Jump to content

Hårddisk att koppla till streamern.


plind

Recommended Posts

Jag strömmar för det mesta Tidal till min Auralic Mini streamer men har även min cd-samling på hårddisk. En liten usb-hårddisk som även innehåller

mina gamla foton och dokument.

Tänkte nu skaffa en dedikerad hårddisk med bara musik på.

Räcker det med en sån här liten rackare ?   https://www.cyberphoto.se/foto-video/lagring-minnen/harddiskar/extern-harddisk/seagate-expansion-portabel-harddisk-2tb

Eller finns det fördelar med en större stationär "NAS"?

Tycker det känns smidigt att kunna plugga in den med usb i streamern direkt. Lätt att ta med till HiFi-kompisar oxå.

 

Den jag har nu har "vanlig" usb-kontakt i ändan som ska in i dator eller streamer och en smal s.k. Micro i andra ändan. Jag kan alltså inte använda mina finare "HiFi-USB" kablar till den.

Link to comment
Share on other sites

Jag personligen hade valt en hårddisk med SSD (Solid-state drive) framför en mekanisk hårddisk i och med längre livslängd och snabbare läs/skriv-hastighet.

Helst hade jag valt en Nas p.g.a. fördelarna med spegling av data för att minska dataförlust. Finns även andra fördelar som att du kan komma åt dessa filer var du än befinner dig, strömförbrukning m.m.
Även här hade jag valt SSD men ändå förlåtligt med mekaniska diskar då diskarna är i raid-konfiguration. Raid 5 är vanligast till servrar och kort förklarat har du tre eller fler diskar som speglar av varandra. 

 

3hdd_raid_5_iso@2x.thumb.png.c3ba0ca8090539d00ec70431fe96d9fb.png

Mer ingående förklaring vad Raid innebär hos Kjell & co


Hade nog i dina skor införskaffat båda två med avsikt att använda externa hårdisken som backup. NAS ska aldrig ses som backup.
"Riktiga män tar inte backup, de kommer ändå ihåg vad som fanns på hårddisken" är ett ordspråk inom datorvärlden, man kan aldrig få för mycket backup. :D

Ser nu att du även kan sätta in en hårddisk direkt i din streamer, det är också ett alternativ.

Edited by JWE
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, plind said:

Den jag har nu har "vanlig" usb-kontakt i ändan som ska in i dator eller streamer och en smal s.k. Micro i andra ändan. Jag kan alltså inte använda mina finare "HiFi-USB" kablar till den.

Jag har mycket svårt att hitta något skäl till varför det skulle låta annorlunda vid ett kabelbyte på denna plats. Den här kabeln används för att överföra filer paketbaserat. Tid är inte en komponent som kan påverka, såsom det faktiskt kan då kabeln sitter mellan en streamer/transport och en DAC. Alla övriga felaktigheter kommer kontrolleras o korrigeras vid behov.

Jag skulle inte oroa mig, här funkar det bra med en godkänd USB3.0/3.1-kabel! :) 

 

När det gäller val av hårddisk-typ vet jag inte vad som eventuellt kan låta bäst. Jag har fått intrycket att SSD-diskar drar rätt mycket ström emellanåt och om streamern strömförsörjer disken skulle det kunna påverkan ljudet. Men å andra sidan tror jag att snittförbrukningen och variation i strömförbrukning är båda högre hos snurrdiskar. Externt strömförsörjd SSD då? Bortsett från kostnad borde det vara optimalt, men kanske en vanlig 3.5" extern disk med linjär strömförsörjning är en vettig kompromiss?

 

Jag har själv min huvudlagring på NAS, men då huserar denna ju även mina båda server funktioner (Roon och Minim UPnP) samt delar ut mapparna för andra förbrukare. Borde nog prova lite känner jag! ;)

Link to comment
Share on other sites

Problemet med SSD-discar är storleken, i vart fall just nu. Jag behöver 3TB för de filer jag har plus 1TB för tillväxt. Men det kommer kanske och med tiden till överkomliga priser. Idag har jag SSD enbart i mina laptops och redan det är ett lyft för hantering av programhantering och processorutnyttjande. 

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på @Bebop post, så kikade jag lite snabbt på hur marknaden ser ut och nu har faktiskt Samsung lanserat sin 860 QVO-serie. Nu får man 4Tb SSD med riktigt bra prestanda för 6.000:-, en klar förbättring. 

Men, efter att ha granskat lite datablad verkar jag ha fel när det gäller strömförbrukning;

Modell                                          StartUp  Active Idle StdBy
Seagate Barracuda 2.5" 2Tb SSD (3D TLC)         -        3100    225     5
Samsung 860 QVO 2.5" 4Tb SSD (4bit MLC V-NAND)  -        2700     30     7
Seagate Barracuda 2.5" 4Tb (5400rpm)            6000     2000   1100     -
Seagate FireCuda 2.5" 2Tb Hybrid                5000     1750    500     -

SSD'arna drar mera ström när de är aktiva, och det framgår inte hur mycket de drar vid "uppstart" om man nu kan identifiera ett sådant läge. Jag tror jag ska slå till på en Samsung för placering i min ROCK, det kan bli en intressant jämförelse då det idag sitter en FireCuda 2Tb SSD-hybrid i den.

(Strömförbrukning vid aktiv disk anges i databladet i separata värden för Läs och Skriv, det tabellen ovan visar är snittet mellan dessa värden.)

 

Edit: Värdena anges i mW och kommer från databladen, angivna vid 5V driftspänning.

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Bebop said:

Jag antar det är mA? Ett par ampère under drift är ju rätt mycket. Där måste väl det finnas med PSU?

 

 

:unsure: Ooops! Värdena som anges är inte i mA, utan i mW, och anges vid 5V driftspänning.

Dvs 5V/1,2A i det "värsta exemplet" vid Startup för den traditionella 5400rpm spinndisken.

 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Jag kollade på Dustin. Det här ju superintressant. Kostar inte "mer än" en instegspickup. När jag tittar på videon tolkar jag det som att den skall appliceras i en pc/laptop. Finns det extern PSU och sedan ansluta via USB tro eller är den SATA-lösning enbart:39:

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, calle_jr said:

Jag rekommenderar de som har separat strömförsörjning.

SSD med usb-docka är kanon:

 

DSC_4751.JPG

 

 

 

Ungefär hur mycket kostar en dylik lösning?   Den lilla externa usb-hårddisken jag länkade till i första inlägget kostar 900 kr.

Fördelen med den här skulle då vara att den har en egen strömförsörjning och därmed lite bättre ljud? :39:

Edited by plind
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, plind said:

Fördelen med den här skulle då vara att den har en egen strömförsörjning och därmed lite bättre ljud? :39:

Jag ser mer den praktiska sidan. Jag har inget SATA-uttag så jag är beroende av USB. Jag vill också kunna ta med min musik. Extern strömkälla till hårddiskar käñs tryggare men att det skulle låta annorlunda än via USB-kabeln har jagvaldrig noterat. Känns mer som en hygiendaktor förcegen del.

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, plind said:

 

 

Ungefär hur mycket kostar en dylik lösning?   Den lilla externa usb-hårddisken jag länkade till i första inlägget kostar 900 kr.

Fördelen med den här skulle då vara att den har en egen strömförsörjning och därmed lite bättre ljud? :39:

SSD 2TB Samsung 860 EVO kostade 3845 kr.

Kbl USB 3.0 till SATA/IDE USB3-SATA2IDE kostade 449 kr inkl väggbula.

 

Jag låter hellre osvuret vara bäst eftersom jag inte har testat i just denna setup, men det är helt klart högrisk att blanda strömförsörjning och datasignal för audiobruk.

Så det man gör här är ju att terminera strömmatning från usb-signalen.

 

 

27 minutes ago, Bebop said:

ag är inte riktigt med @calle_jr vad den större burken gör.

Det är en Allo Sparky SBC med USBridge transport.

 

 

DSC_4838.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-05-12 at 21:58, JWE said:

Helst hade jag valt en Nas p.g.a. fördelarna med spegling av data för att minska dataförlust.

Jag instämmer i NAS-kören men kör på billiga Western Digital RED eller motsvarande, varar mååånga år! Köp två NAS-ar och använd den ena som back-up. Gör så själv...

 

Glöm inte att köpa till extern strömförsörjning för 50kkr och lite dyr-sladdar så ettorna och nollorna trivs! :thumbsup::D

Link to comment
Share on other sites

On 2019-05-15 at 21:01, bigblue said:

@Amatören har du provat om det gör någon skillnad?

Yepp! Provat, ja. På något magiskt vis så blir konturerna runt ettorna och nollorna mycket skarpare och risken för sammanblandning av desamma uteblir med resultatet att ljudet blir mer separerat och konturerna runt instrumenten och rösterna blir mycket klarare. Man kan t.o.m. urskilja vilken ögonfärg sångerskan/sångaren har! :D;):cool:

Link to comment
Share on other sites

En liten rapport så här i periodvilan (ej hockeyrelaterat)! 

Jag har fått min 4TB SSD Samsung 860 QVO och den har nu monterats in i min NUC8i3. Musiksynkning till den nya SSD-disken pågår!

Innan dess har jag försökt skaffa mig en uppfattning om hur jag upplever eventuella skillnader mellan musik som lagrats på den interna disken, via extern USB-disk eller hämtas från nätverket. (Från min NAS, som förutom att vara Roon och Minim UPnP server också tillhandahåller utdelade mappar med media)

 

Och mina öron har faktiskt förvånat mina förväntningar, om än eventuella skillnader är små. Jag trodde jag skulle föredra intern lagring, oavsett spinndisk eller SSD men i mina öron låter ROCK bäst när den hämtar filerna från ett share på NASen. Med lokalt lagrade filer tyckte jag mig inte höra någon skillnad mellan intern hybriddisk (SSD+spinn) eller om filerna låg på en extern USB med en vanlig snurredisk på 4Tb.

 

Så, tillsvidare hittar jag mest välljud från ROCK när den hämtar sina mediafiler från ett nätverksshare, och spelar dem över samma nätverk till en Bridge/endpoint. Jag kan se en koppling med att jag ofta föredrar Auralic Aries och dess egna Lightning DS-mjukvara före Roon ljudmässigt, Aries har inte heller några lokala filer utan de kommer från NASens Minim server...

 

Knepigt det hära, jag har inga skäl att framhålla till varför det kan vara så här. Några teorier?

och, givetvis återkommer jag med en rapport om hur intern SSD upplevs i Roon ROCK.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Knepigt det hära, jag har inga skäl att framhålla till varför det kan vara så här. Några teorier?

Det spontana man tänker på är störningar, dvs att du av olika skäl påverkar komponenterna olika med de olika alternativen.

Vad är det egentligen man spänningsmatar med usb och hur bra fungerar jordningen?

 

Signalen som sådan är nog det minsta problemet, men 5V-ledare + jord ansluts ju mellan de olika komponenterna i signalkedjan.

 

@Bebop berättade att Aesthetix har en optisk anslutning av usb audio för att galvaniskt skilja laptops och annat från digitalkretsen i deras dac.

 

Jag spekulerar, men det finns en hel del frågetecken redan från grunden med usb audio.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

återkommer jag med en rapport om hur intern SSD upplevs i Roon ROCK.

Jag har fått för mig att den stora fördelen med SSD till musikfiler är att den är säkrare och det går snabbare att kopiera, flytta och liknande. Det är det som lockar mig mest. Idag byter jag hårddiskar efter ca 3-4 år. Jag sätter in min backupdisk som musikbibliotek som körts sparsamt och sedan köper jag en ny och gör den till backup. Men det tar en satans tid att kopiera över 3TB musikfiler. Med SSD räknar jag med att de skall hålla längre och få en effektivare back-up.

 

Efter ca 3-4 år brukar problemen komma, i huvudsak att de inte går igång som de ska. Dioden lyser hela tiden mot att den normalt blinkar. Ofta hjälper det att dra ut strömförjningen och in igen men för mig är det en signal att byta.

 

Filerna går väl tillräckligt snabbt från en HD-disk? Om inte hade det blivit problem. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Bebop said:

Filerna går väl tillräckligt snabbt från en HD-disk? Om inte hade det blivit problem.

Du menar filöverföringshastighet till/från en vanlig snurrdisk? Som du säger, det är absolut inget problem. Redan en gammal USB 1.0 klarar de krav som "alla" ljudformat ställer.

 

Ett par kommentarer ang listan med bandbredd, där anges bandbreddskraven i kbps, kilobits per sekund. Alltså, måttet jämförbart med vad din internetleverantör utlovar, eller ditt nätverk för den delen. Resonemanget nedan ang filstorlekar använder begreppet Byte, alltså "ordlängden" för att använda gammal IT-svenska. Det går vanligen ca 10 bitar per Byte beroende på hur man betraktar det. Och där FLAC-anges som format avses en normalkomprimerad FLAC, vilket brukar hamna på runt 60% av det ursprungliga PCM-datat.

 

Konstaterade att det gick riktigt fort att klona 4Tb musikfiler till den nya SSD-disken i ROCK, klart redan tidigt i morse så baserat på min förra post så handlar det om under 12timmar. Bryter man ned det så betyder det i runda slängar runt 80MByte/sek. (Eller 800 000 kbps om man tittar på bandbredden)

 

 

Bandbredd.png

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

Då har alla filer landat på ROCK med 4Tb SSD och servern har slitit med ljudanalys. Lite oklart varför då samtliga filer analyserats tidigare, men det har förmodligen med journalförda filsystem att göra, efter kopiering får de nya id'n som inte känns igen av Roon. Jag gjorde ett val, inte alla filer lades på intern disk utan ca 30K filer lämnades på NAS, det är de som jag lyssnar minst till och kan avvara i någon mån.

 

Den lilla Roon ROCK-burken är därmed "självförsörjd" på det huvudsakliga mediat, mina egna filer. För att inte brodera ut det hela allt för mycket, angående ljudupplevelsen så kan jag inte höra någon förbättring. Jag föredrar både när ROCK hämtar filerna från NAS eller när själva NASen agerar Roon Core.

 

Beror detta på att min NAS befinner sig "bakom" en trådlös brygga, med galvanisk avskiljning? Vet inte, men jag fick en kraftig och tydlig förbättring av ljudet genom att ansluta min Entreq Minimus till ett obrukat USButtag på Roon ROCK som genast närmade sig alternativet med Roon Core på NASen…

 

On ‎2019‎-‎05‎-‎19 at 20:09, calle_jr said:

Jag spekulerar, men det finns en hel del frågetecken redan från grunden med usb audio.

Jag vill poängtera att det jag diskuterar och resonerar kring här, inte har någonting med USB Audio att göra. Det här är ren och skär(?) filhantering. 

USB Audio må ha sina för- och nackdelar men det är först när transporten/ljudbryggan får en paketbaserad dataström som omvandlas till en jitterkänslig ljudström nackdelarna kommer in, och kan ha en rimlig chans att påverkar det ljudliga resultatet.

Och den änden har inte påverkats i den här utvärderingen, utan det har varit Auralic Aries G1 som tagit emot data via RAAT-protokollet (TCP/IP) över WLAN och sedan omvandlat detta till USB Audio för överföring till Nagra HD DAC.

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, AlfaGTV said:

Jag vill poängtera att det jag diskuterar och resonerar kring här, inte har någonting med USB Audio att göra.

Sant. Bra förtydligande.

 

Men även usb-data har ju en matningsspänning som därmed finns i kretsen.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Men även usb-data har ju en matningsspänning som därmed finns i kretsen.

Javisst! Och någon påverkan har säkerligen även denna. Men å andra sidan vet jag inte om det spelar så stor roll om det är USB eller en intern disk som tuggar i sig 5V. 

 

9 hours ago, AlfaGTV said:

Beror detta på att min NAS befinner sig "bakom" en trådlös brygga, med galvanisk avskiljning?

Svaret på den här frågan vill jag hävda är besvarad med ett Ja!  :)

Jag tog helt enkelt den lille ROCK-burken med sin switchade nätdel, bar ner den i källaren och anslöt den till samma switch som min ordinarie NAS/Roon Core är ansluten till. Jag har nu lyssnat, fram och tillbaka, och nu kan jag inte höra någon skillnad på de båda Core. (När den var ansluten uppe i lyssningsrummet hade den även en sBooster BOTW Eco 15V linjär nätdel)

De befinner sig nu på bortre sidan av en trådlös länk som består av en Linksys AP-300 accesspunkt, en väldigt enkel TPlink 8-portars switch och simpel Cat 5E UTP patchkablage.

Vill man ta med sig någon form av tips av detta, prova gärna med någon form av galvanisk avskiljning av din Roon Core från uppspelningsnätet, må det vara en fiberlänk, wlan eller någon liknande utrustning. Om det inte är möjligt, prova jorda av din Core med en Entreq eller likvärdigt. För mig hade det mycket tydligt påverkan!

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, AlfaGTV said:

Om det inte är möjligt, prova jorda av din Core med en Entreq eller likvärdigt. För mig hade det mycket tydligt påverkan!

 

Har du provat att jorda usb direkt till skyddsjord i ett vägguttag? 

 

Jag vet inte om de är så på alla prylar men mina SOtM produkter där är höljet på usb kontakterna kopplade till minus matningen (kollade med en multimeter och där var 0 ohm mellan minusen i DC-jacket och usb porten) och jorda ner minusen till skyddsjord kan shunta bort diverse störningar. 

Kör man switchade nätdelar är detta ett enkelt sätt att ta bort störningar ifrån den kapacitiva kopplingen mellan AC och DC sidan i dem.

 

Kollade min ROCK och där är kontakt mellan minus i DC-jack och usb hölje så en jordning av usb kommer automatiskt jorda minusen vilket kan påverka eventuella störningar ifrån DC matningen. 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, octavia rs said:

Har du provat att jorda usb direkt till skyddsjord i ett vägguttag

 

Nej, det har jag inte, min USB jordkabel jordar av USB strömmatningens minuspol, inte skyddsjorden. Jag vågar inte helt enkelt! :D

 

(Min jordkabel har en tendens att "släcka" enheter om man ansluter den mellan Entreq-boxen och ett USB3.0 uttag! Inga problem på USB2.0 uttag dock!)

 

Men jag provar gärna, jag kör ju med stjärnjordade chassin numera via jordskruven på min Nordost QB-8, jag kan gott prova med en USB kontakt också, med bara höljet då.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, AlfaGTV said:

Nej, det har jag inte, min USB jordkabel jordar av USB strömmatningens minuspol, inte skyddsjorden. Jag vågar inte helt enkelt! :D

 

Har du kollat om där är kontakt internt mellan -0V i usb kontakt, usb hölje, -0V in i DC-jacket till apparaten? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...