Jump to content

Vägen från högupplöst till musikalitet


Anders65

Recommended Posts

Håller verkligen med! Lavardin får min alldeles speciella uppskattning genom att framföra musiken så fint vid normala lyssningsvolymer. Passar perfekt när man bor i lägenhet. Jag har haft först en Lavardin IS, sedan en Lavardin IS Reference och sitter sedan 2005 fast i en Lavardin IT! Några behov av uppgradering av förstärkare har jag inte kännt sedan dess....


Inte ofta man hör något om märket nuförtiden - därför mina spontana, glada applåder ? .
 

/Ulf ?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Äntligen har jag kommit igång igen. Lite förseningar och ett strulande instrument, men kul att återuppta arbetet med justeringar och förbättringar av konstruktionen. En hel del börjar falla på plats även om jag har en den att jobba på kvar...
- Touchstyrningen funkar perfekt nu. Det vad lite timing-problem, men det var enkelt snabbt fixat. 
- Transparent signalväg funkar riktigt bra nu :-) Nästan precis samma prestanda som första versionen. THD-1 ligger på -108dB. THD-20 på -96dB. THD-20 är total harmonisk distorsion vid 20kHz. Frekvensgången 20-20kHz ligger inom +/-0,1dB.

- Signalväg med rörsteg börjar fungera okej rent lyssningsmässigt, förutom att jag har en störning från 50Hz med en drös övertoner som måste bort. 
- Signalväg med rörsteg och H2 är inte driftsatt ännu. Det blir när jag fått ordning på rörsteget.

Men summa summarum så går det åt rätt håll nu igen. Tror att jag kommer få lite tid under julen att jobba med de två sista punkterna. 

Önskar er en riktigt God Jul!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Kunde inte hålla mig från att mäta lite distorsion på förförstärkaren nu när jag fått igång H2-delen med :-) Det jag har kvar är ett envist och irriterande problem med 50Hz-surr. Det har blivit lite bättre efter en del patchande och ändringar av diverse filter men jag är inte alls i mål på den biten. Svårlöst problem, men jag behöver nog mer tid av labbande...

 

Men lite intressanta mätresultat när det gäller harmonisk distorsion med 1kHz grundton mätt med Rohde & Schwarz UPL16: 
- Transparent: THD 0,0004% 
- Rörsteg: THD 0,03% (tror det är helt okej för att vara rörsteg?)
- Rörsteg + H2: THD 0,05% (udda övertoner - kanske den siffra jag är mest nöjd med) THD 0,55% (jämna övertoner)
 

H2-steget gav det mätresultat jag ville ha :-) Att hålla ner de udda övertonerna så mycket som möjligt, men att kunna justera den jämna övertonerna med en potentiometer. H2-övertonen ligger på cirka -45dB med denna justering. Men hur låter det då... Olika typer av mätresultat är viktiga verktyg för att kunna verifiera sina designmål och designprinciper, men de ger ändå inte alls en klar bild över hur lösningen faktiskt återger musik. Jag har inte hunnit med så mycket lyssning, men en snabb test visar att skillnaden mellan transparent och rörsteg+H2 är tydlig och mycket positiv. Men jag vill få bort de störande 50Hz-övertonerna innan jag ger mig på en mer kritisk lyssning och någon typ av recension.

Kanske bjuda in till en lyssning så småningom?

Edited by Anders65
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej, 

Det var ett tag sedan sist på denna tråd. Självklart finns det en förklaring. Jag har inte lyckat få ordning på 50Hz-surret om min slustats kring detta är att problemet ligger i själva konstruktionen. Tråkigt att inse detta men det betyder att jag har stoppat vidare arbete att försöka lösa det. Men projektet har gett väldigt mycket insikter ändå och framför allt kring hur jämna övertoner ger ett varmare och som jag tycker mer musikaliskt ljud. Att kunna justera H2/jämna övertoner som ett sätt att påverka karaktären fungerar riktigt bra. Förhållandet mellan udda och jämna övertoner samt distributionen av övertonerna är parametrar jag kommer jobba med i fortsättningen för att skapa eller justera karaktären på ljudet.

 

Jag har nu tagit insikterna och de nyvunna kunskaperna vidare till nästa projekt som blir ett slutsteg. Då jag redan har kört mycket simuleringar och tester mm så börjar egenskaperna redan växa fram...

- Justerbar nivå på för jämna övertoner enligt samma principlösning som i försteget. Dock utan rörsteg då jag vill hålla ner komplexiteten i designen.

- Justerbar dämpfaktor för anpassning mot högtalare. Använder justerbar PCF (positive current feedback) vilket ger möjlighet till oändlig dämpfaktor och optimal hantering av induktiva och kapacitiva laster (högtalare). Det är en vidareutveckling av den lösning som används i First Watt F7 (Nelson Pass). Ser otroligt bra ut i simuleringarna :-)

- Helt utan bipolära transistorer för att undvika problem med termodynamisk distortion. Bara jfet & mosfet i signalvägen. Laterala MOSFETs i utsteget.

 

Finns intresse för en ny tråd så kan jag skriva en del om vägen fram mot ett slutsteg utmanar flera nya vägar och idéer.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Anders65 said:

Tråkigt att inse detta men det betyder att jag har stoppat vidare arbete att försöka lösa det.

Enbart positivt.

Vi läsare får också en inblick i hur många variabler det är som spelar in i en så till synes enkel sak som att förstärka en linjenivåsignal.

Learning by doing :)

 

 

1 hour ago, Anders65 said:

Finns intresse för en ny tråd så kan jag skriva en del om vägen fram mot ett slutsteg utmanar flera nya vägar och idéer.

Shoot! :app:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Enbart positivt.

Vi läsare får också en inblick i hur många variabler det är som spelar in i en så till synes enkel sak som att förstärka en linjenivåsignal.

Learning by doing :)

 

 

Shoot! :app:

För varje projekt lär man sig så mycket. Speciellt om man försöker ta ett steg vidare. Ta något intressant och bygg vidare på den tanken! Jag vill gärna inspirera andra till detta. Det finns oerhört mycket att utveckla från den till synes triviala problemställningen att förstärka en linjenivåsignal.

 

Jag kommer skapa en ny tråd för förstärkarprojektet. Inspirerad av kommentaren så blir det nog... "Från linjesignal till musikalitet"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...