Sign in to follow this  
plind

Hårddisk att koppla till streamern.

Recommended Posts

Jag strömmar för det mesta Tidal till min Auralic Mini streamer men har även min cd-samling på hårddisk. En liten usb-hårddisk som även innehåller

mina gamla foton och dokument.

Tänkte nu skaffa en dedikerad hårddisk med bara musik på.

Räcker det med en sån här liten rackare ?   https://www.cyberphoto.se/foto-video/lagring-minnen/harddiskar/extern-harddisk/seagate-expansion-portabel-harddisk-2tb

Eller finns det fördelar med en större stationär "NAS"?

Tycker det känns smidigt att kunna plugga in den med usb i streamern direkt. Lätt att ta med till HiFi-kompisar oxå.

Den jag har nu har "vanlig" usb-kontakt i ändan som ska in i dator eller streamer och en smal s.k. Micro i andra ändan. Jag kan alltså inte använda mina finare "HiFi-USB" kablar till den.

Posted (edited)

Jag personligen hade valt en hårddisk med SSD (Solid-state drive) framför en mekanisk hårddisk i och med längre livslängd och snabbare läs/skriv-hastighet.

Helst hade jag valt en Nas p.g.a. fördelarna med spegling av data för att minska dataförlust. Finns även andra fördelar som att du kan komma åt dessa filer var du än befinner dig, strömförbrukning m.m.
Även här hade jag valt SSD men ändå förlåtligt med mekaniska diskar då diskarna är i raid-konfiguration. Raid 5 är vanligast till servrar och kort förklarat har du tre eller fler diskar som speglar av varandra. 

3hdd_raid_5_iso@2x.thumb.png.c3ba0ca8090539d00ec70431fe96d9fb.png

Mer ingående förklaring vad Raid innebär hos Kjell & co

Hade nog i dina skor införskaffat båda två med avsikt att använda externa hårdisken som backup. NAS ska aldrig ses som backup.
"Riktiga män tar inte backup, de kommer ändå ihåg vad som fanns på hårddisken" är ett ordspråk inom datorvärlden, man kan aldrig få för mycket backup. :D

Ser nu att du även kan sätta in en hårddisk direkt i din streamer, det är också ett alternativ.

Edited by JWE

7 hours ago, plind said:

Tycker det känns smidigt att kunna plugga in den med usb i streamern direkt. Lätt att ta med till HiFi-kompisar oxå.

Jag rekommenderar de som har separat strömförsörjning.

SSD med usb-docka är kanon:

DSC_4751.JPG

8 hours ago, plind said:

Den jag har nu har "vanlig" usb-kontakt i ändan som ska in i dator eller streamer och en smal s.k. Micro i andra ändan. Jag kan alltså inte använda mina finare "HiFi-USB" kablar till den.

Jag har mycket svårt att hitta något skäl till varför det skulle låta annorlunda vid ett kabelbyte på denna plats. Den här kabeln används för att överföra filer paketbaserat. Tid är inte en komponent som kan påverka, såsom det faktiskt kan då kabeln sitter mellan en streamer/transport och en DAC. Alla övriga felaktigheter kommer kontrolleras o korrigeras vid behov.

Jag skulle inte oroa mig, här funkar det bra med en godkänd USB3.0/3.1-kabel! :) 

När det gäller val av hårddisk-typ vet jag inte vad som eventuellt kan låta bäst. Jag har fått intrycket att SSD-diskar drar rätt mycket ström emellanåt och om streamern strömförsörjer disken skulle det kunna påverkan ljudet. Men å andra sidan tror jag att snittförbrukningen och variation i strömförbrukning är båda högre hos snurrdiskar. Externt strömförsörjd SSD då? Bortsett från kostnad borde det vara optimalt, men kanske en vanlig 3.5" extern disk med linjär strömförsörjning är en vettig kompromiss?

Jag har själv min huvudlagring på NAS, men då huserar denna ju även mina båda server funktioner (Roon och Minim UPnP) samt delar ut mapparna för andra förbrukare. Borde nog prova lite känner jag! ;)

Problemet med SSD-discar är storleken, i vart fall just nu. Jag behöver 3TB för de filer jag har plus 1TB för tillväxt. Men det kommer kanske och med tiden till överkomliga priser. Idag har jag SSD enbart i mina laptops och redan det är ett lyft för hantering av programhantering och processorutnyttjande. 

Posted (edited)

Med tanke på @Bebop post, så kikade jag lite snabbt på hur marknaden ser ut och nu har faktiskt Samsung lanserat sin 860 QVO-serie. Nu får man 4Tb SSD med riktigt bra prestanda för 6.000:-, en klar förbättring. 

Men, efter att ha granskat lite datablad verkar jag ha fel när det gäller strömförbrukning;

Modell                                          StartUp  Active Idle StdBy
Seagate Barracuda 2.5" 2Tb SSD (3D TLC)         -        3100    225     5
Samsung 860 QVO 2.5" 4Tb SSD (4bit MLC V-NAND)  -        2700     30     7
Seagate Barracuda 2.5" 4Tb (5400rpm)            6000     2000   1100     -
Seagate FireCuda 2.5" 2Tb Hybrid                5000     1750    500     -

SSD'arna drar mera ström när de är aktiva, och det framgår inte hur mycket de drar vid "uppstart" om man nu kan identifiera ett sådant läge. Jag tror jag ska slå till på en Samsung för placering i min ROCK, det kan bli en intressant jämförelse då det idag sitter en FireCuda 2Tb SSD-hybrid i den.

(Strömförbrukning vid aktiv disk anges i databladet i separata värden för Läs och Skriv, det tabellen ovan visar är snittet mellan dessa värden.)

Edit: Värdena anges i mW och kommer från databladen, angivna vid 5V driftspänning.

Edited by AlfaGTV

Posted (edited)
10 minutes ago, Bebop said:

Jag antar det är mA? Ett par ampère under drift är ju rätt mycket. Där måste väl det finnas med PSU?

:unsure: Ooops! Värdena som anges är inte i mA, utan i mW, och anges vid 5V driftspänning.

Dvs 5V/1,2A i det "värsta exemplet" vid Startup för den traditionella 5400rpm spinndisken.

Edited by AlfaGTV

Jag kollade på Dustin. Det här ju superintressant. Kostar inte "mer än" en instegspickup. När jag tittar på videon tolkar jag det som att den skall appliceras i en pc/laptop. Finns det extern PSU och sedan ansluta via USB tro eller är den SATA-lösning enbart:39:

Man kan alltid göra som @calle_jr enligt bilden ovan. Personligen avser jag placera den internt i en Intel NUC, och då blir det ju med SATA-kabel och strömförsörjning, men jag slipper omvägen via USB-gränssnittet.

20 hours ago, calle_jr said:

Jag rekommenderar de som har separat strömförsörjning.

SSD med usb-docka är kanon:

DSC_4751.JPG

Ungefär hur mycket kostar en dylik lösning?   Den lilla externa usb-hårddisken jag länkade till i första inlägget kostar 900 kr.

Fördelen med den här skulle då vara att den har en egen strömförsörjning och därmed lite bättre ljud? :39:

Edited by plind

11 minutes ago, plind said:

Fördelen med den här skulle då vara att den har en egen strömförsörjning och därmed lite bättre ljud? :39:

Jag ser mer den praktiska sidan. Jag har inget SATA-uttag så jag är beroende av USB. Jag vill också kunna ta med min musik. Extern strömkälla till hårddiskar käñs tryggare men att det skulle låta annorlunda än via USB-kabeln har jagvaldrig noterat. Känns mer som en hygiendaktor förcegen del.

35 minutes ago, plind said:

Ungefär hur mycket kostar en dylik lösning?   Den lilla externa usb-hårddisken jag länkade till i första inlägget kostar 900 kr.

SSD 2TB Samsung 860 EVO kostade 3845 kr.

Kbl USB 3.0 till SATA/IDE USB3-SATA2IDE kostade 449 kr inkl väggbula.

Jag låter hellre osvuret vara bäst eftersom jag inte har testat i just denna setup, men det är helt klart högrisk att blanda strömförsörjning och datasignal för audiobruk.

Så det man gör här är ju att terminera strömmatning från usb-signalen.

27 minutes ago, Bebop said:

ag är inte riktigt med @calle_jr vad den större burken gör.

Det är en Allo Sparky SBC med USBridge transport.

DSC_4838.JPG

@plind, du är medveten om att den hårddisken kan du montera in i din Aries Mini? Jag tror det är ett minst lika bra alternativ som med extern strömförsörjning, då man slipper USB omvägen för filerna.

Och de nya QVO-modellerna skall vara strömsnålare utöver att de är billigare!

Edited by AlfaGTV

On 2019-05-12 at 21:58, JWE said:

Helst hade jag valt en Nas p.g.a. fördelarna med spegling av data för att minska dataförlust.

Jag instämmer i NAS-kören men kör på billiga Western Digital RED eller motsvarande, varar mååånga år! Köp två NAS-ar och använd den ena som back-up. Gör så själv...

Glöm inte att köpa till extern strömförsörjning för 50kkr och lite dyr-sladdar så ettorna och nollorna trivs! :thumbsup::D

On 2019-05-15 at 21:01, bigblue said:

@Amatören har du provat om det gör någon skillnad?

Yepp! Provat, ja. På något magiskt vis så blir konturerna runt ettorna och nollorna mycket skarpare och risken för sammanblandning av desamma uteblir med resultatet att ljudet blir mer separerat och konturerna runt instrumenten och rösterna blir mycket klarare. Man kan t.o.m. urskilja vilken ögonfärg sångerskan/sångaren har! :D;):cool: