Jump to content

uppgradering! Tips


jpa2

Recommended Posts

Ja, som ni förstår så är jag på väg att uppgradera mitt system. 

 

Jag söker monoblockprincipen, jag är öppen för märkesflykt om det ger ett bättre ljud. 

Jag lyssnar på blandad musik, jag har märkt att det jag söker på Tidal, är att jag söker Masterinspelningar, MQA via desktopversionen. 

 

jag kommer behöva göra uppgraderingen i omgångar och har fått av handlare rådet att kolla ut högtalare först. 

utfrån att ljudbilden ska ju vara neutral och återgivande så borde det finnas kombinationer som är bättre än andra. 

 

Jag tycker att det är en djungel och  och svårt att veta vart man ska börja. Går jag till handlare så kommer de ju att komma med råd utfrån deras sortiment. 

Men har ni några genrella riktlinjer /råd att komma med? 

 

Lyssningsrummet har sina begränsningar dessvärre. Jag har inte möjlighet att ha mina högtalare 80cm till dess framkant och jag kan inte heller sitta 80cm från bakre väggen. Jag har ca tre meter mellan lyssningsposition och högtalare. och ca 2.5m mellan högtalarna. Kan det vara så att rummets dimension gör att det är bättre med ett par stativhögtalare, då kan jag samtidigt gå upp i pricerange på högtalarna. 

Kvadratmeter på lyssningsdelen är kanske 15. 

 

Min ingång var att kanske köpa ett slutslteg och koppla till min naim atom., men det är klart att om jag sedan hittar högtalare så kanske inte de passar med signalkälla och slutsteg. 

 

Fråga:

1. i vilken ordning ska man uppgradera, anser ni och varför? 

2. vad är ett optimalt system, anser ni för 100 000kr? 

 

Lite råddig tråd kanske, men tacksam för all hjälp. Men kan ju undra vad som får en in på dessa grejer alltså. 

/Johan 

Edited by jpa2
Link to comment
Share on other sites

 

Det kan vara en god idé att titta på en lösning med stativare och sub eftersom man då blir lite flexiblare med placering för bästa soundstage. Eftersom du spelar digitalt är det då lite enklare att saxa sig fram till en bra klang med elektronisk rumskorrigering, i bästa fall enbart med sub.

 

 

2 hours ago, jpa2 said:

Jag lyssnar på blandad musik, jag har märkt att det jag söker på Tidal, är att jag söker Masterinspelningar. 

 

Har de masterinspelningar på Tidal, eller vad menar du med masterinspelningar?

Jag har inte Tidal, så det kanske är en korkad fråga :unsure:

 

Link to comment
Share on other sites

Typiskt, när man just sålt suben, men den var nog litw för stor ändå.

 

Nja, MQA har de väl inte på tidal. Masterinspelningar är det väl inte, men master menar de högsta samplingen.  

Edited by jpa2
Link to comment
Share on other sites

Till dina frågor:

1) Börja med högtalaren. Varför? Om du faller för väldigt tröga högtalare behöver du mer effekt och tvärtom. Det är bättre att ha frihet att välja din högtalare fritt, än att behöva fundera på vad som passar till en ny förstärkare. Högtalaren sätter väldigt mycket karaktären, och av den anledningen är det också en bra punkt att starta på.

2) Den optimala anläggningen ... Dr Klang tar fram receptblocket... få se nu... Du har ju en fantastisk källa, din Naim Atom. Jag kan gissa att du gillar lite modernare design, och att det nog måste gälla dina högtalare också. Det tar bort ohyvlad hard core hifi som t.ex. Harbeth. Två märken som jag tycker låter neutrala och som dessutom är snygga kommer upp i huvudet: Marten och YG. För den minsta YG högtalaren ryker hela budgeten, så det kanske inte går. Men Marten har en del att välja på.

Fast jag vet inte vilken musik du lyssnar på så det är svårt att ge tips. Personligen tycker jag inte du ska utesluta golvhögtalare. Kanske bara gå mot högtalare som inte betonar bas.

 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, DrKlang said:

Till dina frågor:

1) Börja med högtalaren. Varför? Om du faller för väldigt tröga högtalare behöver du mer effekt och tvärtom. Det är bättre att ha frihet att välja din högtalare fritt, än att behöva fundera på vad som passar till en ny förstärkare. Högtalaren sätter väldigt mycket karaktären, och av den anledningen är det också en bra punkt att starta på.

2) Den optimala anläggningen ... Dr Klang tar fram receptblocket... få se nu... Du har ju en fantastisk källa, din Naim Atom. Jag kan gissa att du gillar lite modernare design, och att det nog måste gälla dina högtalare också. Det tar bort ohyvlad hard core hifi som t.ex. Harbeth. Två märken som jag tycker låter neutrala och som dessutom är snygga kommer upp i huvudet: Marten och YG. För den minsta YG högtalaren ryker hela budgeten, så det kanske inte går. Men Marten har en del att välja på.

Fast jag vet inte vilken musik du lyssnar på så det är svårt att ge tips. Personligen tycker jag inte du ska utesluta golvhögtalare. Kanske bara gå mot högtalare som inte betonar bas.

 

Det är som sagt ganska blandat. 

Allt fr klassisk till rock, läs Radiohead, REM osv 

Men när audiofilen kommer från blir det mest ngt vokalt och klassiskt. 

 

Ska kolla YG i alla fall, tror jag. Budgeten kan ju ändras. ;-)

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, jpa2 said:

Jag söker monoblockprincipen, jag är öppen för märkesflykt om det ger ett bättre ljud. 

Jag lyssnar på blandad musik, jag har märkt att det jag söker på Tidal, är att jag söker Masterinspelningar. 

Tidal Master, mycket bra ljud om inspelningarna är bra. Annars så hjälper inte högupplöst...:cool:

 

Börja med slutstegen! Anläggningens motor! Man kan aldrig få för mycket effekt (vridmoment). Det är inte för mycket effekt som knäcker högtalare, det är för LITE effekt! Mycket effekt kopplar greppet om konerna oavsett högtalare. Vill du ha dynamik, mycket effekt! Vill du ha kontrollerad bas, mycket effekt o.s.v.

Leta efter slutsteg med en ljudkaraktär du trivs med. Kan tipsa om Emotiva, kraftfulla steg med mustigt ljud.

(Vill du ha rörsteg så "måste" du ha hornhögtalare för att få dynamik)

Högtalare: Har du litet rum så glöm panelhögtalare, dipoler, då de måste stå en rejäl bit ut i rummet för att inte "kortsluta" sig själva, annars är det den ljudmässigt bästa lösningen. Glöm även hornhögtalare då dessa kräver längre lyssningsavstånd för att ljudet ska "smälta ihop" från de olika hornen. Kvar har vi slutna och basreflexer. Är du "finsmakare" kanske slutna passar dig, vill du ha mer dynamik utan en massa eq så kanske basreflex ger en bättre upplevelse. Jag föredrar alltid stora element till basen då de ger bästa "storleken" på instrumenten plus att de sätter en "kontur" på musiken som inte små element klarar av att förmedla. Så, rejäla golvare med minst 15" (gärna dubbla då det höjer känsligheten i hela systemet!) i lågbasen är mitt råd. Lägg därtill en bra eq så du kan justera bort de värsta rumsresonanterna.

 

Mina fem cent!

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, jpa2 said:

Det är som sagt ganska blandat. 

...

 

Intressant frågeställning! Jag tycker det är skitkul att "fönstershoppa" till både mig själv och andra! :)

Om jag tolkar din beskrivning av miljön skulle jag nog i första hand försöka hitta högtalare som passar estetiskt och ljudmässigt. Jag skulle inte lägga tokmycket slantar på dessa för jag hävdar att högtalare är som färg o tapeter på ett boende, de står för det största intrycket, men utan ett tätt tak och en bra stomme faller de ganska snart. :) (Vilken bra analogi! ;) )

 

De högtalare jag spontant kommer tänka på är Buchhardt, de är dessutom en slavbaskonstruktion som kan tillåta lite stramare placering än många andra stativare. Dessutom tycker jag de spelar homogent och stort även utan basförstärkning. Jag tror också att de kommer fungera fint till din Atom redan utan extra krusiduller, men kan svara gott på förändringar i källan.

 

Det finns givetvis otroligt många andra trevliga stativhögtalare som skulle kunna fungera bra, t.ex. Dynaudio Special Forty eller liknande.

 

Hörsägen säger iofs att en annan modell som fungerar väldigt bra i tajtare utrymmen och svåra placeringar är Wilson Duette, begagnat kanske ett alternativ.

 

Förstärkare väljer man nog snarast utefter filosofi, än något annat. Sen ska de givet kunna driva de högtalare man valt på ett bra sätt. Och små stativare har en tendens att växa med rejäla, välljudande förstärkare! :)

Link to comment
Share on other sites

Buchardt kan jag instämma i. Jag har bara hört dom i mässmiljö och inte med "seriös" musik, men det man fick höra var bra. Bra tips. Värd att lyssna på.

 

Focal Utopia/Sopra stativare tror jag gör de flesta nöjda. Jag skulle själv kunna leva med en Focal (vilket jag f.ö. gör för datorljudet). Dom låter alltid bra i mina öron och är väldigt all-round. Och eleganta som få.

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, DrKlang said:

Buchardt kan jag instämma i. Jag har bara hört dom i mässmiljö och inte med "seriös" musik, men det man fick höra var bra. Bra tips. Värd att lyssna på.

 

Focal Utopia/Sopra stativare tror jag gör de flesta nöjda. Jag skulle själv kunna leva med en Focal (vilket jag f.ö. gör för datorljudet). Dom låter alltid bra i mina öron och är väldigt all-round. Och eleganta som få.

 

 

Buchardt måste jag kolla upp lite, focal som föreslås har jag kollat på faktiskt. Är lite lockad av dem. 

 

Det låter som om jag ska behålla atomen alltså

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Amatören said:

Tidal Master, mycket bra ljud om inspelningarna är bra. Annars så hjälper inte högupplöst...:cool:

 

Börja med slutstegen! Anläggningens motor! Man kan aldrig få för mycket effekt (vridmoment). Det är inte för mycket effekt som knäcker högtalare, det är för LITE effekt! Mycket effekt kopplar greppet om konerna oavsett högtalare. Vill du ha dynamik, mycket effekt! Vill du ha kontrollerad bas, mycket effekt o.s.v.

Leta efter slutsteg med en ljudkaraktär du trivs med. Kan tipsa om Emotiva, kraftfulla steg med mustigt ljud.

(Vill du ha rörsteg så "måste" du ha hornhögtalare för att få dynamik)

Högtalare: Har du litet rum så glöm panelhögtalare, dipoler, då de måste stå en rejäl bit ut i rummet för att inte "kortsluta" sig själva, annars är det den ljudmässigt bästa lösningen. Glöm även hornhögtalare då dessa kräver längre lyssningsavstånd för att ljudet ska "smälta ihop" från de olika hornen. Kvar har vi slutna och basreflexer. Är du "finsmakare" kanske slutna passar dig, vill du ha mer dynamik utan en massa eq så kanske basreflex ger en bättre upplevelse. Jag föredrar alltid stora element till basen då de ger bästa "storleken" på instrumenten plus att de sätter en "kontur" på musiken som inte små element klarar av att förmedla. Så, rejäla golvare med minst 15" (gärna dubbla då det höjer känsligheten i hela systemet!) i lågbasen är mitt råd. Lägg därtill en bra eq så du kan justera bort de värsta rumsresonanterna.

 

Mina fem cent!

 

Det är helt riktigt med tidal.  Jag har hittat mkt som ska vara master, men därvonspelningarna är kass. Inspelningen går ju inte att göra om. 

 

Bra du nämnde det med hornhögtslare och dipoler, var annars inne på det. 

Link to comment
Share on other sites

Han säljer direkt från hemsidan utan återförsäljare, https://www.buchardtaudio.com/

30 dagars pengarna-tillbaka policy om man inte är nöjd.

Suveräna högtalare, har själv ett par S300 som spelar superbra men snart kanske de måste flytta på sig ändå... Men de hör till det mest prisvärda jag har hört och deras mässrum är alltid en fröjd att besöka.

Edited by Svanteborg
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Svanteborg said:

Han säljer direkt från hemsidan utan återförsäljare, https://www.buchardtaudio.com/

30 dagars pengarna-tillbaka policy om man inte är nöjd.

Suveräna högtalare, har själv ett par S300 som spelar superbra men snart kanske de måste flytta på sig ändå... Men de hör till det mest prisvärda jag har hört och deras mässrum är alltid en fröjd att besöka.

Ja, jag kollade på hemsidan. Synd bara att man inte kan lyssna innan köp. 

Har du fått basen ännu? 

Jäkla trevlig chef du har alltså, schysst av honom. 

 

Fattar jag rätt att du är på väg att sälja dem alltså? 

Link to comment
Share on other sites

Väldigt kortfattat och som utgångspunkt så skulle jag säga - välj en större integrerad förstärkare (vid behov) och högtalare efter rum (rimligen stativare eller en mindre golvare som fungerar väl nära vägg). Streamer/DAC kan vara inbyggd (som i din Atom) alternativt en separat enhet (detta ger mer flexibilitet när tekniken utvecklas, där kvaliteten också ofta är högre än det som integreras i de flesta förstärkare samtidigt som du håller isär det digitala ifrån det analoga).

 

Ge dig sedan ut och lyssna och prata med ett par engagerade handlare med ett riktigt utbud där du får chans att titta, lyssna och diskutera alternativen närmare.

 

En början och förslag till process ur mitt perspektiv :).

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, jpa2 said:

Ja, jag kollade på hemsidan. Synd bara att man inte kan lyssna innan köp. 

Har du fått basen ännu? 

Jäkla trevlig chef du har alltså, schysst av honom. 

 

Fattar jag rätt att du är på väg att sälja dem alltså? 

Ja, han är grym! Vi träffades i Skåne ett par dagar senare och då passade jag på att flytta över den till min bil.
Jag har tagit hem ett par andra högtalare i dagarna, håller på att lyssna på dem nu och ska byta tillbaka till Buchardt i nästa vecka och försöka avgöra vilka som ska stanna och vilka som får gå... De är rätt så lättsålda, verkar vara många som vill testa på dem och de kostar inte fantasisummor heller så vill man prova och sen sälja vidare så är det inte supersvårt.
De spelar all sorts musik väldigt bra tycker jag, de är väldigt underhållande att lyssna på men de är väl mer så att säga rockburkar än finstämda musikinstrument i mina öron, med det sagt så har jag lyssnat på en del klassiskt och akustiskt och det gör dem också bra. För prislappen är de svårslagna!

Link to comment
Share on other sites

Teoretiskt kanske jag börjar närma mig.

När jag läser om högtalarna som jag fått förslag om så tänker jag att FOCAL sopra no I passar min musiksmak och sätt att lyssna. utifrån vad de kräver så är det kanske bra med ett slutsteg då de kräver mellan 25-150w på förstärkaren. Då tänker jag att jag kan köra atomen en period innan man väljer ev slutsteg. Tycker man att naimen blir bra, så är ju deras NAP200 bra, eller om man hittar ngt annat slutsteg som man faller mer i smaken på. 

 

har en handlare i Växjö som är återförsäljare. Är lite lockad av att lyssna på Marten, får se om det blir en tur till Mölndal eller till en av detta forums trevliga medlemmar som inviterat för provlyssning. 

 

PS är hifitorget en bra plats för annonsering enligt era erfarenheter?

Edited by jpa2
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Svanteborg said:

Ja, han är grym! Vi träffades i Skåne ett par dagar senare och då passade jag på att flytta över den till min bil.
Jag har tagit hem ett par andra högtalare i dagarna, håller på att lyssna på dem nu och ska byta tillbaka till Buchardt i nästa vecka och försöka avgöra vilka som ska stanna och vilka som får gå... De är rätt så lättsålda, verkar vara många som vill testa på dem och de kostar inte fantasisummor heller så vill man prova och sen sälja vidare så är det inte supersvårt.
De spelar all sorts musik väldigt bra tycker jag, de är väldigt underhållande att lyssna på men de är väl mer så att säga rockburkar än finstämda musikinstrument i mina öron, med det sagt så har jag lyssnat på en del klassiskt och akustiskt och det gör dem också bra. För prislappen är de svårslagna!

ah, där sa du ngt som var bra. Jag är ute efter allt annat än rockburkarna. så att säga. 

Thanks

Link to comment
Share on other sites

Om Focal: Dom gångerna jag har lyssnat har dom låtit väldigt neutrala, och jag tror det var ett krav från dig. Nyktert och balanserat ljud som inte tippar över. Deras stora högtalare har jag tyckt låter t.o.m. lite torra. För blandat lyssnade skulle jag välja en modell under toppmodellen, som är lite mer "musikaliska" och lättlyssnade. För klassisk musik kan man ha mer nytta av den enorma exaktheten hos toppmodellerna. Min upplevelse.

Men går man runt hos handlare brukar det dyka upp något nytt som man inte tänkt sig. Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, DrKlang said:

Om Focal: Dom gångerna jag har lyssnat har dom låtit väldigt neutrala, och jag tror det var ett krav från dig. Nyktert och balanserat ljud som inte tippar över. Deras stora högtalare har jag tyckt låter t.o.m. lite torra. För blandat lyssnade skulle jag välja en modell under toppmodellen, som är lite mer "musikaliska" och lättlyssnade. För klassisk musik kan man ha mer nytta av den enorma exaktheten hos toppmodellerna. Min upplevelse.

Men går man runt hos handlare brukar det dyka upp något nytt som man inte tänkt sig. Lycka till.

Trodde att min andra post hade publicerats, men jag är faktiskt inne på det, Utopia eller sopra.  

Som du sa så med atomen kan det ju fungera och med ett senare väl av slutsteg kan det bli bra tror jag. Har en försäljare av focal i Växjö så det blir ett besök dit tror jag 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu varit på lite audioresa till Stockholm. Förutom konserten på Fasching så besökte jag bl a Ljudmakarn. 

 

Jag har tänkt fram och tillbaka många ggr i denna resa och nu kommit fram till ett koncept som jag tror kan vara möjligt.

 

jag tror att mitt rum gör sig en sluten högtalare bäst, då kan jag om jag förstått det, ha dem nära bakvägg utan problem. Men det kräver mer av förstärkaren ?

 

1. byta in min naim mot ATOLL dac 100 signature,  för - och slutsteg, PR100SE & AM100SE 5600+ 8000kr & 6000kr

eller dessa;: 

DAC 100, PR200se med Streamingkort (för hustrun)  och AM200SE (6000kr+7600 (10000)+12000)

2. senare byta mina QR3, för det verkar inte vara ngn som vill köpa dem, till  TRIANGLE magellan duetto. 

 

Vad tror ni om detta upplägg?

 

Edited by jpa2
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, jpa2 said:

jag tror att mitt rum gör sig en sluten högtalare bäst, då kan jag om jag förstått det, ha dem nära bakvägg utan problem.

 

Jag tror du är inne på rätt spår.

 

Jag brukar tänka på i vissa andra forum att när folk ska sälja sina egna grejer så är de snabba med att rekommendera andra just sånt som de vill bli av med... så därför tänkte jag helt oskyldigt slå ett slag för mina egna(!) högtalare då jag ju själv går i högtalar funderingar för tillfället... :)

 

Nej, men jag förstår problematiken väldigt väl, jag har själv ett lite speciellt rum med flera utmaningar, det är nära till både främre vägg och sidovägg samt ett stort glasfönster på ena sidan och inte minst ett halvt öppet parti i främre väggen. Långt ifrån alla högtalare har fixat det här. Mina nuvarande PMC Fact.8 som är en "transmission line" högtalare funkar däremot väldigt bra i detta sammanhang utan nån direkt påverkan från omgivningen. Jag har drivit dem med bl.a Naim Supernait 2, Norma IPA-140, Nord NC500, Jobs 250 och Ypsilon Phaethon utan problem.

 

Synd att du åkte hem från Stockholm annars kunde du ju kommit förbi och lyssnat...

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, triomio said:

Magellan är ju väldigt avslöjande och musikaliska högtalare. Har dock inte lyssnat till Atoll elektronik.

Min känsla är att du förr eller senare kommer att uppgradera elektroniken efter detta ;)

Vilken elektronik tror du skulle passa till de högtalarna? som märke alltså. 

Link to comment
Share on other sites

Atoll är säkert inte fel på något sätt. Har som sagt aldrig hört hur de presterar.

Jag menar bara att det finns utrymme till framtida uppgraderingar utan att behöva byta högtalare.

De är ju trots allt helt underbara högtalare :tongue: Jag övervägde att köpa just dessa och ångar mig lite ibland att det inte blev av.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, triomio said:

Atoll är säkert inte fel på något sätt. Har som sagt aldrig hört hur de presterar.

Jag menar bara att det finns utrymme till framtida uppgraderingar utan att behöva byta högtalare.

De är ju trots allt helt underbara högtalare :tongue: Jag övervägde att köpa just dessa och ångar mig lite ibland att det inte blev av.

hej 

Jag är med på hur du menar, det är därav jag är ute efter monoblockprincipen. 

 

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag Jeff Rowland elektronik till mina Signature Theta men det är inte alls säkert att den kombinationen passar dina öron. Jag strävar efter att ha en väl detaljerad och fokuserad diskantåtergivning med neutralt mellanregister och torr fast bas. Jag har provat rörförstärkare med varmt ljud innan men med tiden insåg jag att det inte var min kopp te.

Edited by triomio
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...