calle_jr Posted February 13, 2022 Author Share Posted February 13, 2022 Nu kommer det ljud igen! Och ljus Fintrimningen kan börja. ulfsan, byZan, lindvall and 7 others 9 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 16, 2022 Author Share Posted February 16, 2022 Jag behövde fixa leader tape till en massa band. Väldigt pilligt och tråkigt jobb, men skonar banden och ger lite tid att reagera vid återspolning så att man slipper montera bandet två gånger. Jag har haft en säck med bandstumpar i olika färger som räckt i några år, men började få slut på rött och grönt band. Thomann har ett bra utbud och jag fick tag på både röd och grön 1/4" leader tape där. Splicing tape (för att tejpa skarven) och holding down tape (för att fästa den lösa änden på spolen) har jag skaffat från Splicit. De har även block, sensing foil tape etc. Det förekommer lite olika varianter, men jag har valt den vanligaste amerikanska färgkodningen eftersom jag börjat med den en gång i tiden Röd: slut för alla hastigheter Blå: start för 3.75ips Gul: start för 7.5 ips Grön: start för 15-30ips Vit: för att separera två spår mitt i ett band En del studios använde zebramönstrat för att beteckna stereo, tex vit-röd. Tysk standard är helt annorlunda. Eftersom jag monterar banden tails out, och spolar tillbaka innan avspelning, så använder jag ett par meter rött band ytterst på bandet (albumets slut), och grönt med någon meter extra innerst på bandet (albumets början) för att hinna stoppa bandet innan det lämnar spolen. Att mixa ihop inspelningar, ta bort fel etc är en annan nivå Här ser vi ett proffs in action (kolla speciellt från 9:00); lindvall, lindome, parsifal and 2 others 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted February 17, 2022 Share Posted February 17, 2022 En hobby i hobby, lixom! Jättesnyggt jobb med THPA också, såklart! Fullt "säljbar" lösning! calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindome Posted February 17, 2022 Share Posted February 17, 2022 21 hours ago, calle_jr said: Det förekommer lite olika varianter, men jag har valt den vanligaste amerikanska färgkodningen eftersom jag börjat med den en gång i tiden här är det lite blandat får jag erkänna, viktigaste är att det finns lead in och out för att skydd tapen. Alla band tails out här också calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gcs Posted February 20, 2022 Share Posted February 20, 2022 När jag gick i pension kasserades det en hel del leader, magnetband och skarvtejp i olika breddar. Jag tog då hand om det som var användbart för mig. När det gäller analoga band så har jag sedan 60-talet använt mig av den tyska Din standarden för leader. Jag skiljer endast på bandhastigheterna och om det är mono eller stereo och om det är början eller slutet på bandet. Dolby A/SR, Telcom C4 & Dbx I som också kan förekomma hos mig då sätter jag klisterlappar på kartongen och bandspolen. I början på ett 38cm/s band brukar jag ha tre ref. frekvenser med angivna nivåer. Det höll jag nästan på att glömma tala om. På inspelade band som är gjorda med Dolby eller Telcom finns identifierings ton för de olika brusreducering systemen. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 20, 2022 Author Share Posted February 20, 2022 Jag har bara 2-track stereoband 15ips förutom ett gäng 7" kommersiella band. Jag har en del monoinspelningar, men de är ändå bandade i 2-kanaler. Så det är bara förvirrande att märka sådana band annat än stereo. Bra att skriva så mycket som möjligt på lådan eftersom man glömmer detta efter några år. Åtminstone jag gör det. Oftast finns en motsvarande vinylmaster med matrisnummer som ger perfekt referens till inspelningsinfo. Jag skriver även bandtyp och eq. 2 hours ago, gcs said: På inspelade band som är gjorda med Dolby eller Telcom finns identifierings ton för de olika brusreducering systemen. Coolt. Hur fungerar det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gcs Posted February 20, 2022 Share Posted February 20, 2022 Om vi tänker oss ett band som är inspelad med Dolby A/SR eller Telcom 4C. Då lägger man tre ref.toner utan någon brusreducering för att eventuella fel inte ska bero på felkallibrerad brusreducering. Den mittersta tonen 1KHz är för nivillering och den högsta 10KHz eller 16KHz är till azimut kontroll. Ett modernt magnetband klarar idag att spela in med fullnivå och 20KHz. När man nu lagt de första tre frekvenserna så följer en identifieringston som en erfaren tekniker direkt kan höra på vilken typ av brusreducering musiken är inspelad med. Men bör också kunna se sådant på bandspolen och på kartongen. Att lyssna på musik som är inspelad med någon av ovannämnda brusreduceringarna utan avkodning är kanske inte alltid så enkelt om det inte handlar om Dbx. Dolby A har en vobblande ton och Dolby SR har en vobblande ton med rosabrus. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 6, 2022 Author Share Posted March 6, 2022 On 2022-02-13 at 18:42, calle_jr said: Fintrimningen kan börja. Det har tagit sin tid att få rätt på kretsen, men nu är jag i alla fall igenom. En hel del komponenter hade jag endast lindat för att kunna hålla olika vägar öppna för justeringar. Men det är förrädiskt eftersom ytan oxiderar och man kan inte lita på att det blir bra kontakt. Såhär ser kretsen ut nu och det blir ju ett hästjobb att felsöka om det finns avvikelser i registret. Så nu är alla komponenter lödda till lödstöd och plintar, och det ser bra ut vid 1kHz tycker jag! Så, nu kan jag komma vidare med spotfrekvenser från testband. Men för att göra det behöver jag färdigställa tonhuvudkablar, eftersom det är för vanskligt att ha tunna trådar hängande i ett hem med besökare, allt ifrån hundar till småbarn. Till grundmaterial använder jag 0.6mm (24awg) silverpläterad koppartråd, 1mm (18awg) teflontub och 1-4mm flätad kopparskärm och svart flätad strumpa; lindvall 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 6, 2022 Author Share Posted March 6, 2022 Jag satte dragavlastning både i headblock och på baksidan; Tonhuvudets + och - kopplas till rca signalpinne respektive skärm. Kabelns skärmfläta ska anslutas till headblock GND och är inte ansluten i rca-änden. MatsT, shifts, Peo and 4 others 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 12, 2022 Author Share Posted March 12, 2022 Jag har nu kunnat mäta lite med båda kanaler och att gå över till testband i stället för syntetiska digitala mätsignaler. Det innebär ju även att jag kan börja få kvitto på om tonhuvudet beter sig som jag antagit. Det är inte helt åt skogen! Men där är lite att jobba med Kanalerna är tillräckligt lika varandra, men de varierar i registret ca +/-2dB. Det är också lite störningar i den ena kanalen 1-4kHz, och den andra har störningar 8-12kHz. Jag har trattat ner att detta sannolikt beror på en tidigare ofärdig koppling som inte var helt tillförlitlig (endast lindad), vilket lurade mig att justera kretsen åt fel håll, så att jag valde fel komponentvärden på tre ställen i filterdelen. Om jag simulerar hur kretsen ser ut nu så stämmer det nämligen väldigt bra med ovanstående mätning. Min slutsats är att om jag då backar dessa justeringar och litar mer på idealiseringarna så kan jag hamna mer rätt. Det gör att jag ska göra följande justeringar (se gula siffror i nedan schema)... ändra 33n//47n//100p till 100p komplettera med 10k//6.04k byta 10µF till 2µF (Eventuellt 1.5µF. Det ger teoretiskt lite mindre avvikelse 40-70Hz, men lite snabbare avrullning vid 20Hz) byta 470k//1Meg till 100k//1Meg ...för att teoretiskt få följande resultat; Det känns bra att tonhuvudet verkar bete sig ganska exakt så som jag har idealiserat det. Jag är inte hundra på det riktigt ännu, men det verkar så. Jag har adderat lite pF när jag nu har satt dit tonhuvudkablarna, men det ser inte ut att påverka nämnvärt. Lasse and MatsT 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 13, 2022 Author Share Posted March 13, 2022 Jag saknar ett par komponenter för att göra samtliga justeringar, men idag har jag kompletterat med det jag kan i HÖ kanal; Monterat; lindvall 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted March 14, 2022 Share Posted March 14, 2022 11 hours ago, calle_jr said: Jag saknar ett par komponenter för att göra samtliga justeringar, men idag har jag kompletterat med det jag kan i HÖ kanal; Monterat; Nu förstår jag plötsligt varför det kallas diskreta komponenter! Calm calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 14, 2022 Author Share Posted March 14, 2022 20 hours ago, calm said: Nu förstår jag plötsligt varför det kallas diskreta komponenter! Annars är väl det komponenter som inte gör nåt väsen av sig i onödan calm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 18, 2022 Author Share Posted March 18, 2022 Några saknade komponenter har anlänt Här i form av 10nF alufoliekondensatorer i polystyren avsedda för AC-signal. Onödigt hög märkspänning men enligt uppgift kapacitansstabila, låg effektfaktor, högt Q och mycket goda isolationsegenskaper i dielektrikum; conan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 20, 2022 Author Share Posted March 20, 2022 On 2022-03-12 at 10:24, calle_jr said: Det gör att jag ska göra följande justeringar (se gula siffror i nedan schema)... ändra 33n//47n//100p till 100p komplettera med 10k//6.04k byta 10µF till 2µF (Eventuellt 1.5µF. Det ger teoretiskt lite mindre avvikelse 40-70Hz, men lite snabbare avrullning vid 20Hz) byta 470k//1Meg till 100k//1Meg Nu har jag fixat detta för VÄ kanal. Baserat på lite kontroller i HÖ kanal valde jag dock att komplettera med 2x10nF parallellt med 100pF för pkt 1 ovan. Mätning med multifrekvens testband MRL J21J303, PUC2 och Audacity; Såhär ser det ut plottat ihop med referenstonen 1kHz 0dB (grön prick), och då skall jag alltså ligga på -10dB i registret; Jag är nöjd med denna överensstämmelse. Bättre än +/-1dB i registret är det nog få maskiner som mäter. Jag är också tacksam för att det är väldigt lite störningar. MatsT, Peo and bigblue 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted March 21, 2022 Author Share Posted March 21, 2022 Jag har fixat till enligt plan med komponenter även i HÖ kanal. Det är inte så bra överensstämmelse som VÄ kanal och det finns lite störningar. Jag provade att skifta kanaler på tonhuvudet, och då blir det sämre trots att kanalerna är identiska komponentmässigt. Det ser nästan ut som att det är störningar som dämpar 4kHz och förstärker 8-12kHz. De senaste mätningarna bekräftar att tonhuvudet har lite mindre avrullning i toppen än vad jag antagit. Karakteristiken bör justeras från att följa den gröna kurvan till att i stället följa den blå; I praktiken betyder det antingen att skanningsförlusterna är mindre än jag trott, eller att belastningskapacitansen är högre än antaget, eller en mix av dessa. lindvall and MatsT 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 3, 2022 Author Share Posted April 3, 2022 Det pinnar på! (obs att ovan är syntetisk input -6dB/okt utan tonhuvudets last. Därav helt fel i toppen) Jag är inte framme, men har idag testat spela riktiga band lindome, octavia rs, PKS and 4 others 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gcs Posted April 16, 2022 Share Posted April 16, 2022 Det här är min egen A 812 som spelar med 76,2 cm/sek. https://youtu.be/AkebCnKCTzs calle_jr, Bebop and Shamrock 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 23, 2022 Author Share Posted April 23, 2022 Många saker har inneburit "learning-by-doing" i det här projektet, och så är det väl alltid trots att man försöker planera så noga man kan. Jag vill komplettera med en OP mitt i filterkretsen främst för att sänka impedanserna, och möjligheten öppnar sig att välja 2-kanals OP för fyra av förstärkningsstegen. Jag är inne på att välja OP275 från Analog Devices. Jag kan sänka förstärkningarna avsevärt, och med OP275 som har GBP=9MHz kommer jag klara 39dB gain vid 100kHz. Gott om headroom alltså, och jag kommer ändå inte behöva mer än max 36dB i något steg. Samtidigt vill jag passa på att förbättra arkitekturen. Det hade säkert gått bra att komplettera med en OP på befintligt kort, men redan nu är det lite för rörigt framför allt vid jordpunkten. Jag vill absolut bevara stjärnjordning, men tänker att följande lösning inte avviker nämnvärt från det; Att putta in en OP mitt i en krets innebär lite av en dominoeffekt för komponentvärden, och egentligen är det väl det jag är ute efter Dessutom kan jag passa på att anpassa avkopplingskondensatorer lite bättre. I korthet är alltså tanken att bygga om preampkretsen på nya kort, för att det inte ska bli rörigt. Det har varit många diskussioner med @Peo och just nu ser det ut såhär; Här ser vi förstärkningsstegen och filterverkan på signalens väg genom kretsen, från nod 1 som är output från tonhuvudet, till nod 41 som är output från kretsen; Observera att dB-skalan (y-axeln) omfattar 96dB !! LPL, Lasse and AlfaGTV 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted April 23, 2022 Share Posted April 23, 2022 Imponerande jobb du lägger ned på detta! Och ett stort tack för att du lägger möda på att förklara för "oss som int' begrip"! calle_jr, byZan and Lasse 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
octavia rs Posted April 24, 2022 Share Posted April 24, 2022 Kan bara hålla med @AlfaGTV alltid intressant att läsa vad du håller på med @calle_jr även om man till fullo inte hänger med i allt byZan and calle_jr 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LPL Posted April 24, 2022 Share Posted April 24, 2022 23 hours ago, calle_jr said: I korthet är alltså tanken att bygga om preampkretsen på nya kort, för att det inte ska bli rörigt. Det har varit många diskussioner med @Peo och just nu ser det ut såhär; Kan bara instämma med övriga, ambitiöst projekt @calle_jr och kul att följa Det brukar vara både kul och lite frustrerande ibland att bygga på experimentkort. Du har inte funderat på riktiga PCB till preampkretsen nu när konstruktionen börjar ha satt sig? Tänker att du kommer att få bättre signalintegritet med riktiga jordplan, kortare ledningsbanor, bättre koll på alla parametrar o.s.v. Med din förmåga att göra bra ritningar bör det inte vara ett så stort steg att cadda en layout. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 24, 2022 Author Share Posted April 24, 2022 On 2022-04-23 at 10:22, calle_jr said: Dessutom kan jag passa på att anpassa avkopplingskondensatorer lite bättre. Vi ser att de OP som betecknas X3 och X4 har kapacitiv last, och om jag, peppar-peppar, simulerar detta på ett korrekt sätt*) så ser det ut såhär; Således bör avkopplingskondensatorer vid benen ha något högre värden för att minska risk för ringningar. Övriga OP har resistiv last. Det är inte enkelt att hitta polypropylen med vettig storlek för µF-kondingar, men Wima har några med måtten 11x7mm. De är nya komplement i deras MKP2-serie. *) @tek; Stämmer det att jag kan plotta spänningen för en 1A strömkälla (IX3 och IX4) såhär; 9 hours ago, LPL said: Du har inte funderat på riktiga PCB Jo Men min känsla är att jag kommer mixtra med denna krets ett bra tag till, och med PCB har man ju noll flexibilitet. LPL 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 30, 2022 Author Share Posted April 30, 2022 Jag fick en väldigt bra push från @Peo att lite grand återgå till möjligheterna att modifiera. Vi har diskuterat ett sätt att göra det genom en moduluppbyggnad i stället för med ett kalibreringskort. Jag har därför justerat arkitekturen ganska väsentligt, och nu ser det ut såhär: Instickskorten är 75x45mm, och det finns hyfsat med plats för att justera allt möjligt i filterdelen. På samma gång fördelas förstärkningen etc enligt föregående inlägg. Detta är alltså bara ett (förhoppningsvis) smidigare sätt att bygga. Kretsen är densamma. LPL, MatsT, Apexorca and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tek Posted May 2, 2022 Share Posted May 2, 2022 On 2022-04-24 at 10:37, calle_jr said: Stämmer det att jag kan plotta spänningen för en 1A strömkälla (IX3 och IX4) såhär; Ja det kan man. Jag antar att du däremot kan endast välja en som ac källa åt gången. Det du får är "driving point impedance" i dessa noder. Dvs impedansen mot referens. En vanlig tillämpning är att sätta en ac strömkälla direkt på utgången av en förstärkare för att få utimpedansen hos förstärkaren. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 3, 2022 Author Share Posted May 3, 2022 On 2022-05-02 at 22:39, tek said: Jag antar att du däremot kan endast välja en som ac källa åt gången. Tack! Det ger betydligt mer begripliga resultat. Här ser vi lastimpedansen för X3 och X4. X3 är lite kapacitiv i toppen och X4 i basen. Båda impedanser ligger under 1kohm vilket är avsevärt lägre än före mina revideringar, men det kanske inte är obetydligt lågt? Däremot blir utgångsimpedansen (X7) mycket hög under 100Hz, som mest 24kohm. X7 är en DRV134 balanserad driver med integrerat 50ohm resistor på utgången. Förstår inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 6, 2022 Share Posted May 6, 2022 Kanske något med modellen eller kopplingen som ger så hög utgångsimpedans ... borde i princip bli parallellkopplad 50 ohm och 22k. Ideal OP har ju 0 ohm. calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 7, 2022 Author Share Posted May 7, 2022 16 hours ago, conan said: Kanske något med modellen eller kopplingen som ger så hög utgångsimpedans ... borde i princip bli parallellkopplad 50 ohm och 22k. Ideal OP har ju 0 ohm. Om jag skalar bort allt utom spänningskälla, driver och strömkällan så blir utgångsimpedansen konstant 52ohm och fas 0o. Så TI:s objekt av drivern verkar vara korrekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 7, 2022 Share Posted May 7, 2022 Är inte de där senseledningarna i vägen och kompenserar när du försöker mäta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 7, 2022 Author Share Posted May 7, 2022 1 hour ago, conan said: Är inte de där senseledningarna i vägen och kompenserar när du försöker mäta? Bra spaning, men utan senseledningarna byglade till output så blir impedansgången dubblerad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.