Jump to content

Cyclone! En ny modell är född.


Double A

Recommended Posts

On 2019-08-06 at 11:08, Engelholm Audio said:

Ang stora baselement, så är min känsla och upplevelse lik den ni beskriver. På nått sätt så slinter ett (eller flera) små element i djupbasen. Liknelsen är att försöka göra vågor i poolen, med en pekfingerspets* eller en handflata...eller 800 cm2 membran?

 

Just nu spelar jag på 4" bas/mellanregister som är DSP och EQ'ade i botten. Det spelar bas, ganska djupt, mycket information finns med - men det är ändå något som saknas? Den där självklara kopplingen och enkelheten...typ.

Instämmer. Varför har inte alla högtalare stora membran? Det är ingen tvekan att en driver med stor membranarea spelar bas bättre än en driver med liten membranarea.

Jag tycker att det finns ett par aspekter på minussidan; dels måste elementet delas i ett känsligt område, dels kan det vara mycket svårt att hitta en kombination av högtalarplacering när basarna sitter ihop med högre register. I många rum sammanfaller inte soundstage och perspektiv med frekvensgång i basen.

 

Jag säger inte att det är fel med membranarea i fullregister, men det är inte bara guld och gröna skogar.

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calle_jr said:

Instämmer. Varför har inte alla högtalare stora membran? Det är ingen tvekan att en driver med stor membranarea spelar bas bättre än en driver med liten membranarea.

Jag tycker att det finns ett par aspekter på minussidan; dels måste elementet delas i ett känsligt område, dels kan det vara mycket svårt att hitta en kombination av högtalarplacering när basarna sitter ihop med högre register. I många rum sammanfaller inte soundstage och perspektiv med frekvensgång i basen.

 

Jag säger inte att det är fel med membranarea i fullregister, men det är inte bara guld och gröna skogar.

 

Att ett stort element per aromatik skull spela bas bättre än ett mindre håller jag inte riktigt med om, men ett bra baselement med stor membranyta bas med en helt annan fysik och lätthet än ett mindre tycker jag. 

 

Men visst finns det minussidor (som med alla högtalarkonstruktioner), men genom att använda sig av egen förstärkeri med Dsp inställnings möjligheter till basen så går det att integrera till helheten rätt bra :) 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, thli72 said:

Finns det egentligen några fördelar med stora membran i samma kabinett som övriga drivers vs att ha en separat sub?

Jag tror att man kan uppnå samma slutresultat med separate baslådor. Fördelen med att ha dom i samma kabinett (som i det här fallet) är att vi kan "sprida ut basarna på ett gynnsamt sätt. 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, thli72 said:

Finns det egentligen några fördelar med stora membran i samma kabinett

För egen del så tycker jag det blir lättare att få till integrationen med övriga register med elementen på samma baffel. Detta utesluter inte att man kan ha separata lådor till elementen. Jämför gärna med Focal Utopia.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-08-10 at 17:17, thli72 said:

Finns det egentligen några fördelar med stora membran i samma kabinett som övriga drivers vs att ha en separat sub?

 

Ja, ljudmässiga.

Jag har hört mängder med högtalare med stora element i samma baffel som spelar fruktansvärt bra. Ofta har de spelat bakåt eller på ut på sidan, men också rakt fram. 

De är ofta de bästa på tex High-End München tycker jag.

Många högtalartillverkare som försökt bygga bastorn och subbar etc bredvid i egna lådor har gått i från detta konstruktionssätt. Visst har jag hört några bra sådana system, Tex YG nu senast i München, men det verkar mycket svårt att integrera sömlöst i musiken på samma vis som när de sitter i samma högtalare. Basen måste inte spela i samma låda i högtalaren, men om den följa med övriga membran i samma geometri när man flyttar högtalaren blir det enkalre.

Jag tror det var Peak Consult  som hade en modell (var det Princess?), där det var en mall för hur basen skulle placeras. Trots detta har jag för mig att denna dyra modell inte blev någon stor hit. Marten har också gått ifrån detta pga att det inte gick fullt ut att integrera i de flesta fall.

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Men i detta fall delas 18" basarna vid 50Hz, och nedanför 50Hz är bas svår att riktningsbestämma och våglängden är väldig lång.

I hembio som jag mest håller på med så placerar man basarna där dom integrerar bäst med rummet och man placerar gärna många på olika ställen i rummet. . o dessa "ställen" är i stort sätt aldrig där huvudhögtalarna står.

 

Med stora drivers i huvudhögtalaren så får man väl en begränsning då båda högtalarna "måste" stå lika långt från lyssningsplatsen. tycker det borde vara svårt att hitta ett ställe i rummet där man får basen att funka för båda högtalarna och att man samtidigt får en bra symmetri mot lyssningsplatsen.

 

Sen han man det där att stora drivers "kräver" stor låda, och sen borde väl stora drivers lättare orsaka vibrationer i lådan.

 

Jag har nog fel då "alla" stora higend högtalare är byggda på detta sätt. ..känns bara som en mindre högtalare + 2-4st subbar i rummet har vissa fördelar

 

För att ta ett exempel:

 

TAD CR1 kostar drygt 1/2 miljon mindre än R1 . . .CR1 har samma driver från 250Hz och uppåt i en klart mindre "låda" än R1, så "huvudet" på lådan är coax drivern sitter är klart mindre i CR1

Sen har CR1 en 8" bas och R1 2x10" basar. . och som sagt en halv miljon i prisskillnad

Jag kan tycka att en CR1 plus 2-4st bra subbar och kanske till o med en bra EQ/filter som Trinnov ST2-Hifi skulle kunan skapa en bättre och djupare bas i rummet än vad R1 själv kan. . till ett lägre pris.

 

Samma med högtalaren i tråden. med 18" i separat låda hade huvudhögtalaren blivit KLART mindre och de fyra 18" kunnat placeras ut i rummet.

Men just Sub/Sat system är INTE populära i Highend världen så av någon anledning så funkar det väl inte som jag tror :)

Link to comment
Share on other sites

On 2019-08-13 at 11:37, thli72 said:

så placerar man basarna där dom integrerar bäst med rummet och man placerar gärna många på olika ställen i rummet. . o dessa "ställen" är i stort sätt aldrig där huvudhögtalarna står.

Exakt!

För användaren spelar det i princip ingen roll om det är rummet eller högtalaren det är fel på.

Det spelar i princip heller ingen roll om det låter bra nån annanstans om det inte fungerar i mitt rum.

 

I ett fall går det att få allt perfekt. I ett annat fall går det inte, men kan vara bättre att rucka något på integrationen om det innebär en bättre rumsplacering för basen. 

Men det går åtminstone att påverka vilket inte går med integrerade fullregister.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med er om att har man möjlighet att placera basmodulerna där dom spelar bäst i aktuellt rum kan man få bästa ljudupplevelse. Sedan kan det ju vara andra parametrar som styr saker o ting. 

 

I detta fallet var det kunden som vägrade ha lösa bashögtalare utöver huvudhögtalarna. (Jag har försökt få honom på det spåret) 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-08-13 at 11:37, thli72 said:

Sen har CR1 en 8" bas och R1 2x10" basar. . och som sagt en halv miljon i prisskillnad

Det är inga basar, bara mellanregister i 18-tummarnas värld! :clown::clown::clown:

 

Förresten, man ska ha ett riktigt stort rum för att placera ut 4st. 18"-subbar...

Staplade på höjden i gemensam låda, som dessa tråden handlar om, tar inte mycket mer golvyta än ett par stora stativare gör anspråk på. Eller...

Synintrycket blir ett annat dock, för att inte tala om ljudet!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Problemet som jag ser det är att så få inom HiFi-världen som vågar använda sig av digitala filter där man faktiskt kan fördröja topparna och integrera basen på bästa så att ljudet faktiskt kan spridas framifrån. Kör man med analoga filter och får flytta runt högtalarna så skulle i vart fall jag ge upp redan innan jag börjat försöka. Sen kan man förstås ha flera basar typ 4 eller fler och då kan man få jämnare frekvensgång men personligen så hittills har jag alltid föredragit när ljudet kommer framifrån. 

Ser själv timing som viktigare än frekvensgång. Är timingen rätt så blir frekvensgången också ganska rätt, är frekvensgången rätt kan timingen fortfarande vara helt åt helsike.

När det gäller basar till bio ser jag det som mindre kritiskt var dom står då man spelar med högtalare runt omkring sig och man är mitt uppe i "händelsen". Musik har man normalt framför sig på en scen om det är live.

 

Harryup

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...