Jump to content

Hemma hos MBP


MBP

Recommended Posts

Tänkte att det kunde vara lämpligt att visa upp vad som finns hemma hos mig när jag nu fått äran att delta i detta forum!

 

Resan har tagit några år som sig bör med både positiva upptäckter och en del sura citroner.

 

C7TzqFm.jpg 

 

Högtalare är Vienna Acoustics Mahler uppgraderade till mk2, en högtalare jag lyssnat till tidigare och verkligen uppskattat så när chansen dök upp på ett par i närområdet jag kände till sedan tidigare och jag visste var i gott skick kunde jag inte låta bli....

Dom har nu bott i mitt hem i ett halvår och suget efter nya högtalare existerar inte längre! :) 

 

eXCt0bt.jpg 

 

Tidigare högtalare har bla varit Dynaudio från Focus och Excite serien, men även Klipsch Rf-7mkll.

 

I vårt hem strömmas mestadels musiken och då det finns någon hemma hela dagarna står allt på från morgon till kväll, som småbarns förälder så är  tillfällena man kan lyssna ostört färre men man har nu fått en grym förmåga att snabbt sätta sig till rätta när chans ges. :) 

 

För tillfället använder jag en Allo digi one Signature till  Roon vilket funkar bra hos mig.

 

Allon:n är kopplad till en AMR DP-777se vilket för mina öron är den dac jag provlyssnat som fallit mig i smaken.

 

1Q1Ai2S.jpg 

 

HALctnT.jpg 

 

Jag har märkt att rör passar mig och dom kommer återkomma på bild snart igen.

 

Som försteg har jag ett Xindak XA3250 vilket kanske inte anses så glamoröst, dock tycker jag att det låter galet bra med tanke på priset, mitt har Mullard NOS rör och det lyfte ytterligare när likriktar röret byttes till ett NOS Gec.

 

 

h2KyoRJ.jpg 

 

På bilden syns även min Cd-transport, en Audiolab 6000CDT som används främst när jag får ha rummet för mig själv :) 

Då spelas även en del vinyl som sparats från yngre ålder, en Rega Rp3 med Elys 2 och ett Bladelius Phonofix sköter det hela.

 

När mina Vienna flyttade in ägde jag ett Parasound A21, ett slutsteg som jag varit mycket nöjd med, speciellt med tanke på pris.

Det spelade bra men jag var lite sugen på att prova något nytt och plötsligt dök det upp något roligt på Rehifi:s hemsida!

 

pVTlYlL.jpg 

 

hYKgwG8.jpg 

 

 

Nu-Vista 300 från Musical Fidelity helt nytt i kartong, har en bekant som pratat mycket varmt om just detta slutsteg så det kändes intressant att testa speciellt då det var helt nytt.

Ljudet lyfte till en ny nivå hos mig, så pass att jag nu dom senaste 6 månaderna inte känner behov att leta nya prylar utan i lugn och ro lyssna på musik och fundera på vad nästa steg kan bli, vilket nog är att testa ny streamer.

Lumin, Innous och även 432 Evo känns som intressanta kandidater.

 

Tack och bock.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, byZan said:

Välkommen och alltid lika roligt att se hur andra har det och hur resan förflutit:)

 

/byZan

 

22 hours ago, triomio said:

Välkommen! Fin anläggning minsann. :thumbsup:

 

13 hours ago, Perfect sense said:

Roligt Matts - välkommen som sagt! Extra roligt är att antalet inlägg och presentationer i allmänhet ser ut att öka med mer fart och aktivitet här :).

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Tackar! :) 

Link to comment
Share on other sites

Den här helgen började bra med ett vadderat kuvert i brevlådan.

 

f6HgR7w.jpg

 

Då jag köpte mitt försteg begagnat och inte har en aning om hur länge rören varit i drift tänkte jag att det vore roligt att byta lite.

Har hittills testat JJ, Mullard och Philips och Mullard har jag gillat bäst så nu damp det ner fyra förpackningar med rör i bra skick.

 

 

Trevlig helg

 

 

Edited by Matts
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tänkte skriva en rad om ett paket som levererades i veckan.

 

En tanke har funnits ett bra tag men jag trodde det skulle få vänta ett tag till, jag skrev i mitt första inlägg att jag tänkte fokusera på vad en bättre streamer skulle tillföra men i ärlighetens namn så var det försteget som det behövde fokuseras på i första hand.

 

Chansen dök upp på att testa ett försteg som jag hört och läst mycket gott om, en produkt som jag varit intresserad av men så vitt jag vet inte säljs av handlare i vårt avlånga land vilket gör det hela lite svårare.

 

Då det är ett bildforum så kommer här just en bild ?

 

o8Na9ix.jpg 

 

 

Ett Audible Illusions M3B.

 

Ingen fjärrkontroll, två volympottar och definitivt ingen dac eller andra nymodigheter inbyggt, inte för att det är fel utan bara för att det inte inte är vad jag vill att mitt försteg ska innehålla. Ok en fjärr skulle varit trevligt dock... ?

 

 

Fl1hGoc.jpg 

 

Separat strömförsörjning.

 

4YrdkjC.jpg

 

 

 

Jag har mycket svårt för att låta bli att lyfta på locket på den elektronik jag köper, inte för att jag är speciellt kunnig eller utbildad i ämnet utan enbart för att jag tycker att det intressant samt ger en god dos ”feel good”, och just feel good är viktigt eller hur?! ?

 

ZXFVvvl.jpg

 

Kvalitets känslan är mycket god, reglage är gedigna och det känns mycket välbyggt.

 

I dag är första gången jag verkligen kunnat lyssna och det låter mycket bra, nu ska det bara få spela musik och intrycken ska insupas!

 

Trevlig helg!

Mattsa

Edited by Matts
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter två veckors testande och lyssnande så börjar bilden klarna av hur Audible Illusions försteget presterar hemma hos mig i mitt system.

 

Det har helt klart levt upp till dom förväntningar jag haft och verkligen förbättrat mitt system, jag har svårt att beskriva ljud i text men det har gett mig en klar förbättring och det passar mig och det jag uppskattar när jag lyssnar, kul!

 

Det har varit två veckor med en handfull artister och album som jag lyssnat mycket till och verkligen känner igen och har en bra bild av hur det tidigare har spelat och presenterats här hemma, närvaron är påtagligt bättre i både röster och instrument vilket är föga förvånande iofs kanske med tanke på att jag faktiskt uppgraderade relativt mycket kontra tidigare försteg.

 

Något som överraskat mig dock och känns riktigt roligt är att min cd-transport lyckas låta så mycket bättre nu, det hade jag inte riktigt väntat mig med tanke på att det är en enkel Audiolab spelare.

Förut så var streaming och cd väldigt likt ljudmässigt men nu gräver cd-spelandet helt klart mer information och välljud.

 

Så nu börjar tankarna snurra angående det här med streaming.... ? Så nu får ni gärna komma med input och åsikter! ?

 

För tillfället använder jag Roon kopplat till mitt TIDAL konto när jag streamar, då min fru spelar musik dagligen och tycker att Spotify är så mycket enklare att använda så behöver vi ha tillgång till den tjänsten också, min tanke har hela tiden varit att alla i familjen som är av den längd att dom når upp till stereon också ska kunna använda den, viktigt för mig!

 

Vad jag funderar på/ anser att jag vill ha är en produkt som kan rippa och på ett bra sätt spela upp lagrad musik samtidigt som jag har tillgång till streaming tjänster, då jag är relativt ovan/ointresserad av datorer så vill jag helst inte börja krångla med en separat NAS i mitt nätverk. Därav tanken att jag vill att en eventuell ny maskin ska kunna sköta både rippning och lagring.

 

Jag har för tillfället ingen musik lagrad på hårddisk.

 

Självklart har jag redan lite koll på vad som skulle kunna passa oss Tex Innuos, 432 Evo eller ev Cocktail audio.

Aurender känns tyvärr inte aktuellt pga jag vill ha stöd för Roon.

Det viktigaste är självklart ljudkvalitet men som så ofta nämns här så känns gränssnitt som används för att styra systemet mycket viktigt också.

 

Det jag har lite svårt att sätta mig in i är vilken produkt som blir ”rätt” kontra mitt system i övrigt, tex om jag tittar på Innuos är det Zen eller Zenith som är rätt. Självklart kan bara test i hemmamiljö verkligen bestämma det men det vore ändå roligt att få lite input om någon annan redan testat lite och har åsikter. ?

 

Tyck gärna till nu och förklara för mig vad jag missat. ?

 

/Matts 

 

 

 

 

 

OTpYq5k.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Matts said:

Efter två veckors testande och lyssnande så börjar bilden klarna av hur Audible Illusions försteget presterar hemma hos mig i mitt system.

 

Det har helt klart levt upp till dom förväntningar jag haft och verkligen förbättrat mitt system, jag har svårt att beskriva ljud i text men det har gett mig en klar förbättring och det passar mig och det jag uppskattar när jag lyssnar, kul!

 

Det har varit två veckor med en handfull artister och album som jag lyssnat mycket till och verkligen känner igen och har en bra bild av hur det tidigare har spelat och presenterats här hemma, närvaron är påtagligt bättre i både röster och instrument vilket är föga förvånande iofs kanske med tanke på att jag faktiskt uppgraderade relativt mycket kontra tidigare försteg.

 

Något som överraskat mig dock och känns riktigt roligt är att min cd-transport lyckas låta så mycket bättre nu, det hade jag inte riktigt väntat mig med tanke på att det är en enkel Audiolab spelare.

Förut så var streaming och cd väldigt likt ljudmässigt men nu gräver cd-spelandet helt klart mer information och välljud.

 

Så nu börjar tankarna snurra angående det här med streaming.... ? Så nu får ni gärna komma med input och åsikter! ?

 

För tillfället använder jag Roon kopplat till mitt TIDAL konto när jag streamar, då min fru spelar musik dagligen och tycker att Spotify är så mycket enklare att använda så behöver vi ha tillgång till den tjänsten också, min tanke har hela tiden varit att alla i familjen som är av den längd att dom når upp till stereon också ska kunna använda den, viktigt för mig!

 

Vad jag funderar på/ anser att jag vill ha är en produkt som kan rippa och på ett bra sätt spela upp lagrad musik samtidigt som jag har tillgång till streaming tjänster, då jag är relativt ovan/ointresserad av datorer så vill jag helst inte börja krångla med en separat NAS i mitt nätverk. Därav tanken att jag vill att en eventuell ny maskin ska kunna sköta både rippning och lagring.

 

 

 

Det jag har lite svårt att sätta mig in i är vilken produkt som blir ”rätt” kontra mitt system i övrigt, tex om jag tittar på Innuos är det Zen eller Zenith som är rätt. Självklart kan bara test i hemmamiljö verkligen bestämma det men det vore ändå roligt att få lite input om någon annan redan testat lite och har åsikter. ?

 

Tyck gärna till nu och förklara för mig vad jag missat. ?

 

/Matts 

 

Jag tillhör kategorin som aldrig streamat eller rippat musik. Anledningen är att jag varit mycket nöjd hittills med CD som jag tycker är praktiskt och varit bra även ljudmässigt, dock inte fullt i klass med analog, vinyl och Open Reel.

Kände dock en begränsning att inte kunna lyssna på ny musik som släpps i de genrer som jag är intresserad av jazz och klassisk. När jag väl testlyssnat brukar jag köpa på LP. Detta är mitt främsta mål med att testa en streamer. Sedan finns ett annat krav och att det måste vara lika enkelt som att ladda en CD och med samma driftsäkerhet. Datastrul är det värsta jag vet och gör mig bara frustrerad och gör att jag ger upp vidare lyssning.

Steg 1. Efter att testat en enklare lösning med en Roon Rock med en redan ägd hårddisk, så kände jag att mediet fungerade så som jag ville.

             Ville inte lägga en förmögenhet på streamer eftersom det aldrig skulle bli förstahands-signalkällan utan bara ett komplement.

Steg 2. Letade en relativt billig lösning som ändå var bra och som ändå ljudmässigt kunde matcha min MSB DAC/CD-Drive-lösning. Hittade Innuos Zen som kan 

              streama upp till nivån motsvarande DSD 128 men tyvärr pga av MSB-dacen blir först omvandlad till PCM, vad jag förstår och då även rippa.

Steg 3. Lånade hem en Innuos Zen före sommaren och blev så nöjd att jag beställde ett eget ex. med 8TB lagring för att senare eventuellt kunna rippa ner min CD-samling.

 

Sitter nu mycket nöjd med denna lösning och till min förvåning så spelar den helt i nivå med min MSB-CD-Drive. Dac:en är densamma för både drive och streamer så förutsättningarna för digitalspelning var densamma. 

Kör via min laptop från lyssningsplatsen som fjärr och display och allt fungerar också rent hanterings- och datamässigt, utan annat mindre strul som beror på att bredbandet ibland fallerar pga överbelastning i flerfamiljshuset där jag bor.

 

Slutsats: Mycket nöjd utan ha blivit skinnad in på benen i någon exklusiv lösning. Sedan har jag hört att  Innuos Statement-spelaren lyfter till en ytterligare nivå . Men då pratar vi helt andra pengar.  Skall dock börja lite tweakning för att optimera Zen-streamern till full prestanda.

 

Calm

 

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, calm said:

Jag tillhör kategorin som aldrig streamat eller rippat musik. Anledningen är att jag varit mycket nöjd hittills med CD som jag tycker är praktiskt och varit bra även ljudmässigt, dock inte fullt i klass med analog, vinyl och Open Reel.

Kände dock en begränsning att inte kunna lyssna på ny musik som släpps i de genrer som jag är intresserad av jazz och klassisk. När jag väl testlyssnat brukar jag köpa på LP. Detta är mitt främsta mål med att testa en streamer. Sedan finns ett annat krav och att det måste vara lika enkelt som att ladda en CD och med samma driftsäkerhet. Datastrul är det värsta jag vet och gör mig bara frustrerad och gör att jag ger upp vidare lyssning.

Steg 1. Efter att testat en enklare lösning med en Roon Rock med en redan ägd hårddisk, så kände jag att mediet fungerade så som jag ville.

             Ville inte lägga en förmögenhet på streamer eftersom det aldrig skulle bli förstahands-signalkällan utan bara ett komplement.

Steg 2. Letade en relativt billig lösning som ändå var bra och som ändå ljudmässigt kunde matcha min MSB DAC/CD-Drive-lösning. Hittade Innuos Zen som kan 

              streama upp till nivån motsvarande DSD 128 men tyvärr pga av MSB-dacen blir först omvandlad till PCM, vad jag förstår och då även rippa.

Steg 3. Lånade hem en Innuos Zen före sommaren och blev så nöjd att jag beställde ett eget ex. med 8TB lagring för att senare eventuellt kunna rippa ner min CD-samling.

 

Sitter nu mycket nöjd med denna lösning och till min förvåning så spelar den helt i nivå med min MSB-CD-Drive. Dac:en är densamma för både drive och streamer så förutsättningarna för digitalspelning var densamma. 

Kör via min laptop från lyssningsplatsen som fjärr och display och allt fungerar också rent hanterings- och datamässigt, utan annat mindre strul som beror på att bredbandet ibland fallerar pga överbelastning i flerfamiljshuset där jag bor.

 

Slutsats: Mycket nöjd utan ha blivit skinnad in på benen i någon exklusiv lösning. Sedan har jag hört att  Innuos Statement-spelaren lyfter till en ytterligare nivå . Men då pratar vi helt andra pengar.  Skall dock börja lite tweakning för att optimera Zen-streamern till full prestanda.

 

Calm

 

 

Tack Calm.

 

Kul att höra att du är nöjd med din Zen och intressant att du tycker att den matchar din MSB-CD-Drive.

Just denna typ av produkt måste både kunna leverera ljudkvalitet och handhavande vilket just verkar vara något Innuos klara bra! ?

 

Vad för ”tweaking” har du planerat för din Zen?

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Matts said:

 

Tack Calm.

 

Kul att höra att du är nöjd med din Zen och intressant att du tycker att den matchar din MSB-CD-Drive.

Just denna typ av produkt måste både kunna leverera ljudkvalitet och handhavande vilket just verkar vara något Innuos klara bra! ?

 

Vad för ”tweaking” har du planerat för din Zen?

 

Matts

Mest kablar och ett nytt nätaggregat till min switch som jag köpt, dvs ett som ett som är lite mer avancerat än medföljande väggbula. Om det sedan blir någon förändring rent ljudmässigt blir en annan sak som måste utvärderas. Nya fötter blir det också, Cerapucer.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, calm said:

Mest kablar och ett nytt nätaggregat till min switch som jag köpt, dvs ett som ett som är lite mer avancerat än medföljande väggbula. Om det sedan blir någon förändring rent ljudmässigt blir en annan sak som måste utvärderas. Nya fötter blir det också, Cerapucer.

 

Calm

 

Alltid kul med tweaks. ???

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, rikard said:

Mitt råd är bara att ligga lite lågt med att rippa cd skivor, jag säger inte att det är fel att ha möjlighet till det, men fokusera inte för mycket på det till en början. Låt det komma efterhand om du känner behov av det.

 

Tack rikard!

 

Fokuset blir självklart på ljudkvalitet, känns dock som att det vore skönt att även kunna lagra en del musik i spelaren.

I dagens läge handlar jag fortfarande min musik ”fysiskt” då jag har en mycket trevlig affär i närheten som både säljer nytt och begagnat, skönt att botanisera runt bland hyllorna! ?

 

Tanken med att kunna lagra var att jag då även skulle kunna handla musik som jag laddar ner i spelaren direkt, något jag inte gör för tillfället och inte har någon vana av.

 

Matts

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, rikard said:

Mitt råd är bara att ligga lite lågt med att rippa cd

Varför det? Man får en helt annan överblick över sin musik. Mitt råd är att ta det bit för bit ungefär som man käkar en elefant. Jag höll på i nästan 4 år med några varje kväll och har nu ca 4,000 album rippade eller nästan 60,000 filer. 

 

Ett tips är också att vara noga och konsekvent med katalogisering och med bibliotek. Lita inte på den megadata som följer med. Ibland har albumbilder dålig upplösning. Då lägger jag in andra. Minimumkrav från mig är 500 pixlar. Data är ofta inkomplett och inkonsekvent mellan olika album av samma artist, t ex inom musikstilar. Klassisk musik är värst. Skall man lagra på orkester, dirigent eller något annat?  För jazz, hur lagrar man t ex Art Pepper sextett kontra Kvartett? Jag har valt Art Pepper. Metadata kan vara vad som. Samma sak med pop, kontra rock, R'n'b, cotemporary. Ena albumet kan ha det ena, nästa det andra. Inget piano är helt självspelande. Några hundra album går väl hålla reda på men efterhand som diskoteket växer ångrar man snart att man inte gjort det ordentligt.

 

Idag kan jag söka på artist, titel, årtal, kompositör, genre, årtal och HDCD eller inte. Det finns fler saker att söka om jag aktivera dessa (från metadatan). 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Bebop said:

Varför det?

 

För precis som du säger så kan det vara en hel del jobb och jag tycker det är vettigt att bekanta sig med tekniken så man har bättre koll på vad man vill när och om man väljer att ta det steget. En integrerad/automatisk lösning som Innuos erbjuder en viss enkelhet, men vanligtvis kommer det annars med en hel del komplexitet i form av NAS, nätverk och backuplösningar. Hårddiskar går sönder, det är bara en tidsfråga, då vill man ha nån form av väg tillbaka om man nu lagt en massa tid på att rippa och organisera. Dessutom, hur tråkigt det än kan låta så kommer merparten av skivorna redan finnas tillgängliga via streaming tjänsterna. Om man som de flesta i detta forum har stora fina CD samlingar och anläggningar för att spela upp dem så skulle jag råda till att fortsätta lyssna på CD skivor, men använda streaming som ett komplement och sen se hur det utvecklas och om man ändrar sina vanor. Dessutom, på det sätt som Roon hanterar ditt musikbibliotek så suddas gränserna mellan streaming tjänster och lokala filer ut till nästan obefintligt.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calm said:

Mest kablar och ett nytt nätaggregat till min switch som jag köpt, dvs ett som ett som är lite mer avancerat än medföljande väggbula. Om det sedan blir någon förändring rent ljudmässigt blir en annan sak som måste utvärderas. Nya fötter blir det också, Cerapucer.

 

Calm

 

Har inte Innuos Zen en egen inbyggd bra switch?  Då borde du kunna koppla den direkt till routern.:Thinking:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, plind said:

Har inte Innuos Zen en egen inbyggd bra switch? 

 

Innuos har dubbla nätverksportar på alla sina prylar tror jag men de är helt enkelt ett moderkort med dubbla portar så moderkortet får agera switch om man kopplar sin streamer till den ena porten (Innuos agerar enbart server i det fallet).

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, octavia rs said:

 

Innuos har dubbla nätverksportar på alla sina prylar tror jag men de är helt enkelt ett moderkort med dubbla portar så moderkortet får agera switch om man kopplar sin streamer till den ena porten (Innuos agerar enbart server i det fallet).

 

 

 

Så om man vill använda den även som streamer så behöver man en extern(bra ) switch oxå? 

Link to comment
Share on other sites

Allt beror ju på hur ditt nätverk ser ut @plind men innan en Innuos behöver du ha en router eller router/switch av något slag se Innuosen som vilken dator som helst.

Häng inte upp dig för mycket på de där med en bra switch de kommer fungera bra oavsett vilket. Spelar du lokala filer ifrån Innuosen spelar ditt nätverk ingen större roll och kör du Tidal/Qobuz buffras stora delar av det du spelar i Innuosen (du kan alltså starta en låt och efter en stund dra ur nätverket och låten fortsätter spela).

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, octavia rs said:

 Spelar du lokala filer ifrån Innuosen spelar ditt nätverk ingen större roll

 

Och det är här jag tycker att det blir lite extra intressant om uppspelningen av den lagrade musiken man har håller en ljudkvalité som matchar en bättre transport en den jag nu har ( vilket iofs kanske inte är så svårt ) då börjar det bli prisvärt! ?

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

Varför det? Man får en helt annan överblick över sin musik. Mitt råd är att ta det bit för bit ungefär som man käkar en elefant. Jag höll på i nästan 4 år med några varje kväll och har nu ca 4,000 album rippade eller nästan 60,000 filer. 

 

 

3 hours ago, rikard said:

 

För precis som du säger så kan det vara en hel del jobb och jag tycker det är vettigt att bekanta sig med tekniken så man har bättre koll på vad man vill när och om man väljer att ta det steget. En integrerad/automatisk lösning som Innuos erbjuder en viss enkelhet, men vanligtvis kommer det annars med en hel del komplexitet i form av NAS, nätverk och backuplösningar. Hårddiskar går sönder, det är bara en tidsfråga, då vill man ha nån form av väg tillbaka om man nu lagt en massa tid på att rippa och organisera. Dessutom, hur tråkigt det än kan låta så kommer merparten av skivorna redan finnas tillgängliga via streaming tjänsterna. Om man som de flesta i detta forum har stora fina CD samlingar och anläggningar för att spela upp dem så skulle jag råda till att fortsätta lyssna på CD skivor, men använda streaming som ett komplement och sen se hur det utvecklas och om man ändrar sina vanor. Dessutom, på det sätt som Roon hanterar ditt musikbibliotek så suddas gränserna mellan streaming tjänster och lokala filer ut till nästan obefintligt.

 

Tack för åsikter det är precis det här jag var ute efter att få höra! ?

 

Nu har jag inte så mycket musik som behöver tas hand om men det är just den här biten som känns lite som att det vore smidigt att få hjälp med, om jag inte förstått helt fel så tillåter många av dom maskiner som kombinerar stream/ripp även att man kan ändra hur materialet kategoriseras om man känner behov av det i efterhand.

 

Som rikard skriver så suddas gränserna mellan streamad och lagrad musik ut med Roon och jag skulle personligen uppskatta att navigera vad jag vill spela så.

 

Edited by Matts
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Matts said:

Och det är här jag tycker att det blir lite extra intressant om uppspelningen av den lagrade musiken man har håller en ljudkvalité som matchar en bättre transport en den jag nu har

 

Jag kan spela på tre olika sätt i min anläggning CD, lokalt lagrad fil (rippad ifrån CD tex.) och via Tidal/Qobuz kanske där är skillnad mellan dem om jag lyssnar på samma låt via de tre olika medierna men jag är inte människa att höra om de låter olika :blush:

 

Jag rippar med EAC på min dator flyttar dem sen enkelt via en genväg till SSD på min Roon ROCK NUC (har även en kopia på min NAS om nått skulle skita sig). De är givetvis inte lika enkelt som att stoppa en skiva i en Innuos och rippa den men jag tycker det funkar ok. Jag gillar att ha de olika delarna åtskilda (server, endpoint, DAC) då de är enkelt att byta en del om nått händer eller att man vill utveckla en del men behålla nått annat.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, octavia rs said:

 

Jag kan spela på tre olika sätt i min anläggning CD, lokalt lagrad fil (rippad ifrån CD tex.) och via Tidal/Qobuz kanske där är skillnad mellan dem om jag lyssnar på samma låt via de tre olika medierna men jag är inte människa att höra om de låter olika :blush:

 

Jag rippar med EAC på min dator flyttar dem sen enkelt via en genväg till SSD på min Roon ROCK NUC (har även en kopia på min NAS om nått skulle skita sig). De är givetvis inte lika enkelt som att stoppa en skiva i en Innuos och rippa den men jag tycker det funkar ok. Jag gillar att ha de olika delarna åtskilda (server, endpoint, DAC) då de är enkelt att byta en del om nått händer eller att man vill utveckla en del men behålla nått annat.

 

 Tack för input.

 

Jag förstår tanken i att ha delarna åtskilda och ser fördelarna med det då jag är nöjd med min dac och vill behålla den.

Det kanske är jag som tycker att rippning verkar mer komplicerat än det är och ser smidigheten med att lämna bort den biten oavsett om det är Innuos eller annan tillverkare.

 

Just streaming biten känns lite klurig då jag antar att jag får en annan utväxling per investerad krona, min Allo digione Signature köptes som ett första steg för att se vad som hände när laptopen togs bort från systemet och det var klart en förbättring.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, plind said:

 

Har inte Innuos Zen en egen inbyggd bra switch?  Då borde du kunna koppla den direkt till routern.:Thinking:

Problemet är att jag måste dela nätverkskabel med sambons dator och därför en separat switch, men har inte undersökt om samma koppling kan göras direkt i Innousen och sedan förgrena via den. Men problemet är att de olika apparaterna står i olika rum med en tjock betongvägg emellan så kablaget måste gå via en dörrkarm i vilken jag borrat ett hål dock inte tillräckligt stort att jag kan dra igenom även ett kontaktdon,  utan varit hänvisad till lösmeterkabel med separata löskontakter. Det ger inte samma möjlighet att välja kabel. Men tack för tipset!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
On 2019-11-03 at 20:49, Matts said:

Just streaming biten känns lite klurig då jag antar att jag får en annan utväxling per investerad krona, min Allo digione Signature köptes som ett första steg för att se vad som hände när laptopen togs bort från systemet och det var klart en förbättring.

Hej Matts 

hur har dina funderingar gått? Bidde det någon streamer?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, AlfaGTV said:

Hej Matts 

hur har dina funderingar gått? Bidde det någon streamer?

Hej 

 

Längesedan jag skrev något här, är nog dags då en del har förändrats och bytts. 🙂

 

Det slutade med att jag köpte mig en Lumin U1 Mini som jag är mycket nöjd med.

 

Till att rippa mina skivor har jag använt en äldre Bluesound Vault och sedan lagt över allt på en hårddisk som sedan anslutits till Lumin.

 

För ett tag sedan byggde jag mig en Roon ROCK och nu är hårddisken ansluten där, mycket smidigt.

Link to comment
Share on other sites

Aha, sunda lösningar (i mina ögon)! 

Jag har ju själv två Bluesound Vault i originalutförande, som jag tycker låter trevligt. Jag hade faktiskt en Node N130, senaste modellen, hemmavid under förra veckan.

Men den upplevde jag ganska lik de Node 2 jag haft tidigare, så långt mitt hörselminne sträcker sig då... Och i mina öron så engageras jag mer av Vault, vad än det beror på. Och det gäller oavsett om jag tar ut spdif eller analog signal.

 

Och ROCK är ju såklart en otroligt smidig lösning! :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...