Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sedan mitt första inlägg har lite förändringar gjorts.

Vi får backa bakåt nästan tre år då jag inte varit så flitig med att uppdatera förändringarna som gjorts.

En bilfärd söderut till en handlare slutade med två trälådor i bagaget.
Dynaudio Contour 60.

DaamfTs.jpg

W0TQ2v2.jpgNlhlOxG.jpg

Posted

Det här blir en trevlig tråd att följa. Trevlig läsning och bra bilder.

De nya golvarna ser för övrigt ut att vara en estetisk fullträff. Hoppas ljudet motsvarar! 😁

Posted
18 minutes ago, TheToobs said:

Det här blir en trevlig tråd att följa. Trevlig läsning och bra bilder.

De nya golvarna ser för övrigt ut att vara en estetisk fullträff. Hoppas ljudet motsvarar! 😁

Tack.

Ja estetiskt passar dom in i rummet mycket bra.

Förstår att det kan tyckas märkligt att gå från Vienna Acoustics Mahler till Dynaudio Contour men det var inte helt ogenomtänkt, mer om det senare. 🙂

Posted
9 hours ago, TheToobs said:

Det här blir en trevlig tråd att följa.

Ja, och när det gäller Dynaudio så brukar det krävas några veckors inspelning innan de mjuknar något; ungefär som nya skor. Jag har lång efarenhet av Dynaudio med Contour 1.8 MkII, Contour 3.3, Confidence C2 och C4 samt Temptation. Samtliga har låtit nästan lite pressade, utan timbre och dynamikfattiga inledningsvis. Värst var det med Temptation. Jag var ångerfull i början och ett Euphoniagäng konstaterade att jag bytt ner mig när jag gick från C4. Nästa gång de var här hade de svängt.

Jag är helt säker på att du får stor glädje av dina nyförvärv efter inspelning och när du hittat rätt uppställning i rummet.

Stort grattis, @Matts

Posted
10 hours ago, Bebop said:

Ja, och när det gäller Dynaudio så brukar det krävas några veckors inspelning innan de mjuknar något; ungefär som nya skor. Jag har lång efarenhet av Dynaudio med Contour 1.8 MkII, Contour 3.3, Confidence C2 och C4 samt Temptation. Samtliga har låtit nästan lite pressade, utan timbre och dynamikfattiga inledningsvis. Värst var det med Temptation. Jag var ångerfull i början och ett Euphoniagäng konstaterade att jag bytt ner mig när jag gick från C4. Nästa gång de var här hade de svängt.

Jag är helt säker på att du får stor glädje av dina nyförvärv efter inspelning och när du hittat rätt uppställning i rummet.

Stort grattis, @Matts

Tack.

Detta är mitt tredje par nya Dynaudio golvare, ( Focus 260 och Excite x44 tidigare) och dom behövde definitivt tid för inspelning.

I fallet med Contour 60 krävdes dock markant längre tid vilket var lite nervigt även om jag var beredd på det.

Att dom krävde mycket jobb med placering var jag beredd på och nu ca tre år sedan dom packades upp är resultat långt över mina förväntningar.

Posted
9 hours ago, Apexorca said:

Dynaudio Contour 60 har jag hört flera gånger. Grymt bra tycker jag. Det är de säkert hos dig också. Grattis!

Tack

Jag ansåg enligt mina öron att just Contour 60 var mycket intressanta och kapabla speciellt när jag vägde in pris och vad som fanns i den klassen.

Det kan kanske tyckas knepigt att inte gå vidare med nyare Vienna Acoustics högtalare eller från annan tillverkare av samma kvalitet som tidigare högtalare men det tillät inte budget riktigt vid inköpet.

I dagens läge så känner jag att valet var rätt då jag nu efter en del testande av kringutrustning landat in i just det jag ville uppnå. 🙂

Posted
8 hours ago, AlfaGTV said:

Härlig bild, och jag vill självklart veta vad det är för "listening buddy" du tappat på golvet där!

Tack.

På bilden syns en av mina polare, just vid tidpunkten när bilden togs hade han nog hittat platsen inomhus med mest sol… 😁

Dom är två som brukar lyssna med mig.

flafNI5.jpg

Och efter lite tid till skogs:

9dCBY9w.jpg

Brukar resultatet bli detta….. 😁

FrN9O9g.jpg

Posted
1 hour ago, triomio said:

De är estetiskt väldigt tilltalande högtalare. Grattis!

Hoppas de ska göra dig förnöjd.

Tackar, det gör dom. 🙂👍

Posted

Jättefina hundar. Jag kände en Ridgeback som var en grymt fin hund. Han fattade inte att han var så stor och hoppade upp i mitt knä. Lite ont blev det då han trampade här och där.  När han satte av över ängen var det en mäktig syn med styrka kraft och smidighet i denna hund.  Var det inte så att de användes vid storviltsjakt i Afrika. Typ på Leijon?

Posted
7 minutes ago, Apexorca said:

Jättefina hundar. Jag kände en Ridgeback som var en grymt fin hund. Han fattade inte att han var så stor och hoppade upp i mitt knä. Lite ont blev det då han trampade här och där.  När han satte av över ängen var det en mäktig syn med styrka kraft och smidighet i denna hund.  Var det inte så att de användes vid storviltsjakt i Afrika. Typ på Leijon?

Dom är riktiga knähundar och även våra två samt tidigare Ridgebacks vi haft förstår inte hur stora dom är. 😁

Mycket flock-kär ras som kan vara reserverade mot nya människor i början.

Det stämmer bra att dom härstammar från Afrika och avlades för jakt på Lejon, man jagade då med dom i flock.

Mycket uthålliga och explosiva när dom får springa fritt.

Posted

Några månader efter bytet av högtalare dök det upp något som fångade mitt intresse….

En bekant har en produkt från samma tillverkare och den har skapat lite funderingar då jag verkligen gillat den.

Så dök det upp ett paket efter lite mer funderande. 

upBhF1w.jpg

Jag lyssnar fortfarande mycket på cd och köper även gärna detta media.

Streaming kände jag mig nöjd med genom köpet av Lumin U1 mini, streamar mycket, ett smidigt sätt för mig att hitta ny musik och det jag vill ha inhandlas på cd.

För mig handlar det mycket om att jag gillar proceduren och att den för mig skapar ett lugn i lyssnandet. 🙂

7yx7PYw.jpg

En cd-transport i form av C.E.C Tl2n var nu inhandlad, en fantastiskt trevlig produkt.

Dac till C.E.C och Lumin är den AMR Dp777se som bott hos mig längst av allt i mitt system.

Det finns mycket spännande dacar därute i dagens läge men för tillfället trivs jag bra med min AMR.

Posted

Den cd och transport-tillverkaren gillar jag skarpt.

Min, lite mindre, TL5 transport har fungerat utmärkt sen anskaffandet.

Tror det nästan var remdriften som fällde avgörandet för min del... antagligen för att det lägger till en svag känsla av vinylspelande.

Cd med analogkänsla kanske man kan säga :smilingeyes:

Posted
20 hours ago, P-pan said:

Den cd och transport-tillverkaren gillar jag skarpt.

Min, lite mindre, TL5 transport har fungerat utmärkt sen anskaffandet.

Tror det nästan var remdriften som fällde avgörandet för min del... antagligen för att det lägger till en svag känsla av vinylspelande.

Cd med analogkänsla kanske man kan säga :smilingeyes:

Kul att höra, det var just en Tl5 som väckte mitt intresse för C.E.C. 🙂

Posted
20 hours ago, Matts said:

Några månader efter bytet av högtalare dök det upp något som fångade mitt intresse….

En bekant har en produkt från samma tillverkare och den har skapat lite funderingar då jag verkligen gillat den.

Så dök det upp ett paket efter lite mer funderande. 

upBhF1w.jpg

Jag lyssnar fortfarande mycket på cd och köper även gärna detta media.

Streaming kände jag mig nöjd med genom köpet av Lumin U1 mini, streamar mycket, ett smidigt sätt för mig att hitta ny musik och det jag vill ha inhandlas på cd.

För mig handlar det mycket om att jag gillar proceduren och att den för mig skapar ett lugn i lyssnandet. 🙂

7yx7PYw.jpg

En cd-transport i form av C.E.C Tl2n var nu inhandlad, en fantastiskt trevlig produkt.

Dac till C.E.C och Lumin är den AMR Dp777se som bott hos mig längst av allt i mitt system.

Det finns mycket spännande dacar därute i dagens läge men för tillfället trivs jag bra med min AMR.

En fin maskin - grattis!

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Posted

I samband med byte av högtalare var tanken att byta till en integrerad förstärkare för att minska storleken på vår anläggning.

Först ut var MF Nu-Vista 800

9Y4n0jf.jpg

Jag har hos en god vän fått chansen att lyssna på Audionet Sam G2, den testades även på Mina Vienna Mahler, en imponerande ”liten” förstärkare. Så den utvärderades.

W7NE570.jpg

Copland CTA408 är smått fantastiska tycker jag!
Den var mitt första test med en ren rörförstärkare, hatten av för Copland då den här har något extra!

9UjVYjl.jpg

Plinius Hiato tillsammans med Contour 60 testades genom en kompis bekant, trevlig maskin.

Ett stort tack riktas här till Stylus som gav mig möjligheten att mycket smidigt få testa Gryphon Diablo 300 hemmavid,

stort tack för en grym service! 🙏

Jag förstår varför många uppskattar Gryphon.

iACMZsw.jpg

Alla dessa förstärkare är enligt mig av mycket god kvalitet och har alla sina för- och nackdelar, lite olika i prisklass självklart och vissa kanske kan tyckas som att jämföra äpplen med päron men här gällde det mer att verkligen utröna vad som passade mina öron hemma hos mig och inte sluta förens det kändes riktigt bra.

• MBP changed the title to Hemma hos MBP
Posted

Jag hade nu spenderat ett par månader med att utvärdera och testa olika förstärkare här hemma.

När jag satte igång med att välja förstärkning var hela tiden målet att köpa en integrerad förstärkare, under dom här månaderna som gått fick jag även möjligheten att testa ett slutsteg här hemma som jag från början inte hade några större förväntningar på.

Dock hade jag av en bekant många gånger fått höra att det var något speciellt med det och att han tyckte att det borde testas i mitt system.

Väl inkopplat i mitt system passade detta slutsteg lång över förväntan på alla punkter förutom en liten detalj och dom tankar och planer som var gjorda från första början var nu lite ställda på ända.

Det som fattades var den sista kontrollen i basen och den kompromissen ville jag inte göra.

Det fanns dock ett steg upp i hierarkin från det slutsteg jag fastnat för.

Detta är produkter med upp till 20 år på nacken, dom har dock sålts och producerats fram till för några år sedan, företaget tillverkar inte elektronik längre vilket skapad lite extra funderingar.

Efter lite efterforskningar via internet hittade jag dock en firma i Danmark som renoverade märket, jag hittade dessutom mycket goda referenser från användare.

Så med vetskapen av att om och när det behövdes fanns hjälp att få så inhandlades:

zkkvnoH.jpg

Gamut M250 mono block.

Nu fanns definitivt den sista kontrollen av baskonerna jag saknade med slutsteget D200 jag testat.

Posted

Kul att du fastnat för GamuT med:grinsmilingeyes:

Sitter nu o lyssnar på en 200i, uppgraderad hos herr Edinger till vad han kallar mk4. Min uppfattning är att förstärkaren har några speciella egenskaper som jag inte hört hos andra förstärkare.
Gissar att monoblocket har ännu mer kraft och separation (även om D200 är dubbel mono).

Posted

Fina pryttlar! :) Hur är det, lever märket idag? Finns ingen svensk försäljare/distributör eller? Länge sedan jag såg nåt liv från dem oavsett elektronik, högtalare eller kablage.

Edit: 

En sjukt läcker fåtölj gör de, verkar det som:

image.png

Posted
1 hour ago, deerhunt said:

Kul att du fastnat för GamuT med:grinsmilingeyes:

Sitter nu o lyssnar på en 200i, uppgraderad hos herr Edinger till vad han kallar mk4. Min uppfattning är att förstärkaren har några speciella egenskaper som jag inte hört hos andra förstärkare.
Gissar att monoblocket har ännu mer kraft och separation (även om D200 är dubbel mono).

Hej @deerhuntkul att träffa på någon mer som faktiskt fortfarande använder GamuT.

Mina M250 är också sedan ett antal månader och ett besök senare hos Herr Edinger renoverade och uppdaterade till Mk4, en investering värd varje krona om du frågar mig!

Jag upplever också att Gamut har något ”speciellt”, hos mig handlar det om den närvaro och närhet i ljudet som min kombination har, något som berör mig, får mig att slappna av och fångas av det som spelas.

Skillnaden jag upplevde mellan D200 (renoverat) och M250 för i allra största hand i kontroll av dom lägre registren.

Kombinationen Dynaudio Contour och Gamut är det som passat mina öron allra bäst dom senaste tre åren.

Posted
1 hour ago, AlfaGTV said:

Fina pryttlar! :) Hur är det, lever märket idag? Finns ingen svensk försäljare/distributör eller? Länge sedan jag såg nåt liv från dem oavsett elektronik, högtalare eller kablage.

Edit: 

En sjukt läcker fåtölj gör de, verkar det som:

image.png

@AlfaGTVmärket lever idag via the lobster chair enligt din bild, elektroniken, högtalarna och kablarna säljs inte längre.

Hos mig är inte fåtöljen aktuell pga min frus önskan om det estetiska men den är lite härligt ”funky” tycker jag allt. 😁

Posted

Nu har jag nästa summerat dom senaste tre åren i några inlägg, det sista som gjordes var att båda slutstegen reste till Danmark för renovering.

Det ena slutsteget visade tecken på att behöva det då det tystnaden sporadiskt, stort tack 🙏 till @Anders65som trots fullbokat schema togs sig tiden till att snabbt se om det bara var något så enkelt som en dålig lödning eller crimpning som orsakade fenomenet vilket så ej var fallet.

Båda stegen skickades till Danmark och Michael Edinger som tidigare jobbat som konstruktör hos Gamut.

Det kändes extra säkert att någon som varit med och konstruerat slutstegen nu fick se till att dom renoverades, Michael driver en firma vid namn Musiklab och bygger instrument, elektronik och högtalare.

8fFoQcC.jpg

Hos oss är systemet placerat centralt i vårt hus där vi spenderar mest tid, visst vore det trevligt med ett separat rum att härja fritt i men jag vill att alla i familjen ska kunna spela musik och få välja fritt, med ett separat rum skulle jag ensam stänga in mig vilket gör att jag tycker att det tappar en stor del av glädjen.

Mot mina tidigare system har det denna gång fått tagit längre tid att växa fram vilket varit mycket bra.

Bytet av högtalare slutade med något som passar mig men framförallt mitt rum bättre, kombinationen med nuvarande förstärkare passar mitt ”ideal” och känsla när man slår sig ned är avslappnad, det det hela känns som jag har hittat en bra balans för mig mellan alla komponenter i mitt system. 

Det har nu gått en bit över ett år utan byten och testande vilket är skönt då jag för tillfället fortfarande är lite trött på att släpa högtalare och byta elektronik. 🙂

Tankar finns alltid och visst vore det intressant att framförallt testa en nyare Dac men det får ta sin tid utan förhastade beslut.

Tack för ordet. 🙌

Posted
1 hour ago, MBP said:

Tack för ordet. 🙌

Det är du som ska ha tack! 😀

Trevlig setup, så enkel som den kan vara, men inte enklare för att parafrasera! Har du haft Vault i systemet tidigare?

Posted
29 minutes ago, AlfaGTV said:

Det är du som ska ha tack! 😀

Trevlig setup, så enkel som den kan vara, men inte enklare för att parafrasera! Har du haft Vault i systemet tidigare?

Nej, min Vault köptes strax efter min Lumin anlände och har bara fått agera arbetsmyra för att rippa skivor, kopierar den till datorn och sedan över på hårddisk.

Jag tycker att det var smidigt att slippa rippa via datorn, Vault:n sköter detta galant själv. 🙂

• 5 months later...
Posted

Jag har haft hembesök. 🙂

7KTwYnW.jpg

Att testa att lägga till subwoofers i mitt system är något som jag funderat på lite till och från, då det nu dessutom skrivits en del om just det här på senare tid väcktes intresset lite extra.

Efter kontakt med min lokala handlare kom vi fram till tre tillverkare och vilka modeller som kunde vara intressanta

Dessutom tog jag möjligheten att få testa på plats med hembesök och hjälp med inställningar för att verkligen kunna utvärdera ordentligt.

Till slut stod det mellan:

Rel S/510

JL Audio E110

Dynaudio Sub 6

x7wrCtZ.jpg

Posted

Trevlig tråd !! :smile:

Ser att du liksom jag kör med AMR DP 777 SE som DAC precis som jag. Jag kör den dock även som försteg.

Har varit väldigt nöjd med den. Det enda abert är väl att den inte tar DSD..

Subbar är skoj. Två är jättemycket bättre än en. Fyra är bättre än två men inte så stor skillnad som mellan 1 och 2...