Jump to content

Under construction


Adagio

Recommended Posts

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hur det låter får vi möjlighet att återkomma till efter att allt står som det skall. Jag håller också på att fundera på vad som skall hända med sidoreflexerna. Har en del material på väg ifrån Akustikmiljö i Fakenberg, vilket jag hoppas kunna återkomma till.

// andjo ;);)

Link to comment
Share on other sites

Nu när prinskorvarna, julemusten och jag vet inte vad, har lagt sig till rätta i magen så kan jag passa på att visa några fler bilder :)

krell.jpg

Även som bakgrunden i sig blev suddig, så måste åtminstone jag säga att färgvalen flyter fint in i varandra.

Detta är en väl uttänkt rum vad gällandes form och färg:)

(En röd matta mitt i allt det stilrena kan man självklart ha åsikter om :evil: Men jag tycker bara det piggar upp omgivningen lite)

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag inte hålla mig, en liten teaser på ljudresention. Andjo väntar ju forfarande på en högst väsentlig produkt -Abcyler.

I det här skedet så har akustiken ändrats från en ganska hård och direkt klang med eko och en viss basförtätning till en mjukare men inte ekofri miljö, jag väntar med spänning på resultatet med något som dödar ekon mer. Så här långt kan man säga att basen är riktigt tight och bra, ljudbilden ligger djup och fin, mycket exakt placerad jag börjar "känna igen" ljudet hemmifrån. Dvs hur jag upplever att musikmatrialet spelar utan att förstärkningar av vissa register framhävs eller dämpas.

Krellarna ligger och ruvar med ett lugn som gör att man anar den urkraft de besitter. Högtalarna har en ovanlig kontroll över hela skeendet, det är svårt med så här bra grejer, inget sticker ut, det är svårt att sätta fingret på HUR det låter egentligen när det bara återger. Wadian har mycket mer "egenklang", mörk säger en del, mjuk men med kraft skulle nog andra säga.

Det enda jag har lite problem med är PA, visst bidrar dom med en svärta som får ett svart hål att se färglatt ut, men jag är ju lite Nördostskadad, visst har de konturskärpa och både precision samt dynamik när det gäller. Jag anar en liten ketchupeffekt först kommer nästan inget...sen inget..sen...inget..THONGSPLATT!! Så sitter man där med volymen för högt med pukorna forfarande visslande i örat, förädiskt värre. Men jag är ju van vid fullt vred på kabeln, man är ju bekant med sitt hemmaljud, Andjo är ju van vid PAs sound, han kanske tycker att det låter som en tappad glasiglo hemma hos mig :D .

Snyggt och ett ljudmässigt stort kliv så här lågnt, keep up the good work. Ses snart.

Link to comment
Share on other sites

Tjenixen! Tjusigt värre, jag har oxå beställt grejer från svanå.........skall bli kul å se vad som händer med ljudet. Ett tak är beställt bla.

Är det Isotek minisub som är nykomlingen i systemet? Har du kopplat in mono blocken på den oxå? Har hört att det blir dynamikbegränsningar när man kopplar in slutsteg på den.

Ha det gött önskar Krelle

Link to comment
Share on other sites

Tjenixen! Tjusigt värre, jag har oxå beställt grejer från svanå.........skall bli kul å se vad som händer med ljudet. Ett tak är beställt bla.

Är det Isotek minisub som är nykomlingen i systemet? Har du kopplat in mono blocken på den oxå? Har hört att det blir dynamikbegränsningar när man kopplar in slutsteg på den.

Ha det gött önskar Krelle

Jag kan näst intill garantera att du kommer att bli nöjd med Svanås prylar!

Visst är det en minisub som tillkommit. Dess eventuella begränsningar håller jag precis på att ta reda på. Anledningen till att den står där den står är om sanningen skall fram att jag behövde en förgrenningsdosa. Sedan om detta är rätt modell av "förgreningsdosa" vet jag inom kort. // andjo

Link to comment
Share on other sites

Så har jag då tagit en första paus efter ett antal timmar med flyttning av högtalare samt egen lyssningsposition. En sak kan jag i alla fall garantera och det är att det är betydligt lättare att finna välljud i min anläggning numera. Förr var jag "tvungen" att få ut högtalarma bort mot en och halv meter från bakväggen för att det skulle kunna fungera på ett bra sätt. Nu har de åkt bak 50 cm och isär 30 och det har vad jag tycker så här långt bara blivit bättre. Själv har jag flyttat tillbaks cirka 50 cm, så numera är jag själv placerad 4 meter in i rummet. Högtalarna står 1 meter från bakväggen och 50 cm från sidoväggarna. Det har med andra ord visatt sig att det som fungerat bäst utan akustikbehandling inte alls är det rätta efter ombyggnaden.

Jag skall inte gå in för långt i resensionen här och nu utan jag skall tillbringa ytterliggare ett par dagar med att "förbättra" anläggningen, men så här långt lovar det gott!! Jag upplever inte att jag förlorat något av perspektivet eller djupet trots att jag flyttat bak högtalarna 50 cm. Vad har då hänt i basområdet? Jo det är tightare, exaktare och framför allt så har det kommit fram ytterliggare några hörbara hertz, så nu spelar det riktigt långt ner i frekvenserna!

Efter att jag hittat rätt placering av mig själv samt högtalarna skall det utvärderas om minisubben skall få vara kvar eller om den skall byttas ut mot en "traditionell" förgreningsdosa. Jag skall också om allt går som jag tänkt mig få se vad en uppsättning Valhalla går för! Återkommer under veckan med mer intryck. // andjo

Link to comment
Share on other sites

Det blir lite annan uppställning med akustik prylar och dessutom lika viktigt att lägga jobb på att ställa in hgt, men det är klart svårare att få till dåliga lägen..tack och lov :clown:

Följer tråden, ska bli intressant om du får samma upplevelser som jag, du har dessutom mer treatat rum än jag har så det är superkul med lite feedback :mm:

Snyggt som attan ;)

Link to comment
Share on other sites

Efter att jag hittat rätt placering av mig själv samt högtalarna skall det utvärderas om minisubben skall få vara kvar eller om den skall byttas ut mot en "traditionell" förgreningsdosa.

Du provar väl även att köra Wadian nätfiltrerad i kombination med slutstegen direkt på nätet... :?:

Link to comment
Share on other sites

Så har det då blivit dags att summera en del intryck efter en sisådär 20-25 timmars lyssning under de tre senaste dygnen. Jag kan bara säga att himlen är nära och det är tur att fru och dotter kommer hem igen imorgon så att livet åter igen kan bli normalt. Vad har då hänt sedan sist? Ja högtalarna har flyttats runt en del på nytt men åter kommit tillbaks till den plats där de startade dagen. Med andra ord står de en meter in i rummet och 50 cm från sidoväggen. Själv sitter jag 4 meter in i rummet och högtalarnas skärningspunkt är cirka 10-15 cm bakom mitt huvud. Jag tänkte låta högtalarna spela på detta sätt ett tag för att sedan göra ytterliggare ett antal tester av olika possitioner.

Jag kan nu konstatera att min budget för skivinköp kommer att öka då det numera är så att jag är relativt tillfreds med hur anläggningen presterar. Precis som jag kommit fram till detta plingar det till i brevlådan och ett nytt mejl från Mats på Svanå dimper ner. Han nämner att han hittat en lösning på hur mitt tak borde se ut :( . Inte riktigt vad jag tänkt mig för stunden men vem vet, inom en snar framtid kanske man är igång!

Nu var det ju inte det, det skulle handla om utan hur det egentligen låter. Det är som någon redan tidigare nämnt i denna tråd inte helt enkelt att återge hur det verkligen låter i sin egen anläggning. Det hela gör det ju inte lättare när man kan konstatera att det faktiskt inte bara låter relativt bra utan faktiskt om jag får säga det själv riktigt bra. Visst finns det fortfarande en tendens till lite ekon, men inte i närheten av vad det varit tidigare. Jag hoppas dock komma till rätta med den problematiken när de väldigt saknade trippelabsorbenterna kommer från Akustikmiljö. Pratar vi då ljudbild upplever jag den som väldigt djup och exakt. Allt är placerat där jag upplever att det skall vara. Bredden är smått otrolig trotts att rummet endast är 3,6 meter brett. Det känns som det dubbla när man så som man bör dimmrar ned belysningen och sluter ögonen och lyssnar på en bra platta. Vad som slår mig är hur lugnt och avslappnat allt låter, vilken kontroll. Här sticker inget ut och nu som först inser jag vilken enorm kraft monoblocken från Krell har till sitt förfogande.

För första gången har anläggningen verkligen fått visa vilken potential den besitter. Nu när rummets begränsningar minimerats spelar den ut och bara låter. Jag har svårt att säga hur det låter för det bara flödar fram intryck som jag har svårt att beskriva. Helt klart är att den största förbättringen gjorts i de nedersta registren. Här spelas det numera riktigt djupt. Det gör det också på ett tight och snabbt sätt som jag inte upplevt tidigare. Jag har tack vare akustikbehandlingen i rummet kunnat få stöd av hörnen samt fått kontroll på frekvensgången vilket resulterat i en mycket tilltalande basåtergivning.

Jag har som sagt var svårt att formulera intrycken och hoppas få lite hjälp på traven av mina medlyssnare i denna tråd, för det börjar väll bli dags får en ny träff? Kanske skulle vi dock vänta in de sista pusselbitarna från AM. För er andra som inte riktigt fått klart för er hur det låter kan jag bara säga att ni är välkommna att höra av er så får ni bilda er en egen uppfattning. Jag lovar också att återkomma med reflektioner över minisubbens vara eller icke vara, samt en kort rapport vad Valhalla tillfört eller inte. //andjo

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag att Valhalla och Wadia funkar bra ihop, även nätkabeln. Min erfarenhet är att wadia är känslig när det gäller elsladdar och att de kan göra ganska stor skillnad. Några andra som funkar bra är Synergistic, Electra Glide och Elrod (fast Elrod har jag inte hört själv). Virtual Dynamics ska också vara mycket bra - skulle köpt en sådan om de inte krävde så mycket plats bakom apparaten. Valhalla är mycket mer böjbar. Annars är det bara att hålla med hyllningskören om akustikregleringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...