Sign in to follow this  
praz

Allo Digione

Recommended Posts

Inspirerad av Alfa GTV, Calle_jr med fleras trådar tog jag för några månader beslutet beställa en Digione från Indien.

Syfte var, förutom en nyfikenhet på vad en sådan relativt prisbillig spelare kunde åstadkomma, att prova på om musikavspelning via hårddisk och läsplatta var ett alternativ till att stoppa cd`n i cd-spelaren.

I väntan på leverans började jag rippa cd först med EAC men gick efter ett tag över till dbpoweramp, som jag fann lite enklare att hantera.

När väl paketet anlände var det en ganska enkel installation (jag beställde en Digione player med Volumio), så det var mest att stoppa i kontakterna och börja spela) coaxialkabeln från Digione anslöts till cd-spelaren, en Luxman D-05.

Jag har nu kört min Digione i några månader och jag håller nog på att fastna för det här sättet att spela min musik, det blir allt färre CD`s som plockas fram, var det slutar får framtiden utvisa.

Än så länge kör jag endast från hårddisk samt svenska och danska radiokanaler.

Som så ofta så undrar man om det finns mer att hämta. I många trådar i olika forum så talas det varmt för extern strömförsörjning i form av en lpsu. På nätet hittar man sådana från några hundralappar

till upp mot 4 000 kr och kanske mer. Jag inser att det är skillnad, men vad skall man ha koll på, det är ju trots allt en billig spelare för drygt 2 000kr

Jag vill också passa på att tacka er alla på forumet som engagerat beskriver era projekt och räcker en hjälpande hand. 

/Praz

Trevligt.

Jag använder L.K.S Audio LPS-25-USB som ger 5V/3.5A via usb och/eller dc output, och den har spänningskalibrering.

4 hours ago, praz said:

I många trådar i olika forum så talas det varmt för extern strömförsörjning i form av en lpsu.

Jag använder en liknande som @calle_jr, en 25VA med digital display på utspänningen från eBay.

Tycker dock skillnaden mot de switchade original-PSUerna är liten, inte avgörande. Men visst, det kan göra ett litet steg mot en lägre brusnivå och kanske ett renare ljud.

Jag trivs rätt bra med ljudet då apparaterna drivs med ett batteripack också, trots att de också innehåller oscillerande spänningshöjare.

Flera verka gilla att strömförsörja SBC och HAT separat också, det kanske påverkar mer då, jag har inte labbat med detta.

Tack för synpunkterna, jag har tittat på en Audiophonics 25VA, 5V, 2A, den har dock ingen display för utspänningen.

Är det viktigt att kunna ha koll på utspänningen löpande, specen är ju 5V, är lite novis på detta.

12 minutes ago, praz said:

Tack för synpunkterna, jag har tittat på en Audiophonics 25VA, 5V, 2A, den har dock ingen display för utspänningen.

Är det viktigt att kunna ha koll på utspänningen löpande, specen är ju 5V, är lite novis på detta.

Det är väl framför allt möjligheten att kunna kalibrera om den ger för låg/hög utspänning snarare än att ha löpande kontroll :)

Som du ser på baksidan av Audiophonics sitter det en liten kalibreringsskruv för just detta.