Sign in to follow this  
Engelholm Audio

Nyheter på halvfabrikat!

Recommended Posts

9 hours ago, Engelholm Audio said:

C51'an kan nog sägas stödja din önskan, om högre övre frekvens.

Ok.

Och hur är det med filter? Har de normalt tillräcklig bandbredd?

Jag är inte själv så extremt högupplöst :), men eftersom trenden går dithän är ju frågan intressant om folk som köper högupplöst defacto har en anläggning som kan spela av det. Inte bara en dac utan hela kedjan.

Man kan misstänka att det är lite som megapixlar med kameror.

Jag kan förvisso tänka mig att många tillverkare väljer att redovisa enbart audiobandet och att mindre avvikelser inte har nån betydelse. Men bandbredden handlar ju inte enbart om hur högt register man hör.

1 hour ago, Engelholm Audio said:

Hur menar du?

Både filterkomponenter och filterkonstruktion (och baffel, med mera) påverkar såklart frekvensgången högfrekvent liksom inom audiobandet.

Om man nu är angelägen konsument av tex 24/96-material, så bör man ju tillse att man har en källa, elektronik, högtalare och rumsakustik som kan återge åtminstone 30-40kHz på lyssningsplats. Även om 20-40kHz betraktas som headroom så är jag helt inställd på att det påverkar våra organ.

En del högtalartillverkare anger specar upp till kanske 30 eller 40kHz, och då förväntar man sig att man har verifierat högtalaren inom dessa band. Inte bara diskantelementet.

Om man tar mina egna högtalare som exempel. De är specade med bandbredd 20 - 60000 Hz +/-3dB.

Är det ens rimligt att de har kunnat utföra en relevant sådan mätning för hela produkten? Finns det ens standarder för hur det ska gå till?

Posted (edited)
10 hours ago, calle_jr said:

Både filterkomponenter och filterkonstruktion (och baffel, med mera) påverkar såklart frekvensgången högfrekvent liksom inom audiobandet.

Om man nu är angelägen konsument av tex 24/96-material, så bör man ju tillse att man har en källa, elektronik, högtalare och rumsakustik som kan återge åtminstone 30-40kHz på lyssningsplats. Även om 20-40kHz betraktas som headroom så är jag helt inställd på att det påverkar våra organ.

En del högtalartillverkare anger specar upp till kanske 30 eller 40kHz, och då förväntar man sig att man har verifierat högtalaren inom dessa band. Inte bara diskantelementet.

Om man tar mina egna högtalare som exempel. De är specade med bandbredd 20 - 60000 Hz +/-3dB.

Är det ens rimligt att de har kunnat utföra en relevant sådan mätning för hela produkten? Finns det ens standarder för hur det ska gå till?

Mm...jag har inte tänkt så mkt mer än att diskanten i sig sätter övre gränsfrekvens...att det skulle smyga sig in induktans till den grad att nivån skulle dämpas har jag bortfärdat...och det skulle vara klanteri av högre skolan om så inte var fallet.

Baffeln påverkar mindre och mindre, för högre frekvenser (kortare vågländger)

image.png.7095baef5eaa7953ceee883fa9e8d7ad.png

220x1100 mm baffel, @sim med Edge

En spännande AMT jag har hemma är Mundorfs AMT19:

mundorf-amt-19c-m1.1-c-8ohm-phase.jpg

Som synes, nås ca 20kHz och med några -dB även 40kHz.

amt19cm1.1-c.jpg

Edited by Engelholm Audio

11 hours ago, Engelholm Audio said:

jag har inte tänkt så mkt mer än att diskanten i sig sätter övre gränsfrekvens.

Det kan säkert stämma.

Men frågan är om man bara kan anta att alla övriga komponenter är ideala, och inte ens mäta över 20k på den färdiga högtalaren?

Man borde åtminstone mäta stegsvar med minst 40kHz bandbredd, vilket man sällan ser.

On 2019-05-26 at 07:50, calle_jr said:

Det kan säkert stämma.

Men frågan är om man bara kan anta att alla övriga komponenter är ideala, och inte ens mäta över 20k på den färdiga högtalaren?

Man borde åtminstone mäta stegsvar med minst 40kHz bandbredd, vilket man sällan ser.

Det är såklart en värdefull aspekt att göra objektiva kontrollmätningar.

Stegsvar är en bra metod som ger flera olika aspekter i samma mätning, frekvenslinjäritet, fas/tidskoherens och frekvensomfång. Dock är ju 99% av alla moderna högtalare "fula" i sina stegsvarsmätningar vilket gör att det inte når produktbladen.

10 hours ago, Engelholm Audio said:

Dock är ju 99% av alla moderna högtalare "fula" i sina stegsvarsmätningar vilket gör att det inte når produktbladen.

Det är en tortyrmätning, men säger mycket som du skriver.

Det börjar väl "sätta sig" lite grand vad som är en godkänd stegsvarsmätning?

Inte minst tack vare Stereophile som utför dem regelmässigt.

1 minute ago, calle_jr said:

Det är en tortyrmätning, men säger mycket som du skriver.

Det börjar väl "sätta sig" lite grand vad som är en godkänd stegsvarsmätning?

Inte minst tack vare Stereophile som utför dem regelmässigt.

Nja...visst börjar det bli mer erkänt som mätmetod och några mer förstår det väl...men jag ser inga stora ändringar i hur högtalare byggs eller marknadsförs...inte relativt stegsvar eller nån av det kvaliteter man kan (!) utläsa.

Tekniskt sett har vi vetat det "länge"...tyvärr (eller vad man ska säga) så är många andra kvaliteter grundläggande och överskuggar "perfekt stegsvar" i viktighet. En högtalare är ju summan av mängder av kompromisser och att jaga perfekt stegsvar på bekostnad av till exempel högtalarelement som tvingas spela utanför sin comfortzone är en minusekvation, enligt mina erfarenheter.

Perfekt stegsvar är dessutom en rätt anal sport. :)Det räcker med att flytta mätmikronen några cm i höjdled så är (mät-) resultatet ett annat.

14 minutes ago, Engelholm Audio said:

men jag ser inga stora ändringar i hur högtalare byggs eller marknadsförs...inte relativt stegsvar eller nån av det kvaliteter man kan (!) utläsa.

Det gör jag.

Jag kan väl inte påstå att det är ett totalt trendbrott, men filterkonstruktioner och argument kring nya högtalare stödjer sig oftare på egenskaper som syns i stegsvar.

Jag tycker att man oftare ser en friare hållning till perfekt frekvensgång och väger in både hur den beter sig i tidsdomänen och hur den låter.

Jag har inga bevis och det kan vara tillfälligheter, men jag upplever en förändring de senaste fem åren hos en hel del märken.