Jump to content

Vägen från högupplöst till musikalitet


Anders65

Recommended Posts

Hej alla,

 

Sitter här i soffan o lyssnar o njuter av Feeling Good med Randy Crawford och Joe Sample.

 

Jag är är nog en person som på senare tid allt mer har förstått värdet för mig att njuta till musik med bra återgivning. Jag har väl alltid varit intresserad av HIFI och njutit av musik i olika former men på senare tid har jag tänkt lite djupare kring de saker som har en tydlig plats i mitt liv. Naturligtvis kommer barnen på första plats, men sen finns det ett antal saker och att njuta av bra ljudåtergivningar av musik jag gillar.  Att betydelsen blev så tydlig gjorde att jag började uppgradera... Det är förstås en lång historia, men fokuset kring uppgraderingarna har hittills varit hög upplösning och bra högtalare. 

 

Eftersom jag tror att högtalarna är den mest kritiska komponenten så ville jag satsa mest där. I min högtalarresa har det passerad Audiovector X3 Super, Guru QM10 och Focal Aria 936 i nämnd ordning. Men efter att ha lånat ett par Monkar (stativare från Mårten Design) av en kompis kunde jag inte släppa den upplevelsen! Men jag vill ha golvare för att få hela registret. Efter en tid av letande fick jag se att Mårten skulle släppa en ny serie - Oscar. Mårten menade med dessa att man vill attrahera kunder med "rimligare" budget men ärva in "Mårten-ljudet" från dyrare serier. Jag blev väldigt intresserade och kontaktade Lars på Mårten, så det blev en tur till Mölndal. Efter att ha lyssnat, pratat och njutit en stund var valet enkelt för mig. Jag lade in en beställning på ett par Oscar Trio som jag njuter av i skrivande stund.  De har nog gått 50-100 timmar nu så de kanske inte helt inspelade än - men riktigt trevliga ändå tycker jag.

 

Jag kör idag i princip bara med streaming från Tidal. En annan uppgradering jag gjorde nästan samtidigt med högtalarna var DACen. Beställde en Chord 2Qute till bra pris från England. Tillsammans med förstärkaren, som för närvarande är en XTZ Edge (ICEPower klass D moduler) så har jag väldigt högupplöst ljud. Mårten är ju karaktäristiska för hög upplösning, vilket även gäller Oscar-serien.

 

Chord DACen är även den bra på att återge musik med hög upplösning (nu menar jag inte sample rate) och med väldigt bra timing.  Jag bestämde  mig för 2Qute när jag läst recensioner på nätet och kolla på youtubeklipp av DAC-konstruktören Rob Watts... Efterföljaren Qutest var över min budget.

 

Jag gillade videon kanske därför att jag både är HIFI-nörd och har jobbat rätt många år med elektronikkonstruktion. 

 

Hur som helst,  nu är jag i väntans tider igen... inför kommande uppgradering gällande förstärkaren. Det blir en Nord One SE 500 MkII. Ncore-moduler. Hoppas på ett steg åt rätt håll gällande hur transienter och diskanten återges. XTZ Edge är visserligen riktigt bra med tanke på prislappen, men jag tycker diskanten är väl tunn även om jag gillar den högupplösta återgivningen. Men uppgraderingen betyder ju att jag ligger kvar i klass D.  Jag tycker det finns fördelar med klass D som jag inte vill släppa samtidigt som jag nu söker lite mer musikalitet. Ännu naturligare återgivning - av vissa instrument. Jag vet att Oscar Trio kan ännu bättre.

 

Bidra gärna med feedback och tankar kring hur vägen mot mer musikalitet men utan att tappa hög upplösning kan se ut.

 

Återkommer med intryck efter uppgradering av förstärkaren :-)

 

Må så gott!

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders,

 

Välkommen! :)

 

Man ska följa sin intuition i jakt på välljudet. Jag har ägt både en 2qute DAC och en Nord förstärkare. Med den sistnämnda var min erfarenhet att den svarade väldigt bra på bättre ström, jag bytte säkring till en Synergistic Research och uppgraderade strömkabeln till den med väldigt god effekt. Jag tror starkt på strömprodukter, men Nord förstärkaren är nog den komponent som jag upplevt störst förbättring med.

Link to comment
Share on other sites

Tack för välkomnandet :)

 

Kul att du ägt både en Nord och en 2Qute. Och tack för tips kring effekten av strömförbättrande åtgärder. Jag kommer nog titta över den biten så småningom. En av anledningarna till att jag valde Nord var bra recensioner avseende ingångssteget (rev D) där man kan välja opamp. Efter diskussion med Collin på Nord kring vilket håll jag vill ljudmässigt så valde jag Sparkos SS2590 som ska vara mindre analytisk och något mer musikalisk. Leverans ska bli i slutet av veckan - tidig Julafton i år :-)

 

Hur såg din resa ut efter Nord och 2Qute?

Edited by Anders65
Link to comment
Share on other sites

Välkommen Anders! Ser fram emot mera skriverier och intryck kring Nord. Själv har jag aldrig vågat prova digitala förstärkare, men gärna andra digitala apparater! ;) Väl medveten om tänkbara fördelar dock!

Chord å andra sidan, är väl beprövade hos mig, och har en ljudsignatur som jag tycker är njutbar. Nu ska jag googla Marten Oscar!

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Anders65 said:

Bidra gärna med feedback och tankar kring hur vägen mot mer musikalitet men utan att tappa hög upplösning kan se ut.

 

Det är bara möjligt att göra det ihop med högtalarna.

Jag skulle i första hand intervjua Marten och kolla noga vad de spelat med. Om inte de har spelat med det så är det antagligen inte bra. Man kan anse att de är begränsade till sitt ”stall”, men samtidigt voicar de ju sina egna högtalare.

I andra hand skulle jag prova med Lamm.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Välkommen Anders! Ser fram emot mera skriverier och intryck kring Nord. Själv har jag aldrig vågat prova digitala förstärkare, men gärna andra digitala apparater! ;) Väl medveten om tänkbara fördelar dock!

Chord å andra sidan, är väl beprövade hos mig, och har en ljudsignatur som jag tycker är njutbar. Nu ska jag googla Marten Oscar!

 

Jo, jag tänkte försöka ge mig på att skriva så noggrant jag kan om de förändringar som kommer och hur jag ser på hur tekniken för upplevelsen ännu närmare vad verkliga instrument och sångare förmedlar. Men det som ligger närmast om dörren är Nord. Sen har jag förstås många andra tankar, projekt och idéer. Fler kommer säkert via detta forum och allas inlägg :-)

 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, MatsT said:

Mycket intressant video med Rob Watts, tack för den.

Så lite så! Med tanke på min bakgrund gör jag själv lite elektroniklösningar i mån av tid, så den här typen av videos fångar verkligen mitt intresse!

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Perfect sense said:

Hur definierar du själv "musikalitet" och vad innebär det för dig?

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Det finns mycket för mig i det enkla ordet. När man blundar och lyssnar på en bra liveinspelning och får en tydlig känsla av att jag närvarande. Publikhavet återger med både djup och bred i ljudbilden. Musikernas placering är tydlig och på rätt djup. Man känner de fina vibrationerna av strängarna i instrument. Transienter och klang från cymbaler, trummor och andra instrument låter dynamisk och verklighetsnära. Sången återges med detalj men även mjuk och naturtrogen. Och så vidare... Att översätta till ord är svårt. Ännu svårare att fullt förstå hur alla variabler vid återgivning påverkar musikalitet. Men min tanke är att lyssna, lära av andra och ta en sak i taget för att med små steg komma närmare målet. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Jag skulle i första hand intervjua Marten och kolla noga vad de spelat med.

I andra hand skulle jag prova med Lamm.

 

Mårten demade Oscar med MSB elektronik. Dessa MSB prylar ligger en bra bit utanför mitt räckhåll, men ur ett demoperspektiv tyckte jag snarare det var bra att högtalarna spelades med riktigt högklassiga komponenter. Detta tycker jag borde lyfta fram högtalarnas eventuella begränsningar. Jag kommer sent att glömma upplevelserna när jag hälsade på dem i fabriken. Deras maxade uppställning i musik & studiorummet var helt makalöst bra. Rekommenderas starkt att ta en tur dit! 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Anders65 said:

Efter diskussion med Collin på Nord kring vilket håll jag vill ljudmässigt så valde jag Sparkos SS2590 som ska vara mindre analytisk och något mer musikalisk.

 

Japp, den borde nog ge dig vad du söker efter. Jag hade den andra opamp modellen, kommer inte ihåg vad den heter nu. Nånting att tänka på när du väl får den är att det var lååång inspelningstid på dem, ca 800-1000 timmar pratar man om om jag inte minns fel.

 

10 hours ago, Anders65 said:

Hur såg din resa ut efter Nord och 2Qute?

 

Ojoj, efter 2Qute så upptäckte jag LampizatOr DAC:ar vilket jag hade 3st innan det sedan blev 2st olika modeller av Lumin som är kombinerad streamer/DAC. På förstärkeri sidan så gick jag från Nord till Job monoblock och sedan till Ypsilon. Stora delar av min hifi resa finns relativt väldokumenterad i En hifinörds bekännelse tråden.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, jpa2 said:

det är kul med att läsa dessa presentationer som medlemmar gör. 

jag går själv i samma tankar i och med att jag är ny medlem som också är uppe i bytartagen. 

 

 

Det är ganska kul att skriva ner litegrann om vad man hittat på och hur man tänkt osv, det är också lätt att man tror att man är klar, men man anar inte hur fel man kan ha... ?

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, rikard said:

 

det är också lätt att man tror att man är klar, men man anar inte hur fel man kan ha... ?

 

så sant :) Jag försöker se sökandet efter allt bättre ljud som en resa som inte tar slut. Jag älskar resan i sig. Men man får inte glömma att njuta på vägen. Tiden går ju så fort. 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, triomio said:

Välkommen!

 

Kul att läsa om dina planer.

Själv har jag också fallit för klass D förstärkarteknologin :)

Tackar! 

Jo jag tror på det Bruno Putzeys, pappan till Hypex säger att man med ncore tagit ett stort kliv åt rätt håll med klass D. Nu har jag om något dag en Nord One NC500 MkII på ingång. Hoppas den lever upp till mina förväntningar. Men tydligen måste man gen den gott om tid för inspelning. Tittar man framåt i tiden blir det väldigt spännande att följa det nya bolaget Purify som bland annat Bruno är med i.

 

Blir lite nyfiken vad du har för klass D stärkare?

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker ibland att Nord förstärkaren kanske ändå var en av de mest prisvärda och mest "bang for the bucks" som jag köpt genom åren, konkurrensen är hård med Job förstärkaren, men den var något dyrare trots allt. Jag hade kunnat stanna där, men det är ju tråkigt att sitta still, och jag gillade hela den här grejen med att köpa direkt från tillverkaren ett tag, det började med LampizatOr, sedan Nord, Job och även Music First, det finns en viss charm i direktkontakt med tillverkaren och att kunna beställa prylar i en konfiguration som man själv valt. Men var sak har sin tid eller vad man säger... :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Anders65 said:

Blir lite nyfiken vad du har för klass D stärkare?

 

/Anders

Jag har till ganska nyligen blivit med en Jeff Rowland 125. Jag gissar att den också behöver oceaner av mer tid innan den presterar optimalt. Men det är skoj att höra hur den blir bättre med tiden :)

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, triomio said:

Jag har till ganska nyligen blivit med en Jeff Rowland 125. Jag gissar att den också behöver oceaner av mer tid innan den presterar optimalt. Men det är skoj att höra hur den blir bättre med tiden :)

Man får gratulera - vi sitter i samma båt med lång inspelningstid! Jag fick min Nord idag :-) tänkte skriva lite då och då hur jag upplever dess egenskaper - men ska låta den spela några timmar i alla fall innan jag börjar skriva... men den har riktigt bra kvalitéer redan oinspelad. 

 

/Anders  

Edited by Anders65
Link to comment
Share on other sites

Intressant föredrag av Rob Watts från Chord. Det förklarar en hel del om lyssningsdjup och distorsion m.m. Tack för det.

 

Jag har inte lyssnat på Dave (eller någon annan Chord DAC) så jag ska inte säga något om hur dom låter men däremot hur dom ser ut: Chords 2-kanals-förstärkare ser rätt traditionella ut, men på ett monstruöst sätt, där man försökt förstärka den visuella upplevelsen av kraft och soliditet. Chords nyare saker är industridesign på en betydligt högre nivå. Dave ser opretentiös ut i jämförelse, lite klurig, en legering av en high end- och en livsstilsprodukt. Designen representerar något nytt, samtidigt som det finns eko bakåt med den mätarliknande sneda displayen. Påminner om dAgostinos förstärkare, och jag vet inte vem som har kopierat vem.

 

Den utmärkta designen är en kostym att fylla och jag tror att Chord klarar det, om man ska döma av de otroliga omdömen som bl.a. Dave har fått.

 

Min enda invändning mot Watts föredrag är att han är lite för kategorisk för att jag ska köpa det. Han är förstås inte enbart en teknisk föreläsare utan har också ett kommersiellt uppdrag. Han dömer ut andra tekniker hårt, bl.a. chip-DACar, DSD och R2R-DACar. Men jag tror inte det är fullt så enkelt. Det finns chip-DACar som är fantastiska och några av de bästa DACarna är R2R.

 

Men Watts har skapat en singulär produkt, både tekniskt och designmässigt, och det är sällsynt och helt jävla fantastiskt.

 

 

Edited by DrKlang
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, DrKlang said:

Intressant föredrag av Rob Watts från Chord. Det förklarar en hel del om lyssningsdjup och distorsion m.m. Tack för det.

 

Jag har inte lyssnat på Dave (eller någon annan Chord DAC) så jag ska inte säga något om hur dom låter men däremot hur dom ser ut: Chords 2-kanals-förstärkare ser rätt traditionella ut, men på ett monstruöst sätt, där man försökt förstärka den visuella upplevelsen av kraft och soliditet. Chords nyare saker är industridesign på en betydligt högre nivå. Dave ser opretentiös ut i jämförelse, lite klurig, en legering av en high end- och en livsstilsprodukt. Designen representerar något nytt, samtidigt som det finns eko bakåt med den mätarliknande sneda displayen. Påminner om dAgostinos förstärkare, och jag vet inte vem som har kopierat vem.

 

Den utmärkta designen är en kostym att fylla och jag tror att Chord klarar det, om man ska döma av de otroliga omdömen som bl.a. Dave har fått.

 

Min enda invändning mot Watts föredrag är att han är lite för kategorisk för att jag ska köpa det. Han är förstås inte enbart en teknisk föreläsare utan har också ett kommersiellt uppdrag. Han dömer ut andra tekniker hårt, bl.a. chip-DACar, DSD och R2R-DACar. Men jag tror inte det är fullt så enkelt. Det finns chip-DACar som är fantastiska och några av de bästa DACarna är R2R.

 

Men Watts har skapat en singulär produkt, både tekniskt och designmässigt, och det är sällsynt och helt jävla fantastiskt.

 

 

Tack för ditt inlägg!

Det är inte så ofta man ser banbrytande konstruktioner idag - som verkligen tillför något och bidrar till att föra utvecklingen framåt. Och genom Rob Watts tycker jag att DAC-industrin har fått ett bra alternativ till. Precis som du skriver ska man inte värdera andras lösningar i förhållande till sin egen då man alltid är sitt eget barn kärast. Men om man filtrerar bort den delen tycker jag Rob har en del att tillföra och bra resonemang. Jag gillar verkligen att han förmedlar sina tankar på ett tekniskt men ändå förståeligt sätt som många säkert kan ta till sig. Branschen skulle enligt min mening berikas om fler skarpa hjärnor bidrog på liknande sätt. 

 

För egen del har jag en Chord 2Qute. Köpte den utan att har lyssnat - för jag tror timing och upplösning är ett par av de mer centrala byggstenarna för vad jag tycker bidrar till bra ljud. Vi är väldigt känsliga för de parametrarna. Konstigt att man inte längre bak i tiden fokuserat mera på dessa parametrar. Eller så kanske jag har missat det. :-) Men det sättet Rob har löst uppgiften bidrar även till att "vanlig" PCM 44kHz audio låter bra. Någon gång skulle jag vilja testa Qutest eller ännu hellre Dave för att se hur jag uppfattar skillnaderna mot 2Qute. Ett annat intressant alternativ är ju Schiit Yggdrasil som verkar vara en DAC utöver det vanliga (R2R DAC). 

 

O jag gillar att Chord tagit ut svängarna när det gäller design. Men visst, jag lyckas inte komma ihåg vilken färg på DACens ljusindikering som motsvarar vilken samplingsfrekvens. Men det spelar mindre roll för mig. Det viktiga är ljudet - och där tycker jag verkligen man lyckats. 

 

Edited by Anders65
Link to comment
Share on other sites

On 2019-07-25 at 20:22, Anders65 said:

Man får gratulera - vi sitter i samma båt med lång inspelningstid! Jag fick min Nord idag :-) tänkte skriva lite då och då hur jag upplever dess egenskaper - men ska låta den spela några timmar i alla fall innan jag börjar skriva... men den har riktigt bra kvalitéer redan oinspelad. 

 

/Anders  

Min tur att gratulera då. Hoppas den låter riktigt angenämt. Ser fram mot vidare rapporter :)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Sitter här i soffan o lyssnar o njuter av Köln Consert med Keith Jarret. Spelar från Tidal via USB till Chord 2Qute DAC,  Nord Nord One SE NC500 MkII dual mono slutsteg och Mårten Oscar Trio högtalare.  Jag har inget försteg utan en passiv dämpning av den analoga lågnivåsignalen vid ingången till slutsteget. Detta för att kunna nyttja så mycket som möjligt av den digitala signalens upplösning (justerar volymen vid källan).

 

Det är en lite speciell inspelning från operahuset i Köln 1975. En improvisation som spelas på ett piano som man jobbat in i det sista med men som Keith ändå inte var helt nöjd med. Trots detta genomförde han en spelning som blivit mycket känd och sålt i 3,5 miljoner exemplar. Jag valde just detta album för mina första kommentarer rörande förstärkaren Nord One SE NC500 MkII. Det bör noteras att förstärkaren är under inspelning (har spelat ca 30 timmar i skrivande stund). Förstärkaren är uppbyggt som dual mono med Hypex nCore moduler samt ett separat ingångssteg som är modulariserat avseende opamp. Ingångssteg rev D med Sparkos Labs SS2590 opamp.

 

 

20190728_113238

 

 

Jag vill poängtera att mina kommentarer nedan är baserade på hur jag uppfattar olika egenskaper hos förstärkaren baserat på tidigare klass D förstärkare och min bild av realism när det gäller återgivning av piano genom ett 2-kanalsystem.

 

Varför valde jag Köln Consert med Keith Jarret? Jo, det finns en enkel förklaring. Klangen från pianot är ovanligt rik på övertoner och anslagen tycker jag ger tydligare transienter här jämfört med många andra pianoinspelningar. Bakgrunden är att min tidigare klass D-förstärkare avslöjats ha några ganska typiska egenskaper som var mycket enkla att uppfatta med just denna inspelning. En tunn och spröd diskant samt en något onaturlig återgivning av transienter vid anslag. Detta gjorde att instrument som bland annat piano tappade lite av dess naturliga klang. Dessa egenskaper gjorde mig även ganska snabbt lyssningstrött med just denna inspelning.

 

Den kanske mest intressanta egenskapen när jag börjat bekanta mig med Nord'en var förstås hur den hanterar pianots övertoner och transienter.  Jag börjar med övertonerna som bidrar till instrumentets klang och naturliga återgivning. Här ges nu en rundare och fylligare klang än tidigare även om jag tror ytterligare inspelning av både förstärkare och högtalarna kommer att ge en något mjukare och kanske ännu fylligare klang. Men jag upplever inte effekten av tunn eller spröd diskant som tidigare. Ett stort steg åt rätt håll. Ljudtransienterna vid anslagen som tidigare var påträngande, vassa och spröda och som gjorde mig lyssningstrött hanteras av Nord på ett helt nytt sätt. Pianot som Keith spelar på här har nog lite speciella akustiska egenskapar eller så spelar Keith här med ett hårt anslag? Men för mig har dessa transienter tidigare upplevts onaturliga, något som jag nu har svårt att påstå.

 

Min slutsats av denna första del 1 av review av Nord är att jag inte längre ser de typiska klass D egenskaper som jag tidigare haft erfarenheter från. Men det är inte till bekostnad av upplösning. Den mycket mer naturliga återgivningen av transienter har dels gjort att jag inte blir lyssningstrött och dels att ett flertal olika instrument på många inspelningar fått naturligare transientegenskaper. Men mer om det och andra egenskaper vid del 2 av denna review.

Edited by Anders65
Link to comment
Share on other sites

On 2019-07-24 at 14:19, Anders65 said:

 

så sant :) Jag försöker se sökandet efter allt bättre ljud som en resa som inte tar slut. Jag älskar resan i sig. Men man får inte glömma att njuta på vägen. Tiden går ju så fort. 

 

Välkommen! 

Trevlig presentation. Kul resa du har framför dig.

Här kommer mina personliga erfarenheter och tankar. Alla har egna ideer i denna hobby och det gör det än roligare, men svååårt. Ett system kan trimmas med mängder av saker. Oscar blir nog en bra start och kan bära långt. För att kunna ens börja utvärdera på ett bra sätt så måste det var rimligt bra ordning på infrastrukturen. Nätströmmen och akustiken är viktiga i alla nivåer av system. Ingen kedja är starkare än des svagaste länk och dessa båda faktorer sätter dessvärre standarden för möjligheterna till välljud mer än man vill tro. 

 

Mitt bästa råd på din resa är att du måste veta, eller ta reda på, vad du gillar med ljudet. Vilket ljudideal har du? Bedöm inte förändringar som förbättringar när du testar utan bestäm dig för vad en ny pryl skall göra med ljudet så det går åt det håll där du har ditt ideal. Att lyssna mycket på betydligt bättre system än man själv har är bra för att se vilka egenskaper man uppskattar. Dessa kan man sedan sträva åt i sitt egna system. 

I ditt läge skulle jag testa klass AB- och ffa klass A-förstärkare också. Klass A ger i min mening mycket musikalitet. 

Rör är ofta musikaliskt och kan vara magiskt, men vet ej hur det passar med Oscar.

Analoga signalkällor är med musikaliskt än digitalt i de flesta fall tycker jag, även om det digitala blir bättre och bättre så har de en bit kvar generellt. 

Detta var ett på ytan skummande axplock av något jag skulle beakta. 

 

Följer med spänning. :)

 

Good luck!

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...