Jump to content

Akustisk rumskorrigering, var ska man börja?


string

Recommended Posts

Man blir rätt "hemma-blind" vad gäller ljudåtergivningen och tycker för det mesta att ljudbilden är så bra som man kan önska här hemma. Det man inte vet om har man som bekant inte ont av :unsure:.

 

Inte desto mindre är jag lite nördigt nyfiken på vad ytterligare förbättringar kan föra med sig. Jag inser att det här är ett ofantligt stort område med inga exakta sanningar. Det har skrivits spaltmeter och gjorts doktorsavhandlingar i ämnet - men ändå, som totalt novis måste man börja gräva nånstans och ta det stegvis. 

 

Jag kan tänka mig att det till att börja med behövs lite hård- och mjukvara som genererar grafer. Därefter ska man lära sig tolka graferna. Slutligen ska man korrigera rummets tillkortakommande på olika sätt. Så jag tänkte börja lite lugnt och fint med steg 1. Så vad är det för lämpligt program (PC) och mätutrustning som jag ska satsa på om jag vill börja mäta upp mitt rum? Förmodar att det följer med lite lathundar till programmet, annars  finns det ju säkert litteratur i ämnet - några förslag?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kör Audiotools, kostar drygt 200:- för grundmodulerna. . .man kör på en iPad

Finns en mängd moduler att bygga på , men då blir det snabbt dyrt. . .men jag har bara behövt grundpaketet

 

Det finns en mic att koppla till för ökad noggrannhet men den kostar 3500:- . . men det funkar helt ok utan

 

När mitt rum kalibrerades använde akustikern Audiotools och tre mätmickar. . .o skall det bli riktigt bra är det bättre att anlita någon

 

https://studiosixdigital.com/audiotools-modules-2/

Link to comment
Share on other sites

Tack @thli72, det där låter som en bra början! Jag ska kolla om det finns något liknande för Android / PC.

I första hand vill jag bara checka rummets nuvarande akustik och se om det finns några grova fel som sticker ut och som enkelt kan åtgärdas. Finliret, med noggrann mätning av inhyrd akustiker, blir en senare fråga. Jag vill först lära mig själv (halva nöjet). Dessutom används rummet till så mycket annat än bara lyssning och byter därmed hela tiden skepnad, så därför vill jag inte lägga ner några större summor på akustikanpassning.

Edited by string
Link to comment
Share on other sites

Det är en spännande resa som nu ska påbörja. Den saknar nämligen ett slut.... :-)

Hur upplever du själv rummet idag? Finns det några specifika "problem" som du vill fokusera på? T ex lång efterklang, bumlig bas etc. 

Berätta gärna lite mer om hur rummet ser ut (bilder?) så blir det lättare för den som vill komma med tips. 

Jag använde själv XTZ Analzyer II inledningsvis. Men kom snart på mig själv med att bara stirra på grafer och glömde bort att lyssna. 

Lite mjukvara kan absolut vara bra för att ge indikationer inledningsvis. Men det är ju du och dina öron som ska trivas :-). 

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Det här tror jag du kan komma riktigt långt med...

 

https://www.roomeqwizard.com/

 

Mjukvaran tror jag man kan ladda ner gratis och miniDSP UMIK-1 mikrofonen tror jag kostar en 1200-1500:- beroende på leverantör.

Jag har inte testat själv men bekantskapskretsen som testat/använder denna lösning verkar vara väldigt nöjda.

Inväntar själv besök av en akustiker och blir det inte allt för utdraget i tid, så jag glömmer tråden, ska jag försöka återkomma i ärendet :)

Akustik och mätningar är lite A&O i min värld just för dagen :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Om man inte tänker anlita en akustiker så måste man läsa på lite om vad man skall kunna realistiskt sträva efter och vilka mål som man bör ha bl.a. beroende på hur man vill och bör placera högtalarna. Att mäta är det enkla, att tolka mätningarna och att förstå hur man skall göra för att åstadkomma förbättringar är väsentligt svårare. Men man kan lära sig mycket på vägen, men en akustiker är en väldigt bra alternativ. Det gäller också att veta vad som är rum och vad som är högtalare i mätningen och vad som är kombinationen. Lycka till.

 

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, thli72 said:

Jag kör Audiotools, kostar drygt 200:- för grundmodulerna. . .man kör på en iPad

Finns en mängd moduler att bygga på , men då blir det snabbt dyrt. . .men jag har bara behövt grundpaketet

 

 

Inte för att kapa tråden men hur placerar du plattans mick när du mäter?

 

Audiotools finns till Android för 95kr, man skulle kanske prova :39:

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, bigblue said:

Det är en spännande resa som nu ska påbörja. Den saknar nämligen ett slut.... :-)

Hur upplever du själv rummet idag? Finns det några specifika "problem" som du vill fokusera på? T ex lång efterklang, bumlig bas etc. 

Berätta gärna lite mer om hur rummet ser ut (bilder?) så blir det lättare för den som vill komma med tips. 

Jag använde själv XTZ Analzyer II inledningsvis. Men kom snart på mig själv med att bara stirra på grafer och glömde bort att lyssna. 

Lite mjukvara kan absolut vara bra för att ge indikationer inledningsvis. Men det är ju du och dina öron som ska trivas :-). 

Försökte ladda upp lite bilder, men sajten "forumbilder.com" verkar vara lite under isen, så det får vänta.

 

Rummet mäter 4 x 8, med högtalare på kortsidan. Sweetspot är ganska så exakt i mitten av rummet och bakre väggen har en stor trappa till övervåningen. Därmed "försvinner ljudet upp i huset och jag får inte några större problem med stående vågor mot bakre väggen. 

 

I taket, vid främre väggen, hänger en uppfälld ramspänd bioduk som i viss mån fungerar som diffuser. Över resp. högtalare hänger en DIY absorbent, som ganska väl stämmer av efterklangen i rummet.

 

Högtalarnas är placerade helt utefter den självupplevda ljudbilden, där högtalare och rum interagerar. Denna placering är väldigt känslig (golvet är uppmärkt) och det kan röra sig om millimeter för att "magin" ska försvinna. Däremot kan man röra sig ganska fritt i rummet utan någon påtaglig ljudförvrängning.

 

Diskant och mellanregister låter riktigt bra, det övre basregistret låter ganska hyfsat, medan den där riktiga djupbasen låter lite bumlig.

 

Detta är lite av en snabbeskrivning, återkommer när jag fixat bilderna!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, thli72 said:

Om man inte vet vad man gör/ser blir man ofta ganska "ledsen" när man försöker mäta upp rummet " va det SÅ illa" . . .sen flyttar man micen 1dm o blir mindre ledsen. . .sen flyttar man igen o blir väldigt ledsen...osv . ;)

Resan har bara börjat..... får se hur ledsen jag blir :(

Link to comment
Share on other sites

Till att börja med så kommer du att få en bumlig bas av att ha högtalarna inklämda i hörnen och dessutom kommer stereobilden hämmas mycket av de tidiga reflexerna ifrån sidoväggarna. Jag skulle flytta ut högtalarna till mattkanten och lite in framför skåpet. De problem du har med denna placering kan du aldrig få bort elektroniskt.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, string said:

Det är bara att sätta igång och testa! Vilken tur att högtalarna står på hjul.

Tack för alla tips - så långt! Återkommer med utvärdering.

Bara där, ställ dem på ett bättre underlag.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-08-20 at 08:38, bigblue said:

Room acoustics

Här kommer en länk till en video om akustik och "treatment". Den är ganska lång (37 min) och ganska grundläggande. Men jag tycker att han är sansad och relevant i sina beskrivningar. 

Bra beskrivningar och vägledning. Som lekman på området så tycker jag att budskapet når fram väl till mig som mottagare :)
Så nu bör jag inte byta ut eller komplettera med en enda ljudpryl till om inte akustiken fixas till ;)

Edited by YYZ
Link to comment
Share on other sites

Kolla in denna på "Fyndbörsen" för det facila priset 1990 SEK (ett fynd): XTZ Room Analyzer II Pro. Väl investerade pengar - för att fixa akustiken!

För egen del är nya högtalare på ingång och därefter ska jag själv ta itu med rumskorrigeringen, med ovan nämnda analyzer.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-08-19 at 10:59, string said:

lämpligt program (PC) och mätutrustning

Mjukvara: REW - Har allt du behöver och väldokumenterat på nätet.

Hårdvara: µmik-1 + lämplig PC/Laptop med bra ljudkort (men de flesta av dagens ljudkort duger bra).

 

Angående din filmduk, klä hela baksidan med ex. 45 mm Stenull som du klär med ett "glest" tyg så du slipper damm. Fungerar finfint som takabsorbent när den är uppfälld, som "eko-dämpare" när den är nerfälld.

Bakom bänken kan du ställa Stenullsplattor 20-30 mm från väggen. Luftspalten gör absorbenten effektivare. Vidare tillverkar du absorbenter (så stora du har plats med) och hänger på sidoväggarna vid 1:a reflexen. 

Om du har plats bakom lyssningsplatsen, som bör vara en bit från bakväggen, så kan du prova med stor diffusor och/eller stor absorbent.

Lägg ännu tjockare mattor på golvet, gärna från vägg till vägg!

Gör klapptesten för att se om ekot dämpats eller gå från rum till rum pratandes i mobilen. Då hör man skillnaden på akustiken tydligt.

För att komma tillrätta med bummel-bas föreslår jag att du använder någon form av EQ och/eller skaffar två baslådor (samma som du redan har) och ställer ovanpå befintliga högtalare. Sprider ut basen och motverkar (rätt uppställda) rumsnoderna.

För övrigt så håller jag med de som föreslår att du flyttar fram högtalarna en bit. 

Nu har du redan kommit en bra bit på väg...

Link to comment
Share on other sites

På fredag kommer mina gamla högtalare att få ett nytt hem. Som ersättare blir det ett par pi60s och dessa bör dyka upp i oktober. När dessa sedan är väl inspelade så ska jag sätta igång med akustiken på allvar. Men högtalarbytet till trots,  alla synpunkter på förbättringar av rummet mottages tacksamt och kommer, vad det lider, att utvärderas. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, David_33rpm said:

Ska du ha kvar den stora vita bänken?

Japp, bänken blir kvar. Den inhyser hela anläggningen och är perfekt utformad med dörrar, för att hålla borta en liten nyfiken katt.

Och med tanke på att det finns en glipa mot bakre väggen, är bänken dessutom försedd med "kompostgaller" - kapade i rätt längd, för att lille missen inte ska trilla ner eller slinka in och börja leka med sladdarna eller tugga på pickupen. :Praying:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Här kommer ytterligare en intressant video. Det är ett timmes långt föredrag från RMAF där Bob Hodas berättar om hur han går tillväga när han "behandlar" ett rum. 

Kanske inte den mest karismatiske talaren - det är mycket hmmm, ahhhhh, eehhh. Men han besitter onekligen mycket kunskap och erfarenhet. Och en av hans käpphästar är att om man har möjlighet så är det (i de flesta fallen) bäst att placera högtalarna längs långväggen i rummet. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-08-28 at 15:38, string said:

På fredag kommer mina gamla högtalare att få ett nytt hem. Som ersättare blir det ett par pi60s och dessa bör dyka upp i oktober. När dessa sedan är väl inspelade så ska jag sätta igång med akustiken på allvar. Men högtalarbytet till trots,  alla synpunkter på förbättringar av rummet mottages tacksamt och kommer, vad det lider, att utvärderas. 

Hej,
 

Kul med pi60s. Riktigt fina och välkonstruerade högtalare som du säkert blir nöjd med. Vad består resten av din anläggning av?

mvh
Lasse

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, LasseJ said:

 

Kul med pi60s. Riktigt fina och välkonstruerade högtalare som du säkert blir nöjd med. Vad består resten av din anläggning av?

Ja, jag kan tänka mig att pi60s kommer att bli ett lyft för min anläggning. I övrigt består den av lite udda, handplockade grejor:

  • Effektsteg: Linnenberg Liszt (handbyggda, tyska).
  • Försteg: MFA Baby Reference V2 (passivt TVC, engelskt).
  • CD/DAC: OPPO UDP-205.
  • Skivspelare: Simply Black Magic V2 (Mirres konstruktion, Veteran-HiFi), med en Clearaudio Stradivari V2-puppa.

Effektsteg, försteg och skivspelare har jag skrivit om tidigare här på forumet, så det är bara att söka på resp. namn, så får du massor av information om dem.

 

För de som är nyfikna på anläggningen så tänkte jag ha nån form av "Öppet Hus" i februari, i samband med HighEnd-mässan 2020 här i Stockholm (hoppas den blir av). Förutsatt att mina pi60s har blivit levererade (man vet aldrig med den där "ingenjören", när han får dem klara :unsure:). 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, string said:

Ja, jag kan tänka mig att pi60s kommer att bli ett lyft för min anläggning. I övrigt består den av lite udda, handplockade grejor:

  • Effektsteg: Linnenberg Liszt (handbyggda, tyska).
  • Försteg: MFA Baby Reference V2 (passivt TVC, engelskt).
  • CD/DAC: OPPO UDP-205.
  • Skivspelare: Simply Black Magic V2 (Mirres konstruktion, Veteran-HiFi), med en Clearaudio Stradivari V2-puppa.

Effektsteg, försteg och skivspelare har jag skrivit om tidigare här på forumet, så det är bara att söka på resp. namn, så får du massor av information om dem.

 

För de som är nyfikna på anläggningen så tänkte jag ha nån form av "Öppet Hus" i februari, i samband med HighEnd-mässan 2020 här i Stockholm (hoppas den blir av). Förutsatt att mina pi60s har blivit levererade (man vet aldrig med den där "ingenjören", när han får dem klara :unsure:). 

Intressant och lite "esoterisk" anläggning där varje del tycks handplockad med eftertanke. Intressant! Gillar när man tar steget från mainstream. Kommer gärna och lyssnar om du ordnar event i februari.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...