Jump to content

Cyclone! En ny modell är född.


Double A

Recommended Posts

För ca 1.5 år sedan ringde en kund till mig och följande samtal utspelades. 

Kunden. Tjena Anders! Allt väl ?

Jag. Hej du, jo men det tycker jag nog... Själv då?

K. Jo här är allt bara bra, och ja måste säga att jag är så grymt nöjd med mina Tuvstarr! (Högtalare från Double A Design). Det är dom bästa högtalarna jag hört. 

J. Riktigt härligt att höra! Grattis!

K. Mmmm..... men jag skulle vilja ha lite mer bas! 

J. Mer bas!? Men Tuvstarr spelar ju ner till 20-22 Hz !!!

K. Jo dom spelar fantastisk bas, men ibland vill jag kunna spela riktigt riktigt högt, och då hänger dom inte riktigt me. 

J. Ok. Va tror du om att komplettera med ett par bastorn?

K. Nej!!! Inga delade system! Det ska bara vara en låda per kanal!

J. Men då kanske du behöver gå upp till ett par Storyteller (en lite större högtalare från Double A Design). 

K. Nja..... vill nog ha något större!

J. Större?

K. Ja, men det ska se ut som ett par Tuvstarr! Fast större. Jag vill nog ha dom i samma färg som mina Tuvstarr också. Kan du fixa det?

 

Detta samtal va början på en mycket lång och spännande väg fram till en färdig produkt. Och i går kväll va det premiär!  Det är lite som att vara med om en födelse att få koppla in kablarna i en helt ny modell, jag har mätt, beräknat, testat och lyssnat på dom olika komponenterna rätt länge, men det är först nu som allt sitter i den slutgiltiga lådan och man får skörda (förhoppningsvis) frukten av en idé. 

 

Cyclone är en liten trevlig två-vägshögtalare med integrerade basmoduler. 

Diskant/mellanregister har en känslighet på 90 db och impedans mellan 5-7 ohm. 

Basen består av 2 x 18” för lågbas och 2 x 9.5” för högbas. Basarna har sina egna förstärkare på 500 watt/register (integrerade i lådorna). 

 

356D8F28-B068-4177-890B-1EF981549BC4.jpeg

7F9B3297-AF80-4DB2-8CCB-5D3014C0F3AB.jpeg

90653E66-0A02-44B1-9150-909DC3057019.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ja det är lite svårt (i alla fall för mig) att trolla bort över 400 liters lådvolym.... :)

 

Delningen av den aktiva delen  sköts av en Hypex fusion plate amp (NCore) med inbyggd Dsp. Så delningen och EQ kan man juster efter rum, tycke och smak. Det följer även med en fjärrkontroll så man kan justera bas-volymen från Sweet spot. 

 

Måtten är:

Höjd 201

Bredd 55

Djup 62

Vikt 210 kg st

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Amatören said:

Snyggt!

Nu snackar vi fullvuxna HÖGtalare!:thumbsup:

Nästan värre än mina...:cool:

Bra jobbat Double A!

Jag tror nog du leder Hög-ligan :)

Jag försöker bara bygga en kompakt fullregister högtalare....

 

Tack Amatören :)

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Apexorca said:

Tycker du att stora element är bättre på att spela bas än många små? (jag vet att frågan har mer bottnar än ett enkelt svar men försök gärna).

Det är givetvis skillnad på element och element även om storleken är den samma, men jag upplever att stora element ger en helt annan fysik till upplevelsen även om man jämför med ett (eller flera) mindre som går ungefär lika djupt i frekvens. 

Med denna högtalaren kan jag uppleva fysisk djupinformation på lägre volym, vilket är befriande!

Sedan delar jag av 18”arna vid 50 Hz till 9,5” och tanken med det är att jag vill inte ha någon ”blöt svampig” bas uppåt i frekvens. 

Det är första gången jag testar detta arrangemang med ett tvåvägs aktivt bassystem och det ger helt klart mersmak. Jag tycker man får det bästa av två värdar helt enkelt. :) 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Double A said:

...tvåvägs aktivt bassystem och det ger helt klart mersmak. Jag tycker man får det bästa av två värdar helt enkelt. :)

Så är det!

Kul när man naturtroget, fysiskt och storleksmässigt kan återge de lägre registren utan ansträngning :thumbsup:

Det är roligt med fler som vågar bygga fullvuxet!

6,5" baselement, finns det? Det har jag inte ens mellanregistret! :clown:

Link to comment
Share on other sites

Jag är ju rätt ny på det här området med stora basar, men jag håller med Amatören och Apex, basåtergivningen blir otvungen, fysisk och väldigt beroendeframkallande :)

 

Det handlar egentligen inte om att man ska spela konsert-högt (även om man kan) utan i lika hög grad kunna spela fullregister på låg volym.  

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Double A said:

Jag är ju rätt ny på det här området med stora basar, men jag håller med Amatören och Apex, basåtergivningen blir otvungen, fysisk och väldigt beroendeframkallande :)

 

Det handlar egentligen inte om att man ska spela konsert-högt (även om man kan) utan i lika hög grad kunna spela fullregister på låg volym.  

Jag har haft äran att lyssna på dessa nätta stativare (kompletterade med basar). :)

 

Farhågan med stora högtalare är att dom "bara spelar på muskler" - inget finlir! Alltid imponera med muskler.

Cyclone spelar tvärtom följsamt; finlir när det är det och stort och maffigt när det är det.

 

Ang stora baselement, så är min känsla och upplevelse lik den ni beskriver. På nått sätt så slinter ett (eller flera) små element i djupbasen. Liknelsen är att försöka göra vågor i poolen, med en pekfingerspets* eller en handflata...eller 800 cm2 membran?

 

Just nu spelar jag på 4" bas/mellanregister som är DSP och EQ'ade i botten. Det spelar bas, ganska djupt, mycket information finns med - men det är ändå något som saknas? Den där självklara kopplingen och enkelheten...typ.

 

*) peka framåt, kör armen fram- och tillbaka (=slaglängd för att kompensera Sd)

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, thli72 said:

Rejäla doningar :)

 

Blir det någon typ av "fot" liknande den Storyteller har?

Hur kommer det sig att du "övergav" ribbon diskanten i denna jätte? 

Ja tanken är att det ska tillverkas en fot, men vi har inte bestämt oss för design eller material än. 

 

Jag har inte övergivit varken ribbon diskant eller Accuton element, men denna modell är sprungen ur ett annat projekt (kommer framöver) som använder samma diskant och mellan element. Och när vi jämförde Beryllium diskanten och Egypriska papyrus membran mot ribbon och keramiska koner så var det inget och tveka om, in denna konstellationen lät det helt enkelt bättre!

Nyfikenheten driver mig framåt och då får man va öppen och testa nya stigar :)

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" är väl i de flesta fall att stora högtalare med rejäla basar driver upp priset REJÄLT, tittar man på dom flesta stora högtalartillverkare så kostar "nästa modell upp" VÄLDIGT mycket mer än den mindre modellen.

För att bara gripa nått exempel ur luften. . YG Acoustics Sonja toppen kostar 460k, med en extra bas 870k..med två basar 1275k!

Focal utopia Scala EVO med en bas 355k, Maestro med två basar 580k

 

Så det känns som de sista 10Hz nedåt och de extra dB i ljudnivå kostar väldigt mycket pengar att åstadkomma, så även om säkert många vill ha det så har få råd 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, thli72 said:

"Problemet" är väl i de flesta fall att stora högtalare med rejäla basar driver upp priset REJÄLT, tittar man på dom flesta stora högtalartillverkare så kostar "nästa modell upp" VÄLDIGT mycket mer än den mindre modellen.

För att bara gripa nått exempel ur luften. . YG Acoustics Sonja toppen kostar 460k, med en extra bas 870k..med två basar 1275k!

Focal utopia Scala EVO med en bas 355k, Maestro med två basar 580k

 

Så det känns som de sista 10Hz nedåt och de extra dB i ljudnivå kostar väldigt mycket pengar att åstadkomma, så även om säkert många vill ha det så har få råd 

Jag kan inte se några som helst faktiska kostnader som motiverar ökningar likt de du beskriver...vilket får mig att tänka att prissättningen är kopplat till andra mekanismer och orsaker. Affärsmodellen inom hifi är som den är. :)

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Double A said:

Det är givetvis skillnad på element och element även om storleken är den samma, men jag upplever att stora element ger en helt annan fysik till upplevelsen även om man jämför med ett (eller flera) mindre som går ungefär lika djupt i frekvens. 

Med denna högtalaren kan jag uppleva fysisk djupinformation på lägre volym, vilket är befriande!

Sedan delar jag av 18”arna vid 50 Hz till 9,5” och tanken med det är att jag vill inte ha någon ”blöt svampig” bas uppåt i frekvens. 

Det är första gången jag testar detta arrangemang med ett tvåvägs aktivt bassystem och det ger helt klart mersmak. Jag tycker man får det bästa av två värdar helt enkelt. :) 

 

 

Hej Anders!

 

Tolkar jag det rätt så är det bara området upp till 50hz som drivs aktivt och kan dsp´as?  9,5:orna drivs med huvudförstäkaren.

Är det din LM-förstärkare förresten? Har oxå sneglat på en sån till mina Accutontoppar:tongue:

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, plind said:

 

Hej Anders!

 

Tolkar jag det rätt så är det bara området upp till 50hz som drivs aktivt och kan dsp´as?  9,5:orna drivs med huvudförstäkaren.

Är det din LM-förstärkare förresten? Har oxå sneglat på en sån till mina Accutontoppar:tongue:

Halv rätt ! :)

basförstärkaren (som sitter i högtalaren) är tvåkanalers, så 18" arna har 500 watt och 9.5"  har sitt 500 watts steg med delning, EQ. 

Så den aktiva delen jobbar från 15 till ca 100 Hz. 

 

Visst driver jag dom med min LM-förstärkare, det är en IA 845. Och den kan jag verkligen rekommendera! 

Link to comment
Share on other sites

Visst får man fråga. 

Tyvärr blir svaret inte så enkelt eller rakt. 

 

Att köpa högtalare från Double A Design är lite som att köpa ett platsbyggd kök. Vi går igenom med vår kund vilka speciella önskemål han eller hon har och sedan arbetar vi fram en lösning som vi kan stå för och kunden är nöjd med. 

I detta fallet ville kunden absolut ha 4 st McCauley 6174 18″, ett rätt kostsamt element. 

 

Men beroende på finish och bestyckning i basregistret hamnar vi på ca 370- 495k fritt levererat och justerat. 

 

Link to comment
Share on other sites

Idag besökte jag den alltid genomtrevlige och välkomnande Double A för att se och, framförallt, lyssna på hans senaste alster, CYCLONE.

Snacka om välbyggda högtalare med en riktig fin finish, vit billack kombinerat med vitt skinn. Snyggt!

Ljudet, detta fullvuxna och fulländade ljud har jag aldrig hört innan hos Anders i hans stora rum!

Här finns högkvalitativ och otvungen BAS ner till underjorden, högupplöst mellanregister och en mycket behaglig diskant. Inget register sticker ut, allt återges lika otvunget oavsett volym. Kort sagt, HighEnd!

Jag är i den (lyckliga?) positionen då jag kan jämföra med mina egna fullvuxna högtalare, Fjorgyn.

De är ljudmässigt mycket lika men då de har olika fabrikat på element och drivs med olika uppsättningar förstärkare och står i helt olika rum så finns givetvis skillnader. Anders Hypexsteg driver basarna, 9,5” + 18” utan hörbar ansträngning och med utmejslad bas till nivå långt över smärtgränsen (min smärtgräns!). Rörhäcken, Line Magnetic Audio LM-845 IA på modiga 2x22 Watt, driver mellan och diskant med ett mycket behagligt resultat, aldrig hårt, aldrig vasst! Jag har inte hört Alison Krauss, Kasey Chamberts och Boz Scaggs röster så behagligt återgivet förr. Dessa röster kan lätt bli vassa och obehagliga i högtalare och elektronik av lägre kvalitet. Pianot och Anna-Lotta Larssons röst i ”Halleluja” återges så vackert så man får en tår i ögat! Just detta piano och Anna-Lottas röst avslöjar att jag har lite mer jobb att göra på mina Fjorgyn, kanske prova att driva mellan och diskant med en rörhäck...

Efter ett flertal låtar i olika genrer kan jag lätt konstatera att den lyckliga kunden aldrig behöver byta högtalare mer! Hur kan man uppgradera perfektion?

Bra jobbat och tack för att jag fick komma och lyssna/

Amatören

2019-08-08-Hemma-hos-Double-A-10.jpg

 

2019-08-08-Hemma-hos-Double-A-13.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...