Jump to content

Gå på grönt


Hans-Tommy

Recommended Posts

Hej igen

Ursäkta att jag är lite tjatig, och upprepar mitt beröm, men högtalarna är också något alldeles speciellt. Har aldrig hört dom, men läst massor om dom. Det som fångar mitt intresse är att dom har en helt egen och fullt utvecklad design. Dom är unika på det sättet, och har en slags skultural egenhet och särställning. Dom har formmässig resning, helt enkelt.

Av recensionerna att döma är ljudet också I toppklass.

Deras öppen baffel-högtalare Liberation har också blivit mycket omtalad, även den har fått beröm för sitt ljud.

Har du lust att berätta hur du spårade in på Soundkaos? Jag tror inte det är en vanlig högtalare I Sverige. Jag vet inte ens om någon säljer den I Sverige.

Soundkaos är ett nischat företag I Schweiz som bara gör unika och väl uttänkta högtalare -- med inriktning på en medveten köpare som vill ha ett perfekt ljud men också en vacker sak i hemmet. Så uppfattar jag deras upplägg.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, AlfaGTV said:

Perfekt! Kände inte igen högtalarna utanq trodde vid första anblick att det var någon Vivid Audio modell, men avskrev detta.

Är det Mutec-klockan som har en bunt färgglada dioder och front i silver, till vänster i racket? 

Och, streamar du till Vega eller används den som DAC?

Hej

du har rätt om Mutec klockan, kan rekommendera den ,lyfter ljudet framförallt om man har en gammal Dac utan USB så behöver man inte köpa ny Dac utan det räcker med klockan

vega är både streamer och Dac 

//Tommy 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, DrKlang said:

Hej igen

Ursäkta att jag är lite tjatig, och upprepar mitt beröm, men högtalarna är också något alldeles speciellt. Har aldrig hört dom, men läst massor om dom. Det som fångar mitt intresse är att dom har en helt egen och fullt utvecklad design. Dom är unika på det sättet, och har en slags skultural egenhet och särställning. Dom har formmässig resning, helt enkelt.

Av recensionerna att döma är ljudet också I toppklass.

Deras öppen baffel-högtalare Liberation har också blivit mycket omtalad, även den har fått beröm för sitt ljud.

Har du lust att berätta hur du spårade in på Soundkaos? Jag tror inte det är en vanlig högtalare I Sverige. Jag vet inte ens om någon säljer den I Sverige.

Soundkaos är ett nischat företag I Schweiz som bara gör unika och väl uttänkta högtalare -- med inriktning på en medveten köpare som vill ha ett perfekt ljud men också en vacker sak i hemmet. Så uppfattar jag deras upplägg.

Hej

jag hörde högtalarna för länge sedan på audio concept , sedan hörde jag dem också på mässan i Göteborg . Har även hört dem i München , både i Göteborg och München var det konstruktören ,gaterley ,stavar antagligen fel, som ställde ut. En mycket sympatisk person med ett ljudideal som passar mej. Han har även gjort en stativare som fått fin kritik.Det finns ingen importör i Sverige längre utan man får köpa direkt 

//Tommy 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On ‎2019‎-‎07‎-‎16 at 07:07, calle_jr said:

Intressant pickup!

En mekanisk-optisk transducer.

I likhet med Soundsmith läses LPn som en amplitudmodulerad signal. Därav special-eq eftersom LP är hastighetsmodulerad enligt RIAA.

För den som är intresserad så håller Ed Meitner, EMM LABS,  på att utveckla en EQ till DS audio pickupen, se länk https://audiophilestyle.com/ca/bits-and-bytes/ed-meitner-discusses-ds-audio-optical-phono-pre-one-bit-mqa-and-more-r837/

efter knappt 20 minuter på videon

 

"Kul" tycker jag eftersom han sågar RIAA/MM/MC

//tommy

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans-Tommy said:

"Kul" tycker jag eftersom han sågar RIAA/MM/MC

Du får nog lyssna igen. Sågar? :unsure:

 

Om man ska lyssna på vinyl så kommer man inte ifrån RIAA. All kommersiell vinyl efter ca 1954 är mastrad för RIAA. Det är en grundförutsättning för att kunna gravera hela audioregistret med tillräcklig dynamik på en 12" disk.

Den andra saken han tar upp är hastighetstransducer kontra förskjutningstransducer. Det är samma sak där att källan är baserad på hastighet, inte förskjutning. För vinyl är en hastighetstransducer en direktmätare.

Den tredje saken han tar upp är magnetism med hysteresisproblem, som är en icke-fråga i moderna mc.

 

Han har inte fel i sina uttalanden och det var intressant att lyssna på, men de är tydligt formade utifrån ett marknadsperspektiv kring en optisk transducer. Det han egentligen säger som jag tolkar det är "tänk om man fick lov att utforma ett nytt analogt format med en annan standard". RIAA och andra standarder för eq till vinyl och masterband skulle kunna se annorlunda ut om man gjorde dem idag. Men nu gör de inte det, och det är en ganska tuff match att ändra på det :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag är ju väldigt svag för Harmonix grejer och Gurkan och Krelle var här förra helgen och flyttade om mina Harmonix fötter på förstärkaren. Jag hade ställt dem under de befintliga fötterna men det var helt fel, de ska vara i hörnen nästan utan förstärkaren. Skillnaden var verkligen stor när man flyttade fötterna, ljudbilden blev större med bättre fokus, helt oväntat. Har fortfarande svårt att förstå att det skulle göra så stor skillnad 

 

tommy 

A7591E89-0D2B-4E7F-8B2C-1AF30796986B.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jag måste bara säga att jag är oerhört nöjd med min optiska pickup, tycker ljudet är oerhört dynamiskt med stort fokus, kan ju inte avgöra om en ”vanlig pickup” kunnat ge samma bra ljud men jag är nöjd

Måste bara kommentera hur olika man uppfattar en intervju, tänker på intervjun med Ed Meitner. Jag uppfattar det som om han tycker att en hastighetsmodulerad avläsning (RIAA ,MM/MC) har stora nackdelar, kräver stor förstärkning 10000 alternativt 1000000 ggr (40 dB eller 60 dB) vilket kan ge problem med brus, optisk kräver 12 dB förstärkning, dessutom är nålen mycket lättare på en optisk pickup vilket gör det lättare att avläsa informationen på LP-skivan

För mig framstår det snarare att Meitner tyckte RIAA avläsningen var för dålig för att han skulle vara intresserad av att lyssna på sin stora skivsamling

Dessutom sa han att han var en analogkille, jag har alltid uppfattad honom en som utvecklar DA omvandlare

Något som förvånade också var att han gillade switchade nätdelar?

 

Tommy

245A2CD6-177E-453E-B826-07288FE9F590.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2019-10-05 at 16:52, Hans-Tommy said:

Måste bara kommentera hur olika man uppfattar en intervju, tänker på intervjun med Ed Meitner. Jag uppfattar det som om han tycker att en hastighetsmodulerad avläsning (RIAA ,MM/MC) har stora nackdelar, kräver stor förstärkning 10000 alternativt 1000000 ggr (40 dB eller 60 dB) vilket kan ge problem med brus, optisk kräver 12 dB förstärkning, dessutom är nålen mycket lättare på en optisk pickup vilket gör det lättare att avläsa informationen på LP-skivan

För mig framstår det snarare att Meitner tyckte RIAA avläsningen var för dålig för att han skulle vara intresserad av att lyssna på sin stora skivsamling


RIAA innebär att basen behöver förstärkas 40dB, dvs en faktor 100.

 

Om man har en LP-skiva som ska låta med samma styrka i hela registret så ska den vara kodad som den blå linjen nedan.
Då spelar man upp den med en mm/mc-pickup och ett riaa som har en karakteristik som den gröna heldragna linjen, för att output ska bli som den röda linjen.
Om man ska spela upp den med en optisk pickup och riaa, så ska detta se ut som den gröna streckade linjen.

 

image.png

 

Om man ska följa RIAA så är således förstärkningen för en optisk pickup 20dB i registret 20-20k, dvs en faktor 10 lägre jämfört med mm/mc.
Som du ser är förstärkningen med mm/mc mycket lägre än för en optisk pickup över 3kHz.
Det är egentligen bara under 300Hz som man tillför mer brus, och basbrus tycker inte jag man är så känslig för jämfört med hf brus.
Jag kan tänka mig att DS har lagt till en pol i basen (eller rentav tagit bort 50Hz-polen) för att minska den övergripande förstärkningen enligt RIAA och för att inte ojämna skivor ska höras så tydligt.

 

Jag tycker att tekniken är mycket intressant och de optiska pickuper jag hört låter bra. Men jag tycker inte att de sågar varken mm eller mc, de är hyfsat jämbördiga.
Men vad jag vill säga är att man kan vända och vrida på saker så att de passar något syfte, och det var att ta i att "såga RIAA/MM/MC". Rullbandspelare har också en hastighetstransducer, ska man såga det också så att säga?
Eller så var det jag som la för stor vikt vid ditt ordval :unsure:

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

var nere på Audio Concept i förra veckan, de hade fått finbesök av mannen bakom Ds audio, Tetsuaki Aoyagi , en man i sina bästa år , ca 35, mycket trevlig och sympatisk person. Han berättade att de hållit på ca 10 år. Han fick inspiration efter att ha varit hemma hos en vän till sin far som hade en optisk pickup kopplad till sin skivspelare (Toshiba pickup). Aoyagi tyckte det lät bra men Toshiba pickupen hade en stor nackdel eftersom lampan värmde upp pickupen så att ljudet försämrades. Men utvecklingen går  framåt  och numera finns det lampor som inte avger någon värme.?

Han har även utvecklat  pickupskalet där den koniska ringen gör att man får en bättre kontakt med armen jämfört med andra skal.

Han berättade även att EQ:n fungerar till alla varianter av pickup, så man kan ha den billigaste EQ:n till den dyraste pickupen(master). Eftersom jag har den billigaste varianten frågade jag vad skulle uppgradera om jag nu skulle göra det. Han tyckte att jag skulle byta till W2 pickupen isåfall . Han sa att Master och W2 låg väldigt nära varandra när det kom till ljudkvalitet och de två andra låg en bit ifrån dem.

Jag vet att vinylmänniskor är ett konservativt släkte, men men jag säger att utvecklingen går framåt även om man inte tror det. Så lyssna först sedan kan man förkasta nymodigheter?

Hälsar Tommy 

453EE19D-DA01-4F44-931E-E6F8299281C0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har gjort en komplettering till mitt system. Jag har haft som ambition att ”down siza” . Fast nu blev det en apparat till. Jag ville använda Roon att streama med, dessutom rippa alla mina CD till en hårddisk utan att få alltför många nya ”burkar ”, helst bara en ny burk. Så mitt val föll på innuos. Jag tänkte i fortsättningen bara köra streamat och rippat ljud tillsammans med vinyl.

Som tur är bor jag i en storstad och där finns det möjlighet att låna hem , (tack Perfect Sense), jag lånade hem Zen och Zenith , en vecka var. Jag kopplade zen/zenith i serie med min Dac , Vega G2, mha ethernetkabel. Jag provade inte USB utgången från zen/zenith.

Om man ska gå på pris/prestanda så vinner Zen, men.... Med Zenith får jag i mitt system större,bredare och djupare ljudbild. Dessutom blir de som sjunger av normallängd , i zen är de kortare, på gränsen till dvärgar och bakgrunden är tystare , och jag får ett mera analogt ljud.

 

Detta fick till följd att jag köpte Zenith.

Jag provade inte Innuos dyraste modell , jag tordes inte, den är tre ggr dyrare än Zenith, det är aldrig bra att prova något man inte har råd med, eller hur.

 

tommy 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vega G2 är väl i grunden en DAC och på den har tillförts en streamer. Så den ”klarar väl sig själv” egentligen, om man inte är ute efter en CD-rippare? Innuos är en sådan rippare, förutom att den är streamer utan DAC. Har du alltså två streamers i serie?

 

Streamern Innuos behöver en påföljande DAC (= Vega). Vega G2 är även en streamer och har därför ett nätverks-/ethernetuttag. Kan man alltså ta ut ljudet digitalt från Innuos via dess nätverksuttag och mata in det i Vegas nätverksuttag? 
 

Min Vega av första generationen har ingen streamer och heller inget nätverksuttag, så jag skulle vara tvungen att koppla via USB. Har jag fattat det hela rätt (eller fattar jag ingenting ??). 
 

Nyfiken / Ulf

Link to comment
Share on other sites

On 2019-12-21 at 16:54, ulfsan said:

Vega G2 är väl i grunden en DAC och på den har tillförts en streamer. Så den ”klarar väl sig själv” egentligen, om man inte är ute efter en CD-rippare? Innuos är en sådan rippare, förutom att den är streamer utan DAC. Har du alltså två streamers i serie?

 

Streamern Innuos behöver en påföljande DAC (= Vega). Vega G2 är även en streamer och har därför ett nätverks-/ethernetuttag. Kan man alltså ta ut ljudet digitalt från Innuos via dess nätverksuttag och mata in det i Vegas nätverksuttag? 
 

Min Vega av första generationen har ingen streamer och heller inget nätverksuttag, så jag skulle vara tvungen att koppla via USB. Har jag fattat det hela rätt (eller fattar jag ingenting ??). 
 

Nyfiken / Ulf

’Hej 

jag har kopplat zenith i serie med Vegan och använder ethernet kabel mellan dem. Sedan streamar jag med Roon där både Zenith och Vega ligger inlagt. Kan tyvärr inte svara på vilken enhet som streamar, zenith eller Vega ,det syns inte i Roon . Jag har inte sett det iallafall Jag har inte testat USB har fått mig informerat av Marcus på perfect sense att det är bättre att använda ethernetkoppling för överföring av ljud, dessutom har jag ingen USB kabel

God fortsättning//Tommy 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Hans-Tommy said:

Kan tyvärr inte svara på vilken enhet som streamar, zenith eller Vega ,det syns inte i Roon . Jag har inte sett det iallafall

 

Om du klickar på den lilla punkten efter låten som spelas så får du fram hela kedjan där kommer det synas vad som spelar. Jag är tämligen säker på att du streamar via Vegan och att den agerar endpoint till Roon då det är USB ut ifall du ska få zenith som endpoint.

 

32be04b023f674b37e89008be24e7b13f5632749_2_666x500.jpeg.e5345d2723d3462c6ff2c247b326320b.jpeg

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...