Jump to content

Tape Head Preamp

calle_jr
 Share

Recommended Posts

Posted (edited)
On 2022-05-07 at 21:01, conan said:

Kanske lasta med nåt mindre, 600 ohm kanske.

Hmm, jag förstår inte :blush:

Försteget har 22k ingångsimpedans.

Ska inte lasten motsvara de förhållanden man har i verkligheten?

Jag fortsätter att finlira med layout;

image.png

Edited by calle_jr
uppdaterad layout

2 hours ago, conan said:

Det går ju att testa med 600 och se om det blir skillnad. Kanske nåt galet i simuleringen.

Jag förstår!

Utgångsimpedansen sjunker från 23k till 22k om jag går ner till 600ohm.

Jag måste sänka lasten till typ 5ohm om jag ska få rimlig Zut (under 1k).

Idag har byggandet kommit igång!

DSC_6273.JPG

DSC_6275.JPG

DSC_6278.JPG

DSC_6276.JPG

Hylslisterna valdes med dubbla rader för att ge stabilitet, och med lite överlängd för att kunna sätta en klick superlim i mitten.

Jag har lödat spänningsmatningen med ganska styv tråd, så nu tåler listerna lite våld.

Har sökt efter någon form av lås som man kan sätta på några oanvända stift, men inte hittat något.

Snyggt! En sak bara .. med bakplan är det lätt hänt att man sätter jord i ena änden av stiftlisterna och signal i den andra. Det är inge bra. Man behöver lägga in signaljordar och spänningsjordar nära sina respektive signal och matningar. Balanserade signaler är att föredra om det är låga signalnivåer.

2 hours ago, conan said:

Snyggt! En sak bara .. med bakplan är det lätt hänt att man sätter jord i ena änden av stiftlisterna och signal i den andra. Det är inge bra. Man behöver lägga in signaljordar och spänningsjordar nära sina respektive signal och matningar. Balanserade signaler är att föredra om det är låga signalnivåer.

Jag har försökt så gott jag kan, se illustration ovan. Signal och jord är placerade i mittdelen av listerna, enbart spänningsmatning i ändarna.

Det är inte lätt. Känns som att det alltid går att förbättra, men man vill ju ha en slags strategi också. Tex att hålla ihop jordarna till de aktiva delkretsarna, både för signal och matning.

Nu har jag fått lite komponenter. Det kan hjälpa att elda på Fedex. Undrar om de vill ha det så?

Excelnissar som hittar på nya regler som kunderna blir ursinniga på, vilket får till följd att first-line-of-defense säger upp sig på löpande band.

Nåväl, lite framdrift då;

DSC_6318.JPG

Ni börjar väl bli trötta på att se mina bruna kort, men nu är ett moderkort klart (förutom lite lödning) samt första instickskortet för X1 och X2;

DSC_6358.JPG

DSC_6357.JPG

DSC_6347.JPG

DSC_6350.JPG

DSC_6352.JPG

DSC_6359.JPG

Jag väntar med den mesta av lödningen till sist, för det är alltid kladdigt att ändra när man glömt eller behöver flytta något.

Man får tänka lite mer i kubik när man bygger i 3D, men det är mycket smidigare med de små korten eftersom man ju kommer åt lättare från alla håll.

Och som @Peo påpekade, ev felsökning kan ju begränsas till ett kort i taget - det går snabbare att hitta fel.

• 2 weeks later...
On 2022-06-03 at 08:36, conan said:

Hur går det i projektet?

Det går bra! :thumbsup:

Men sakta :grin:

Jag har nu iaf gjort klart alla instickskort till en kanal.

Det var ett he...te att få bort 150nF från det gamla kortet. Jag fick klippa bort det mesta av benen.

Nu sitter det överst på kortet i nedre raden i mitten (mid + bass boost);

DSC_6372.JPG

DSC_6370.JPG

DSC_6375.JPG

Söker efter en bra usb ad/da som inte är alltför dyr och som kan koda minst 24/96. Helst xlr.

Det borde drälla av dem, men jag har svårt att hitta en som passar mig.

Tips?

Idag har jag kommit lite längre.

Med betoning på lite. Det var en härlig kväll i hamnen, behaglig temperatur och nästan stiltje;

002.jpg

001.jpg

003.jpg

Men kanal 1 har tagit form;

DSC_6385.JPG

Märkningen ser lite blaffig ut på bild, men den är som en 9 punkters text på ett A4-ark.

DSC_6384.JPG

DSC_6387.JPG

DSC_6386.JPG

Nu är nog alla lödningar klara.

Det enda jag har glömt är att borra hål för två extra stöd mitt på. I och med att det är 2x20 stift för varje hylslist så sitter korten ganska hårt. Viktigt att moderkortet blir styvt monterat så att man inte behöver demontera det om man behöver ta ut ett instickskort.

Nu ska det snart mätas!

Förstärkningen i kretsen är som visats ovan (med senaste ändringarna) uppdelad i 2x1+2=4 steg i stället för 2x1+1=3 steg, med totalt sett ungefär samma gain men det blir då jämnare fördelat.

Jag har denna gång valt en beprövad dual bipolär/JFET OP275GP från Analog Devices;

DSC_6402.JPG

DSC_6404.JPG

Man får en stund över då och då, och nu borde vi snart närma oss!

DSC_6407.JPG

DSC_6409.JPG