Jump to content

ARC VT100/Maggie 3.6


Hasse

Recommended Posts

Just denna kombination har jag ej testat men jag har en viss erfarenhet av ARC och Maggies. Jag har testat bla 2.7 tillsammans med V70. Mindre högtalare och något mindre effekt.

Jag skulle dock inte rekommendera denna kombo utan att testa ordentligt först. När jag lyssnat på ARC med Maggies har det ej fungerat optimalt, framförallt har det blivit alldeles för dåligt tryck i basen. Generellt sett ska Magnepan ha rejält med effekt, Stereophile rekommenderar exempelvis Moons stora monoblock som levererar upp mot 300W tillsammans med Magnepan. Det bästa jag hört med 3.6 är monoblock från Krell. Och gillar jag ändå ARC.

Link to comment
Share on other sites

Just denna kombination har jag ej testat men jag har en viss erfarenhet av ARC och Maggies. Jag har testat bla 2.7 tillsammans med V70. Mindre högtalare och något mindre effekt.

Jag skulle dock inte rekommendera denna kombo utan att testa ordentligt först. När jag lyssnat på ARC med Maggies har det ej fungerat optimalt, framförallt har det blivit alldeles för dåligt tryck i basen. Generellt sett ska Magnepan ha rejält med effekt, Stereophile rekommenderar exempelvis Moons stora monoblock som levererar upp mot 300W tillsammans med Magnepan. Det bästa jag hört med 3.6 är monoblock från Krell. Och gillar jag ändå ARC.

ARC borde vara en bra kombo då Magnepan i sitt lyssningsrum använder/använde VT200 (med Ref2+CD3) till sina flaggskepp 20.1. Även bilder från mässor visar att Magnepan ofta driver sina högtalare med ARC. (Det kan ju förstås ha andra anledningar, som att fabrikerna ligger i samma område) Dock har du nog tyvärr (med tanke på priset på dessa) rätt i att det krävs en VT200 eller dom större monoblocken för att Maggiesarna ska blomma ut.

Link to comment
Share on other sites

Hej Hasse,

Jag har det senaste i VT100 hemma för demo, nämligen en mk III. Uppgraderad på en rad punkter sedan mk II som i sin tur var ett rejält steg från mk I! :D Jag litar mest på produkter som uppgraderas och förbättras jämfört med produkter som helt sonika byts ut med en helt annan modell.

Finns du möjligtvis nån stans i närheten av Karlskrona/Blekinge så är en provlyssning endast ett PM eller Mail ifrån dig. Jag kommer hem och kopplar in så får du själv lyssna och bestämma vad du tycker! Jag medlyssnar gärna! :blush;):mm:

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Har någon händelsevis provat om denna pjäs effektmässigt räcker till för att driva MG3.6:orna :?:

Jag pratade med en norsk audiophil för étt par månader sen och han tydligen en polare som hade MG3.6. Dessa skulle nästan vara omöjliga att driva :o Stora feta Krell monoblock eller liknande behövdes.

Ska kolla in hur de ser ut elektriskt om jag hittar nått data, antagligen är det låg impedans tillsammans med en kapacitiv last i toppen som gör det. Skulle så vara fallet hade jag ju inte köpt VT100.

Edit: Såhär mäter den, ingen jättelåg impedans faktiskt men en förhållandevis stor fasvridning i toppen som kanske inte alla förstärkare klarar så bra:

magfig1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har någon händelsevis provat om denna pjäs effektmässigt räcker till för att driva MG3.6:orna :?:

Ett riktigt dröm-steg med Magnepan 3.6:orna är Audio Research nya stora Class T-steg, 300.2. De har riktigt äktenskapstycke tillsammans, och åker NÄSTAN ända fram till VT200MkII-kvalitet, för en betydligt lägre summa. Kombinationen finns för provlyssning på Esoterisk HiFi om man är intresserad.

Link to comment
Share on other sites

Lite offtopic:

Lyssnade för ett tag sedan på äldre MG1or för ett tag sedan.

För drivningen stod en gammal Luxman MQ-68C, en rörhäck på 2x30w

l_mq68c.gif

Som försteg användes Luxman CL-40

l_cl40.gif

Man blir varje gång lika förvånad vilket väljud dessa äldre prylar kan leverera.

Denna uppsättning var otroligt musikalisk och ljudet var som bomull för öronen. :app:

Var bara tvungen att skriva av mig lite. :shy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...