Jump to content

Nya fötter under högtalaren


DrKlang

Recommended Posts

Jag har haft Harmonix-fötter under mina högtalare ett antal år och har varit nöjd med det. Jag pratar om Harmonix SYN-100 spikar och Harmonix RF-999 MT mk2 fot för spiken.

 

tumblr_pwfgeh2yXg1xvi415o1_540.jpg

 

Nyligen köpte jag Stilpoints Ultra 6 för min elektronik, men tänkte prova dom under högtalarna. Egentligen är Ultra 6 inte avsedd för högtalare utan är tänkt att användas med fot under elektronik och utan fot fastskruvad i Stillpoints rack Stillpoints ESS. Jag köpte Ultra 6 med fot.

 

Ultra 6 under högtalaren:

 

tumblr_pwfggmeVFF1xvi415o1_540.jpg

 

Harmonix och Stillpoints är olika produkter med delvis olika syften: Harmonix talar om "tuning feet" vilket antyder något mer än att bara dämpa vibrationer. Stillpoints är ganska fåordiga om sina produkter och verkar mer vara tekniknördar än säljinriktade. Men levarantören hävdar att Stillpoints inte färgar eller ändrar tonbalansen.

 

Båda syftar förstås till att att bryta en vibrationsrundgång inom ett hifi-system. Harmonix använder spikes för detta ändamål, Stillpoints ett system med keramiska kulor.

 

Mina intryck:

 

Harmonix får mig att tänka på ett jazzklubb-aktigt ljud eller traditionellt rör-ljud. Det har en viss tyngd, värme och högt emotionellt innehåll. Det är ganska lätt att dras in i musiken med Harmonix. Röster blir bra med det lite mjukare ljud som Harmonix ger. Stora bastrummor dundrar lite extra och saxofonen blir lite våtare. Diskanten kommer dock i bakgrunden och cymbaler glittrar inte riktigt som jag förväntar mig. Stråkinstrument tonas ner också. Elektronisk musik blir mindre elektronisk så att säga - Harmonix jämnar ut ljudet lite. Ljudet åker bakåt i rummet, och är aningen laid-back.

 

Stillpoints gav ett helt annat ljud. Diskanten blev tydligare, hela ljudbilden blev lättare och luftigare. Dynamiken ökar med Stillpoints, liksom separationen mellan instrument och röster. Orkestern åker fram lite. Stråkinstrument blir oerhört mycket tydligare. Piano distinkt. En mer detaljerad ljudbild presenteras. Samtidigt blir den också "sakligare". Det gosiga, suggestiva Harmonixljudet är borta. Basen är stramare och lite "kortare" och trycker inte till på samma sätt.

 

Jag tror att Harmonix passar i en anläggning som tenderar att bli vass eller om man gillar en mjukare presentation som kan förmedla känslor.

 

Stillpoints upplever jag som mer allround och passar för lyssnare av klassisk musik i synnerhet, eller om man gillar luftighet, rymd och dynamik och vill ha en nyktrare presentation.

 

För mig är valet enkelt, jag behåller mina Ultra 6 under högtalarna. Jag vill absolut ha den mer högupplösta bild som Stillpoints ger, även om jag faktiskt gillar djupet som Harmonix ger med en viss typ av musik. Totalt sett är Stillpoints överlägsen i mitt system.

 

Litet om priserna också:

 

Harmonix:

Harmonix RF-999 MT mk2 8 st 23.000
Harmonix SYN-100  8 st 14.800
Totalt Harmonix 37.800

 

Stillpoints Ultra 6 med fot 8st 75.200

 

Stillpoints rekommenderar Ultra 5 under högtalare, så en mer sannolik kostnad för Stilpoints är:

 

Stillpoints Ultra 5 8st 57.600

 

Harmonix är billigare och därför inte helt jämförbar med Stillpoints. Mina Harmonix-modeller är inte de dyraste, så det kan bli bra mycket dyrare.

 

Dyrare Harmonix-modeller verkar vara dyrare pga materialvalet. Det handlar troligen om hårdheten i metallspetsen och vilka träslag och metaller som används i basen. Stillpoints använder egentligen samma teknik och material i alla modeller. Skillnaden med dyrare modeller är antalet satser eller "fickor" av keramikkulor som används.

 

 

Edited by DrKlang
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, DrKlang said:

Harmonix får mig att tänka på ett jazzklubb-aktigt ljud eller traditionellt rör-ljud. Det har en viss tyngd, värme och högt emotionellt innehåll.

:app:

Bra beskrivning!

Ofta är det stört omöjligt att säga generellt vad avkoppling kan göra konkret klangmässigt, men din beskrivning kan mycket väl stämma ganska generellt.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Amatören said:

Ursäkta, läste jag rätt? 75 200:- för 8 fötter? Herregud...:o

 

Ja det är lite galet -- men Stillpoints är inte värst. Ansuz som nämndes men också Harmonix är dyrare om man väljer toppmodeller.

 

För mig var det värt pengarna. Fast jag inser att det innebär att jag får göra andra saker i livet på ett enklare sätt pga av alla inköp.

 

Jag lyssnade på en del körverk och några mindre vokala verk idag. Det var en FRUKTANSVÄRD njutning att lyssna till stora verk med klarhet och med så utmejslade röster. En obetalbar estetisk upplevelse. Det kändes som jag kunde ta entré av mig själv för att komma in i mitt musikrum.

 

Så jag är nog ohjälpligt beroende.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, DrKlang said:

Det kändes som jag kunde ta entré av mig själv för att komma in i mitt musikrum

Hehe, ok! Det var fruktansvärt dyra tonkontroller!

Ungefär som att köpa en Bugatti eller Koenigsegg för sisådär 20-30 mille och bli rejält frånåkt av en Tesla Roadster för en spottstyver i jämförelse!

Men det kostar att ligga på topp...:thumbsup:

 

Undrar, om du skulle prova mina ishockeypuckar med SKF förkromade härdade stålkulor (ca. 25:-/st) om du fick samma skillnader...

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Amatören said:

 

Undrar, om du skulle prova mina ishockeypuckar med SKF förkromade härdade stålkulor (ca. 25:-/st) om du fick samma skillnader...

 

 

Ja varför inte?

Det finns en massa varianter av samma princip som stillpoints använder. En brutal-enkel lösning är Wave Kinetics som egentligen bara är en påse med kulor. Men Wave Kinetics är extremt seriösa och har ett gott namn.

Jag valde Stillpoints för att dom har resultat som återkommande rapporteras. Och det är resultat jag vill ha.

Men jag utesluter inte en ishockeypuck med stålkulor. Kanske har du en ny produkt där.

 

Link to comment
Share on other sites

@DrKlang

 

Tycker dina iakttagelser och beskrivning av skillnaden mellan  just Harmonix och Stillpoints stämmer väl överens med mina egna test och erfarenheter. Har dock inte testat under högtalare men väl under elektronik med samma klangmässiga resultat som din beskrivning. Det blev Stillpoints för egen del, som stramar till ljudbilden en smula i jämförelse med Harmonix som passar utmärkt till mer neutral utrustning. Kör just nu Finite Elements Cerapuc-underdelar under högtalarnas spikes och tycker att de fungerar mycket bra till mitt parkettgolv som inte sjunger med längre.

Hade nöjet att träffa ägaren och grundaren till Harmonix-gruppen en japan vars namn jag inte kommer ihåg för några år sedan. Han är en mästare att tuna system med hela sin arsenal av produkter av fötter, kablar, akustikprodukter och inte minst skivspelarpucar och mattor som jag också testat. En intressant man med stor kunskap i ämnet och perfektion i utförandet av dessa produkter. I relation till mycket som produceras utan hörbar effekt så kan jag ändå konstatera att hans tuning fungerar. Liksom Stillpoints som jag också gillar. Det är finputsningen som kostar om man söker perfektion och ljudideal utöver det vanliga. Väl använda pengar kan jag ändå tycka.:)

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, thli72 said:

Vad är det för högtalare du har? Gissar att man måste upp i rejäl prisklass innan fötter i denna prisklass ens kommer på tal. .  .man sätter inte fötter för +70k på en högtalare för 10k ;)

Mina högtalare är Verity Sarastro II.

Jag vet inte var gränsen ska gå riktigt för olika högtalare, jag råkar bara vara intresserad av vad effektiv vibrationsdämpning kan åstadkomma. Och jag har nog försakat saker som andra kan tycka är viktigare.

Jag tror på grunderna: Vibrationer och elström.

När det gäller el verkar jag vara lyckligt lottad: Jag märker ingen större effekt av strömrening, men däremot stor effekt av olika elkablar.

Vibrationer hos mig är knepigare. Jag bor i ett gammalt hus med träplankor på golvet och bärande träbalkar. Allt sjunger med. Och därför var jag särskilt nöjd med att Stillpoints lyckades tämja det bättre än något annat jag provat.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, triomio said:

Jag funderar på något liknande för hifi-racket. Får man samma effekter klangmässigt eller måste man tänka annorlunda?

 

Jag tycker det. Jag provade mina Ultra 6 under rörförstärkare, trasistorförstärkare, strömdelaren och under min DAC innan jag satte dom under mina högtalare..

 

I särklass störst effekt fick jag under rörförstärkarna och under DACen. Rörförstärkarna lät väldigt mycket klarare, det var påfallande.

 

Och jag har inget hifirack, utan allt finns i en gammat skåp från 1800-talet (som jag iofs byggt om lite).

 

Det gamla skåpet ska snart flyttas till ett annat rum och jag kommer att skaffa ett hifi rack istället.

 

Så javisst jag fick god effekt av att vibrationsdämpa apparater, även om underlaget inte är det bästa.

 

En vanlig dämpare är Stillpoints Ultra SS, som dessutom ofta finns på begagnat marknaden. T.o.m. den första Stillpoints-produkten "vulkanerna" är fortfarande bra och jag har alltjämt några som jag använder. Motsvarar ungefär Ultra mini i dagens utbud. Dom kan man få för en högst rimlig summa.

 

Däremot är jag tveksam till att sätta Stillpoints under ett helt rack. Då är det nog bättre att ha dom under högtalaren eller under apparater. Anledningen till att jag tror så är att stillpoints tycker att det ska vara  direktkontakt med det som ska isoleras/dämpas. Jag ser det i filosofin bakom Stillpoints rack. Deras senaste rack består enbart av metall, och i princip en massa inbyggda Ultra SS. Förklaringen som ges är att metallen bättre leder vibrationerna till de inbyggda "fickorna" med keramikkulor (som motsvarar Ultra SS).

 

Men som alltid gäller det att prova sig fram.

Edited by DrKlang
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du belyser en viktig punkt i frågan, behovet och effekten av vibrationshantering skiljer sig såklart väldigt mycket åt beroende på rum, typ av golv, möbler, inredning och femtioelva andra olika parametrar. Jag använder det under allt, elektronik, kablar, högtalare osv där jag vid ett tillfälle tydligt kunde demonstrera effekten genom att ta bort/lägga till vibrationshantering under högtalarkablarna, där en gasolspis på väggen spelade med i vissa basfrekvenser vilket var reproducerbart varje gång och så oerhört tydligt att det inte gick att missa. De flesta som varit på en Ansuz demonstration kan nog även vittna om effekten av deras Darkz.

Edited by rikard
Link to comment
Share on other sites

Har sama erfarenhet med Cerbase under mina högtalare, diskanten blev tydligare, bättre homogerare bas, hela ljudbilden blev lättare och luftigare.

Klart bättre än orginalspikes och kolfiberpuckar.

Cerabase Classic är en fot från Finite Elemente i Tyskland med keramiska kulor tillverkad i USA.

Tillverkad i polerat rostfritt stål.

Välj mellan 3-pack och 4-pack.

Bult i både M6 och M8 ingår.

Material: RF stål
Höjd: 50-60 mm
Övre diameter: 45 mm
Undre diameter: 65 mm
Max belastning/fot: 125 kg
Justerbar höjd: Ja

cerabase-classic_thumb.jpg

Edited by figge
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, P-pan said:

Appropå Cerabase....

Är firman i ordning igen eller sitter de i "diket" ?

Vill minnas några sorts konkursmässiga rykten för något/några år sedan :39:

De verkar vara igång igen!:) https://www.finite-elemente.eu

Representant i Sverige är Perfect Sense https://perfect-sense.se/varumarken

Köpte lite nya fötter i våras så de finns definitivt att tillgå igen.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2019-08-18 at 21:49, calm said:

@DrKlang

....

Kör just nu Finite Elements Cerapuc-underdelar under högtalarnas spikes och tycker att de fungerar mycket bra till mitt parkettgolv som inte sj.....:)

 

Calm

 

Calm,

Förstår jag korrekt att du kör cerapuc under existerande spikes?

Dvs du sätter spikespetsen i det lilla pyttehålet som finns på cerapuc?

 

/kasra

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, kasra said:

 

Calm,

Förstår jag korrekt att du kör cerapuc under existerande spikes?

Dvs du sätter spikespetsen i det lilla pyttehålet som finns på cerapuc?

 

/kasra

Ja precis så är det gjort! Sedan kan man fundera var egentligen keramikkulan ligger eftersom den inte är synlig? Men det finns en synlig skarv mellan två delar i bottenplattan så det är där den ligger. Har aldrig brytt mig om att ta isär den, men kikar man på deras hemsida så kan man laborera med två höjder och ta bort överdelen helt, vilket jag gjort under högtalarna och mitt Clearaudio Evereststand till skivspelaren. Under varje elektronikkomponent ligger en granitplatta som i sin tur vilar på tre-fyra Cerapucer med toppdelen på. Mellan elektronikprodukterna och stenplattan kör jag Stillpoints i viktanpassade storlekar. Har också Cerabase under min stack med PSU:er till min ASR-förstärkare. Ceraball under Step-up:en. Menar att det blir skillnad om man anpassar rätt fötter till vikten av det som skall dämpas. Har testat lite olika modeller och märken men funnit att denna uppsättning funkar bäst för mig. Brukar passa på när jag hittar begagnade fötter till salu annars kan man lätt bli fattig på kuppen.

Har också testat Sylomer dämpplattor som finns i olika viktklasser. https://www.kuntze.se/produkt/sylomer-pad/ Det blir definitivt billigare än allt annat, men är inte riktigt klar med utprovningen än. Just nu testar jag dessa under min PS-Audio P-10 Powerplant och det verkar fungera bra också.

Calm 

Link to comment
Share on other sites

Spännande, ska testa detta under spikes!

Tog isär mina cerapucs förra året för att smörja den laterala oringen mellan plattorna. Kulan sitter i mitten centrerad mellan plattorna.

Edited by kasra
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, kasra said:

Spännande, ska testa detta under spikes!

Tog isär mina cerapucs förra året för att smörja den laterala oringen mellan plattorna. Kulan sitter i mitten centrerad mellan plattorna.

Kanske vore dags att smörja O-ringen. Vad är den gjord av? Gummi?

Vad använde du för fett?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

O-ringen såg ut som generisk, nitril?. Jag provade olika smörjmedel för plaster bla silikonbaserade. Den enda som förblev mjuk efter några månader och fortfarande nu ett år senare är: Carbaflo KSP 105. Har denna ursprungligen för att smörja glidytor för glas mot gummi i cab/coupe bilar. Finns att köpa hos BMW under artikel: 83230309627

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Under varje elektronikkomponent ligger en granitplatta som i sin tur vilar på tre-fyra Cerapucer med toppdelen på. Mellan elektronikprodukterna och stenplattan kör jag Stillpoints i viktanpassade storlekar. Har också Cerabase under min stack med PSU:er till min ASR-förstärkare. Ceraball under Step-up:en. Menar att det blir skillnad om man anpassar rätt fötter till vikten av det som skall dämpas. Har testat lite olika modeller och märken men funnit att denna uppsättning funkar bäst för mig.

 

 

Intressant och ambitiös lösning med granit, Cerapucker och Stillpoints. Jag kan tänka mig att det ser snyggt ut.

Jag tror att Stillpoints kan användas nästan oberoende av vikten, fast det finns förstås en övre gräns. Ultra 5 är till för riktigt tunga högtalare.

Skillnaden mellan olika Stillpoints modeller är antalet kulor, och därmed hur mycket vibrationsenergi som kan omvandlas till värme. Även i den äldsta modellen var det mer än en kula, men sedan har det byggts på.

Men Ansuz, Cerapuc, Symposium Rollerblocks, Mad Scientist Blackpod m.fl. använder en kula. Nordost använder fler kulor i sin Sort Fut. I Sort Kone är det lite oklart, men det verkar vara en kula.

Sedan finns det bra fjädrande system som Townshend Seismic Pod.

Det finns också materialbaserade kuddar som svenska Sonic Design. Jag tror att de numera så omtalade Critical Mass Center Stage2 hör hit också. Dom är verkligen udda, med en inspeningstid på flera veckor.

Typiskt för fjädrande och materialbaserade modeller är att man måste välja modell efter apparatens vikt. För kulbaserade system och spikes behövs inte det.

Slutligen finns det aktiva vibrationsdämpare, men det tror jag är ovanligt. Vanligast är nog spikes.

Eftersom de flesta är överens om att vibrationsdämpning har en betydelse skulle det vara intressant med mera jämförande tester.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag är ganska övertygad om att viktanpassning till olika typer av dämpfötter har betydelse.

Finite Elements har anvisningar på sin hemsida. Stillpoint har jag för mig har dessa i kartongen om jag minns rätt.

GERÄTE­GEWICHT CERABASE CLASSIC CERABASE COMPACT CERABASE SLIMLINE CERAPUC CERABALL
0,5-5 KG       •• •••
5-10 KG ••• ••••
10-20 KG •• •• •• •••• •••
20-40 KG ••• •••• •••• ••
40-80 KG •••• ••• ••• ••
80-150 KG •••• ••• ••• ••
150-300 KG •••• •• ••  
300-500 KG •••• •• ••    
Wirkungsgrad absolut
  Optimal
  Gut
  Gering
  Nicht empfohlen
Klangbewertung im Produktvergleich
•••• Exzellent
••• Sehr gut
•• Gut
Befriedigend
 
Calm
Link to comment
Share on other sites

Antar att de där vikterna gäller per fot. I så fall är mitt tunga slutsteg på 50kg ändå inte optimalt för de 3 Cerabase Classic jag har under. Compact eller Slimline

verkar optimalare. Är det däremot sammanlagd vikt för 3 fötter så blir det ju rätt med Classic.

På mitt lättare slutsteg(ungefär 25kg.) låter IsoAcoustics fötter bättre än Cerabase. 

Edited by plind
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, plind said:

Antar att de där vikterna gäller per fot. I så fall är mitt tunga slutsteg på 50kg ändå inte optimalt för de 3 Cerabase Classic jag har under. Compact eller Slimline

verkar optimalare. Är det däremot sammanlagd vikt för 3 fötter så blir det ju rätt med Classic.

På mitt lättare slutsteg(ungefär 25kg.) låter IsoAcoustics fötter bättre än Cerabase. 

Jag utgår från att det gäller per fot. I vart fall har jag beräknat enligt detta.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Så här står det också:

 

- best performance in all areas of application - optimum range of application: 40 – 500 kg of component weight - recommended for audio components, loudspeakers and equipment supports Material* stainless steel precision machined, 3 high-tech ceramic balls Usable height 50 - 60 mm Dimensions Ø 45 mm (top), Ø 70 mm (bottom) Load capacity 500 kg (set of 4), 375 kg (set of 3)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...