Jump to content

Nyheter på halvfabrikat!


Recommended Posts

13 hours ago, Double A said:

Jag underbar om dom kommer göra den som 12” version😎

12"? Ska du göra en liten stativare, @Double A? :D

 

12 hours ago, calle_jr said:

Här verkar de ha kopplat elementen mekaniskt också.

Svårt att se detaljerna på bilderna...men det ser ju ut som talspole-liknande detaljer i de 4 hörnen, där 2 jobbar för membranet åt ena hållet och de andra 2 jobbar för det andra membranet.

 

12 hours ago, calle_jr said:

Ja, varför inte?

Men isobarik har ju inte slagit ut allt annat.

Det bör bli ganska kostsamt oavsett jämfört med standardelement, så det måste ge betydligt mer fördelar än storlek tror jag. 

Jag tror också att kostnaden kan sticka iväg, men samtidigt ser jag starka argument, så som lägre vikt, mer kompakt format (vilket ger flera olika fördelar) och priset för en 3.5" ska alltså jämföras med en 8" pris och "omkostnader" (större låda, tyngre frakt, kräver mer plats (i bil), etc)...om man ska tro deras marknadsföring. :)

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Double A said:

Visst låter det osannolikt 😂🤪

 

Dom har inte hintat något om känslighet ?

Näe...dåligt med den typen av information. Jag gissar att "den dubbla" membranarean beror på just dubbla membran och motorsystem, vilket isf borde göra känsligheten likvärdig "större" element. Men BL och Mms är ju okänt så det blir killgissningar när dom är som sämst. En känsla är dock att "effekt är billigt" i många situationer där storlek och vikt spelar roll...vilket isf skulle pruta på känsligheten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

ScanSpeak Revelator-851

 

Troels har snickrat ihop en attraktiv konstruktion som på många sätt borde mer än räcka till 99% av alla hifi/musik-entusiaster.

http://www.troelsgravesen.dk/Revelator-851/Rev-851-intro-1.jpg

 

Läsvärt är reflektionerna:

Quote

A great deal of high-end speakers is about the story that follows - stories we buy in to - stories meant to make us feel happy. We like to hear about all the ingenious inventions going into a particular speaker, often old wine on new bottles. Most commercial speakers could never afford to use the quality of crossover components we DIY'ers can do. No way! And they will go a long way in inventing new words and concepts in order to persuade you buying their products. I have nothing against commercial speaker manufacturers, absolutely not, and I have learned a lot from listening to their products. We just have to realise what can be put into their products given the target retail price point. An ingenious crossover design can never be better than the quality of the crossover components aloow.

 

http://www.troelsgravesen.dk/Revelator-851.htm

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Engelholm Audio said:

An ingenious crossover design can never be better than the quality of the crossover components aloow.

Det blev en lite knäpp "quote" här för det var ju inte du Pär som sa det, men jag tyckte frågeställningein var intressant.
Det blir ju en tru-ism såklart, men det vore spännande att höra hur ni konstruktörer ser på saken?

 

Alltså;

Medelgoda komponenter i ett välkonstruerat filter eller högkvalitativa komponenter i ett medelmåttigt konstruerat filter? Choose your poison!

Det kanske i förlängningningen blir en fråga om det är värt att betala flera hundralappar stycket för kondingarna och tusenlappar för spolarna?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Det blev en lite knäpp "quote" här för det var ju inte du Pär som sa det, men jag tyckte frågeställningein var intressant.
Det blir ju en tru-ism såklart, men det vore spännande att höra hur ni konstruktörer ser på saken?

 

Alltså;

Medelgoda komponenter i ett välkonstruerat filter eller högkvalitativa komponenter i ett medelmåttigt konstruerat filter? Choose your poison!

Det kanske i förlängningningen blir en fråga om det är värt att betala flera hundralappar stycket för kondingarna och tusenlappar för spolarna?

Bra reflektion @AlfaGTV. Det är som sagt Troels uttalande och jag hade inte formulerat mig på det sättet.

 

Rätt filter, rätt "ingeniousity", rätt tune'at, rätt topologi är en grundförutsättning. Därefter kommer filterkomponentkvaliteten. I min bok, såklart.

 

Fritt spekulerande är att Troels menar att "storföretagen" gärna aktar sig för dyra filterkomponenter av ekonomiska själ...medan DIY gänget lättare kan lägga några tusenlappar extra på att "toppa (filter) laget".

 

För balansens skull, så understryker jag gärna att "dyra filterkomponenter" inte kan ersätta/kompensera för dåliga högtalarelement, dålig låda eller dålig filterkonstruktion i övrigt. Jämför med himalayasalt på en halv-vissen köttbit. :)

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Engelholm Audio said:

För balansens skull, så understryker jag gärna att "dyra filterkomponenter" inte kan ersätta/kompensera för dåliga högtalarelement, dålig låda eller dålig filterkonstruktion i övrigt. Jämför med himalayasalt på en halv-vissen köttbit. :)

 

Det där påminner mig om en annan svensk högtalartillverkare vars namn undkommit mig, där de tog någon ruggigt billig högtalare och gav den ett nytt filter (ingjutet i någon epoxygunka). Tilltaget kändes mig så främmande att jag aldrig provlyssnade några av "remixerna". Har ingen aning om var företaget befinner sig i dag.

 

Edit: Intelligent Sound. Proson var märket vars högtalare de modifierade filter på.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sedan ett tag följt en herre på Youtube som bygger Troels skapelser i hög standard( iaf för mitt otränade öga)

 

just nu håller han på att bygga ”the loudspeaker II”, han har även byggt/ modifierat sitt lyssningsrum själv. Jag hoppas att jag själv får möjligheten i framtiden att göra detta.

 

Högtalarbygge:

 

Rumsakustik:

avloppsrör?

 

sorry om det inte är helt o.t.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-21 at 09:08, Engelholm Audio said:

A great deal of high-end speakers is about the story that follows - stories we buy in to - stories meant to make us feel happy. We like to hear about all the ingenious inventions going into a particular speaker, often old wine on new bottles. Most commercial speakers could never afford to use the quality of crossover components we DIY'ers can do. No way! And they will go a long way in inventing new words and concepts in order to persuade you buying their products. I have nothing against commercial speaker manufacturers, absolutely not, and I have learned a lot from listening to their products. We just have to realise what can be put into their products given the target retail price point. An ingenious crossover design can never be better than the quality of the crossover components aloow.

På tal om storytelling:

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-23 at 08:31, Engelholm Audio said:

På tal om storytelling:

 

 

Snacka om att försöka bredda varumärket och målgruppen. Som hifi-konsument och med en tydlig bild av vad Sonus faber står för för mig så blir jag lätt illamående och tycker att detta är ytterst svårt att koppla till välljudsambitioner och hantverk. Men vem vet, kanske kan det få fler intresserade av Sonus faber och att ett nästa inköp efter en Omnia blir ett par stativare eller golvhögtalare från samma tillverkare?

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Terminator said:

Snacka om att försöka bredda varumärket och målgruppen. Som hifi-konsument och med en tydlig bild av vad Sonus faber står för för mig så blir jag lätt illamående och tycker att detta är ytterst svårt att koppla till välljudsambitioner och hantverk. Men vem vet, kanske kan det få fler intresserade av Sonus faber och att ett nästa inköp efter en Omnia blir ett par stativare eller golvhögtalare från samma tillverkare?

Förstår nog hur du tänker, men personligen tycker jag det är en bra "flirt" och ett sätt att bredda "musik-konsumptionen" på ett sätt som inte kräver tandläkarstol med fixerat huvud i sweetspot.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Engelholm Audio said:

Förstår nog hur du tänker, men personligen tycker jag det är en bra "flirt" och ett sätt att bredda "musik-konsumptionen" på ett sätt som inte kräver tandläkarstol med fixerat huvud i sweetspot.

Så är det förstås och jag får intrycket att fler och fler "traditionella" högtalartillverkare nu även finns representerade inom det trådlösa segmentet och inte minst hörlurar. Såg härom veckan att även Mark Levinson släppt ett par trådlösa hörlurar, vore kul att lyssna och se vad man får för 12 000 kr i det segmentet. 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Terminator said:

Snacka om att försöka bredda varumärket och målgruppen.

Jag får snarare ett intryck av ansvar, följsamhet och professionalism. Oavsett vilken nivå som hanteras kan det göras med kvalitet. Marknaden och tidsandan för ljudkonsumtion har förändrats och den som väljer att stå vid sidan om blir lätt förbisprungen. Då hjälper det inte att stå vid sidan om med sin stolthet över det som varit. Det är också ett sätt att ta ansvar för de som satsat kapital i verksamheten och för anställda. 
 

Ett gammalt exempel på liknande följsamhet var Sony när man lanserade sin Walkman som passade in i ny tidsanda. På högtalarsidan har tidigare bl a B&W, Focal, Dynaudio och KEF gjort samma drag. Jag tror snarare att det ökar förutsättningarna för både effektivare produktutveckling och distribution samt effektivare produktion genom skalfördelar med en bredare och större kundbas. I slutändan gynnas även konsumenter av detta. HiFi som statusprylar tillhör en svunnen tid för mig. Skulle jag börja om idag hade jag inte hamnat i närheten av de summor jag spenderat utan att ge avkall på ljudkvalitet. Det är min övertygelse.
 

Ett tydligt exempel på hur det kan gå om man inte har den följsamhet och lyhördhet som omvärlden förväntar kan vi just nu se med SAS. Vad hjälper det med vacker inredning, hög service och trevlig personal och samma turtäthet oavsett årstid om det inte är det kunderna efterfrågar eller inte tycker det ger valuta för pengarna?

Link to comment
Share on other sites

Denna högtalare är naturligtvis en konsekvens av att Sonus faber tidigt, efter ägarförändring, lade om kursen till att bli en av de världsledande högtalartillverkarna. Då måste man kunna tillgodose alla smaker och konsumentgrupper, inget konstigt med det. Däremot kan man möjligen ifrågasätta hur den nya produktions-apparaten ser ut. Långt från hyvelbänk och hantverk. Massproduktion kräver andra metoder.

Jag jämför med t.ex. läderin/väskdustrin med gamla märken som har att hantera en växande efterfrågan av tidigare helt hantverksmässigt framställda alster. Någon stans börjar man nog frestas att "runda i hörnen" eller höja priserna. Eller börja tillverka accessoarer med varumärket med tvivelaktig kvalitet och tillverkningsmetoder.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Angående reklamfilmen från SF. 
Jag blir illamående av sådan skit! När någon reklammakare försöker sälja på oss en tillhörighet, en känsla, en livsstil, och dom är så upphetsade att förmedla DET budskapet mer än vad produkten har att erbjuda då kräks jag. 
 

Biltillverkarna brukar annars va världsbäst att sälja in dessa budskap, mer bergsklättrare, surfare, ryttare, fallskärmshoppning, sensuella damer mm än bilder på bilen. Och någon fakta om produkten, mer än att den är bäst, syns inte till i rutan. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, calm said:

tvivelaktig kvalitet och tillverkningsmetoder.

Intressant tes. Jag har ju själv en karriär inom industrin. Jag hävdar teknik- och produktionstekniker har gett betydligt högre produktkvalitet. Förr (för riktigt länge sedan) hyvlade man golvbrädor för hand. Mycket fick kastas och kvaliteten skulle inte accepteras idag. Om vi går lite längre fram till så sent som mitten av 90-talet, så granskades varje golvlamell av personal som manuellt sorterade varje lamell i klasserna rustik, natur, select robust. De som inte föll inom ramen las till omkap (bredd eller längd) och sedan omsortering. Lamellerna gick på ett band där varje sorterare hade någon sekund att avgöra kvaliteten. Var 20:e minut stannade bandet för 5 minuters vila för ögonen. Totalt arbetade 75 personer vid linjen i två skift och ytterligare ett 20-tal vid omsorteringen.

 

Idag arbetar 2 personer per skift där, en maskinställare och en operatör. Sorteringen sker med videoteknik och laser, både för bredd, tjocklek och utseende och med hjälp av robotar läggs lamellerna i olika högar. Produktionstakten är mellan 3-4 gånger högre. Spillet endast en bråkdel. Jämnare kvalitet och färre reklamationer.

 

Det som drabbats negativt är sysselsättningen men det var arbeten som var kantade av dålig arbetsmiljö och slitage.

 

Jag minns också dåvarande LM Ericsson som i min hemkommun tillverkade växlar. På en öppen yta ungefär som en idrottshall satt ett ”hav” av mesta dels kvinnor och handlödade kablar och kretsar. Idag används lödrobotar som går i en otrolig fart och jag är ganska säker på att det är betydligt högre kvalitet än på den hantverksmässiga tiden.

 

Däremot använde både vi på Tarkett, Kährs, Boen m fl hantverkstraditionen i vår kommunikation där det skulle ge känslan av hantverk och att designen hade sitt ursprung i hantverkstraditioner. Nedan ett exempel från min tid. Men på industrigolvet ser man idag knappt några människor. 
 

B6F38F22-ACBA-4034-89C7-E6A57AFBF7DB.jpeg

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Double A said:

Jag blir illamående av sådan skit!

Hur skall det då göras så att de anställda får lön, investerare återbäring, banker får tillbaka utlånade pengar och företaget kan klara sig på en marknad? Allmän välgörenhet eller ideell verksamhet är väl inte väg framåt för överlevnad?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bebop said:

Jag får snarare ett intryck av ansvar, följsamhet och professionalism. Oavsett vilken nivå som hanteras kan det göras med kvalitet. Marknaden och tidsandan för ljudkonsumtion har förändrats och den som väljer att stå vid sidan om blir lätt förbisprungen. Då hjälper det inte att stå vid sidan om med sin stolthet över det som varit. Det är också ett sätt att ta ansvar för de som satsat kapital i verksamheten och för anställda. 

Jag förstår även det synsättet men det är kanske mest så att jag reagerade på reklamfilmens utformning som handlade om så mycket mer än ljudkvalitet och traditionella värden som Sonus faber representerat för mig. Det kan mycket väl vara så att den här strategin kommer vara 100% lyckosam för Sonus faber men personligen tycker jag att det är lite tråkigt när ett företag, samtidigt som det utvecklas, inte använder och förvaltar arvet i sin utveckling på ett tydligt sätt. Titta t ex när Dynaudio marknadsför deras motsvarande produkt, en helt annan ton. I slutändan är det kanske bara så att Sonus fabers reklamfilm får mig att aldrig vilja köpa deras trådlösa högtalare medans Dynaudio skulle jag i alla fall vara intresserad av att provlyssna. 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

Hur skall det då göras så att de anställda får lön, investerare återbäring, banker får tillbaka utlånade pengar och företaget kan klara sig på en marknad? Allmän välgörenhet eller ideell verksamhet är väl inte väg framåt för överlevnad?

Självklart är reklam just reklam, och inte informations relaterad. Men att göra reklam för en produkt genom att visa allt annat än just produkten känns för mig helt irrelevant! För det första som konsument, om en biltillverkare ska försöka fånga mitt intresse för sitt märke eller en viss modell så gör han (eller hon) det definitivt inte genom att visa någon som åker skateboard eller klättrar i berg! Sådan reklam är för mig helt obegriplig! 
Som (bil) producent, som skall ta kostnaden för den troligen dyrt framställda reklamfilmen hade jag varit rätt angelägen om att: 1. Få exponera min produkt så mycket som möjligt av tiden. 2. På ett enkelt sätt framlägga varför kunden skall välja just min produkt. 
 

Men hjälp mig gärna först det bättre. Om vi tar ett exempel. Jag vill ha en reklamfilmen för att marknadsföra mina senaste högtalare. Får jag då fler som blir intresserade av att köpa dom om jag visar en snygg person som brygger kaffe, flugfiskar och åker snowboard, än om jag visar upp högtalarna ?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Double A said:

 Men hjälp mig gärna först det bättre. Om vi tar ett exempel. Jag vill ha en reklamfilmen för att marknadsföra mina senaste högtalare. Får jag då fler som blir intresserade av att köpa dom om jag visar en snygg person som brygger kaffe, flugfiskar och åker snowboard, än om jag visar upp högtalarna ?

Jag skulle säga att det beror på vilka som är din målgrupp. Vill du att att flugfiskare och snowboardåkare ska bli intresserade av dina högtalare så kan en reklamfilm som fokuserar på deras intressen vara vägen till dem. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bebop said:

Intressant tes. Jag har ju själv en karriär inom industrin. Jag hävdar teknik- och produktionstekniker har gett betydligt högre produktkvalitet. Förr (för riktigt länge sedan) hyvlade man golvbrädor för hand. Mycket fick kastas och kvaliteten skulle inte accepteras idag. Om vi går lite längre fram till så sent som mitten av 90-talet, så granskades varje golvlamell av personal som manuellt sorterade varje lamell i klasserna rustik, natur, select robust. De som inte föll inom ramen las till omkap (bredd eller längd) och sedan omsortering. Lamellerna gick på ett band där varje sorterare hade någon sekund att avgöra kvaliteten. Var 20:e minut stannade bandet för 5 minuters vila för ögonen. Totalt arbetade 75 personer vid linjen i två skift och ytterligare ett 20-tal vid omsorteringen.

 

Idag arbetar 2 personer per skift där, en maskinställare och en operatör. Sorteringen sker med videoteknik och laser, både för bredd, tjocklek och utseende och med hjälp av robotar läggs lamellerna i olika högar. Produktionstakten är mellan 3-4 gånger högre. Spillet endast en bråkdel. Jämnare kvalitet och färre reklamationer.

 

Det som drabbats negativt är sysselsättningen men det var arbeten som var kantade av dålig arbetsmiljö och slitage.

 

Jag minns också dåvarande LM Ericsson som i min hemkommun tillverkade växlar. På en öppen yta ungefär som en idrottshall satt ett ”hav” av mesta dels kvinnor och handlödade kablar och kretsar. Idag används lödrobotar som går i en otrolig fart och jag är ganska säker på att det är betydligt högre kvalitet än på den hantverksmässiga tiden.

 

Däremot använde både vi på Tarkett, Kährs, Boen m fl hantverkstraditionen i vår kommunikation där det skulle ge känslan av hantverk och att designen hade sitt ursprung i hantverkstraditioner. Nedan ett exempel från min tid. Men på industrigolvet ser man idag knappt några människor. 
 

B6F38F22-ACBA-4034-89C7-E6A57AFBF7DB.jpeg

Har inte tittat på den nya högtalaren IRL, men med hänsyn till att den lanseras som en lifestyle-produkt för envar, med intresse för wireless uppkoppling så för det knappast tankarna till någon exklusivt handtillverkad produkt. Om man inte med hantverk tycker att processteknikerns tryckande på knappen till processlinan är hantverk. Sedan påstår jag inte att det är en dålig produkt för sitt ändamål. Kanske till och med utmärkt, men med hänsyn att den knappast är ägnad att tillverkas i några få numrerade exemplar, så blir tillverkningsprocessen sannolikt en prismässigt pressad process.

Kanske  som att jämföra med fotobaserat laminatgolv i klickutförande med handlagd stavparkett i solid ek. Vad vet jag?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Vox said:

Jag skulle säga att det beror på vilka som är din målgrupp. Vill du att att flugfiskare och snowboardåkare ska bli intresserade av dina högtalare så kan en reklamfilm som fokuserar på deras intressen vara vägen till dem. 


Min målgrupp är musikintresserade människor som vill ha ett fantastiskt ljud! Om dom fiskar, dansar poldans, cyklar enhjuling ellr knypplar är ju rätt underordnat tycker jag. 
Eller så här. Om vi producerar en reklamfilm som innehåller 60-80% livsstils aktiviteter, och 20-40% huvudprodukt, ett antal av dessa aktiviteters utövare spärrar upp ögonen för dom känner tillhörighet med ”sin” aktivitet, men får dom då ingen eller knapphändig information om vad som egentligen visas i filmen hur ska dom då känna behovet/ nyfikenheten att välja mitt märke?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inget problem att tolka om det är reklam. Alla fattar att det är reklam. Ända sedan TV reklamen började i Sverige har jag antingen tagit en paus eller kikat på reklamen. Ibland har den varit bra eller dålig, men aldrig har jag någonsin "trott" på reklamen. Jag tror inte ens företagen som gör och beställt reklamen tror på den.  Men de måste ju fånga en uppmärksamhet. Det är ju det de går ut på. Det är ju ingen djuplodande produktinformation det handlar om. Det handlar om att visa att man finns och gärna berätta en historia. Det finns vetenskap som bevisar att vi gillar och kommer ihåg bättre om det är en berättelse som intresserar, bra story.

Personligen hatar jag att bli pådyvlad saker tex telefonsäljare eller liknande, men reklam som dyker upp här och var som bild eller video kan jag mycket lätt välja att bry mig om eller inte. 

Fångar reklamen mitt intresse kanske jag kikar vidare på egen hand efter produkten och gör en egen bedömning. Jag har inga problem med det.

Vad är det för problem om någon har några produkter som de vill göra reklam för där de gör som nästa alla andra som gör reklam. Visar människor, försöker bygga en historia, gör det estetiskt intressant och visar sin produkt i detta. Det skulle jag också göra om jag ville sälja något annars vet man ju inte folk att produkten finns. Ju fler som vet desto bättre eller?

Det finns många sätt att visa att man har något man vill sälja. Reklam har sin plats i detta och då måste den gärna berätta en historia. Fylla reklamen med granskad och vidimerad fakta kommer ingen orka med i ett reklamsammanhang. Bättre att skapa den känsla man vill förmedla för produkten tror jag. Besluta om en målgrupp och anpassa reklamen efter det. Jag tror inte Sf produkten i filmen är ägnad åt de som letar efter Hifi som vi pratar om på Euphonia. Men jag skulle kunna tänka mig en sådan i ett annat sammanhang. Tack för upplysningen Sf. :smile:

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Double A said:

På era kommentarer i ämnet reklam, så förstår jag nu att det är jag som är konstig. 

Jag håller med dig i alla fall :smile:

Men jag blir inte upprörd, snarare förvånad att de som gör sådan reklam inte ser vilka segment de tappar.

Fast å andra sidan kommer jag aldrig skaffa en sådan hyvelbänk ändå.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

SB Acoustic släpper en ny version av deras 12 cm coax.

 

Skillnaden mot existerande modell, är ett nytt membran till bas/mellan av "Anodised aluminum"  (medan gamla har papper).

 

Med knappa 6 grams rörlig massa (i mellanregistret) och ett helt OK motorsystem så är det ett lockande element. Självklart, med bara 45 cm2 membranarea, så blir det ingen brottarbas...utan här tänker jag direkt 3-vägare med pointsource för mellan/diskant.

Helst hade jag (som vanligt) sett ett mer mellanregister-fokuserat element...detta försöker vara ett bas/mellanregister, vilket för ambitiösa högtalarmodeller är en omöjlig kamp. Men igen, som 3-vägare med lämplig bas, bör detta kunna bli rysligt bra! :)

 

 

 

4in-SB12PACR25-4-COAX.jpgCURVE-4in-SB12PACR25-4-COAX.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Scan Speak's nya Ellipticor är ta mig fan revolutionerande!

 

http://www.troelsgravesen.dk/ScanSpeak-50/D84-2-1600_B.jpg

 

Elementet täcker ett område få andra - om några - element täcker. Det är ingen dussinvara och det verkar som att ingenjörerna lagt ner rejält med tid.

http://www.troelsgravesen.dk/ScanSpeak-50/2-15-22_CSD_1200.png

300 till 5kHz med respektabel kvalitet.

 

Troels har såklart byggt en ny modell:

http://www.troelsgravesen.dk/ScanSpeak-50/A50_4_1200.jpg

...och när man (Troels) får skriva på NDA då har man nått en viss status i DIY kretsar och hos elementtillverkarna. :)

 

http://www.troelsgravesen.dk/Ellipticor-A50.htm

 

Om nån är intresserad av ett hel-galet projekt med detta element är jag gärna med! :D <3

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-23 at 08:39, Terminator said:

Snacka om att försöka bredda varumärket och målgruppen. Som hifi-konsument och med en tydlig bild av vad Sonus faber står för för mig så blir jag lätt illamående och tycker att detta är ytterst svårt att koppla till välljudsambitioner och hantverk. Men vem vet, kanske kan det få fler intresserade av Sonus faber och att ett nästa inköp efter en Omnia blir ett par stativare eller golvhögtalare från samma tillverkare?

 

Det tror jag nog inte är planen. De säljer livsstilsprodukter i det lägre prisspannet och deras High-end serier tror jag inte Sf har samma målgrupp av köpare faktiskt. det tror de nog inte själva heller. Det är samma namn men olika produkter. Men några enstaka kan säkert klättra på produktstegen ändå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...