Jump to content

Högtalare för lyssning på låg volym (Lägenhetsvänliga).


stefan63

Recommended Posts

Många högtalare fungera/låter bäst om man trycker på lite :shame:

Men p.g.a att jag vill hålla mig på pluss sidan hos mina grannar så söker jag nu

efter en trevlig D.I.Y högtalar design som fungerar för lyssning på låg/medium volym.

 

Några förslag?
Kanske ett lämpligt community projekt med gruppinköp av material?

 

/Stefan

 

 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, stefan63 said:

Stativare men aldra helst nått som passar i en bokhyllevägg med 170 mm djupa hyllor :105:
Har en hyffsad sub så det kan räcka att de går ned til 80hz?

 

Kolla in Troels sida. Han bygger fina högtalare även om jag inte hittar nåt där med dina specifikationer, dock flera stativare. Om kraven angående storlek är hårda kan du titta på inbyggnadshögtalare, jag har ett par takmonterade b&w som jag upplever som att de fyller rummet bra (köket)... men är väl inte riktigt hifi :)

 

faktiskt.io har det funnits ett par olika gemensamma projekt. Håller inte koll där så du får nästa skanna deras DIY-del. Men jag är hyffsat säker på att det har varit åtminstånde något projekt med riktigt små högtalare.

Link to comment
Share on other sites

Jo det är lite specifikt men jag antar att samma design kunde funka för vägghögtalare också och då blir publiken större.

Är inte direkt intresserad av low/midfi så lågt pris är inte A&O 
Återkommer med mer vad gäller mått när jag kommer hem från semestern och kan mäta lite.
Dessutom hoppas jag komma med lite egna ideér som bollplank i sensommar/höst.

 

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hifi_Perrra said:

Fast det blir ju alltid lägre pris begagnat om man nu vill få det billigare än nypris, om man nu kan tänka sig att handla begagnat, vilket är rätt bra då begagnat knappt är slitet idag om tex en entusiast har haft det innan.

 

Mvh

Absolut!
 

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Engelholm Audio said:

Mycket snyggt som vanligt.

De länkade artiklarna av Roy Allison belyser rum-högtalar-fenomenen på ett mycket bra sätt.

Dvs frekvensgång handlar inte bara om rumsnoder, utan lika mycket om direktivitet.

"Bokhylleplacering" kan vara ett problem, men också en möjlighet :)

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, calle_jr said:

Mycket snyggt som vanligt.

De länkade artiklarna av Roy Allison belyser rum-högtalar-fenomenen på ett mycket bra sätt.

Dvs frekvensgång handlar inte bara om rumsnoder, utan lika mycket om direktivitet.

"Bokhylleplacering" kan vara ett problem, men också en möjlighet :)

 

Det är så jag tänker om man omgärdar högtalarna med böcker så kan man ju dra nytta av dessa för att ev minska kant diffraktion.
Givetvis måste ju det då tas med i matematiken bakom konstruktionen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...