LasseJ Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 Ok. Här kommer mer hjälp. Musikern är alltså en han. Både sångare och gitarrist som under sin karriär har spelat i flera grupper. Utöver sång och gitarr så är han även låtskrivare. Börjar bli till åren men är fortfarande aktiv. Jerry Williams Per Gessle David Bowie Electric Light Orchestra Buss Bob Dylan Osbourn Bob Seeger Squaddies Bakom fiendens linje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 Eric Burdon ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseJ Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 2 minutes ago, P-pan said: Eric Burdon ? Också fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 Peter Frampton ... ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torbjorn Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 Chris Spedding? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseJ Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 16 minutes ago, P-pan said: Peter Frampton ... ? 9 minutes ago, torbjorn said: Chris Spedding? Båda är fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 10, 2019 Author Share Posted August 10, 2019 1 hour ago, LasseJ said: Som jag nämnt tidigare så är inte ledtrådarna så långsökta Då är det kanske ändå Ian Hunter du tänker på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseJ Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 Just now, calle_jr said: Då är det kanske ändå Ian Hunter du tänker på. Nix. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseJ Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 Nu måste ni ta det! Ny ledtråd nedan. Musikern är alltså en han. Både sångare och gitarrist som under sin karriär har spelat i flera grupper. Utöver sång och gitarr så är han även låtskrivare. Börjar bli till åren men är fortfarande aktiv. Jerry Williams Per Gessle David Bowie Electric Light Orchestra Buss Bob Dylan Osbourn Bob Seeger Squaddies Bakom fiendens linje Här utspelade sig slutet av tredje riket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 10, 2019 Author Share Posted August 10, 2019 Graham Nash hade jag också i huvudet, men får inte ihop alla ledtrådarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseJ Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 Just now, calle_jr said: Graham Nash hade jag också i huvudet, men får inte ihop alla ledtrådarna. Icke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseJ Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 (edited) Se ny ledtråd innan Calle gissade på Nash. Den hann komma någon sekund före. Nu är det ju enkelt?. Edited August 10, 2019 by LasseJ Felstavning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolstad Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 (edited) Irving Berlin Smet ifrån tråkigt sällskap en liten stund ? Edited August 10, 2019 by Bolstad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseJ Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 1 minute ago, Bolstad said: Irving Berlin Smet ifrån tråkigt sällskap en liten stund ? Hoppas att ingen i sällskapet läser här sedan... men även Berlin är fel. Snart får jag nog börja skriva ut den gemensamma nämnaren för någon eller några ledtrådar. Trodde nog att den sista ledtråden skulle vara det som behövdes. Ligger in en bild på mannen. Eftersom jag är värdelös på bildbehandlingsprogram så får det bli en enkelt beskuren bild som togs för 10 år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 Steve Howe... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseJ Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 1 minute ago, P-pan said: Steve Howe... Nix. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseJ Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 Ok, vi testar med ett nytt sätt. Vid några ledtrådar nedan har jag skrivit ut de nämnare som musikern vi söker har gemensamt med ledtråden. Ingen ny ledtråd är tillagd. Musikern är alltså en han. Både sångare och gitarrist som under sin karriär har spelat i flera grupper. Utöver sång och gitarr så är han även låtskrivare. Börjar bli till åren men är fortfarande aktiv. Jerry Williams Per Gessle Nämnare: rörmokare. JW var rörmokare och PG har gett ut soloskiva under pseudonymen Son of a Plumber. PG's far var i rörbranschen. Den vi söker har alltså koppling till just rörmokare. Han var nämligen rörmokarlärling men musiken tog över. David BowieNämnare: producenten Tony Visconti. DB och vår musiker har båda haft Tony som producent. Electric Light OrchestraNämnare: väntar vi med. Blir för lätt annars. BussNämnare: en buss har en huvudroll i en av hans kända låtar Bob DylanNämnare: väntar vi med. OsbournNämnare: stad. Bob SeegerNämnare: väntar vi med Squaddies Bakom fiendens linje Här utspelade sig slutet av tredje riketNämnare: dessa tre hänger ihop men vi väntar även med dessa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 Nu skiter jag fullständigt i det här.... Och tar en pilsner istället triomio 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseJ Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 (edited) Hoppas att pilsnern smakar. Trodde verkligen inte att detta skulle vara så svårt. Ännu mer info (nämnare) nedan och nu måste ni ju ta det: Musikern är alltså en han. Både sångare och gitarrist som under sin karriär har spelat i flera grupper. Utöver sång och gitarr så är han även låtskrivare. Börjar bli till åren men är fortfarande aktiv. Jerry Williams Per Gessle Nämnare: rörmokare. JW var rörmokare och PG har gett ut soloskiva under pseudonymen Son of a Plumber. PG's far var i rörbranschen. Den vi söker har alltså koppling till just rörmokare. Han var nämligen rörmokarlärling men musiken tog över. David BowieNämnare: producenten Tony Visconti. DB och vår musiker har båda haft Tony som producent. Electric Light OrchestraNämnare: den vi söker har spelat i samma band som tre av medlemmarna i ELO. Två (mest känd är ju Jeff Lynne) var i början av hans karriär och det var i två olika band innan han startade sitt eget och som han fortfarande är aktiv i. BussNämnare: en buss har en huvudroll i en av hans kända låtar Bob DylanNämnare: I början an 1990 så startade han ett band till vid sidan av sitt eget. Detta band är ett coverband som bara spelar låtar av, just det, Bob Dylan. Det coverbandet är fortfarande aktivt. OsbournNämnare: stad. Bob SeegerNämnare: väntar vi med Squaddies Bakom fiendens linje Här utspelade sig slutet av tredje riketNämnare: dessa tre ledtrådar är kopplade till texten i en av hans största hit's Edited August 10, 2019 by LasseJ radavstånd+tillägg i sista nämnaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 Ahhhh.... nu har jag svalkat mig. Steve Gibbons ? torbjorn, byZan, LasseJ and 2 others 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseJ Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 Just now, P-pan said: Ahhhh.... nu har jag svalkat mig. Steve Gibbons ? Jamen ÄNTLIGEN! Svalkningen hjälpte. Grattis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseJ Posted August 10, 2019 Share Posted August 10, 2019 (edited) Steve Gibbon är idag 78år men turnerar fortfarande. Sista svaren på ledtrådarna samt lite kompletteringar. Övrigt facit i post #410:Bob Seeger: Steve har kallats UK's svar på Bob Seeger.Buss: en av hans hit's heter "No Spitting om The Bus" Bob Dylan: inte nog med att Steve's coverband spelar Dylan låtar de heter dessutom The Dylan Project Squaddies (menig soldat) Bakom fiendens linje: behind the enemy lines Här utspelade sig slutet av tredje riket: Hitler tog livet av sig i sin bunker Lyric from "Down in The Bunker"I've been cast into the mould of new timesI've been gassed behind enemy linesI was the last one from two thousand and one young squaddiesI thought to myself, "It's got to be a dream"That's when I noticed this hole in the greenAnd the girl in the bunker revealing her beautiful body Edited August 10, 2019 by LasseJ Bolstad, torbjorn and calle_jr 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolstad Posted August 11, 2019 Share Posted August 11, 2019 Tack @LasseJför en mycket lärorik och klurig gåta. Ett snäpp för svårt för egen del då jag inte visste om denna person före nu och vägrar googla. Grattis och tack @P-pan LasseJ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 11, 2019 Author Share Posted August 11, 2019 Det hade jag aldrig gissat Jag kan inte Steve Gibbons texter. Tony Visconti var jag inne på, men han har jobbat med Moody Blues, Gentle Giant, T.Rex, Sparks och en lång rad engelska musiker i många år. Svårt att göra kopplingen till just Steve Gibbons. Covers av Dylan finns det också ganska många att välja på. Skickligt av P-pan att ta detta och han får nu äran att fortsätta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torbjorn Posted August 11, 2019 Share Posted August 11, 2019 11 hours ago, LasseJ said: Lyric from "Down in The Bunker" Va fa... jag har ju LP:n Down in the bunker (Den enda jag har mer Steve Gibbons). Köpte skivan då den kom ut - fick väl ganska bra omdöme i dagspressen vill jag minnas. Får väl skylla på att jag inte har spelat den måååååååånga år. Kommer inte ihåg om jag tycker den är bra eller inte. Får väl ta och spela den igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YYZ Posted August 11, 2019 Share Posted August 11, 2019 Mycket vasst @P-pan Steve Gibbons har tidigare varit en helt okänd musiker för mig, men nu har jag kikat runt lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseJ Posted August 11, 2019 Share Posted August 11, 2019 4 hours ago, calle_jr said: Det hade jag aldrig gissat Jag kan inte Steve Gibbons texter. Tony Visconti var jag inne på, men han har jobbat med Moody Blues, Gentle Giant, T.Rex, Sparks och en lång rad engelska musiker i många år. Svårt att göra kopplingen till just Steve Gibbons. Covers av Dylan finns det också ganska många att välja på. Skickligt av P-pan att ta detta och han får nu äran att fortsätta Det har du helt rätt i men jag tänkte att kopplingarna till bl.a. ELO och Bob Seeger skulle begränsa det lite. Jag trodde nog att Gibbons skulle vara mer välkänd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseJ Posted August 11, 2019 Share Posted August 11, 2019 1 hour ago, torbjorn said: Va fa... jag har ju LP:n Down in the bunker (Den enda jag har mer Steve Gibbons). Köpte skivan då den kom ut - fick väl ganska bra omdöme i dagspressen vill jag minnas. Får väl skylla på att jag inte har spelat den måååååååånga år. Kommer inte ihåg om jag tycker den är bra eller inte. Får väl ta och spela den igen. Ja, just ”Down In The Bunker” fick väldigt bra kritik när den kom. Jag köpte den också när den kom ut och jag har faktiskt lyssnat rätt mycket på den under åren. Titellåten blev en rätt stor hit på sin tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted August 11, 2019 Share Posted August 11, 2019 Jag har tre album med Steve Gibbons Band men tror aldrig jag har spelat någon av dessa Den satt som sagt hårt åt och vi får väl se om nästa blir likadan... Agna med chark bete Pantat sina instrument Spelat både stort och smått Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bolstad Posted August 11, 2019 Share Posted August 11, 2019 Marvin Lee Aday eller Meat Loaf som de flesta känner honom som? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts