Jump to content

Vinylskivor miljöproblem? Vad tycker ni?


Govinda

Recommended Posts

 

Det är meningen att man i första hand ska återbruka den musik som redan finns. LP är inte slit-o-släng.

 

För nyproduktion håller jag med helt, speciellt för masters som inte är gjorda för vinyl.

 

Förstår kunder som vill ha något fysiskt format eller konvolut eller programblad som är kopplat till en samling ljudfiler.

 

"Huge comeback" är ganska överdrivet.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tycka att LP-skivan och dess småsyskon EP och single är tidsdokument och en gång producerade med dåtidens bästa teknik. Tycker att det är fantastiskt att det finns så mycket musik bevarad från början och mitten av 50-talet som är fullt njutbara och kvalitativt högklassiga trots många spelningar. Min research kring Jan Johansson och hans musikaliska gärning är ett gott exempel på detta. Vad som är producerat ligger där och är öppet för avlyssning. Man kan istället ifrågasätta processen att allt skall i efterhand omvandlas till digitalt.

 I motsats till detta menas det att den digital tekniken är miljömässigt överlägsen, men mätt till hela kedjan från ax till limpa kan man ifrågasätta detta. Om vårt största problem är den globala uppvärmningen så slukar den digitala tekniken mycket el och bidrar till ett avkylningsproblem i de servrar som utvecklar värme och vid produktion av elen som skall förse dem med elkraft. Förståsigpåare menar att streamingtjänster är ett miljömässigt problem i sig som man inte kan bortse från.

 

Om nu vinylen vid uppspelning och produktion har så många negativa effekter så lär de redan drabbat folk i min ålder. Jag kommer osannolikt sluta spela vinyl, då får nog politiken förbjuda det först. I första hand gäller det musiken och njutningen det innebär. Live är alltid bäst men då måste man naturligtvis ta med i beräkningen alla som förflyttar sig till en konsert oavsett om man är publik eller musiker och då kanske det är bättre att sitta i sin mancave istället.:39::D

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calm said:

mätt till hela kedjan från ax till limpa kan man ifrågasätta detta.

Precis!

Jag undvek ämnet för det blir väldigt lätt kvasifakta.

Ska vi sluta lyssna live? Där ska kanske 1000 lyssningar per konsert dela på miljöbelastningen av flygfrakt av band och utrustning. Miljöpåverkan från 10 sådana konserter i Europa är garanterat större än 100 lyssningar på 100 LP.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska sluta lyssna på vinyl, sluta äta krispig akrylamid, och kanske också gräva ned mobilen med BT-lurarna. Är väl lika bra att börja röka, kröka rejält och lite annat smått och gott.
Verkar ju vara helt kört i vilket fall som helst ;) :D

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bolstad said:

På ett eller annat sätt skall vi alla gå vidare. 

När och hur vet vi inte (som oftast), njut åtminstone något litet på vägen dit. 

Blir bedrövligt torftigt om man undviker allt som tar död på oss då allt nämligen gör det ändå. 

Väldigt sant.

Det kan låta som att man inte bryr sig, men så ska man inte se det tycker jag.

Jag säger som @Bebop; följ lagar och regler och låt de bästa rådgivarna till politikerna säga vad man får och inte får.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-08-28 at 18:06, Govinda said:

Min brorson skickade den här till mig och jag har inte sett den här diskutionen förut

 

Är det någon här som hört något?

 

mvh

 

Minst påverkan torde vara att inte producera nytt alls, dvs köpa begagnat i den mån det går. 

Link to comment
Share on other sites

LP-vinyl får man väl i huvudsak se som en marginalföretelse. Aktivister har en viss faibless att ge sig på sådana. Om vi pratar vinyl så är LP-skivans behov att likställa med fjärt i universum i förållande till vad som används till golv, bilinredning, folie, mattor, möbler, mobiler, datorer, appathöljen mm. Där pratar man i huvudsak om hållbarhetsekonomi och cirkulär ekonomi, dvs att återanvända så mycket som möjligt och därmed slippa pumpa upp mer. Det går också att göra plaster med andra oljor från t ex växtriket. Det forskas mycket på detta, även på min gamla arbetsplats som successivt lämnar PVC till förmån för andra plaster.

 

Om vi tänker oss att hela världen går över till att streama både ljud och film. Hur mycket energi kommer detta att dra och var kommer den ifrån och vilka råvaror krävs längs hela kedjan? 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag köpte BBC's månadsmagasin Music för att bl a få lite tips på bra nya album med klassisk musik. Det fanns massor men även en helsida med en intressant artikel om musikens bidrag till "carbon footprint". Det behandlas flera aspekter av det hela inklusive turnéers bidrag och publikens dito för att ta sig till och från konserter. Mest intressant för oss är kanske är vad forskare på universitet i Oslo och Glasgow kommit fram till vad det gäller olika medias påverkan. De skriver att när det såldes som mest LP-skivor så bidrog dessa med 140 millioner kg i skadliga växthusgasutsläpp (vinyl plus omslag) per år. När CD-skican stod i topp hade motsvarande ökat till 157 millioner kg år 2000.

 

Det som är det skrämmande är produktionen av all den elektricitet som krävs för nerladdning/streamig/datahantering/lagring bedöms ligga på 350 millioner kg redan idag, alltså uppemot 100% mer än fysiskt media. Och eftersom streaming inte ger tillräckliga intäkter för musikerna måste de turnera än mer vilket ökar utsläppen ytterligare.

 

Kanske dags att stänga ner era streamingtjänster och ge fan i att gå på konserter och återgå till att köpa LP och CD. Musiker kan då åter leva på sin musik, framför allt de som inte lever på topplistorna. Dessutom bidrar vi till ett bättre klimat. Inte illa.:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...