Jump to content

Tidal-inställningar


plind

Recommended Posts

I mitt Tidalabonnemang finns det några olika inställningar att välja på under fliken "streaming". Det är Standard,Hög,HiFi och Master.

Min DAC klarar inte högupplöst(MQA) så frågan är om jag ska välja "Hög" eller "Master" ?

DEt går att spela musik med Masterbeteckning men förmodligen blir det bara CD-kvalitet.

 

Tilläggas kan att i inställningarna på min Auralic Aries Mini har jag fått fram att det är bättre att välja "Flac-lossless" ut från den istället för "MQA" om inte DAC klarar MQA.

Väljer man MQA där så tappar man dynamiskt omfång.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, plind said:

DEt går att spela musik med Masterbeteckning men förmodligen blir det bara CD-kvalitet.

 

24/48 och ibland 24/44.1 får jag ut med MQA som direkt ut från min streamer men det låter i regel bättre än filerna utan MQA ändå! MQA-filerna verkar vara bättre behandlade innan de packas ihop och distribueras än motsvarande CD-upplaga i fil-form.

 

Jag skulle alltså välja läge Master. Fungerar det inte till belåtenhet går det att gå tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, MatsT said:

 

24/48 och ibland 24/44.1 får jag ut med MQA som direkt ut från min streamer men det låter i regel bättre än filerna utan MQA ändå! MQA-filerna verkar vara bättre behandlade innan de packas ihop och distribueras än motsvarande CD-upplaga i fil-form.

 

Jag skulle alltså välja läge Master. Fungerar det inte till belåtenhet går det att gå tillbaka.

 

Hej Mats :-)

Är det nån vits med det när jag har valt alternativet "Flac Lossless" ut ur Auralic streamern? Auralic påstår att man inte ska välja MQA ut ur streamern om inte DACén kan hantera det..

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att din Auralic går sönder om du väljer MQA så jag skulle prova. Jag misstänker att de menar att det blir någon liten försämring av datat ut eftersom MQA inte är "strikt lossless". I praktiken har försämringen säkert ingen betydelse så de eventuella fördelar som kan finnas i en bättre producerad fil borde överväga men jag ger inga garantier.

 

Edit. Det kan förstås hänga ihop med hur Auralics mjukvara hanterar kombinationen MQA/Flac lossless.

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

Så här skriver Tidal i sin guide för Streamer setup; "FLAC MQA: Flac in the MQA format,which is compressed and lossy. You may benefit from this setting if your DAC

supports MQA decoding. MQA file has a degraded dynamic range compared to non-MQA file if you play it on a non MQA DAC.

Flac in lossless CD quality at a sampling rate of 44,1K or 48K is the best option if you stream to a DAC without an MQA decoder"

 

Ja nu har jag testat lite. Har satt Streaming quality på "Master" nivå och sedan skiftat mellan Flac lossless och MQA på streamer output.

Ingen signifikant skillnad än så länge. Har bara testat på MQA album.

Har även dubletter av en del album, med och utan MQA. Minimal skillnad på dessa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...