Jump to content

Gissa musikern


calle_jr

Recommended Posts

23 minutes ago, LasseJ said:

Jaha, har en kort lunchpaus nu så då passar jag på att dra igång nästa avsnitt i denna följetong. Mina senaste försök har ni klarat snabbt så därfor ökar vi nu svårhetsgraden lite. Vi får se om jag lyckas med det.

 

Denna gång söker jag en musiker där ett möte i ung ålder med en möbelrenoverare blev avgörande för karriären.

Den association som jag får är någon högtalarbyggare eller instrumentmakare, men de brukar sällan vara utpräglade musiker.

Jag gissar ändå på vilt på Ann-Sofie Mutter. Hon bär ett exklusivt handverk under hakan.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, calm said:

Den association som jag får är någon högtalarbyggare eller instrumentmakare, men de brukar sällan vara utpräglade musiker.

Jag gissar ändå på vilt på Ann-Sofie Mutter. Hon bär ett exklusivt handverk under hakan.

 

Calm

Bra tänkt där Calm men det är tyvärr fel.

Det ligger nära till hands att koppla till en högtalarbyggare eller en instrumentmakare men vår musiker är inte det. Kopplingen till möbelrenoveraren är en annan.

Link to comment
Share on other sites

Kompletterar med lite mer Info. 

 

Denna gång söker jag en musiker där ett möte i ung ålder med en möbelrenoverare blev avgörande för karriären.

 

Andra Världskriget har en avgörande roll för vår musiker. 

 
Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

Mer Info:

 

Denna gång söker jag en musiker där ett möte i ung ålder med en möbelrenoverare blev avgörande för karriären.

 

Andra Världskriget har en avgörande roll för vår musiker. 

 

Vår musiker fick sin första musikaliska inspiration av en morbrors dragspelande. Detta väckte även intresset att lära sig att spela själv. Men det blev inte dragspel. 

Link to comment
Share on other sites

Lägger till lite mer. 

 

Denna gång söker jag en musiker där ett möte i ung ålder med en möbelrenoverare blev avgörande för karriären.

 

Andra Världskriget har en avgörande roll för vår musiker. 

 

Vår musiker fick sin första musikaliskainspiration av en morbrors dragspelande. Detta väckte även intresset att lära sig att spela själv. Men det blev inte dragspel. 

 

Den tidigare nämnda möbelrenoveraren är även en artist vid sidan av sin yrkesutövning. Vår musiker tog inspiration av honom och han har sagt att det var utav honom han hittade ”hem” i sitt lirande. De två bildade sedan en duo som spelade på pubar m.m. Vår musiker gick sedan vidare och bildade ett band som lirade på pubar. Inledningsvis var det en hel del folkmusik men det utvecklades sedan till något annat. Det intressanta är att möbelkillen och vår musiker sedan kommer att spela i samma band igen men det sker många år senare då vår musiker är Världskänd. 

Link to comment
Share on other sites

Svårt? Här kommer mera:

 

 

Denna gång söker jag en musiker där ett möte i ung ålder med en möbelrenoverare blev avgörande för karriären.

 

Andra Världskriget har en avgörande roll för vår musiker. 

 

Vår musiker fick sin första musikaliskainspiration av en morbrors dragspelande. Detta väckte även intresset att lära sig att spela själv. Men det blev inte dragspel. 

 

Den tidigare nämnda möbelrenoveraren är även en artist vid sidan av sin yrkesutövning. Vår musiker tog inspiration av honom och han har sagt att det var utav honom han hittade ”hem” i sitt lirande. De två bildade sedan en duo som spelade på pubar m.m. Vår musiker gick sedan vidare och bildade ett band som lirade på pubar. Inledningsvis var det en hel del folkmusik men det utvecklades sedan till något annat. Det intressanta är att möbelkillen och vår musiker sedan kommer att spela i samma band igen men det sker många år senare då vår musiker är Världskänd. 

Vår musiker lirar nu på pubar m.m. men skaffar sig även universitetsutbildning i ett annat ämne som kommer att komma till nytta. Musikern hinner även jobba inom det yrket ett tag. Tillsammans med några från pubbandet (som för övrigt har ett namn som hör lite ihop med musikerns stora hobby idag) och några kompisar bildas nu ett nytt band. Vår musiker har skrivit några låtar och en demo spelas in och ett skivbolag nappar och bandets första album ges ut. Albumet säljer bara sådär tills skivbolaget ger ut en av låtarna som singel och, ja, resten är historia. Vår musiker är alltså även låtskrivare.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite facit.

 

Denna gång söker jag en musiker där ett möte i ung ålder med en möbelrenoverare blev avgörande för karriären.
Möbelkillen är ingen mindre än Steve Phillips. Steve var senare även en av medlemmarna i The Notting Hillbillies.

 

Andra Världskriget har en avgörande roll för vår musiker. 
Mark's far flydde från Nazityskland 1939. Gifte sig med engelsk donna och fick sönerna Mark & David.

 

Vår musiker fick sin första musikaliskainspiration av en morbrors dragspelande. Detta väckte även intresset att lära sig att spela själv. Men det blev inte dragspel. Ja, vad det blev vet alla.

 

Den tidigare nämnda möbelrenoveraren är även en artist vid sidan av sin yrkesutövning. Vår musiker tog inspiration av honom och han har sagt att det var utav honom han hittade ”hem” i sitt lirande. De två bildade sedan en duo som spelade på pubar m.m. Vår musiker gick sedan vidare och bildade ett band som lirade på pubar. Inledningsvis var det en hel del folkmusik men det utvecklades sedan till något annat. Det intressanta är att möbelkillen och vår musiker sedan kommer att spela i samma band igen men det sker många år senare då vår musiker är Världskänd. 
Det var under tiden med Steve som Mark utvecklade sin välkända spelstil.

Vår musiker lirar nu på pubar m.m. men skaffar sig även universitetsutbildning i ett annat ämne som kommer att komma till nytta. Musikern hinner även jobba inom det yrket ett tag. Tillsammans med några från pubbandet (som för övrigt har ett namn som hör lite ihop med musikerns stora hobby idag) och några kompisar bildas nu ett nytt band. Vår musiker har skrivit några låtar och en demo spelas in och ett skivbolag nappar och bandets första album ges ut. Albumet säljer bara sådär tills skivbolaget ger ut en av låtarna som singel och, ja, resten är historia. Vår musiker är alltså även låtskrivare. 
Mark är utbildad journalist. Mark's tidiga band hette Café Racers vilket och är en typ av motorcyklar. Mark samlar på gamla engelska hojar. 
Låten som satte igång allt är så klart "Sultans of Swing".


Lite nördinfo:


Mark har med DS och som soloartist legat på engelska topplistan i över 1000 veckor.

"Brothers in Arms"  var första CD-skiva som sålde över 1 milj ex. Det blev sedan en hel del till.

Mark ser sig själv främst som låtskrivare. Han har massor av priser, Grammisar, MTV award m.m.

Musikvideon till "Money for Nothing" var en av de första som innehäll datoranimeringar.

 

 

Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, P-pan said:

Jaaaaa... :)

 

Det där med andra världskriget var ett riktigt "dött spår" ett tag... snygg skenmanöver om det nu var planerat ?

 

 

Japp, det var planerat. Tänkte att det skulle sätta lite myror i skallen på er. Bollen är nu din.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...