Jump to content

Vi är på väg...


calle_jr

Recommended Posts

...men det är en bra bit kvar :)

 

Här är lite statistik på skivsläpp uppdelat i genrer och årtal utifrån vad som finns upplagt på Discogs.com: 

 

image.png

 

image.png

 

Jag tycker att man ser tydliga luckor i tex klassisk musik från 50- till 70-tal, som bara har 5000 utgåvor per år. Det borde väl vara minst en faktor 5 högre?

Jag vet att vi är flera här som hjälper till att täppa igen dessa luckor, men det är en lång resa kvar.

Jag har kollat på RIAA-, BPI- och Impala-statistik men det är inte så lätt att bedöma hur många utgåvor som släppts genom åren. Speciellt inte före 1973. Någon som vet annan källa? Har RRPG eller Goldmine statistik som går att filtrera på det sättet?

 

Jag tycker man ska prioritera att få in en första utgåva (inte förstautgåva utan första utgåva), och att det kunde göras lite lättare att skapa en sådan sub. Exvis genom att man skapar en MR som bara innehåller basdata, som sedan kompletteras med specifika subar för resp version. Idag gör man tvärtom.

 

Link to comment
Share on other sites

Tror det kan se ut så där av historiska anledningar. Discogs startade som en databas mest för elektronisk musik och sedan har den successivt byggts ut till att innefatta allt. Tror helt enkelt det är en historisk eftersläpning eller vad man ska kalla det och att glappet kommer minska med tiden.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-05-12 at 12:28, shifts said:

Tror det kan se ut så där av historiska anledningar. Discogs startade som en databas mest för elektronisk musik och sedan har den successivt byggts ut till att innefatta allt. Tror helt enkelt det är en historisk eftersläpning eller vad man ska kalla det och att glappet kommer minska med tiden.

Så är det.

För 10 år sedan skulle rock, folk och world vara mycket lägre även relativt eftersom det var först då urtypen av skivsamlare blev medlemmar. För klassiskt var det mycket skralt.

Discogs försöker hitta var luckorna finns och hitta metoder för att täppa till dem.

 

Vad jag menar är att den första subben för ett album är viktigast.

Jag tror att många drar sig för att lägga in den första subben av en utgåva eftersom det är så mycket jobb.

Om man kämpar en timme med en gammal LP men inte hittar alla data och får en incorrect röst är det inte så uppmuntrande. Det är som ett minfält och hälften av inmatningarna är Discogsspecifika och helt administrativa.

En MR är mycket enklare. Idag görs en MR först efter att en andra sub har skapats. Jag tror det hade varit bättre att börja med en MR.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...