plundin™ Posted February 7, 2005 Posted February 7, 2005 Denna veckas skivtips torde vara en av de mest spelade av mina skivtips hitintils, detta för att ett par av låtarna på plattan sugts upp av reklambranchens duktiga musikläggare (Jag tror att det bla. är Ikea och Räddabarnen som använt låtar härifrån..). För min del upptäkte jag plattan (som LP) i en begagnatläskback hos en av Röda Korsets så kallade kupor för kanske tio år sedan, en ren lyckträff alltså. Det här är en av de poppigaste produktioner som Norrlands mest betydande musikpersonlighet låg bakom, den jag syftar på är Berndt Egerbladh, Mr två och en flygel, idag, tyvärr salig i åminnelse, men under sin livstid en av dom viktigaste Jazzpersonligheterna i landet! Veckans skivtips : Doris - did you give the world some love today baby (EMI/Odeon 8 54612 2) Vid sidan av Berndt Egerblad, som också arrangerade låtarna och producerade plattan, hittar vi Lukas Lindholm, bas, Bengan Carlsson, gitar och sveriges genom tiderna bästa batterist och lekfarbror, Janne Carlsson, trummer, ja och så den underbart svängiga rösten tillhörande Doris Svensson (En dela av er kasnke så SR Musikbyron för nått år sedan där Doris och andra svenska musikaliska sjuttiotalsfenomen porträterades). På Vinylen hittar man tolv spår som tillhör det mest svängiga man kan tänka sig, det slags ultra-popp-jazz som man lirade på dom kontinental diskoteken i slutet av sextiotalet och början av sjuttio. Är man det minsta road av vokaljazz åt det poppigare hållet så är denna produktion en given att kika efter i begagnat backarna. Denna plattan visar att det i början av sjuttiotalet fanns jäkligt bra inspelningstekniker (Björn Norén) och kunniga matrings genin (framgår inte vem). Min nytvättade vinyl är en klar : , både musikaliskt och ljudmässigt. CDn, som visar det sig kom ut redan 1996, innehåller dels dom 12 orginal spåren från vinylen + 10 spår Doris spelat in med andra, dels 60-talsbandet "Plums" dels några som kallar sig "Dandys" (Helt obekanta för mej ) och så ett spå med legendariska Sven-Olof Walldoffs orkester. Det är dessutom orginal teknikern Björn Norén som utfört remastrandet, och det med den äran, ljdet på CDn ligger bra nära vinylen. En klar : för CD utgåvan. Mest för att en del av extraspåren känns lite överflödiga... Som ren konsumentinformation kan jag meddela att både GINZA och CDON tar 49 skr för CDn medan MegaStore tar 39:-, Skivhugget 75:- och Bengans 59:- (sen tillkommer givetvis frakt...) /ptr Quote
Tobbe_L Posted February 7, 2005 Posted February 7, 2005 Aaaaaaa Trevligt att det finns fler än jag som gillar Doris. Själv så råkade jag springa på skivan (CD) för något år sedan i en skvidbutik i Norge. Tror att jag betalade 20 Nok för den. En attans trevlig skiva Quote
Mattias Posted February 7, 2005 Posted February 7, 2005 Ännu ett intressant veckans skivtips man tackar och bockar. /Mattias Quote
Bravo Posted February 7, 2005 Posted February 7, 2005 Se där, detta har t.o. m jag hört talas om, skivan låter ju klart prisvärd. Quote
BjörnJ Posted March 19, 2005 Posted March 19, 2005 Doris är superb - liksom plattan. Det jag är extra glad över är att den innehåller den ganska okända The Band-låten "Whispering Pines" - en underskattad juvel från The Bands andra. Dessutom komponerad av en underskattad kompositör - Richard Manuel. Det hade inte varit lika trevligt om inte Doris och grabbarna fattat låten och därmed gjort den på ett otroligt fint sätt - kanske den bästa svenska versionen av en The Band-låt. Quote
Recommended Posts