Jump to content

Gissa musikern

calle_jr
 Share

Recommended Posts

Ok. Här kommer mer hjälp. 

Musikern är alltså en han. Både sångare och gitarrist som under sin karriär har spelat i flera grupper. Utöver sång och gitarr så är han även låtskrivare. Börjar bli till åren men är fortfarande aktiv. 

Jerry Williams

Per Gessle

David Bowie

Electric Light Orchestra

Buss

Bob Dylan

Osbourn

Bob Seeger

Squaddies

Bakom fiendens linje

Nu måste ni ta det! Ny ledtråd nedan. 

Musikern är alltså en han. Både sångare och gitarrist som under sin karriär har spelat i flera grupper. Utöver sång och gitarr så är han även låtskrivare. Börjar bli till åren men är fortfarande aktiv. 

Jerry Williams

Per Gessle

David Bowie

Electric Light Orchestra

Buss

Bob Dylan

Osbourn

Bob Seeger

Squaddies

Bakom fiendens linje

Här utspelade sig slutet av tredje riket

1 minute ago, Bolstad said:

Irving Berlin

Smet ifrån tråkigt sällskap en liten stund ?

Hoppas att ingen i sällskapet läser här sedan...:63: men även Berlin är fel.

Snart får jag nog börja skriva ut den gemensamma nämnaren för någon eller några ledtrådar. Trodde nog att den sista ledtråden skulle vara det som behövdes. Ligger in en bild på mannen. Eftersom jag är värdelös på bildbehandlingsprogram så får det bli en enkelt beskuren bild som togs för 10 år sedan.

cTLVM7.jpg

Ok, vi testar med ett nytt sätt. Vid några ledtrådar nedan har jag skrivit ut de nämnare som musikern vi söker har gemensamt med ledtråden. Ingen ny ledtråd är tillagd.

Jerry Williams

Per Gessle

Nämnare: rörmokare. JW var rörmokare och PG har gett ut soloskiva under pseudonymen Son of a Plumber. PG's far var i rörbranschen.
Den vi söker har alltså koppling till just rörmokare. Han var nämligen rörmokarlärling men musiken tog över.

David Bowie
Nämnare: producenten Tony Visconti. DB och vår musiker har båda haft Tony som producent.

Electric Light Orchestra
Nämnare: väntar vi med. Blir för lätt annars.

Buss
Nämnare: en buss har en huvudroll i en av hans kända låtar

Bob Dylan
Nämnare: väntar vi med.

Osbourn
Nämnare: stad.

Bob Seeger
Nämnare: väntar vi med

Squaddies

Bakom fiendens linje

Nämnare: dessa tre hänger ihop men vi väntar även med dessa.

Hoppas att pilsnern smakar:thumbsup:.

Trodde verkligen inte att detta skulle vara så svårt. Ännu mer info (nämnare) nedan och nu måste ni ju ta det:

Jerry Williams

Per Gessle

Nämnare: rörmokare. JW var rörmokare och PG har gett ut soloskiva under pseudonymen Son of a Plumber. PG's far var i rörbranschen.
Den vi söker har alltså koppling till just rörmokare. Han var nämligen rörmokarlärling men musiken tog över.

David Bowie
Nämnare: producenten Tony Visconti. DB och vår musiker har båda haft Tony som producent.

Electric Light Orchestra
Nämnare: den vi söker har spelat i samma band som tre av medlemmarna i ELO. Två (mest känd är ju Jeff Lynne) var i början av hans karriär och det var i två olika band innan han startade sitt eget och som han fortfarande är aktiv i.

Buss
Nämnare: en buss har en huvudroll i en av hans kända låtar

Bob Dylan
Nämnare: I början an 1990 så startade han ett band till vid sidan av sitt eget. Detta band är ett coverband som bara spelar låtar av, just det, Bob Dylan. Det coverbandet är fortfarande aktivt.

Osbourn
Nämnare: stad.

Bob Seeger
Nämnare: väntar vi med

Squaddies

Bakom fiendens linje

Nämnare: dessa tre ledtrådar är kopplade till texten i en av hans största hit's

Edited by LasseJ
radavstånd+tillägg i sista nämnaren

Steve Gibbon är idag 78år men turnerar fortfarande.

Sista svaren på ledtrådarna samt lite kompletteringar. Övrigt facit i post #410:

Bob Seeger: Steve har kallats UK's svar på Bob Seeger.

Buss: en av hans hit's heter "No Spitting om The Bus"

Bob Dylan: inte nog med att Steve's coverband spelar Dylan låtar de heter dessutom The Dylan Project

Squaddies (menig soldat)

Bakom fiendens linje: behind the enemy lines

Här utspelade sig slutet av tredje riket: Hitler tog livet av sig i sin bunker

Lyric from "Down in The Bunker"

I've been cast into the mould of new times
I've been gassed behind enemy lines
I was the last one from two thousand and one young squaddies
I thought to myself, "It's got to be a dream"
That's when I noticed this hole in the green
And the girl in the bunker revealing her beautiful body

Edited by LasseJ

Det hade jag aldrig gissat :blackeye:

Jag kan inte Steve Gibbons texter.

Tony Visconti var jag inne på, men han har jobbat med Moody Blues, Gentle Giant, T.Rex, Sparks och en lång rad engelska musiker i många år. Svårt att göra kopplingen till just Steve Gibbons.

Covers av Dylan finns det också ganska många att välja på.

Skickligt av P-pan att ta detta och han får nu äran att fortsätta :)

11 hours ago, LasseJ said:

Lyric from "Down in The Bunker"

Va fa...   

jag har ju LP:n Down in the bunker   (Den enda jag har mer Steve Gibbons).  Köpte skivan då  den kom ut - fick väl ganska bra omdöme i dagspressen vill jag minnas.

Får väl skylla på att jag inte har spelat den måååååååånga år.  Kommer inte ihåg om

jag tycker den är bra eller inte. Får väl ta och spela den igen. 

4 hours ago, calle_jr said:

Det hade jag aldrig gissat :blackeye:

Jag kan inte Steve Gibbons texter.

Tony Visconti var jag inne på, men han har jobbat med Moody Blues, Gentle Giant, T.Rex, Sparks och en lång rad engelska musiker i många år. Svårt att göra kopplingen till just Steve Gibbons.

Covers av Dylan finns det också ganska många att välja på.

Skickligt av P-pan att ta detta och han får nu äran att fortsätta :)

Det har du helt rätt i men jag tänkte att kopplingarna till bl.a.  ELO och Bob Seeger skulle begränsa det lite. Jag trodde nog att Gibbons skulle vara mer välkänd. 

1 hour ago, torbjorn said:

Va fa...   

jag har ju LP:n Down in the bunker   (Den enda jag har mer Steve Gibbons).  Köpte skivan då  den kom ut - fick väl ganska bra omdöme i dagspressen vill jag minnas.

Får väl skylla på att jag inte har spelat den måååååååånga år.  Kommer inte ihåg om

jag tycker den är bra eller inte. Får väl ta och spela den igen. 

Ja, just ”Down In The Bunker” fick väldigt bra kritik när den kom. Jag köpte den också när den kom ut och jag har faktiskt lyssnat rätt mycket på den under åren. Titellåten blev en rätt stor hit på sin tid. 

Jag har tre album med Steve Gibbons Band men tror aldrig jag har spelat någon av dessa :blush:

Den satt som sagt hårt åt och vi får väl se om nästa blir likadan...

Agna med chark bete

Pantat sina instrument

Spelat  både stort och smått

• P-pan featured this topic