Sign in to follow this  
AlfaGTV

Sortera klassiska LP (eller filer för den delen)

Recommended Posts

Jag har äntligen fått den berömda "tummen ur" och sorterat bort runt 1000 LP som jag inte spelar regelbundet. De är nu förvarade hyfsat säkert och ändå tillgängligt, om jag skulle få ett plötsligt behov av Anthrax - State Of Euphoria eller nåt liknande! ;)

Men, nu öppnar sig möjligheten att för första gången försöka bringa någon form av ordning bland de klassiska skivor jag samlat på mig under åren.

Jag har IKEA Expedit som förvaringsmöbel och har nu möjligheten att ha dem tillgängliga och faktiskt hitta den där plattan med Haydns Symphonier eller den där tolkningen av Beethovens 5:a av Karajan. 

Och då blev jag lite fundersam på hur jag skulle sortera... Hur har ni era klassiska alster sorterade?

På period? Kompositör? Dirigent? Inspelningsår? Bolag?

Alla dessa kan ju ha sin poäng, men olika sådana.

Inspelningsår låter ju spännande tycker jag, det kan nog hålla dig sysselsatt ett tag, både med att sortera och sedan att försöka hitta vad du letar efter ... :)

Annars så är det nog bäst att sortera efter hur du oftast tänker vad du vill lyssna på, och jag skulle nog tro att det i de flesta fall börjar med kompositör. Eller händer det att du tänker att du ska lyssna på t.ex Karajan men det spelar inte så stor roll om det blir Mozart eller Beethoven?

8 hours ago, rikard said:

och jag skulle nog tro att det i de flesta fall börjar med kompositör.

Jo, det är nog oftast så, men det händer att jag ibland söker en inspelning under t.ex. Carlos Kleiber eller Herbert Blomstedt eller så.

Visst, kompositör som

sorteringens primär, enkelt och funktionellt men kanske lite för enkelt? ;)

Hehe, lite för enkelt ... du är alltså lite sugen på att krångla till det? :) 

Jag hade en kompis som sorterade sina skivor efter färg på ryggen ... men det höll inte i längden då det blev lite svårt att hitta. Jag tror på enkelt.

Jag kör labeld; DG för sig, BIS, Philips, RCA osv. I varje sådan sektion har jag sen sorterat efter kompositör men i kronologisk ordning dvs tidig musik, barock, klassisk, Wienerklassisim, romantik osv. Men det är väl mer en avsikt än strikt utfört. Men de de olika kompositörerna ska iaf ligga i resp högar. Krångligt? Lite. Men för mig fungerar det eftersom jag vet vilken label en speciell skiva eller dirigent ligger på. Samt att varje label har lite house sound, så det är lättare för mig att hitta vad jag är sugen på både musikaliskt men även ljudmässigt, soundvise.

Jag ska inte rekommendera hur jag har gjort, för det är kaos för klassisk musik.

Som tur är har jag klassisk musik separerad från övriga LP.

Jag vill också veta det bästa sättet.

Jättemånga skivor har flera kompositörer, andra har flera solister, andra har en symfoni på ena sidan och en konsert på andra osv.

Men det bästa är nog att hämta inspiration från en välsorterad skivaffär.

De sorterar typiskt efter de största kompositörerna och efter de största solisterna i bokstavsordning. De allra största, främst B-kompositörerna, är dessutom uppdelade i symfonier och övrigt.

Ett alternativ är att följa det systemet men flytta ut Decca, Columbia, HMV och RCA.

Jag tror att det viktigaste är att sätta registerkort med text för varje sektion.