Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej 

Köpte in Kef Lsx några månader sedan,  är helt ny vad det gäller HiFi sound. 

De är kopplade med kabel mellan varandra och med RJ45. Testar och streama med Spotify connect. 

Någon som har erfarenhet av  ett par kef lsx, och har lite åsikter om DSP settings eller sound uppspelningen, för bästa ljudupplevelse. 

Just nu börjar jag upptäcka artister som: BECK,  Kelsey Lu, Maverick Sabre etc.

Tacksam för inputs,

Posted

Jag har ingen erfarenhet av LSX men en del med DSP.

Min rekommendation är att du placerar högtalarna där dom låter bäst, utan att applicera DSP.

En tum-regel som funkat för mig är förhållandet 0,6:1:1,6 till kringliggande ytor.

Exempelvis om baselement är 0,6m från marken, placera högtalaren så att elementet är 1m från bakväggen och 1,6 m från sidoväggen.

Referens: http://www.cardas.com/room_setup_horizontal_and_square.php

När jag gör en EQ brukar jag lyssna på sinussvep och anpassa EQ'n så att ljudstyrkan är jämn över hela registret.

Posted

Välkommen @Pulsen! Har du nån i bekantskapskretsen som har tillgång till ett mätverktyg? T.ex. en XTZ Room Analyzer eller liknande?

De brukar kunna visualisera hur högtalarna interagerar med rummet så man har ngn form av utgångspunkt.

Är det nåt specifikt du saknar eller vill bli av med kanske? I så fall kan @Volframs tips fungera väl, alltså frekvenssvep för att hitta resonanser eller utsläckningar. De kan man nog få till rätt OK på rent gehör.

Posted (edited)

Lite svårt att implementera  0,6:1:1,6. Ser ut så här just nu. Sub finns ej med, bara en fundering.

Ska högtalarna vara vinklade mot centrum (lyssnare) , eller peka rakt ut?

kef-wall-jpg.1180075keflsx-1-jpg.1180074

Edited by Pulsen
Posted

Jag hade vinklat in dom lite. Inte mer än att du fortfarande ser högtalarväggarna närmast tv'n. Lyssnade på ett par LSX idag i butik. Upplevde inte att dom är så kinkiga hur man vinklar dom.

Posted
2 hours ago, Volfram said:

Jag hade vinklat in dom lite. Inte mer än att du fortfarande ser högtalarväggarna närmast tv'n. Lyssnade på ett par LSX idag i butik. Upplevde inte att dom är så kinkiga hur man vinklar dom.

Undrar om sub skulle sitta bra med de eller om räcker det så här? 

Posted

Jag vet inte. Du har ett stort rum med små högtalare i. Spontant hade jag sagt nej vid musiklyssning. Ditt rum är stort och högtalarna små. Jag hade valt större högtalare istället