefan, och jag lägger till min fula bild så kanske det blir tydligare. Det här är alltså Viellas nätagg. Där jag har krafsat ned 0 Ohm hade Stefan ingen kontakt alls från början. På mitt agg är inte heller chassit anslutet till skyddsjord.

 

 

bild.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Vi hade ju en konversation runt detta för en tid sedan Stefan, och jag lägger till min fula bild så kanske det blir tydligare. Det här är alltså Viellas nätagg. Där jag har krafsat ned 0 Ohm hade Stefan ingen kontakt alls från början. På mitt agg är inte heller chassit anslutet till skyddsjord.

 

 

Stämmer bra Micke, enda skillnaden är att du har en 3-polig matning till Viella med separat jord/skyddsjord. Ser att din burk inte heller har någon ”fyrkant” som markerar dubbelisolering.

Jag är ju lite för färsk på forumet för att få posta bilder så jag får försöka beskriva mig fram så länge...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lite sent om sider så har vi nu fått svar ifrån AMG:s representant. För att förtydliga så har man en central partner som hanterar alla relationer med respektive distributör/importör i respektive land.
 

"The powersupply of the Giro is a unit that is classified as Schutzklasse (protection class) 2. It also uses what we call a “two-chamber-transformer”. This means the case of the power-supply has not to be grounded. Normally with products of this class, manufacturers use power-cords with only 2 connectors, but with this power-supply, we decided to bring the third connector (ground) into the unit too, but without connecting it. This allows us to make the modification that you made in case any problems come up (The case of your customer shows, that this was a good idea, although it has been the first time ever that a problem like this occurred). Both ways of connecting are correct and conform to all rules. There is no danger and everything is designed up to all relevant regulations."
 
Link to comment
Share on other sites

On 2019-09-04 at 11:21, KSM said:

Och varför montera en jordad IEC om jorden inte används :39:..

Tycker det är bra att det alltid sitter en IEC nätbrunn, men om jordpinnen inte är ansluten bör den tas bort så att användaren ser detta utan att behöva öppna apparaten.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...