Jump to content

Val av cd-spelare


AudioPega

Recommended Posts

Har lagt ut en "KÖPES" annons för en cd-spelare. Idag har jag en Audionet ART V2 som jag spelat på sen början av 2000-talet. Har efter det bytt både förstärkare och högtalare.

 

Än så länge har 3 olika spelare kommit i min väg med olika prisklasser. De är Marantz SA-11S1 (upplagd här på forumet), Accuphase DP-65 (15´) och en Krell 505 Evo (25´).

 

Skall byta mina förstärkare men har tänkt att behålla mina Dynaudio Excite.

 

Tyvärr finner jag endast tester för dem var och en så där får jag ingen jämförelse. Har någon i församlingen erfarenhet av dessa och isåfall med för typ av musik och högtalare?

 

tacksam  för hjälp.

Peter

Link to comment
Share on other sites

Kan du berätta lite mer? Vad har du för förstärkare idag? Vad har du uppskattat alternativt saknat hos din Audionet CD-spelare? Vilken musik lyssnar du vanligen på?

 

En aspekt utöver ljudkvalitet, personliga preferenser och klok matchning med dina övriga komponenter är tillgången till servicehjälp lokalt när så krävs, vilket vanligen är en tidsfråga med äldre CD-spelare där laser och mekanism förr eller senare behöver ses över eller bytas ut.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

Hej Perfect Sense

Jag lyssnar på Rush, Mike Oldfield, Jethro Tull, Loreena Mckennit mestadels. Ibland kommer Whitesnake, Deep Purple och Black Sabbath på.

 

Audionet har blivit "kall" i sin återgivning då jag idag har Audionet pre-G försteg och Primare A32.

 

Tyvärr har vi endast Hifi-Klubben i Karlstad men i Örebro finns Hifi Consult.

 

MVH
Peter

Link to comment
Share on other sites

Spontant så skulle jag välja en CD/DAC med en lite varmare, mjukare och kanske mörkare grundklang tillsammans med äldre Audionet och Primare vilka båda drar åt det mer analytiska, avslöjande och ljusare hållet relativt sett. Av dina alternativ så är Marantz eller Accuphase lämpligare än Krell skulle jag säga. Marantz är en något nyare maskin med en modernare digitalsektion, där Accuphase som alltid har väldigt hög byggkvalitet och med all säkerhet en fin och mer tidlös analog uppbyggnad. Vilken som passar dig och ditt system bäst går som alltid inte säkert att veta utan att ha provat... Ingen av dem verkar ha digitala ingångar för övrigt om du skulle vilja prova på streaming framöver ifrån en dator eller dedikerat nätverksspelare etc.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag att man alltid ska gå på högsta upplösning i källan, som man möjligen kan betala för. Om du även ska byta förstärkare skulle jag titta på en som kan återge tung bas bra med tanke på din rockiga musiksmak, kanske en klassD förstärkare eller en välbyggd traditionell förstärkare. 

Ibland är det ju lite oväntade saker som ger djup i basen (som jag också gillar). En kabel kan betyda väldigt mycket. Även vibrationsdämpning betyder mycket, i alla fall för digitaldelen och rörförstärkare enligt min erfarenhet. Och bra vibrationsdämpare til dina högtalare kan bredda ljudet rejält.

Men jag är en upplösningsjunkie och det passar inte alla. Och nu pratade jag visst om andra saker än en ny CD/DAC. Men det är ju alla delar som gör ljudet. 

 

"Mjukare" enheter kan ha hög upplösning, men drar åt bashållet. I ditt fall ska du byta både CD och förstäkare och har ganska rika möjligheter att modulera ljudet efter din musiksmak. Så det är flera faktorer som spelar in. I min värld ska källan stå för bästa möjliga upplösningen och förstäkaren (och högtalaren) ge den tyngd och karaktär som passar musiksmaken.

 

Lycka till.

 

Link to comment
Share on other sites

Perfect Sense: Detta var spelare som jag tills nu har sett varit till salu. Är öppen för även andra märken. 

Sedan kan det säkert vara så att om jag byter ut mitt för- och slutsteg till något annat (integrerad förstärkare) så kanske jag får tillbaka det varma i musiken?

Finns möjlighet till inbyte eller delbetalning så kan jag tänka mig lägga mer pengar på en cd-spelare än vad jag nämnde tidigare.

 

MVH
Peter

Link to comment
Share on other sites

Varför har vi så svårt att inse att det är högtalarna och rummet som tilllsammans utgör minst 95% av ”ljudet” kanske mer? Om man har ”kallt ljud” beror det med stooor sannolikhet på dessa två delar. Visst kommer olika förstärkare kunna driva en högtalare på olika sätt, så den gör skillnad. Och jag vet att källlan och mycket små faktorer som tex kablar och strömkablar gör små mikroförändringar som vi ändå upplever som dramatiska och avgörande. 

Byta av tex CD kommer inte ge samma magnitud/krona som lite vingar från Svanå och ev någon snygg panel från Sofci eller Bullerbekämparen  (P-70) det finns fler vägar att gå, kanske mer grundliga sas.

Link to comment
Share on other sites

Nu kanske det är dumt av mig att utgå från att du inte tänkt över akustiken som bov i dramat. Det går att få till det ganska snyggt, det behöver inte se ut som äggkartonger på ungdomsgården. Men om detta redan är gjort ber jag om ursäkt och hoppas jakten på ny cd ska resultera i väljud.ibland är själva jakten och bytena mellan olika apparater en del av hobbyn.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Adagio said:

Varför har vi så svårt att inse att det är högtalarna och rummet som tilllsammans utgör minst 95% av ”ljudet” kanske mer? Om man har ”kallt ljud” beror det med stooor sannolikhet på dessa två delar. Visst kommer olika förstärkare kunna driva en högtalare på olika sätt, så den gör skillnad. Och jag vet att källlan och mycket små faktorer som tex kablar och strömkablar gör små mikroförändringar som vi ändå upplever som dramatiska och avgörande. 

Byta av tex CD kommer inte ge samma magnitud/krona som lite vingar från Svanå och ev någon snygg panel från Sofci eller Bullerbekämparen  (P-70) det finns fler vägar att gå, kanske mer grundliga sas.

 

Absolut - god akustik är alltid en grundförutsättning för välljud, där också integrationen mellan högtalare och rum är fundamentalt för alla anläggningar. Nu gällde huvudfrågan tänkbar matchning mellan specifika komponenter, där det trots allt går att ge vissa generella rekommendationer. Men som alltid så bör man lyssna - både i butik, i andra tänkbara sammanhang och hemma.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

"DrKlang: Förstår jag dig rätt att du hellre letar efter ny förstärkare före byte av cd-spelare? "

 

Nja, kanske inte. Svårt att säga när jag egentligen inte känner till dina grejer.

 

Du vill ju behålla högtalaren och byta CD och förstärkare. Jag kan bara säga att jag har blivit förvånad att en bättre förstärkare ibland ger en betydligt bättre ljudbild. Ibland så det räcker. Så det är ett pussel och jag klarar inte att säga vad som skulle vara bättre i ditt fall. Mer att du bör ha et öppet sinne och undersöka vad som verkligen förbättrar.

 

I viss mån kan man gå på märken. Jag håller med Perfect Sense att Accuphase är en riktig klassiker och oftast gör bra analogdelar, och det är väldigt viktigt i en CD/DAC. Det absolut senaste DAC chipet är inte nödvändigt.

 

Men jag har också köpt efter märke och det har varit en katastrof. Turligt nog var den enkel att sälja för alla tyckte den var bra.

 

Så du får gå ut och göra grovjobbet själv -- låna och lyssna -- det som så många plågsamt älskar att göra. Min input är snarare att du bör slänga upp alla bollar i luften som du vill röra. Det kanske räcker med att byta förstärkare. Eller CD. Vad som ger störst och/eller tillräcklig förbättring är oerhört svårt att säga utan att lyssna.

 

Jag hade själv tidigare en stor obalans i min anläggning som jag inte kände till. Hyggliga högtalare och hygglig DAC. Men jag kunde lösa ut detta först när jag bytte kablar och la till vibrationsdämpning. Det såg jag inte komma, det insåg jag först efter att ha provat mig fram. Ofta behövs en bra handlare eller hifikompisar som har grejer för att klara det.

 

PS Berätta gärna vad du kommer fram till i detta forum.

Edited by DrKlang
Link to comment
Share on other sites

Skaffa en dac/streamer lösning. Och Roon. Lite tråkigt att rippa skivor men det går. Jag är också inne på att om det låter kallt så kan det vara andra komponenter i kedjan som inte stämmer. Akustiken och högtalarna är ju det absolut viktigaste. Börja där. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...