Jump to content

Tape Head Preamp


calle_jr

Recommended Posts

On 2021-12-24 at 10:01, calle_jr said:

Nu har det dykt upp ännu en parameter...

 

DSC_5996.JPG

 

:flush:

Jag sällar mig till hyllningskören, GRATTIS!:sunglasses:

 

Denna bild gör så att jag  tyvärr blir lite sugen på en maskin till, 807/810 med VU-mätare är just de maskiner som jag alltid tilltalats av rent estetiskt och storleksmässigt. Att specifikationerna skiljer sig och kan skilja sig ganska mycket mellan dessa och andra maskiner, säkert ljudmässigt också? Jag tror inte jag skulle lägga ner alltför mycket tid på servicescheman etc, en iordningställd R2R från Studer låter alltid tillräckligt bra för att jag ska kunna njuta av musiken som de presterar (iaf på de jag lyssnat till). 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calle_jr said:

Tack!

Ja, jag lutar åt att detta delvis är ditt fel. Men det var ett tips från @Bebop, så det är nog mest hans fel.

 

 

Servicemanualen omfattar 465 sidor, och 200 av dessa sidor är kretsdiagram! :flush:

Jag skrev inte fel, det är 200 sidor scheman.

 

Här är huvuddelarna av de jag nämner ovan samt ett inledande blockdiagram;

 

image.png

 

Preamp:

 

image.png

 

 

Avspelningsförstärkare:

 

image.png

 

 

Inspelningsförstärkare:

 

image.png

 

 

 

Linjeförstärkare:

 

image.png

 

Tack för schemana: nu kan jag bygga en själv!

Link to comment
Share on other sites

On 2021-12-26 at 20:14, byZan said:

Denna bild gör så att jag  tyvärr blir lite sugen på en maskin till, 807/810 med VU-mätare är just de maskiner som jag alltid tilltalats av rent estetiskt och storleksmässigt.

Den är väldigt kompakt vilket är en klar fördel. R2R är ju som bekant ganska otympliga maskiner.

Nackdelen är att den inte kan ta 12"-band, men jag har gått över helt till LPR90 och då får de flesta album plats på ett 10½"-band.

 

 

On 2021-12-26 at 20:14, byZan said:

Jag tror inte jag skulle lägga ner alltför mycket tid på servicescheman etc

Nej, om maskinen kommer från en bra källa.

Det är ett hästarbete att ställa i ordning en sån här maskin, och kräver kunskap på många områden. Det finns i bästa fall en handfull i Norden som behärskar det.

Jag tror det finns både ett och annat som är värt att ses över i min. Men både mekanik, bandföring, styrning och processordelen verkar vara i toppskick.

För min del handlar ju intresset dock i första hand om anpassningen till den preamp som tråden handlar om.

 

 

22 hours ago, Josaa said:

Tack för schemana: nu kan jag bygga en själv!

:grin::thumbsup:

See you in 2030...

 

 

Jag försöker hitta data på de tonhuvud som är monterade. Ingen lycka hitills.

Inspelningshuvud är Studer 1.317.620 och avspelningshuvud är 1.317.625, sannolikt tillverkade av Woelke.
Någon?

Edit: @lindome hittade mitt tonhuvud. Det har internimpedans 250mH och spaltbredden är 3µm.

 

DSC_6032.JPG

 

DSC_6020.JPG

 

DSC_6033.JPG

 

 

image.png

 

 

 

 

Edited by calle_jr
hittade data på tonhuvud
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, byZan said:

Att specifikationerna skiljer sig och kan skilja sig ganska mycket mellan dessa och andra maskiner, säkert ljudmässigt också?

I min värld köper man inte olika Studer-modeller för att få ”bättre” ljud även om det säkert kan skilja något. När man ser på deras utveckling så har argumenten mer handlat om ergonomi, driftsäkerhet och mobilitet. Till detta teknisk utveckling typ bandspänning från mekanik med fjädrar som baserades på jordens dragningskraft kontra elektronisk styrning av bandspänning, möjligheter att använda olika bandtyper och equilizing via en knapptryckning, fler ingångsmöjligheter mot mixerbord, synkroniseringteknik med film, effektivare mastringsmöjligheter, enklare kalibreringsfunktioner, fler hastigheter och variabla hastigheter både för avspelning och snabbspolning, bytbara tonhuvudpaket för att kunna växla mellan 1/4” och 1/2”-band och liknande. Argument som vänder sig till framför allt studios. 
 

Jag kan inte erinra mig om att Studer gjort stora nummer av att nya spelare har bättre ljud. Undantaget är väl modellen C37 som puritanerna ofta lyfts fram som den mest välljudande under förutsättning att man hittar rätt röruppsättning.

 

766FC85E-E553-48FF-A0B2-4CABFBA48226.jpeg

 

Själv valde jag mellan Otari och ett par Studer-modeller. Alla fyra minutiöst genomgångna och renoverade. Jag valde till slut B67 längst till höger. A807 vid sidan om hamnade hos @calm. För min del handlade det inte om skillnader i ljudkvalitet utan snarare mer om lite tveksamhet om allt för omfattande elektronikstyrning som jag var lite ambivalent kring. Idag hade jag troligen valt A807.

 

74AC0165-2E44-438F-A5BA-030851648C88.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Bebop said:

I min värld köper man inte olika Studer-modeller för att få ”bättre” ljud även om det säkert kan skilja något.

Så tycker jag med och citerar mig själv "en iordningställd R2R från Studer låter alltid tillräckligt bra för att jag ska kunna njuta av musiken som de presterar”. 

Olika modeller och modeller med olika tekniska utföranden är som jag tror ämnat för det tänkta användningsområdet? I mitt fall så är det för det första att kunna lyssna och i andra hand skulle det kunna vara för att kunna spela in. Det sista är inget måste, men om jag skulle köpa en R2R till så skulle det isf vara en med Vu-mätare. Skulle ju kunna ha en i stugan också, hmm!?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Bebop said:

Här är den korta versionen:

 

The B67 can be considered the compact version of the A80 just like the A810 can be considered the compact rack version of the A812. It was presented in 1982 and it has been produced until 1989; it launched the 800 Series, the latest generation of Studer recorders. Thanks to its great variety of optional and to its compact dimensions it became one of the most successful Studer. 
A807 was presented in 1986 as the younger sibling of the A810, it has been produced until 1995. It is therefore among the last and more recent projects of the glorious Studer family. 
Its characteristics are very similar to those of the A810 with few features added (selectable Mic-Line input, Jog and Shuffle, Vu Meters with peak indicator) and other features missing (just one tape tightener on the left side and settings for just one kind of tape) to adapt to other users of the time. 

Ja den visuella skillnaden är  tydligast genom att 807:an bara har en uppsättning mekaniska rullar för bandspänningen på vänster sida medan elektroniken skall hantera resten. Likheten i den elektroniska delen kan jag inte uttala mig om mer än att den är säkert lika komplex i båda maskinerna. Fick min bruksanvisning på en disk som jag faktiskt lät ett tryckeri ta fram i analog form, det blev en lunta på drygt 4 cm i tjocklek späckad med diagram. Tänkte att den dag som jag möjligen säljer den vidare så skulle den följa med för en initierad köpare att gotta sig i eller en kunnig reparatör. 

Kul att så många Studerspelare nu hamnar i goda händer igen. Kvaliteten är på något sätt slående för saker som bara måst fungera vid professionell användning, nota bene god omvårdnad och idag fått renässans hos elektronik- och ljudintresserade. Det är väl lite av en kulturgärning att de inte hamnar på soptippen istället. Än en gång grattis till @calle_jr för vad som verkar vara ett riktigt kvalitetsmässigt kap!

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites


Ett par bilder till på A810 in action;

 

DSC_6051-panorama.JPG

 

DSC_6065.JPG

 

DSC_6060-panorama.JPG

 

 

Jag vill inte uttala mig än om några ljudmässiga skillnader eftersom jag inte kan säga något med säkerhet. Jag har inte kunnat spela med B62 på lång tid pga pågående projekt med tonhuvud och preamp. Det låter mycket bra, men jag tror det finns en del att göra med avspelningskortet i A810. Jag får be om att återkomma.

Men den slående skillnaden är handhavandet. A810 är fantastisk att handha, känns väldigt mjuk och skonsam mot banden. Jag ska sätta mig in i hur man använder sensoravläsningen och en del annat som jag inte hunnit med.

 

 

 

Men igår var det dags att packa den stora väskan...

 

IMG_1887.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

 

Väskan packades med allt som byggts och inte byggts hittills för tape head preamp.

 

Jag vet inte hur denna tråd framstår för läsare, men för mig är detta projekt som jag håller på med ganska snårigt. Det finns ingen tydlig serie  av aktiviteter, det finns ingen manual, ingen förlaga, inget scope och definitivt inte bara ett sätt att lösa delkretsarna på. Det finns inte ens ett rätt slutresultat. 
Vissa delar kan jag reda ut själv, men många delar påminner mig att jag inte har småsignal i blodomloppet.
Jag har hankat mig fram, många timmar, men i vissa lägen blir det kortis.
Det snurrar hundratals frågeställningar, och jag har inte den intuitiva förmågan som kan leda mig framåt.
Då behöver jag ta en tur mot nordost till Peo.

 

Vi kan kalla det för kvalitetskontroll, men i praktiken handlar det om att lösa upp knutar, identifiera problemen, lösa dem, löda, mäta, gå vidare till nästa problem...
Jag är oerhört tacksam för det, och jag hade inte haft en chans att komma vidare annars.
 

IMG_1894.JPG

 

IMG_1904.JPG

 

IMG_1924.JPG

 

 

Jag tog också på stället det enda rätta beslutet att sätta fasta värden så att kalibreringskretsen endast är inkopplad vid kalibrering.

I princip innebär det att 8 kopplingar per kanal kan behöva göras om tex vid byte eller justering av tonhuvud. Men i praktiken är det nog bara två, vi får se.

Det avgörande var att hitta en lösning där jag om ett år eller om 5 år kan gå tillbaka och reda ut hur fanken det var jag skall koppla in kalibreringskortet.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Vi hann med en kort lyssning också :winktongue:

 

När Peo närmade sig spelaren så dimrade svanhalslamporna upp under 20sek, så lång tid det tar att byta LP, torka av den och sänka pu:n :smile:

 

IMG_1917.JPG

 

 

Det finns en rad smarta-hem-funktioner i bostaden.

Kan inte redogöra för dem, men några exempel är belysningsstyrning, logg av elanvändning, temperatur och luftkvalitet, på- och avstängning av allt möjligt, speltid för pu mm.

 

IMG_1907.JPG

 

IMG_1905.JPG

 

IMG_1909.JPG

 

 

Det mesta styrs med denna typ av krets;

 

IMG_1888.JPG

 

 

 

Fick även se den nya kopplingen med 5-polig DIN och Lyra Phonopipe;

 

IMG_1922.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-02 at 11:58, calle_jr said:

Och i plåtkapslingen nere till höger sitter en preamp;

Det är Studer 1.810.711-00;

 

image.png

 

 

Den kretsen ser ut såhär;

 

DSC_6075.JPG

 

DSC_6076.JPG

 

DSC_6078.JPG

 

DSC_6077.JPG

 

 

Här finns potentiellt vinning i att byta några komponenter; kondingar är bytta, men resistorer i signalvägen kanske.

OP är Texas NE5532 i original, men här sitter som synes Burr Brown OPA2134PA. Några BC560 transistorer från Motorola.

De små orange kondingarna är inte tantal utan BC128 aluminium, så de ska nog sitta kvar.

 

 

DSC_6085.JPG

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Tillbaka till framtiden, och de senaste insatserna gör att preamp börjar ta form;
 

DSC_6091.JPG

 

DSC_6089.JPG

 

DSC_6088.JPG

 

 

Som vi sett tidigare så är det inte helt lätt att mäta denna preamp.

Strategin är att först bygga klart kanalerna och kontrollera att kretsen fungerar i alla avseenden (filterverkan, spänningsmatning, förstärkning).

Därefter kalibrera med tonhuvud för 15ips IEC/CCIR 320nWb/m LPR90, och därefter byta de komponenter som behövt kalibrering till fasta på huvudkorten.

Det är i princip omöjligt att kalibrera med svep, så jag har köpt ett MRL 21J303 kalibreringsband med följande toner:

 

image.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Detta är pilligt;

 

DSC_6104.JPG

 

 

Med kalibreringskortet separerat är det bättre att göra en anslutning med stiftlist för det;

 

DSC_6089-.JPG

 

DSC_6098.JPG

 

 

Och alla kopplingspunkter för listen ansluts på undersidan (svart, grå, vit, grön, blå, brun, lila, orange, gul, röd);

 

DSC_6094.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Mitt ena barnbarn som snart fyller 6 år fick en elektroniklåda av farfar, så snart så har jag en egen elektriker/DIY:are, så var baktanken med den julklappen:winking:

Hon som är snart tre är grym på paddan, kan inloggning och vet precis vilken app som ska öppnas för att titta på barnfilm, så snart har jag en egen IT-tekniker också:winking:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Min först riktiga bandspelare var en Revox G36 som jag köpte 1965. Det var en 2/2 spår bandspelare 19-38cm/s. Den byggdes snart om så att jag kunde byta

headstacken efter olika behov till 2/4 spår. Jag sålde maskinen senare till en forumkamrat. Jag köpte en Technics R2R på 80-talet, en RS1500. När jag gick i

pension 2009 fick jag välja och ta med mig det jag ville ha. Det var rena guldgruvan och jag kunde välja mellan olika bandspelare som var B62, B67, A810, A807 och den

som jag bestämde mig för en Studer A812 19-38-76cm/s. Tyvärr hade vi ingen A820 som jag helst skulle vilja ha. I början av 90-talet hade jag kunnat få

ta över en Ampex 104, vi hade tre maskiner stående som skänktes sedan till något baltiskt land. Jag har väldigt dåligt med plats här hemma så jag skänkte bort

en Studer C37 till en annan forum-kompis. Det var en fullspårs maskin som var alldeles för stor och tung för att ha hemma. Till en annan gammal kompis skänkte

jag en Stellavox TD9. Maskiner som jag nu har hemma är tre stycken Nagra VI varav två stereo och för mono. Min äldsta stereo Nagra-IV/S köpte jag 1975 tillsammans

med en sk. QGB adapter som är en separat servo motordel som tillåter 10 1/2" spolar/kakor. De här tidigare nämnda Ampex ATR 104 var fyrkanaliga och 1/2" band.

Till mina maskiner finns så att jag kan koppla in fyra kanaler Dolby A/SR, Telcom C4 alt. DBX typ I, alltså pro. Det här var en tid då allt skulle vara digtalt. Jag tänker

då på alla kartonger med band som jag tog hand om. Kartonger om 20 tallrikar med band BASF LGR50. BASF bezogsband 19-38-76 och 1/4", 1/2" och 1". BASF

bezugsband för kassett 120 och 70µs. Som avslutning kan jag nämna att det slängdes ett antal Lyrec Frida och en annan tog hand om en Nagra IS samt en Nagra E.

Så var det när alla jobba skulle göras digitalt. Jag köpte själv när jag gick i pension en liten anläggning  för Protool 96KHz. Det här var min lilla historia.

Link to comment
Share on other sites

En sak som var lite tråkigt var att jag inte kunde ta hand om Weircliffe Magnetic Tape Bulk Eraser som kallades för bulkeraser. Den användes till att radera

magnetband 1/4"-2". Det blir alltid en liten rest kvar när man raderar en inspelning i audiobandspelaren eller videobandspelaren. Bulken var för stor för tung

att ha i ett hem och dessutom var den avsedd för trefas. Den gick till skroten. Jag tog i alla fall hand om div. mätinstrument som B&K millivoltmeter, wov/flutter

mätare, distmästare & tongenerator. Bort med det analoga. Kvar finns bara en Nagra III som står någonstans i ett glasskåp. På 60-talet köpte jag ofta 14" kakor

från AGFA PE36. Jag har sparat en sådan bandkaka. Min Studer 812 kan ta 12 1/2" spolar som räcker drygt 40' 38,1cm/s eller 20' 76,2cm/s. Jag har glömt att

812 också har Dolby HX. Jag kör allt analogt via en Mackie mixer 16-8-4-2.

Link to comment
Share on other sites

 

Arbetet löper på, och jag har gjort lite kompletteringar efter samråd med Peo;

 

image.png
 

 

  1.  Vi testade byta LT1115 i sista steget redan hemma hos Peo, till LT1056 som är lite mer förlåtande och mindre på tå. 
  2.  Det sista steget i filtret (1nF+1Meg) har ingen definierad belastning, så jag har kompletterat med en 2Meg resistor mot jord.
  3.  Jag har satt en 47pF kondensator mellan pin 5 och 6 till LT1056 för att lugna ner den lite. 
  4.  Kompletterade temporärt med 10k resistor och byglade plintarna in-ut eftersom jag inte har kopplat in volympoten ännu.
     

 

DSC_6121.JPG

 

 

@tek; här kom det andra kortet till MARIA-nätdelen till användning :OK:

 

Jag genererar 1min sinustoner (spotfrekvenser) i Audacity som är 80%FS, men jag tycker det är svårt att hantera kretsen när det är så stor skillnad i registret. Med för hög insignal överstyrs utsignalen i basen, med för låg insignal blir det för mycket störningar i diskanten :blackeye:

Före sista OPn fungerar det enkelt, men jag vill ju kolla hur det ser ut även i de sista två stegen.

 

Jag har fått till det hyfsat säkert nu. Detta är sist i kretsen, efter drivern (nod 26);

 

image.png

 

 

Detta är alltså helt utan kalibrering, och jag visste att basen skulle vara för låg eftersom minst 9µF sitter för tillfället på kalibreringskortet och kanske ska flyttas över. Jag visste dock inte att jag skulle behöva sänka diskanten.

Hur som helst, vill vänta med att göra sådana ingrepp tills jag kan kolla med kalibreringsband med tonhuvudet inkopplat.

Så syftet med ovanstående är att se att allt fungerar som det ska.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-09 at 13:32, calle_jr said:

Jag genererar 1min sinustoner (spotfrekvenser) i Audacity som är 80%FS

Provade att spela in dessa toner på ett LPR90-band på A810.

20sek-toner 40, 100, 200, 500, 1k, 2k, 5k, 8k, 10k, 12k, 15k och 18kHz.

Så nu har jag kunnat testa med tonhuvudet.

 

Och kalibreringskortet är kopplat;

 

DSC_6123.JPG

 

DSC_6125.JPG

 

DSC_6124-.JPG

 

image.png

 

Plintarna är namngivna 1-5 på kalibreringskortet, och varje plint har nummer 1-3 (från kopplingssidan)

 

 

DSC_6129.JPG

 

DSC_6130.JPG

 

 

image.png

 

 

Som syns stämmer den okalibrerade mätningen väldigt bra med det jag idealiserat tidigare.

Nu får jag gå tillbaka till simuleringarna...

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-16 at 15:57, calle_jr said:

Nu får jag gå tillbaka till simuleringarna...

:think:

Det var inte så enkelt.

 

Här är några mätresultat med olika switchar av/på;

 

image.png

 

 

Den simulerade skillnaden mellan ett inkopplat och urkopplat kalibreringskort är ca 12dB boost från 1kHz och uppåt, vilket förklarar stegringen för den mörkröda kurvan i mätningen ovan. Inga konstigheter. Men jag kan inte "simulera fram" vad som ger en så kraftig lokal dipp vid 2kHz.

 

 

Jag har försökt förtydliga testbandet så att det inte ska utgöra en felkälla i avläsningarna.

Såhär ser testbandet ut;

 

image.png

 

 

 

Har uppdaterat illustration av layout så att den stämmer med hur det är byggt;

 

tapeheadpreamp-board-layout-05.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

 

Jag har testat några nya komponentvärden direkt på huvudkortet de senaste kvällarna;

 

image.png

 

(TC=Treble Cut, TB=Treble Boost, BC=Bass Cut, BB= Bass Boost. Komponentvärdena är det jag kompletterar med parallellt på huvudkortet)

 

Blå kurva är det senaste jag testat, där jag parallellkopplade två resistorer och två kondingar på samma ställen som jag har switchar på kalibreringskortet.

Resonansen försvinner, och det ser inte så dumt ut.

 

Jag har jämfört lite med simuleringarna vad effekten bör bli (teoretiskt) med de olika komponentvärdena, och det stämmer förvånansvärt bra.

Skillnaden är att det verkliga tonhuvudet har mindre diskantförluster än vad jag antagit. Diskanten rullar inte av så snabbt som jag antagit. Tonhuvudet följer alltså IEC/CCIR-standarden bättre än förväntat.

 

+/-1dB i audiobandet ska man minsann inte vara missnöjd med. Men detta är inte hemma än, och jag väntar på ett kalibreringsband för att se hur stort felet är i A810, eftersom detta ju fortplantar sig till B62.

 

 

 

Meanwhile...

Parallellt med detta har @Peo hjälpt mig med lådan;

 

image.png

 

 

image.png

 

 

 

En urfräsning av ett skruvstöd i lådan behövs för att vu-mätare ska få plats;

 

image.png

 

 

Bakpanel;

 

image.png

 

 

3D-printade stöd till potentiometrar;

 

image.png  image.png

 

image.png

 

image.png

 

image.png

 

image.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...