Jump to content

Recommended Posts

1 hour ago, Apexorca said:

Välkommen hit .

Kul att du gasar på, visar bilder och beskriver din musik/HiFi historia. Jag har hört mycket från Jeff Rowland och Esoteric. De ger nog mycket bra ljud ihop med stativarna. Fint system. 

Man tackar och bockar!

Jag tycker själv att det är väldigt roligt att läsa andras systemtrådar. Inspirerande och lärorikt är vad det är.

Link to comment
Share on other sites

Och nu har man lyckats med att få ihop en av tre.

48432506711_85307dfec7.jpg

Jag har valt att använda följande material från Furutech:

Kabel: FP-314 Ag II

Stickpropp: FI-E11(R)

IEC hona: FI-11(R)

Crimphylsor: GS-21P

Samt strumpa och krympslang av okänt fabrikat.

 

Jag var noga med att följa pilarna i kabelns riktning, från stickpropp till IEC. Hålla reda på fas och nolla samt att ansluta skärmen i stickproppens ända.

 

Anledningen till att jag valde just Furutech är dels att jag har goda erfarenheter av deras rodiumbehandlade högtalargafflar.

Samt att man läser överallt att folk har goda erfarenheter av deras produkter.

Och det är inte dumt att man kan sätta ihop kablarna själv. Det är kul och man sparar en slant på vägen.

 

Edited by triomio
Link to comment
Share on other sites

Jag kom inte längre med kabeltillverkningen idag. Andra sysslor tog över.

Dock kunde jag inte hålla mig från att koppla in färdiga kabeln mellan gamla nätlisten och fröken Esoteric för att testa.

Oj, då. Inte illa. Inte illa alls! :D Mycket nöjd faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Dags att besöka labbhörnan för en liten modifikation av tunern.

Tyckte det var synd att tunern ska behöva dras med ett skruttigt lakritssnöre när de andra blir bortskämda med finkabel.

Så jag bestämde mig för att montera en IEC brunn till att börja med. Någon gång närmare jul ska den få en likadan kabel som de andra har fått.  

 

-lugn lilla tuner, detta kommer inte att göra ont :unsure:

48444793062_78f9f4e023_c.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

48446042212_4b1a7b8ef4_c.jpg

Intressant att det finns ett ställe i chassit som är som gjort för att fästa jordledaren.

Undrar om den sålts i jordat utförande på vissa marknader?

Nu har den iaf jord och den fick en betydligt gladare spelstil efter detta, vilket bekräftar att jorden är viktigt även för en tuner.

Edited by triomio
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, triomio said:

Så jag bestämde mig för att montera en IEC brunn till att börja med.

Varför en IEC-brunn?

Blir ytterligare tre skarvar på vägen! Kabel-kontakt, kontakt-kontakt, kontakt-kabel!

Löd in nya kabeln direkt till trafon/strömbrytaren. Minimerar kontaktresistans!

Plus att du sparar en sjuhelsikes massa pengar som du kan ha till annat!

Edited by Amatören
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, AlfaGTV said:

Kul att få hänga med på dina ”övningar”! Självklart ska tunern ha en IEC-brunn! :) 

Jag är själv inne på att försöka få till någon enhetlighet när det gäller strömkabel, tyckte du dina har resulterat i ljudmässiga framsteg?

Jag tycker det är skoj att dela med mig och absolut har det hänt något i positiv riktning med grejorna.

Dock har jag bara standardkablar att referera mot.

Frågan är om man uppnår några fördelar rent ljudmässigt med att köra enhetligt. Uppnår man någon synergieffekt?

Eller kanske bör man stämma av apparaterna var för sig genom att testa fram olika kablar. Jag vet inte :Thinking:

För min del var den enklaste vägen att bara köra på i samma spår för att komma igång och det ser helt klart snyggt ut i kontaktlisten att ha samma hela vägen.

 

Men mer om mina lyssningsintryck kommer lite senare i tråden :)

 

 

3 hours ago, Amatören said:

Varför en IEC-brunn?

Blir ytterligare tre skarvar på vägen! Kabel-kontakt, kontakt-kontakt, kontakt-kabel!

Löd in nya kabeln direkt till trafon/strömbrytaren. Minimerar kontaktresistans!

Plus att du sparar en sjuhelsikes massa pengar som du kan ha till annat!

Varför inte? Man kan göra snabba A&B tester utan att behöva skruva upp lock och löda om trådar flera gånger. Dessutom är ju kontakterna snygga att titta på ;)

Men du har givetvis en poäng där. Hur mycket kontaktresistansen mellan olika material påverkar ljudet skulle vara intressant att ta del av.

Men viktigast av allt är att jag VILL lägga mina pengar på dessa grejor för att jag tycker det är så kul! :D

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, triomio said:

Frågan är om man uppnår några fördelar rent ljudmässigt med att köra enhetligt. Uppnår man någon synergieffekt?

 

Jag tror att man uppnår någon form av förutsägbarhet och stabilitet genom att vara enhetlig. Kanske även synergier. Men åsikterna går isär, en del provar sig fram med olika kabelmärken och teorier medan andra går den kanske enklare vägen med enhetlighet.

Jag är nånstans mittemellan dessa trosuppfattningar! ;)

Link to comment
Share on other sites

 

2 hours ago, AlfaGTV said:

Jag är nånstans mittemellan dessa trosuppfattningar! ;)

Ja, det är bra att ha ett öppet sinnelag :D

En tanke som slog mig är om man börjar med att ha samma kablar överallt, så kan man kompensera med annan kabel i efterhand om någon apparat skulle visa sig sticka ut på något sätt.

Edited by triomio
Link to comment
Share on other sites

Så här blev det med strömkablaget färdigt och kopplat.

48446389062_05781065ec_c.jpg

Tunern var på operation under fotograferingen, dock.

 

..och så här uppfattar jag förändringarna i stora drag:

 

Den lilla distorsion som fanns förut verkar ha flytt fältet. Dynamik, detaljer och transienter ligger nu på en högre nivå. Ljudbilden blir också större, djupare och renare.

För varje kabel som kopplas in upplever jag att det blir ett snäpp bättre men mest nytta verkar de göra för signalkällorna CD och tuner.

Det stora lyftet kommer när jag kopplar in strömdelaren/renaren TP615.

 

Alla förändringar är klart hörbara och ljudet är nu mer musikaliskt och engagerande än förut.

Kort sagt: Det blev helt enkelt roligare att lyssna på musik! :D

 

Edited by triomio
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, triomio said:

Varför inte? Man kan göra snabba A&B tester utan att behöva skruva upp lock och löda om trådar flera gånger. Dessutom är ju kontakterna snygga att titta på ;)

Hehe, ja, man ska inte underskatta placeboeffekten!

Hur ofta ser man inte en jättesvindyrkabelmedkontakter instoppad i en billig IEC-brunn (ca.30-60:- på Kjell&Company) och ägaren lovordar "det nya ljudet"! Avsaknaden av tonkontroller blir dyr ibland när man försöker kompensera med kablar och sladdar med olika passiva filteregenskaper...:D

 

15 hours ago, triomio said:

Men viktigast av allt är att jag VILL lägga mina pengar på dessa grejor för att jag tycker det är så kul! :D

Denna anledning förstår jag till 100%! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Amatören said:

Hehe, ja, man ska inte underskatta placeboeffekten!

Hur ofta ser man inte en jättesvindyrkabelmedkontakter instoppad i en billig IEC-brunn (ca.30-60:- på Kjell&Company) och ägaren lovordar "det nya ljudet"! Avsaknaden av tonkontroller blir dyr ibland när man försöker kompensera med kablar och sladdar med olika passiva filteregenskaper...:D

Placebo verkar inte alltid fungera hos mig dock :unsure: Jag har vid flera tillfällen provat både kablar, apparater och skojiga prylar att ställa under apparaterna som inte har gjort något alls med ljudet. Inte ovanligt att det till och med blir sämre. Dock har det alltid varit spännande att utvärdera nya prylar.

 

Om man är ute för att färga ljudet så kan tonkontroller vara ett vettigt alternativ, ja ;)

Link to comment
Share on other sites

Intressant hur du upplever skillnaden mellan dina gamla strömkablar och dina nya samt Tp615. Jag fick en klar förbättring åt andra hållet, tog bort min ”strömrenare” mot en mer vanlig strömlist och upplevde en förbättring. Så återigen helt beroende på vilka förutsättningar det är i utgångsläget.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, figge said:

Intressant hur du upplever skillnaden mellan dina gamla strömkablar och dina nya samt Tp615. Jag fick en klar förbättring åt andra hållet, tog bort min ”strömrenare” mot en mer vanlig strömlist och upplevde en förbättring. Så återigen helt beroende på vilka förutsättningar det är i utgångsläget.

Visst är det så. Jag bor i en lägenhet i ett trevånings hyreshus så man har antagligen många störkällor i grannskapet. Dessutom är elinstallationen gammal med många ojordade uttag. Lyckligtvis har jag ett jordat uttag till min anläggning.

 

Edit:

Det kan ju också vara så enkelt att det skiljer mellan olika tillverkare och modeller av strömrenare i hur bra de egentligen fungerar. :39:

Edited by triomio
Link to comment
Share on other sites

Jag har tröttnat på att skifta strömkabel mellan CD och tuner :dry: ...den gamla vanliga kabeln låter verkligen inte bra i jämförelse.

Så jag tog tag i saken och beställde ett till kitt för att sätta ihop den sista stumpen. "När det är kväll får den late bråttom":smile2:

Link to comment
Share on other sites

On 2019-07-29 at 20:48, triomio said:

 

Nu blev jag genast nyfiken på vad det är för strömrenare och strömdelare du har?

 

 

Passiv strömdelare utan filter: Furutech TP-309 och strömfilter Synergistic Powercell 6. Powercellen har några år på nacken och senare modeller har nog förfinats. Men principen tycks fortfarande vara densamma.

Jag hör ingen påtaglig skillnad och den skillnad jag hör är möjligen till Furutechs fördel. Men andra upplever stora förbättringar med aktiv strömrening. Det kan också bero på hur bra strömenheterna är i de apparater som ansluts. Eller på hur "smutsig" el man har. Jag har dragit fram separat el för min hifi på en egen grupp. En ledning utan fogar. Kanske hjälper det också.

 

Tyvärr saknas en del systematik när det gäller elkablar och strömrening. Jag upplever att jag har varit hänvisad till lyssning och bedömning. Och jag har lyssnat och blivit helt såld på highend elkablar. Däremot har jag inte gjort samma slutsats med strömrening ännu. Därav min kommentar.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Intressant övning @triomio!

 

Tillhör de som bergfast hävdar att strömmens kvalitet och hantering i systemet inverkar påverkar ljudet på ett påtagligt sätt. Har sedan många och långa test kommit fram till att det ger mest och bäst utfall för pengarna att tillsammans med akustikåtgärder jobba med strömmen i alla dess delar. "Strömrening" eller som i mitt fall strömregenerering, batteridrift och utprovning av kablage har givit en ljudbild som innehåller både djup, bredd och svärta som jag jämför med liveupplevelsen som jag har som ljudideal. Däremot går det aldrig per definition att uppnå full överensstämmelse det ligger i sakens natur. I den här tråden har jag skrivit en del om mina senaste ansträngningar i ämnet om det kan vara intressant: 

Tillhör falangen som gärna läser data och fakta men som i slutändan litar på vad mina öron hör. De är ändå de som skall stå ut med välljudet eller motsatsen. :D:)

Skulle vara kul att testa skillnaden mellan en "vanlig" nätbrunn och en kvalitetsdito som t.ex. Furutechs. Kan tänka mig att det kan vara skillnad som i det långa loppet handlar om initial kontaktresistens och oxidering på sikt.

Tycker att dina lyssningsmässiga slutsatser liknar vad jag upplevt och att inte bara gå på prislappen. Man kan med testande komma mycket långt utan att behöva lägga ner pengar på kablar som kostar som som små villor. Trial and error är min metod! :)

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

När det gäller passiva strömdelare tror jag att några saker avgör ljudet: Kontakten framför allt!

 

När jag valde strömkablar hade jag möjlighet att jämföra olika kontakter på exakt samma ledning. Det var stor skillnad. Jag jämförde Oyaide Palladium och Gold samt en Furutech Rodium. Det blev till slut en Palladium och en Gold i vardera ändar. Det gav mig mest komplett ljud. Palladium-palladium kanske var mer upplöst men jag tappade för mycket bas. Därmed kunde jag inte lita på upplevelsen av högre upplösning.

Det var oerhört stora skillnader på olika kontakter. Palladium enbart gjorde ljudet kliniskt och helt ointressant att lyssna på. Jag bara satt och tittade ut i luften. Furutech var OK i basen men svagare i övre registren. Jag tror att min leverantör inte längre använder Furutech som förstahandsalternativ. Jag utesluter inte att Oyaide Palladium har extremt lång inspelningstid och att jag missade hela poängen.

 

Motsvarande honkontakter i en strömdelare har troligen också olika egenskaper.

 

Min Furutech strömdelare är en tung klump som är fräst ur ett metallblock. Jag har jämfört med billigare Furutech strömdelare (om än dyra) men 309 var bättre. Så jag tror att vibrationer är en faktor för strömdelare. Jag har dessutom ställt den på stillpoints fötter. Det kan vara så att vibrationer fortplantas genom kabeln in i apparaten och påverkar ljudet.

 

Men principiellt skulle jag tycka att mera aktiva metoder, som att kortsluta/avleda högfrekventa toner i elledning, skulle göra saken ännu bättre och vara helt avgörande. Eller t.o.m. regenerera elström. Jag fattar inte varför jag inte upplevt det.

 

Link to comment
Share on other sites

@DrKlang Efter att ha kikat på Synergistic Powercell 6 så blev jag genast införstådd i vad en aktiv strömrenare egentligen är. Min är mer ett passivt dito och mer lik din TP-309 till utförandet fast något lättare och föll inom ramen för min budget. Men som du antagligen vet så är den även försedd med ett litet passivt nätfilter bakom inkommande nätbrunn. Apropå vibrationer så har jag noterat att när det gäller Furutech's kontakter så är avlastningsklämman i rostfri omagnetisk tyngre metall. Gissar att tyngden i klämman är för att dämpa vibrationerna som kan uppstå från kabeln. Och av vad jag har läst någonstans så kan kablar och kontakter tydligen ha en inbränningstid på upp mot 400 timmar innan de presterar optimalt. Men jag antar att det räcker med att grejorna står påslagna och drar lite ström under tiden de bränner in.

 

Apropå störningar. Dina apparater kanske redan är försedda med effektiva nätfilter eller så kanske du inte har så mycket störningar att de märks. Vad jag har förstått så är din (och även min) strömdelare försedd med GC-303 i botten som ska filtrera EMI. Skärmade kablar har ju också vissa filtrerande egenskaper genom att skärmen kapacitivt suger upp störningar från ledarna samt att de effektivt dämpar crosstalk mot signalkablar osv. Det kanske räcker i ditt fall :)

 

@calm Din informativa tråd i ämnet har jag både läst och begrundat samt funkat som input till mina beslut. Bra tråd! :thumbsup: Och ja, såhär i efterhand när jag hör resultatet med mina egna öron är jag övertygad om hur viktigt det är med ren ström och bra material i både ledare och kontakter.

 

Jag hör nog också till den falangen. Tycker om att forska på nätet, studera data, reviews, konstruktion och design innan jag fattar mina beslut och många gånger blir det bra.

Ja, byta nätbrunn och kanske tom säkringar skulle vara intressant att prova.:)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Uppdateringsdags...

IMG_20200513_145329.gif.1def1005b9e6e5c3cd5db5a93a620c11.gif

Bortsett från att inredningen har fått lite nya gamla tavlor,  ja jag gillar konst med, och ny tapet är setupen i stort sett oförändrad. Dock har förstärkarduon inte spelat in sig ännu trots att den spelar 24/7 då radion är på för jämnan. Rent fysiskt märker man det genom att det praktiskt användbara området man kan ställa volymen inom ökar lite hela tiden. Från att de var uppackade över 1 år sedan kunde man reglera mellan 25 dB (knappt hörbart) till 40 dB (högre än njutbart). Nu har det spannet vuxit till 15-65 dB. dB-värdet är taget från skalan på förstegets display. Och naturligtvis låter det lite bättre för varje vecka med. Skillnaden i ljudkvalitet mellan radio och CD har också märkbart vuxit. Det beror nog mest på att Esoteric presterar lite bättre för varje skiva den läser. Det känns nästan som varje investerad krona växer lite i värde hela tiden :app: Frågan är hur det låter när sakerna har satt sig och när sker det?

Edited by triomio
Link to comment
Share on other sites

Nu har man kommit underfund med att det kanske inte vore så tokigt att byta ut tunern till en rekorderlig streamer ändå. Har streamat mycket genom trådlösa audioengine2 länken under senaste tiden och visst det låter riktigt bra men man har tröttnat på allt spring till datorn för att byta kanal hela tiden.

Har gjort en grundlig behovsanalys och vänt uppochner på flera alternativ. Av vad jag kan säga, att det inte blir något i hästväg då jag främst planerar att streama radio och inga högupplösta filer. Kanske bygger man vidare i ett senare skede och då får man helt enkelt uppgradera på nytt igen då. Nåt roligt ska man ju ha att se fram emot senare.

Köpet är nu gjort och ordern är lagd, så nu har man bara att vänta några veckor. :D

Link to comment
Share on other sites

On 2019-08-04 at 09:52, AlfaGTV said:

 

Jag tror att man uppnår någon form av förutsägbarhet och stabilitet genom att vara enhetlig. Kanske även synergier. Men åsikterna går isär, en del provar sig fram med olika kabelmärken och teorier medan andra går den kanske enklare vägen med enhetlighet.

Jag är nånstans mittemellan dessa trosuppfattningar! ;)

Nästan alla komponenter har någon brist/nackdel. Ju mer man blandar, desto större risk att man bygger på med brister.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vilken av dem?

 

Jag ser att du använder TuneIn. Jag försökte stå emot digital radiomottagning men jag ha gett upp. Jag har kvar ett par Kenwood som är mycket bra mottagare men problemet är att få tag i bra antenner. Jag har provat via handlare och tips på tyska leverantörer. Än har jag inte hittat någon. De flesta har lagt av. Att bygga själv går ju men jag bor på ostkusten och när vinter/höst-stormar sätter in behövs det stabila saker. Det behövs ordentliga don för att få riktigt bra mottagning. När jag skaffade Lumin så har man också tillgång till TuneIn. Jag använder bara BBC, svenska och danska P2 för klassisk musik i 192 kbps AAC eller MP3 som konverteras till pcm 24/384. Det låter oväntat bra, måste jag tillstå.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Vilken av dem?

Fröken Denon, givetvis.

1 hour ago, Bebop said:

Jag ser att du använder TuneIn. Jag försökte stå emot digital radiomottagning men jag ha gett upp.

Känner igen mig till 100% Stora anledningen till bytet var att P2 sänder språk på den analoga kanalen då man helst vill lyssna på klassiskt. Sen att det finns så mycket mer kanaler att lyssna till gör ju inte saken sämre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...