Jump to content

Min resa


Bolstad

Recommended Posts

Tänkte att det kunde vara på sin plats att göra en mycket kort presentation av mig själv i denna lite lätt konstiga form som följer.

Mitt namn är Thomas och för ett antal år sedan gick jag med på att vårt vardagsrum behövde bli mer vuxet och städat.
Med andra ord så såldes Canton golvhögtalare och vägghängda saker införskaffades för att få ljud.

Idag%20innan%20paketet%20kommit.jpg?raw=1

Edited by Bolstad
Link to comment
Share on other sites

Tack byZan.

Efter ett tag så märktes det att intresset för musik mer eller mindre försvann och film blev det allt mer sällan.
Det lockade helt enkelt inte att lyssna då upplevelsen helt enkelt är trist.
Detta fram till att detta införskaffades tillsammans med Tidal och rätt ljudapp i Sony luren:

horlurar.jpeg

Plötsligt öppnades det ett nytt landskap (förutom tystnaden vid bilpendling) med musik som lockar, pockar och fyller alla känslor till bredden.
Tanken började gro och efter lite övertalning av den bättre hälften så är det dags för golvare att inta sin plats igen.

 

Link to comment
Share on other sites

Det som skall driva dessa golvare är den gamla trofasta Marantz 7001.

sr7001.jpeg
Skivor avspisas i Marantz CD5400.

cd5400.jpeg
Film blir det i Marantz DV4001.

dv4001.jpeg

Högtalarkablar är Supra i någon billigare modell och signalkablarna är Audioquest i någon billigare modell även där.

(Skyller på åldern när modellbeteckningarna försvunnit :blush: )

 

På grund av socialt arv och indoktrinering redan från barnsben så är det Marantz som gäller i vårt hushåll.

Har en bild i ett fotoalbum där jag i mycket ung ålder iförd blöja står framför en Marantz stärkare och gungar loss.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, calle_jr said:

:D:app:

Var det model 8 eller något annat exotiskt?

Jag var tvungen att slå en signal för att få modellbeteckningen 2275.

Edit:

Ringde kusinen som har stärkaren mormor och morfar hade och som jag gärna skulle vilja haft idag.

Audio Consolette Modell 1

Edited by Bolstad
Tillägg
Link to comment
Share on other sites

On 2019-07-18 at 14:27, Bolstad said:

Tänkte att det kunde vara på sin plats att göra en mycket kort presentation av mig själv i denna lite lätt konstiga form som följer.

Mitt namn är Thomas och för ett antal år sedan gick jag med på att vårt vardagsrum behövde bli mer vuxet och städat.
Med andra ord så såldes Canton golvhögtalare och vägghängda saker införskaffades för att få ljud.

Idag%20innan%20paketet%20kommit.jpg?raw=1

 

Ursäkta, Varför är det så många som ”går med på” detta??? Hypnos? Underförstådda hot? Vi får inrätta en stödlinje så glada hifinördar inte blir utsatta för denna form av övergrepp i hemmet. Ett nej är ett nej.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Adagio said:

 

Ursäkta, Varför är det så många som ”går med på” detta??? Hypnos? Underförstådda hot? Vi får inrätta en stödlinje så glada hifinördar inte blir utsatta för denna form av övergrepp i hemmet. Ett nej är ett nej.

Vågar enbart klicka gilla på ditt inlägg som den piskade mes jag är.:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Adagio said:

 

Ursäkta, Varför är det så många som ”går med på” detta??? Hypnos? Underförstådda hot? Vi får inrätta en stödlinje så glada hifinördar inte blir utsatta för denna form av övergrepp i hemmet. Ett nej är ett nej.

Vågar enbart klicka gilla på ditt inlägg som den piskade mes jag är.:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Jag införskaffade två stora Maggies 3.7 för X antal år sedan, förutom att de lät underbart banade de väg för i princip vad som helst. När man haft så stora högtalare hemma ter sig allt annat diskret. Men min sambo sade bara, ”var de inte större än så? Det hade varit snyggt om de gick hela vägen upp till taket” suck, snacka om att ta ner en på jorden.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Nu har vi införskaffat ett par Dynavoice Definition 6 så att tanten och jag i lugn och ro kan fara runt och testa fram det som passar oss båda.
Eftersom vi har lite olika smak så blir det till att kompromissa.
Budgetten för dessa är upp till 25K och här kan ni mer än gärna fylla på med vad som skulle kunna passa för att provlyssnas.

 just-nu.jpeg

Efter lite pyssel, fintrimmning och flyttande så blev det så här.
Lite lätt i vinklade och 10cm ut från väggen, väldigt nära tyckte jag först men reflexporten är framåt så... 
Tänkte även haft Xtz subben utanför golvaren men det blev inte bra. 
Spackla hål är dagens syssla, då färgseende inte är som det skall så får tanten blanda till rätt färgton på spacklet.

Dessa högtalare har nu hunnit med att spelas en hel del och jag måste säga att de är inte alls så dumma.

Igår efter jobbet så satt jag i lugn och ro med en favorit i cd:n och gåshud blev resultatet så hur kommer det att bli när .........:105:

agnes-obel.JPG

Link to comment
Share on other sites

Just now, Bolstad said:

Nu har vi införskaffat ett par Dynavoice Definition 6 så att tanten och jag i lugn och ro kan fara runt och testa fram det som passar oss båda.
Eftersom vi har lite olika smak så blir det till att kompromissa.
Budgetten för dessa är upp till 25K och här kan ni mer än gärna fylla på med vad som skulle kunna passa för att provlyssnas.

 just-nu.jpeg

Efter lite pyssel, fintrimmning och flyttande så blev det så här.
Lite lätt i vinklade och 10cm ut från väggen, väldigt nära tyckte jag först men reflexporten är framåt så... 
Tänkte även haft Xtz subben utanför golvaren men det blev inte bra. 
Spackla hål är dagens syssla, då färgseende inte är som det skall så får tanten blanda till rätt färgton på spacklet.

Dessa högtalare har nu hunnit med att spelas en hel del och jag måste säga att de är inte alls så dumma.

Igår efter jobbet så satt jag i lugn och ro med en favorit i cd:n och gåshud blev resultatet så hur kommer det att bli när .........:105:

agnes-obel.JPG

 

Så där ja! Nu ser det ju ut som det ska. 

Link to comment
Share on other sites

Även om jag inte bekantat mig i hemmet med Dynavoice har jag en distinkt känsla av att det är mycket välljud för den investerade kronan! Lite som XTZ även om de rör sig i lite bredare ambitionsskikt. 

En bra referens oavsett, är det golvare av nåt liknande stuk som kan tänkas få uppehållstillstånd, eller? Jag tänker att inom budgeten finns många trevliga stativare också, och med lite understöd av subban (basen) kan det ju fungera utmärkt. :) 

Link to comment
Share on other sites

Tanken är golvare men det går alltid att ändra sig. ? 

Dock så har vi varit och lyssnat på två modeller i Premier serien av Klipsch. 

Detta är inget som någon av oss tyckte om då det blev för mycket rakt i ansiktet och påstridigt. 

(Jag är inte bra på att beskriva hur något låter.) 

Diskanten var inte skrikig men något var det som inte passade oss. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det har inte hänt så mycket på lyssningsfronten då det varit bedrövligt mycket jobb istället.

Dock var vi hemma hos en kompis till tanten som har Acoustic Energy Reference MkIII.

AE.png

Drivs med en mcintosh ma5200 som gjorde denna lyssningstund mycket trevlig med stabilt, detaljrikt och stereoperspektiv i massor.

@AlfaGTV nu planterat ett litet frö så är verkligen stativare med i leken.

 

I väntan på mer tid som kan spenderas på att åka runt så gjordes en liten ändring där hemma.

Högtalare utan något under.

Utan.jpg

Lämpligt mellanlägg.

Sd-f-tter.jpg

Synbara resultatet blev.

Med-Sd-f-tter.jpg

 

Nu har jag spelat en del och jag kan konstatera att denna kropp är inte utrustad med guldöron då ljudresultatet inte har ändrats.

Kul att testa och trevligare att högtalarna inte står direkt på golvet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Igår var vi hos några vänner och de hade i källaren gjort iordning ett biorum.

En projektor, en duk, Harman Kardon 1500? (mycket billig modell) samt wharfedale diamond 7 runt om.

Mycket enkelt och en otroligt billig lösning.

Dock inträffade något kul och intressant, jag njöt av upplevelsen till fullo.

Kan hända att det var en av favoritfilmerna (Avatar) som visades.

Efteråt så fick vi tillfälle att lyssna till dessa plastiga, lätta och lite ihåliga wharfedale i stereo.

Märk om min förvåning att det fanns något där jag tyckte om, värmen och i brist på andra ord gosigheten.

Nåväl, de saknade mycket annat som jag värdesätter som krispiga, tydliga detaljer och stereoperspektiv.

Kan detta månne vara en putt i ryggen mot annat vi måste lyssna på?

Med-skydd.jpg

Utan-skydd.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

När man ändå är igång så varför inte uppdatera kablarna.

Från Supra 2,5 Classic till Supra Ply 3,4/s.

Supra-Ply-3-4s.jpg

Fast det var nära på att jag ångrade detta när kabeln skulle gömmas i stativen.

Det var hyffsat trångt vill jag lova då jag inte ville dra dem i de grövre rören.

Kabelgenomf-rning.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

11 testresor blev det för vår del både hos handlare och vänner innan Corona i praktiken stängde ner landet.

Vi hann att lyssna på både golvare och stativhögtalare med prislappar från 14K och upp till 26K och några enstaka kronor.

Dynaudio, Monitor Audio, Kef, Acoustic Energy, Dali, B&W, Heco, Sonus Faber och några till betades av.

Vi hade bestämt oss för ett par Kef R3 som vi båda tyckte är en trevlig bekantskap som kompromiss vad gäller våra tyckanden.

Fram till vi hälsade på vänner i Färgelanda.

De har Dynaudio Contour 60i drivna av Krell K-300i som system i musikrummet.

Vad skall jag säga jag som har svårt att sätta ord på ljud?

Stort, skärpa  .......... men (nu gömmer jag mig bakom soffan) ) Dynaudio är tråkiga och de ger åtminstone inte mig glädje.

Nu var detta inte något jag skriver för att klanka ner på just Dynaudio utan mitt tyckande.

Efter en god middag med mycket prat där vi tog upp just vad vi är ute efter så säger Micke att vi skulle vänta lite medans han plockade fram vad största pojken ärvt av farsan när de köpte Dynaudio istället.

Kopplat och klart så på ett par stativ stod vad vi senare köpte då både Ann-Sofie och jag blev helt förälskade i ljudet som kom ur dessa.

Visst, de drevs av helt andra muskler och ljudideal än vad vi har hemma så vi fick låna hem dem under en vecka.

Kopplat med vår Marantz så undrar jag om inte de närapå är skapta för varandra och fortsättning följer ........

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ranefjord said:

Kef R3 ser fina ut (även om det inte blev dem)! Lyssnade du på KEF LS50 något? =)

 

Tyvärr, LS50 var något vi missade på vägen.

Kan inte annat än hålla med om att R3 är stiliga eller kanske ett snäpp till, vackra skapelser.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan göra det hela lite mer spännande kanske.

Uppradat kommer det lite siffror nedan och det är fritt för var och en

som känner sig manad att gissa vilka högtalare det gäller:

2-vägs

4-8 ohm

87db
Skulle det vara för svårt så fylls det isåfall på med nya siffror.

Priset, hmmmm vi gör så här att vinnaren talar om inom vilken genre så letar jag fram en cd i bra kvalitet som kommer med posten.

Adress och dylikt tar vi via PM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...