Jump to content

En ny era tar sin början


Adagio

Recommended Posts

Detta är ju ”Bildforum” så därför kör jag på lite med fler bilder.

efter senaste mixtrandet, omfördelning av akustikfix låter det väldigt tight och bra. 

Det först som slår en är hur ansträngningslöst anslag, start och stopp fullkomligen drabbar en. 

Jag är van vid snabba anslag, jag hade ju Maggies innan, men dessa anslag är löjligt snabba, dessutom med tyngd och massiv känsla, likaså stoppen, total kontroll. Detta medger inte bara häftig dynamik utan förmåga att se in i händelseförloppet i ännu högre grad. Detaljer som tidigare varit fördolda blottläggs med obönhörlig skärpa, utan att någonsin bli hårt eller vasst. 

Om Maggies ger det där supersnabba anslaget som när man daskar till en badboll, upplever jag detta som att Hulken skulle daska till en medicinboll istället, ingen pardon.

som sagt bildforum.....

en graf efter senaste fixet

A6FB3BB8-5840-4FE0-8183-36F8BD04B433.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ja, tack!! Du vet ju själv hur de låter, fast du har ju storebror. Har du testat olika branthet på filtret?

personligen tycker jag att ett flackare filter än 24db ger möjlighet att köra hela basområdet liite högre utan att det blir ”tjockt” sen tycker jag sammansmältningen/övergången mot mellanregistret blir mer osynlig eller rättare sagt mindre hörbar.

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Adagio said:

Detta är ju ”Bildforum” så därför kör jag på lite med fler bilder.

efter senaste mixtrandet, omfördelning av akustikfix låter det väldigt tight och bra. 

Det först som slår en är hur ansträngningslöst anslag, start och stopp fullkomligen drabbar en. 

Jag är van vid snabba anslag, jag hade ju Maggies innan, men dessa anslag är löjligt snabba, dessutom med tyngd och massiv känsla, likaså stoppen, total kontroll. Detta medger inte bara häftig dynamik utan förmåga att se in i händelseförloppet i ännu högre grad. Detaljer som tidigare varit fördolda blottläggs med obönhörlig skärpa, utan att någonsin bli hårt eller vasst. 

Om Maggies ger det där supersnabba anslaget som när man daskar till en badboll, upplever jag detta som att Hulken skulle daska till en medicinboll istället, ingen pardon.

som sagt bildforum.....

en graf efter senaste fixet

A6FB3BB8-5840-4FE0-8183-36F8BD04B433.jpeg

Om man kollar denna mätning ser man att det flacka filtret ger en tidigare avrullning och att mellanregistret summerar med baselementet och skapar en liten puckel kring 200-400hz kanske inte optimalt, ur renlärig hifisynvinkel...... 

en liten höjning av hela basområdet och ev sänkning av delningsfrekvensen kan motverka detta och fe en lagom utförsbacke.

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, AlfaGTV said:

Du kanske skrev det, men vilka program är det du använder för mätning och justering? Avantgarde Acoustics eget?

 

Edit: Och grattis givetvis till ett par svinläckra högisar!

För mätning kör jag REW och själva mjukvaran för högtalarna är Avantgardes egna.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, AlfaGTV said:

Du kanske skrev det, men vilka program är det du använder för mätning och justering? Avantgarde Acoustics eget?

 

Edit: Och grattis givetvis till ett par svinläckra högisar!

Tack föresten! Ja de är riktigt coola/läckra, något helt annat på något sätt. 

Link to comment
Share on other sites

Alla konstruktionsprinciper är behäftade med vissa ”egenheter”.

De låter olika, för den som bara lyssnat eller är van att lyssna på den ena eller andra principen tar det en stund att kalibrera hjärnan. Denna ”stund” är olika beroende på både person och inställning/humör mm. 

Det tog mig en viss tid att lära mig hur Avantgarderna lät, jag talar alltså om när jag själv bara lyssnade på klassiska lådhögtalare. Sedermera lyssnade jag mest på dipoler, sen mer och mer horn. 

Det är som med mat, tror jag, för den som bara äter och alltid ätit husman är smaklökar och hjärnan kalibrerad för detta, allt annat är äckligt och konstigt. Ju mer vi provar och tillåter, desto mer lär vi oss uppskatta för dess egenskaper. Man måste vara öppen och mottaglig, vissa saker tar längre tid och vissa saker faller oss aldrig på läppen sas. 

Men i min värld handlar det ofta om själva tillagningens nivå än de ingående råvarorna samt vilken kökskultur som anammas. Kan kocken sin sak blir det bra, om råvarorna dessutom är tip Borg blir det ännu bättre. En dålig kock kan sabotera de finaste råvaror. 

Vart vill jag komma i detta resonemang? 

Jo, till att jag hade en hifikompis över igår, jag märkte att han imponerades av vissa egenskaper men satt och letade efter någon kritik, vi lyssnar ju kritiskt när vi ska bedöma något. Det han hade som kritik var att han saknade djup, att ljudet blir relativt platt. Han lyssnar på dipoler btw. Jag som kommer från samma ringhörna förstod exakt vad han menar, jag sa ge det en stund så kommer poletten trilla ner. Efter ca 1,5 timmes lyssning sa han. -det är ju inte alls platt! Jag kunde bara inte höra djupet och perspektivet för att jag bara upplevde all dynamik som kom fram mot mig, nu hur jag även bakom.

Precis så är det. Det krävs bara tillräcklig exponering och kalibrering av hjärnan för att lära oss nya smaker. 

Så lådhögtalare låter burkigt och låda,

Hornhögtalare skrikigt och trattigt.

Dipolpaneler diffust och utan substans. 

Nej så är det ju inte, men de olika principerna erbjuder olika styrkor och delvis kompromisser sen är det vi som får lära oss att uppskatta kvaliteterna istället. 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Adagio said:

de olika principerna erbjuder olika styrkor och delvis kompromisser sen är det vi som får lära oss att uppskatta kvaliteterna istället

 

Inspelning av användaren tar lite tid men den är betydelsefull. Jag håller med om resonemanget om att man måste vara beredd på att ändras en smula själv ibland.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Adagio said:

Ja, tack!! Du vet ju själv hur de låter, fast du har ju storebror. Har du testat olika branthet på filtret?

personligen tycker jag att ett flackare filter än 24db ger möjlighet att köra hela basområdet liite högre utan att det blir ”tjockt” sen tycker jag sammansmältningen/övergången mot mellanregistret blir mer osynlig eller rättare sagt mindre hörbar.

 

Jag skäms lite här, men erkänner att jag ej laborerat med inställningarna mer än första dagarna. Har en del andra hinder med hifi/rum innan jag är "där". När Stefan var här ställde vi in basen lite slankare efter egen önskan. Jag har alltid uppskattat karaktären i slutna baslådor.

Tycker det är svårt att generalisera riktlinjer då bas är väldigt komplicerat ämne, men i teorin känns flacka filter neråt bra på mina högtalare som har slutna lådor.

 

Brantheten uppåt är en väldigt spännande variabel! Följer tråden med stort intresse... ska nog dra fram mätdon nästa vecka och börja tweaka.:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Min kompis upplevde vidare att tex Magnepan och andra dipoler/panel lyckas lura en till en vacker illusion av händelsen, bra lådhögtalarna försöker presenter ”så här låter/lät det, deal with it!’

men med avantgarderna blir man en del av den musikaliska händelsen, man involveras och deltar med artisten så nära live det nu är möjligt.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, figge said:

Farlig med närbilder, du behöver åtgärda ditt golv.

Lite omvårdnad för att behålla dem fina.

I wish, har påpekat detta för vår värd i snart 10 år..... golven är över hundra år gamla och det är en skam att de inte vill lägga ner den kostnaden på dem. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Adagio said:

I wish, har påpekat detta för vår värd i snart 10 år..... golven är över hundra år gamla och det är en skam att de inte vill lägga ner den kostnaden på dem. 

Går att ordna på ett par timmar, ta reda på om det lackat eller oljat.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, figge said:

Går att ordna på ett par timmar, ta reda på om det lackat eller oljat.

 

De flesta hyresvärdar brukar vara öppna till att betala materialkostnader om du gör arbetet. 

 

I övrigt: Grattis till ett par fina högtalare! Avantgarderna lät mycket bra på sweetspotmässan, låter säkert mycket bättre i ett hem!

Link to comment
Share on other sites

Upptäckte att de återgår till inställning nr1 om man stänger av och rycker sladden. Åskan gick inatt och jag tog inga risker. 

Värt att tänka på om man åker bort, när man slår igång systemet måste man välja rätt inställning.

Link to comment
Share on other sites

Kör nu med 18db Butterworth, känns som en perfekt blandning i mina öron och mätningarna bekräftar detta. Det enda som återstår är att kanske labba med delningsfrekvensen i 1hz steg mellan 300-310, när jag blir sugen. Nu låter det så bra att jag blir tårögd.

att kunna spela Dead mau5 W:/2016ALBUM/ på tokhög volym med otrolig kontroll är mer en fysisk upplevelse än finlyssning, att sedan gå över till Balkanhalvön ala Goran Bregovic, vidare till lite filmmusik av Thomas Newman, clubjazz ala Jojo Effect, Renaud Garzia-Fons osv utan några begränsningar i vare sig musiktips eller dynamik. Aldrig komprimerat eller distorerat. Som jag nämnde uppvisade mätningarna på mina magnepan 10% högre distorsion än Avantgarderna och jag som tyckte de lät rent!

igår lyssnade jag lite på musik via Tv-systemet med 1.6QR med Krell KAV 400xi samt Cary V-12r som slutsteg i väntan på sin nya husse...... ok, det är ju nu som jag fattar vilket Quantumhopp min återgivning tagit. Jösses!

 

BF0DB6F1-3835-491F-9EFA-0C9DBB91264E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

I REW har du en "kamera-knapp" uppe till vänster. Om du använder knappen, sparar bilden med lämpligt namn som .jpg så blir diagrammen mycket mer lättlästa när du lägger ut dom på forum. dB-skalan för frekvenskurvan brukar vanligen ställs till 50 dB mellan max och minvärde. Nu har frekvenskurvan max  satt till 180 dB och säger du att spelat med ca 160 dB i topparna :shocked: . -Något är alltså felinställt / kalibrerat :pc:, det finns noll möjlighet att du spelat med så starkt.

 

Som god kund hos Akkelis kan du ju fråga om han har något demo-ex av UMIK-1 (mini-DSPs USB-mikrofon) till låns. Han har i alla fall tidigare sålt mini-DSPs produkter och REW-programmet känner direkt igen en UMIK-1. För varje mik finns kalibreringsfiler i 0 och 90 graders riktning som du kan ladda ned på nätet från mini-DSP. (Läs av serienumret på miken först). För mätning av hur rum+högtalare samspelar är 90 grader mot taket (eller 60-80 gr.) bäst. För mätning av själva högtalaren används 0-gradersfilen för miken pekandes rakt mot högtalaren / elementet. Det är busenkelt att göra mätningarna men tolkningen och bra inställning av skalor för diagrammen är mer av inlärning.

 

 

Edited by Adhoc
Link to comment
Share on other sites

Grattis till ditt nyförvärv! Det är högtalare som är fruktansvärt estetiska och vackra att ha i sitt hem.

 

Jag var själv inne på Avantgard för några år sedan och lyssnade på flera uppställda exemplar hos Akkelius. Dels lyssnade jag med Avantgards egen elektronik, det föll mig inte riktigt på läppen. Dels med en rörförstärkare och det lät väldigt fint. Avantgard kan låta så där storskaligt som jag gillar och samtidigt med tillräckligt hög upplösning. Positionering verkar vara kritisk med Avantgard. Jag fick i alla fall den uppfattningen. Jag flyttade inte runt grejerna hos Akkelius, men de olika installationerna lät rätt olika. Tack för din redogörelse.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, DrKlang said:

Grattis till ditt nyförvärv! Det är högtalare som är fruktansvärt estetiska och vackra att ha i sitt hem.

 

Jag var själv inne på Avantgard för några år sedan och lyssnade på flera uppställda exemplar hos Akkelius. Dels lyssnade jag med Avantgards egen elektronik, det föll mig inte riktigt på läppen. Dels med en rörförstärkare och det lät väldigt fint. Avantgard kan låta så där storskaligt som jag gillar och samtidigt med tillräckligt hög upplösning. Positionering verkar vara kritisk med Avantgard. Jag fick i alla fall den uppfattningen. Jag flyttade inte runt grejerna hos Akkelius, men de olika installationerna lät rätt olika. Tack för din redogörelse.

Jo som alla högtalare är placering kritisk. Med AA är intrimningen på såväl lutning som vridning extremt avgörande. När man väl hittat den placeringen går det att förbättra 10-15% ytterligare med hjälp av de aktiva delarna i högtalaren.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Adhoc said:

I REW har du en "kamera-knapp" uppe till vänster. Om du använder knappen, sparar bilden med lämpligt namn som .jpg så blir diagrammen mycket mer lättlästa när du lägger ut dom på forum. dB-skalan för frekvenskurvan brukar vanligen ställs till 50 dB mellan max och minvärde. Nu har frekvenskurvan max  satt till 180 dB och säger du att spelat med ca 160 dB i topparna :shocked: . -Något är alltså felinställt / kalibrerat :pc:, det finns noll möjlighet att du spelat med så starkt.

 

Som god kund hos Akkelis kan du ju fråga om han har något demo-ex av UMIK-1 (mini-DSPs USB-mikrofon) till låns. Han har i alla fall tidigare sålt mini-DSPs produkter och REW-programmet känner direkt igen en UMIK-1. För varje mik finns kalibreringsfiler i 0 och 90 graders riktning som du kan ladda ned på nätet från mini-DSP. (Läs av serienumret på miken först). För mätning av hur rum+högtalare samspelar är 90 grader mot taket (eller 60-80 gr.) bäst. För mätning av själva högtalaren används 0-gradersfilen för miken pekandes rakt mot högtalaren / elementet. Det är busenkelt att göra mätningarna men tolkningen och bra inställning av skalor för diagrammen är mer av inlärning.

 

 

Tror det är umik jag har..... ska fördjupa mig mer. Min dator är inköpt just för detta ändamål så det mesta forum och internetpillet gör jag på iPhone  eller iPad.... jag är lite bekväm av mig. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...