Jump to content

De största kompositörerna


calle_jr

Recommended Posts

 

De största kompositörerna

 

Jag spelade en sacd igår när @Bebop var här, och jag sa att det var tidigare än Mozart. När jag berättade att det var Hummel så kisade Bebop. Det var fel. Jag var övertygad att Mozart snott en massa från Hummel, men det har i så fall varit tvärtom. Det är inte så lätt att få ihop tidsepokerna, och jag tror att det underlättar om man har några milstolpar klart för sig. Det gör det åtminstone för mig. Dels kan man koppla det till olika musikperioder, dels kan man få ett sammanhang ihop med andra samtida kompositörer. Om man får tag på en inspelning med tex Corelli, så blir det mer begripligt att den låter som den låter när man vet att han verkade innan både Händel och Bach. De hade inte ens de instrument som Beethoven, Schubert och Mendelssohn hade, och upplägget i tex en symfoni utvecklades först i mitten på 1700-talet.


Jag gjorde en illustration med de mest kända kompositörerna (klicka för förstoring):

 

timeline-composers.jpg

 

 

Om man nu tar Hummels trumpetkonsert som det handlade om här, så får man ett tydligt sammanhang om man vet lite när/var/hur. Den moderna trumpeten med klaffar uppfanns av trumpetaren Anton Weidinger, och Hummel skrev trumpetkonserten till honom och för det nya instrumentet. Konserten är skriven i E-dur, men spelas normalt i Ess-dur eftersom det komplexa fingerspelet underlättas något på en modern trumpet. Hummel hade både Mozart, Händel, Bach, Telemann och Vivaldi i bagaget när han komponerade. Pusselbitarna faller på plats.

 

800px-Johann-nepomuk-hummel.jpg

Österrikaren Johann Nepomuk Hummel, 1778 - 1837.

 

Vi pratade även om ifall Mozart hade gjort en liknande trumpetkonsert, och Bebop kisade igen. Det har han (kanske inte för solo trumpet), men det är väl hans hornkonserter som är kända:

 

R-5356140-1391354955-8340.jpeg.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

 

Man kommer ALLTID in på Bach i denna typ av diskussioner, och Bebop hade med sig ett fantastiskt album:

 

R-12490105-1536320475-2986.jpeg.jpg

 

Det är slående hur modernt och fräscht det låter. Det lät ju garanterat inte såhär när Bach spelade, men man ska inte kalla det för transkriptioner. Det är fritt fram för tolkning.

Vikingur Olafsson är en mycket skicklig pianist, och jag skulle gärna se honom på något Sverigebesök, men inspelningstekniken som sådan gör detta album speciellt.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-05-18 at 15:15, calle_jr said:

 Jag gjorde en illustration med de mest kända kompositörerna (klicka för förstoring):

Tjusigt. Men det är lite udda att du valde farsgubben Mozart istället för Wolfgang Amadeus. Till Leopolds fördel talar kanske att han komponerade en trumpetkonsert. :65:  Saknar även en del ryssar, t ex Rimski-Korsakov, Glazunov, Borodin, Musorgskij och Skrjabin. Från England Dowland, Purcell, Elgar, Holst och R.V. Williams. Spanien har också en del storheter som Sor, Tarrega, de Falla, Albeniz och Sarasate. Dessas plats i tidslinjen är ofta mindre kända och kunde vara intressanta att få med för att se vilka som verkade parallellt med dem.

 

Jag tycker även du får skapa utrymme för Wilhelm Stenhammar (1871-1927).

 

Intressant med Hummel. Jag har läst på om honom idag. Han blev tydligen omoderna efter sin död liksom Haydn som låg i dvala i 70-80 år innan han upptäcktes på nytt liksom Schubert och hans symfoniska verk och för att inte tala om Bach som var bortglömd i nästan 100 år tills Mendelssohn dammade av hans Mattheuspassion och har sedan dess blivit  "musikens fader" så som vi känner den. Flera musikvetare menar att nu är det Hummels tur att dras fram i ljuset. Läste att han bl a var ett pianounderbarn och virtuos likt Mozart som han också studerade för i 8-9 årsåldern och även hos Haydn och Beethoven. Han var själv en viktig influens för Chopin och Liszt. Han har bl a skrivit 8 pianokonserter och mängder av annan pianomusik. De första två lär vara mindre intressanta dock. Jag letade i mitt eget arkiv och hittade faktisk en pianotrio nr 4 av Hummel. 

 

Det blir till att jaga lite mer Hummel. Trumpetkonserten är given men jag kommer att fokusera på lite mer pianomusik.

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Bebop said:

farsgubben Mozart istället för Wolfgang Amadeus

:D

Tur att du såg det. Det blev nog lite för många namn där på en gång. Jag tror jag gick igenom över 500 kompositörer i namnlistor från olika tidsepoker. Wolfy döptes till Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus och hade sex syskon, men det var förutom Wolfy bara en syster som överlevde spädbarnsåldern. Hon hette Maria Anna Walburga Ignatia Mozart. Snacka om name dropping...

 

Wolfy levde bara fyra år efter sin fars död, men eftersom han föddes 1756 blir Hummel lite mer samtida med honom :)

 

IMG_4371.JPG

Constanze, Wolfys fru

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-05-18 at 15:15, calle_jr said:

 

Tidslinje klassiska kompositörer

 

Jag spelade en sacd igår när @Bebop var här, och jag sa att det var tidigare än Mozart. När jag berättade att det var Hummel så kisade Bebop. Det var fel. Jag var övertygad att Mozart snott en massa från Hummel, men det har i så fall varit tvärtom. Det är inte så lätt att få ihop tidsepokerna, och jag tror att det underlättar om man har några milstolpar klart för sig. Det gör det åtminstone för mig. Dels kan man koppla det till olika musikperioder, dels kan man få ett sammanhang ihop med andra samtida kompositörer. Om man får tag på en inspelning med tex Corelli, så blir det mer begripligt att den låter som den låter när man vet att han verkade innan både Händel och Bach. De hade inte ens de instrument som Beethoven, Schubert och Mendelssohn hade, och upplägget i tex en symfoni utvecklades först i mitten på 1700-talet.


Jag gjorde en illustration med de mest kända kompositörerna (klicka för förstoring):

 

timeline-composers.jpg

 

 

Om man nu tar Hummels trumpetkonsert som det handlade om här, så får man ett tydligt sammanhang om man vet lite när/var/hur. Den moderna trumpeten med klaffar uppfanns av trumpetaren Anton Weidinger, och Hummel skrev trumpetkonserten till honom och för det nya instrumentet. Konserten är skriven i E-dur, men spelas normalt i Ess-dur eftersom det komplexa fingerspelet underlättas något på en modern trumpet. Hummel hade både Mozart, Händel, Bach, Telemann och Vivaldi i bagaget när han komponerade. Pusselbitarna faller på plats.

 

800px-Johann-nepomuk-hummel.jpg

Österrikaren Johann Nepomuk Hummel, 1778 - 1837.

 

Vi pratade även om ifall Mozart hade gjort en liknande trumpetkonsert, och Bebop kisade igen. Det har han (kanske inte för solo trumpet), men det är väl hans hornkonserter som är kända:

 

R-5356140-1391354955-8340.jpeg.jpg

 

Utmärk uppställningt! Men flyter Leopold och Wolfgang Amadeus in i samma tidslinje? 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, calm said:

flyter Leopold och Wolfgang Amadeus in i samma tidslinje? 

Ja, det gör de.

Men jag tror att jag ska ersätta Leopold med tex Albinoni och sätta Wolfy överst för den klassiska eran.

 

Jag hade en tanke om att få med en geografisk indelning i samma uppställning, men det kan också röra till det eftersom många av dem rörde på sig i Europa. Tex Hummel var ungrare, men det är från en region som idag är Slovakien och han verkade dessutom i Österrike. Var man är född kanske spelar mindre roll.

 

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju sätta en liten flagga efteråt. Hummel räknas som Österrikare. Det var det som gällde då. Ungefär som von Schele och Berwald som räknas som svenskar. De var födda i Vorpommern när området var svenskt. 

Link to comment
Share on other sites

Jag laddade ner lite pianomusik av Hummel i 24/96. Det är lätt att höra influenserna från wienerklassikerna som Beethoven och Haydn men också med mer dramatisk inslag typ åskväder och storm som senare utvecklades av Liszt. Det är tydligt att han var en virtuos på sitt instrument men det gör inget för de var bra. Jag får lyssna några gånger innan den sätter sig men första intrycket är positivt.

 

095115137420.jpg

 

I hastigheten åkte en 24/96 på Naxos ner i köpkorgen med en de fina violinister och cellister som Malmö Symfoniorkester gjort inspelningar med. Du hörde ju dem live förra veckan. Brahms violinkonsert och dubbelkonserten är lite av favoriter. Det är en mycket fin inspelning. Framför allt dubbelkonserten. Ljudet är utsökt. Rekommenderas.

 

5037776-origpic-238d01.jpg_0_0_100_100_1600_1587_0.jpg

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bebop said:

Man kan ju sätta en liten flagga efteråt. Hummel räknas som Österrikare. 

Det var inte det administrativa som var problemet utan just det där med "räknas som".
Man tillhör kanske mer ett folk än en flagga om man tittar på ett sånt här tidsperspektiv. Det tar en stund att reda ut vad alla kompositörer i denna lista "räknas som". Hur ska man se på Händel, Chopin, Ligeti, Stravinsky...
Jag delade in i en slags regioner, och det visade sig inte heller vara så enkelt.

 

timeline-composers.jpg

Link to comment
Share on other sites

Varför göra det så krångligt? Använd vedertagna begrepp. Efter Bebop en svensk flagga, inte Blekinges vapen eller danska flaggan som vi en gång tillhörde. Det är nog inte så många som känner till grevskaps- eller provinssköldars ursprung.

Link to comment
Share on other sites

Det skall ju också förstås. Av de sköldarna du har med känner jag med säkerhet igen två. Om du tar med Wilhelm Stenhammar skall han då ha följande sköld:

 

135px-Stockholms_läns_vapen.svg.png

 

Händel: Tyskland 

Chopin: Polen

Ligeti: Rumänien

Stravinsky: Ryssland

 

Att Chopin inte valde att flytta tillbaka till Polen efter upproren där eller att Händel i huvudsak verkade i England förändrar väl inget. Ligeti är väl undantaget. Han benämns både som rumän, ungrare och österrikare beroende på vad man läser.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Bebop said:

Det skall ju också förstås.

Jag håller med om emblemen, men det var mer att kunna känna igen emblemen än vilket land som ligger där idag. Jag bunkade ihop tyskar helt enkelt.
Om Bebop hade skrivit en trudelutt på 1600-talet så hade vi ju sagt att han var dansk.
Italien fanns inte ens under större delen av denna tidslinje. Kallade någon av dessa här sig för italienare?
Jag har utgått från samma som du när det gäller just dessa fyra exempel. Men det är inte helt självklart. Ena gången utgår man från var de är födda, och andra gången var de verkade, eller vad de "räknas som". Man säger inte till en polack att Chopin var fransman, men det är ytterst ovanligt med polacker som heter något i stil med "frädäryck sjåpän".

 

Men strunt i det, jag var såklart ute efter om det går att identifiera skolor, strömningar och stilar. Och visst gör det väl det?

  • Extrem tysk och italiensk dominans fram till slutet på 1800-talet. 
  • Från senromantiken till mitten av 1900-talet en blandning av rysk, tysk och fransk musik.
  • Kraftig inblandning av engelsk och amerikansk musik från 40-talet till idag. 
  • Det fanns ju otaliga engelska kompositörer (Elgar, Purcell, Delius...), men ingen av dem har spelats så mycket som tyskar, ryssar och fransmän. 
  • Samma sak med spanska kompositörer (de Falla, Sarasate, Albeniz...).
  • Jag har lagt till några kvinnliga kompositörer, men de fick som bekant aldrig komma fram.
  • Opera och sång har en italiensk tonvikt.
  • Orkesterverk är tyska eller ryska.
  • Solokonserter...?

Hur stor andel av den komponerade musiken är beställningsverk? Vem beställde dem?

 

Link to comment
Share on other sites

Skulle gärna vilja fylla på barock-epoken med Johan Helmich Roman den svenska musikens fader, sedan kan man fundera vilken sköld han skall ha, mht till att han var född utanför Kalmar, men verksam i Stockholm. Han spelade också med Händel i London under en period, men verksam mest som kompositör. Odödliga kompositioner som Drottningholmsmusiken mm känns nästan lite "rockiga" i sin framtoning och barocken har nog varit mycket influerande för senare musik.:)

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

 

Så, nu har jag lagt in engländare och spanjorer samt de svenskar som föreslagits. Dessutom en dansk eftersom Buxtehude defintivt är mer känd utanför Svedala än de svenskar jag har med. Carl Nielsen är också mer känd, men det är redan för tjockt kring romantiken, och internationellt är det nog fler som kommer före Nielsen. 

 

Varför är det sån extrem europadominans ända in på 1950-talet?

Är det någon som har skivor med He Luting, Mohammad Sabir Baburaj, Joseph Bologne eller Kosaku Yamada?

 

 

timeline-composers-02.jpg

 

 

Och så har jag bytt till flaggor fast jag inte tycker det är riktigt rätt :)

Det finns ju faktiskt grupperingar som burgunder, germaner, franco-flamländare, spanjorer osv, men ni hade nog garvat åt mig om jag valt den linjen :)

 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, calle_jr said:

Det finns ju faktiskt grupperingar som burgunder, germaner, franco-flamländare, spanjorer osv, men ni hade nog garvat åt mig om jag valt den linjen :)

 

Å smålänningar, skåningar, jämtar, valloner, sandaler, galicier och gotlänningar...

 

Jag tycker det blev bra. Om man går in och söker på t ex Wikipedia så får man både födelseort, grevskap, familjeförhållande osv. Land är väl en bra startpunkt. Ett fel har jag hittat. Anton Bruckner var Österrikare född strax utanför Lintz.

 

Du är ju rätt på det att ibland är det inte solklart vad det skall vara. Herbert Blomstedt är ett bra exempel. Han brukar ofta benämnas som svensk-amerikan. Född i USA av svenska föräldrar som flyttade tillbaka till Sverige när han var ett par år gammal. Där tycker jag man kan säga att han var svensk eftersom han hade svenska föräldrar på tillfälligt arbete i USA. Jag har sett flera gånger "Neil Young, amerikansk musiker född i Kanada". Där menar man nog att han är amerikan nu men kanadensare i botten. På Wikipedia använder de ett bättre begrepp; "bakgrund".

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bebop said:

Ett fel har jag hittat.

Fixat!

 

timeline-composers-02.jpg

 

 

9 hours ago, Bebop said:

Herbert Blomstedt är ett bra exempel.

Ja, eller Buxtehude.

Om man gör listan strikt skulle han vara svensk. Född i Helsingborg, som då var danskt, men han verkade i Lübeck och hans far var tysk från danska Oldesloe som idag ligger i Tyskland :blackeye:

Det är samma sak med väldigt många i listan.

Det skulle kanske vara mer korrekt att utgå från vilket modersmål de har, men det finns nog inget emblem för det :D

 

Bildresultat för dieterich buxtehude

Dieterich eller Diderik Buxtehude?

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-05-21 at 12:06, calm said:

barocken har nog varit mycket influerande för senare musik.

Tveklöst.

Och renässansmusiken var influerande för barocken. Man (åtminstone jag) tänker ofta att ursprunget av allting kommer från endera Bach, Händel, Vivaldi, Mozart eller Beethoven.

Men de lärde och inspirerades såklart av sina föregångare. Bach inspirerades av Buxtehude. Mozart och Vivaldi av sina fäder som i sin tur hade influenser. Beethoven studerade för Neefe och Haydn.

 

Jag tycker man kan säga att alla på B, Mozart, Händel och Vivaldi blåste liv i musik som redan fanns, men som var ganska tråkig och teknisk. Jag minns att Milos Forman gjorde en väldigt tydlig scen av detta i filmen Amadeus, där Mozart spelade ett mycket korrekt nykomponerat stycke av Salieri, men efter 30sek hade han transformerat samma musik till något mycket bättre. Salieri blev helt knäckt.

Link to comment
Share on other sites

 

Man säger att en del musik är tidlös, men det mesta hänger ihop med andra strömningar i samhället just när det skapas (Hip-hop idag är något helt annat än vad det var på 90-talet. Man tycker lätt att det var mycket bättre, men det hip-hop gjorde då skulle de inte kunna göra idag). Kompositionen kan vara densamma, men sättet den framförs på är färgat av tidens ideal.


Det var redan på 1700-talet som man började kalla klassisk musik för konstmusik, mest för att inlemma den i samma "sfär" som målerikonst och litteratur. Men jag tycker det var tydligast tendenser efter 1950-talet, som klassisk musik på ett sätt tog slut. Det var som att allt som kunde komponeras redan fanns. Konstmusiken blev liktydig med avantgardistiska, dissonanta och i vissa fall extrema kompositioner;

 

dadadada-dum-02.jpg


En aspekt är att innan 1950-talet kunde publiken bara höra musiken live. Live måste musiken vara omedelbart begriplig, kanske första och enda gången man hör den.
När skivinspelningar blev vardag och man började lyssna mer hemma, så kunde kraven på komposition och "konstnärlighet" höjas.
Kanske...
 

Link to comment
Share on other sites

 

Efter vilda protester har jag nu lagt till några kompositörer.

Jag är själv ett litet fan av Carl Nielsen, men om man lägger till honom så måste man ta med ett gäng som egentligen kommer före honom; Fauré, Rimsky-Korsakov, Cesar Franck, Leos Janacek etc, som jag hade avgränsat tidigare. Och givetvis sväller det kring senromantiken, där det redan är tjockt.

Så, här är då en lite utökad uppdatering;

 

timeline-composers-03.jpg

 

Link to comment
Share on other sites


Reportern och författaren Phil Goulding har rangordnat de 50 största klassiska kompositörerna genom tiderna. Hans kriterier tog inte hänsyn till var de kom ifrån eller vilken tid de levde. Inte heller vem som var först eller vilken typ av musik de komponerade. Han gjorde helt enkelt rangordningen efter följande fyra kriterier:

  • Immortals
  • Demigods
  • Composers of Genius
  • Artists of a High Order

Han valde 3st odödliga, 7st halvgudar, 10st genier och 30st artister av hög rang.

Om man grupperar hans lista efter vilka länder de kommer ifrån så ser det ut såhär:

 

timeline-composers-50-best.jpg


Jag tror detta mycket väl kan representera vad goda tyckare i västvärlden anser.
Det som är intressant tycker jag är dels att plats 1-9 är tyskar, dels att det varken finns någon svensk, dansk, spansk eller amerikan.

Fastän jag valt ut över 80 av de jag anser ska vara med, så var det 3-4 st i hans ranking som jag inte hade med.

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, calle_jr said:

Så, här är då en lite utökad uppdatering;

 

Bra och överskådlig sammanställning @calle_jr, tack!

Även om den är subjektiv och att jag är långtifrån kunnig i ämnet så tilltalar den mig:thumbsup:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

On 2019-05-26 at 19:33, calle_jr said:


Reportern och författaren Phil Goulding har rangordnat de 50 största klassiska kompositörerna genom tiderna. Hans kriterier tog inte hänsyn till var de kom ifrån eller vilken tid de levde. Inte heller vem som var först eller vilken typ av musik de komponerade. Han gjorde helt enkelt rangordningen efter följande fyra kriterier:

  • Immortals
  • Demigods
  • Composers of Genius
  • Artists of a High Order

Han valde 3st odödliga, 7st halvgudar, 10st genier och 30st artister av hög rang.

Om man grupperar hans lista efter vilka länder de kommer ifrån så ser det ut såhär:

 

timeline-composers-50-best.jpg


Jag tror detta mycket väl kan representera vad goda tyckare i västvärlden anser.
Det som är intressant tycker jag är dels att plats 1-9 är tyskar, dels att det varken finns någon svensk, dansk, spansk eller amerikan.

Fastän jag valt ut över 80 av de jag anser ska vara med, så var det 3-4 st i hans ranking som jag inte hade med.

 

Den här sortens listor är kanske bra för den som vill ha "ordning" på tillvaron och veta vad man "skall" lyssna på. Problemet är att man sannolikt missar en del musik på vägen. Kanske en svensk har andra preferenser än en tysk? Mycket handlar om tradition och sociala aspekter, vi har olika preferenser onekligen. Intressant är dock att indela tidsmässigt, det är onekligen mer objektivt och vad jag förstod utgångspunkten för diskussionen från början. Inspirationer från vem till vem blir tydligare då onekligen. Ismer har ett gemensamt och att de alltid förnekar den föregående, den effekten är nog större än sprången mellan olika tidseror. Ett mindre land har mindre chanser att bli stort än ett större. Vi tenderar att tycka lika som grannen. :D:) Vet inte vem som är störst i moderna termer Arvo Pärt eller Frank Zappa? 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calle_jr said:

Jag tror detta mycket väl kan representera vad goda tyckare 

Jag gillar inte rankningar av detta slag. Irriterar mig också att Österrike trycks tillbaka. Saknar flera som tydligen filtrerats bort. Lika fjantigt som när det skall koras bästa pop/rock/soul-stjärna som en allmän sanning.

Link to comment
Share on other sites

 

40 minutes ago, calm said:

Mycket handlar om tradition och sociala aspekter, vi har olika preferenser onekligen. Intressant är dock att indela tidsmässigt, det är onekligen mer objektivt och vad jag förstod utgångspunkten för diskussionen från början.

Tveklöst.

Man behöver ta med sig både tidsera, geografi och sociala sammanhang. Vad hade vi haft om Johannes Brahms inte hade träffat Clara Schumann som 20-åring?

Och Carl Nielsens kompositioner klingar säkert på ett annat sätt för oss nordbor än för tex en spanjor.

 

 

29 minutes ago, Bebop said:

Irriterar mig också att Österrike trycks tillbaka.

Jag tror att han avser samma sak som jag gjorde, dvs att man är tysk även om man bor i Österrike.

Jag håller med att Österrike (eller Wien) borde stå ut, men då blir det lätt samma sak med andra regioner där det bodde italienare, fransmän och tyskar.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-05-26 at 19:33, calle_jr said:


Reportern och författaren Phil Goulding har rangordnat de 50 största klassiska kompositörerna genom tiderna. Hans kriterier tog inte hänsyn till var de kom ifrån eller vilken tid de levde. Inte heller vem som var först eller vilken typ av musik de komponerade. Han gjorde helt enkelt rangordningen efter följande fyra kriterier:

  • Immortals
  • Demigods
  • Composers of Genius
  • Artists of a High Order

Han valde 3st odödliga, 7st halvgudar, 10st genier och 30st artister av hög rang.

Om man grupperar hans lista efter vilka länder de kommer ifrån så ser det ut såhär:

 

timeline-composers-50-best.jpg


Jag tror detta mycket väl kan representera vad goda tyckare i västvärlden anser.
Det som är intressant tycker jag är dels att plats 1-9 är tyskar, dels att det varken finns någon svensk, dansk, spansk eller amerikan.

Fastän jag valt ut över 80 av de jag anser ska vara med, så var det 3-4 st i hans ranking som jag inte hade med.

 

 

Jo jag har den boken - den är lite kul, men att han helt förbise den ryske kompositören Rachmaninoff är ju rent tjänstefel och gör att jag tar det hela med en skopa salt ;-)

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Jag håller med att Österrike (eller Wien) borde stå ut,

Jag får lite vibbar från 3 riket där den lille mannen med den lilla mustaschen pratade om ett Stortyskland. Engelsmännen lever fortfarande kvar i samma drömmar om ett empire. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, shaft said:

men att han helt förbise den ryske kompositören Rachmaninoff

Det ligger väl i linje med att det inte finns någon amerikan. Rachmaninov negligerades helt av ett antal allatoya-liknande puritaner när han gjorde några projekt för Hollywood. Då blev plötsligt hans musik, både ny och gammal, allt för lättsam och kommersiell enligt dessa.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, shaft said:

 

Jo jag har den boken - den är lite kul, men att han helt förbise den ryske kompositören Rachmaninoff är ju rent tjänstefel och gör att jag tar det hela med en skopa salt ;-)

 

Kul.

Ja, jag tycker också att Rachmaninoff borde ta plats framför tex Borodin, Smetana, Hindemith, Couperin och J Strauss. Därmed inte sagt att de är dåliga :)

Men han har redan med tre moderna ryssar, och det kanske blev för mastigt med fyra. Någon måste bort om någon annan ska med.

Jag tycker att han gör en hel del initierade beskrivningar i boken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...