Jump to content

Nyheter på halvfabrikat!


Recommended Posts

John på AE hade tillgängligt på lagerhyllan 16 st 18:are. Jag gissar att någon OEM-kund ändrat sig / inte betalt och dom därför blev hyllvärmare som han ville bli av med. Hur som helst, med ett erbjudande på drygt halva normalpriset mot vanliga varianten med fasplugg var det ett lätt val. (Hm, var tydligen trött igår 18:aren med fasplugg heter ju TD18 H+)

Link to comment
Share on other sites

On 2019-05-08 at 23:36, Adhoc said:

Lådorna är 3-delade inuti med öppningsbara luckor, ca 4 L slutet för Beyman, 20 L slutet för TD12:an plus ca 30 L "stativdel" med ounyttjad volym om jag vill öppna luckorna och köra dom som 55 L basreflexlådor i framtiden någon gång

Jättefina!

Intressant att se hur elementen integrerar när du får igång filtret.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-05-10 at 19:31, calle_jr said:

Jättefina!

Intressant att se hur elementen integrerar när du får igång filtret. 

 

Håller med!

 

On 2019-05-09 at 10:18, Adhoc said:

John på AE hade tillgängligt på lagerhyllan 16 st 18:are. Jag gissar att någon OEM-kund ändrat sig / inte betalt och dom därför blev hyllvärmare som han ville bli av med. Hur som helst, med ett erbjudande på drygt halva normalpriset mot vanliga varianten med fasplugg var det ett lätt val. (Hm, var tydligen trött igår 18:aren med fasplugg heter ju TD18 H+) 

16 st låter ju som en rimlig mängd basar... ;)

Link to comment
Share on other sites

Näh,16 basar ser jag som en våldsam överdrift. Hälften vore nog. Just därför är det 4 st av AEs 18" vid frontväggen och 4 basar vid väggen bakom soffan. Pga av fasta installationer / möblemang vid bakväggen fick det dock bli AEs 15":are SPB 15 istället som kunde komma på plats med ett oljat skohorn.

 

(Avsikten är inte baskapacitet i kubik, utan mer för att kunna få till en jämn bas i rummet, genom att koppla basarna enligt CABS eller Double Bass Array som en del kallar det. Står kortfattat beskrivet här: https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/portal/62729248/LF_sound_field_control.pdf  Celestinos doktorsavhandling på CABS är mycket mer omfattande, har denna som pdf men pdf:en verkar inte gå att bifoga för mig.)

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Adhoc said:

Står kortfattat beskrivet här: https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/portal/62729248/LF_sound_field_control.pdf  Celestinos doktorsavhandling på CABS är mycket mer omfattande, har denna som pdf men pdf:en verkar inte gå att bifoga för mig.)

Intressant!

Jag förstår det som att CABS släcker ut all bas efter reflektion med basar som spelar i motfas tiden L/c efter huvudhögtalarna, där L är rummets längsta dimension.

Jag antar att placeringen av basarna handlar mest om att få samma nivå som huvudhögtalarna?

Link to comment
Share on other sites

Placeringen av basarna vid frontväggen ska med 2 basar där vara 1/4 in från sidoväggarna och vid halva rumshöjden. (-Om det är massiva väggar + tak som betong etc. Om man har lätta gipsväggar och nedreglat trätak är den akustiska bredden / höjden annorlunda = större och då får man ta hänsyn till det vid placeringen.) Med 4 basar vid frontväggen ska placeringen vara 1/4 in från sidoväggar och 1/4 från golv-tak. Därefter motsvarande placering vid den bakre väggen med basar där. Resultat då att basen blir jämn utan moder i sidledes i soffan och även i höjdled. Återstår gör moder i längsled. Där kommer basarna vid den bakre väggen in och precis som du skriver dessa ska spela i motfas och vara tidsfördröjda motsvarande rummets längd. En del handpåläggning i aktivt filter behövs för amplituden. 

 

Placeringen av fronthögtalarna gentemot basarna bör vara "så nära som är praktiskt möjligt". Vid avstånd upp till ca 1/8 våglängd av delningsfrekvensen kan man räkna med att basar och fronthögtalare spelar i princip i  fas och förstärker vid i basens delningsfrekevens , vid ca-avstånd 1/6 våglängd att det är +/- noll av förstärkning och vid avstånd ca 1/4 våglängd att det blir utsläckningar mellan låg- och högbaselement. Jag har ca 60 cm mellan basar huvudhögtalare, så för 1/6 våglängd motsvar det ca 95 Hz och för 1/4 våglängd ca 143 Hz. Troligen lägger jag min delning i intervallet 80-110 Hz. Eventuell skillnad i verkningsgrad mellan låg- och högbaselement får justeras i aktivt filter om det behövs.

 

Hittade Celestinos doktorsavhandling som "ful-pdf" på nätet, annars får man pröjsa en slant för den till AES eller vara inregistrerad på universitet för att få tillgång till den.http://www.wghwoodworking.com/audio/cabs.pdf En tråd där det är mer "lättsmält" med CABS / DBA-konceptet: https://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/837744-double-bass-array-dba-modern-bass-concept.html 

 

Nu ska jag nog inte hijacka Engelsholm tråd mer ... ber om ursäkt.

Link to comment
Share on other sites

Om vi håller oss till AE en stund till, eller snarare elementstorlekar, så är det intressant att fundera lite.

Om vi tar AE's 18 tummare, så är en av dom angiven med en membranarea av "Sd: 1218 sqcm". Igen: 1218 sqcm!!! För kul skull, titta på ett 4 tums element, t.ex SB's "4" SB12PFC25-4". Sd på 50cm2. eller en 6 tummare, 6" SB16PFC25-4 på 124 cm2.

Pratar vi bas, så pratar vi "pumpa luft". 18 tummaren pumpar 1218 areaenheter per rörelseenhet. 4 tummaren 50 per rörelseenhet.

 

Luftpumpandet för 1 mm rörelse blir således:

1218 * 0.1 = 121,8 cm3

50 * 0.1 = 5 cm3

 

Det är enkelt att uttrycka hur långt 4 tummaren behöver "röra sig" för att pumpa samma volym: 24,36 ggr!

Alltså, för samma ljudtryck, med 18 tummaren som rör sig 1 mm, så måste 4 tummaren röra sig 24 ggr längre, dvs 2.4 cm! Enkel riktning.

Kraven på luftpumpande ökar logaritmiskt med lägre frekvens. Därför ser vi aldrig en diskant pumpa 500cm3 luft trots att det är en jäkla massa dB. Kravet på 110dB vid 40 Hz är således markant lättare än 110dB vid 20 Hz.

 

Vad som är retoriskt svårare, är att förklara hur dåligt (alla) magnetsystem beter sig relativt membranrörelser. Olinjäriteter i magnetflödet, upphängningen (gummiupphängningen ger inte samma mekaniska egenskaper nära noll-läget som vid t.ex. 10 mm excursion), spindeln, dynamiska aspekter som virvelströmmar och inducerade prylar...Läser man på lite gran, inser man snabbt att det bästa är om det inte rör sig alls! Eller iaf så lite som möjligt.

 

Men - med ambitionen att vara nyanserad - stora element kommer med sina nackdelar (eller "utmaningar") och man måste såklart hålla koll på den rörliga massan (blir lätt "mer" med större diameter) och att önska mer motorstyrka bör inte göras med talspole som go-to-lösning.

Link to comment
Share on other sites

SB är fortsatt intressant och har man en läggning för polypropylen-koner så har SB en Mineral filled PP-cone made in-house: http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/mfc/6-sb17mfc35-4/

 

84bcabdbed867815fe645460697a3480.jpggraf-6in%20SB17MFC35-4.jpg

Titta på den gröna 30 grader off axismätningen. Otroligt jäm och fin.

 

Inspiration från Wilson:

201711_wilsonalexia7.jpg

 

Klassiskt, ikoniskt uppåtvinklat mellanregister.

 

Med samma princip applicerat med SB's element, skulle man få ett otroligt jämt fint mellanregister, sett från relevant lyssningsposition/mäthöjd. Min gissning är att det är en lek att matcha ihop med en rad diskanter.

Link to comment
Share on other sites

scan-speak-R1b.png

är ju ändå ett av de heliga märkena som varit med och format hifivärlden! Leverantör av element till ovan nämnda Wilson (iaf tidigare) och det går nog att skriva sida upp och ner, om deras bidrag. Wilson, Sf, ProAc, (engelholm audio... :) ) med en väldigt jäkla massa flera!

 

I dagarna släpptes ett nytt baselement:32W/4878T11

32w-4878t11.jpg

95 dB Sensitivity @ 2,83V/1m

Coated foam Surround

Powerful motor with dual ferrite magnets

Paper sandwich cone

Patented Symmetrical Drive motor

3” Voice coil

Titanium former and paper reinforced

 

 

Mest utmärkande får jag nog ändå säga att känsligheten är: 95dB! och ändå med ok lågt Le, lågt Mms och anständigt BL. +- 7 mm linjär slaglängd är inte fy skam.

Priset, dock, på Price: $556.40 på ex Madisound lär väl ekonomiskt utesluta flera DIY'are men även många högtalartillverkare eftersom självkostnadspriset har stor påverkan på vinst, marginal, bundet kapital å en massa annat trist ekonomi-tjafs.

 

Bara jag som blir iaf svagt upphetsad av elementet?

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Engelholm Audio said:

Igen: 1218 sqcm!!! 

...

Det är enkelt att uttrycka hur långt 4 tummaren behöver "röra sig" för att pumpa samma volym: 24,36 ggr!

...

Det var häftigt!

En aspekt till stora membrans nackdel är vågutbredningen i membranet.

Man vill att konutslaget ska vara lika stort och ske samtidigt i hela membranet, vilket blir svårare ju större membranet är.

Så det blir lite av balansakt mellan att ha måttliga konutslag och måttlig membranarea. Det är inte bara att fläska på :D

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Engelholm Audio said:

SB är fortsatt intressant och har man en läggning för polypropylen-koner så har SB en Mineral filled PP-cone made in-house: http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/mfc/6-sb17mfc35-4/

 

84bcabdbed867815fe645460697a3480.jpggraf-6in%20SB17MFC35-4.jpg

Titta på den gröna 30 grader off axismätningen. Otroligt jäm och fin.

 

Det där ser väldigt bra ut.

 

11 hours ago, Engelholm Audio said:

I dagarna släpptes ett nytt baselement:32W/4878T11

 

Jag tycker inte att det ser så upphetsande ut. Titta på impedanskurvan, det finns mycket resonanser. Man får tänka till när det gäller placering och delningsfrekvens för att lyckas med något sådant (tror jag).

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, MatsT said:

 

Det där ser väldigt bra ut.

 

 

Jag tycker inte att det ser så upphetsande ut. Titta på impedanskurvan, det finns mycket resonanser. Man får tänka till när det gäller placering och delningsfrekvens för att lyckas med något sådant (tror jag). 

Det har du rätt i. Redan runt 70-80 Hz syns nån artefakt och sen igen 250 och igen vid 1kHz. 250 och 1kHz går ju som sagt att blunda för, genom att dela tillräckligt lågt. 80 Hz'aren är ju mer "spännande".

 

1 hour ago, calle_jr said:

Det var häftigt!

En aspekt till stora membrans nackdel är vågutbredningen i membranet. 

Man vill att konutslaget ska vara lika stort och ske samtidigt i hela membranet, vilket blir svårare ju större membranet är. 

Så det blir lite av balansakt mellan att ha måttliga konutslag och måttlig membranarea. Det är inte bara att fläska på :D

 

Absolut! Balansakt är ledordet...

Har du nån känsla (eller vetskap) i "likformigt konutslag" kontra frekvens? Jag känner (japp, känslo-styrd högtalardesign) att problem minskar med lägre frekvens, dvs lägre derivata.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Engelholm Audio said:

Har du nån känsla (eller vetskap) i "likformigt konutslag" kontra frekvens? Jag känner (japp, känslo-styrd högtalardesign) att problem minskar med lägre frekvens, dvs lägre derivata.

Ja.
Olika punkter på membranet kommer skilja sig åt pga signalens vågutbredning i materialet. Ju mjukare (mer elastiskt) membranmaterial, desto långsammare
vågutbredning och desto större tidsskillnad mellan konutslag nära talspolen jämfört med nära surround. Jag vet inte vad ljudhastigheten i vanligt
membranmaterial är, men säg 200m/s för att säga något. Det skulle innebära storleksordningen 1ms delay mellan centrum och surround för en stor driver. Det innebär
att det spelar roll för lite högre frekvenser, men att det definitivt är mindre känsligt för låga frekvenser.
Olika punkter på membranet kommer skilja sig åt pga membranresonanser som börjar utbildas vid ka~1,5, dvs över 650Hz för en 10" och över 450Hz för
en 15".

 

Link to comment
Share on other sites

Elementet i inlägg 4, satt inte det något liknande i första versionen av Amati Homage? Jag har för mig att det satt något sådant första året i denna modell enligt någon info på nätet. Jag har också för mig att jag har sett någon bild på ett par Homage med denna typ av element nederst i lådan. Eller så var det helt enkelt ett hemmabygge. Det har ju funnits några sådana mindre lyckade och även bättre lyckade historiskt sett, som tex Guarneri mfl.

 

Sorry för dubbelpost. Sidan hängde sig. Jag vet inte om det var webbläsaren eller om det enbart var Euphonia. Var inte meningen.

 

Mvh

Edited by Hifi_Perrra
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Hifi_Perrra said:

Elementet i inlägg 4, satt inte det något liknande i första versionen av Amati Homage? Jag har för mig att det satt något sådant första året i denna modell enligt någon info på nätet. Jag har också för mig att jag har sett någon bild på ett par Homage med denna typ av element nederst i lådan. Eller så var det helt enkelt ett hemmabygge. Det har ju funnits några sådana mindre lyckade och även bättre lyckade historiskt sett, som tex Guarneri mfl.

 

Sorry för dubbelpost. Sidan hängde sig. Jag vet inte om det var webbläsaren eller om det enbart var Euphonia. Var inte meningen.

 

Mvh

Ja jo - och jag refererar väl också till Sf?

Jag har för mig det var en passiv radioator, aka slavbas.

Link to comment
Share on other sites

image.png.f8bf3f15975160dae430e39642cbb800.png

 

Quote

Alpha corundum or sapphire is a very good choice for the production of loudspeakers. Our invention enables a light and at the same time stiff membrane which is also well damped. Our unique ceramic loudspeakers meet all requirements.

 

Kända genom Golden Age Music (Sverige-pionjärer?), Marten, Karma, Mig själv och DoubleA och många flera - tyska Accuton är knappast okända!

De senare högtalarelementen går mot mer och mer avancerade och dyrare lösningar, som till exempel Cell tekniken. Här nedan är C51'an - ett element som bryggar gapet mellan diskant och mellanregister.

 

accuton_c51-6-686.jpg

 

 

Nedan är C168'a, ett rent mellanregister med hög känslighet

accuton_C168-6-990_(Photo).pngIMP_C168-6-990_CELL_prog.png

På tal om effektivitet:

Voice coil inductance Le   0.06mH

Force factor      Bl    11.66N/A

Notera impedanskurvans svaga stigning mot högre frekvenser.

 

Link to comment
Share on other sites

image.png

 

I Accutons CELL serie finns diskant, mellan och bas. Det jag saknar, är ett bas/mellanregister. För en kort tid, fanns ett C168 som verkade utomjordigt...och när jag beställde 8 st för en "Solo M on extacy" så blev det tyvärr stopp och modellen verkar aldrig ha realiserats. :(

 

Nedan är dock basar, av modell AS168. 168 mm diameter och rejäl slaglängd.
Jag har ett gäng (6 st) på lån av DoubleA och det spelar riktigt fint...men ännu inte homogen med mellan/diskant. Mer filterplockande behövs - men detta är lite av en drömhögtalare!

 

accuton_AS168-9-470_(Photo).png

 

AS250 är som modellbeteckningen antyder 250 mm diameter och med ett Sd på 382 cm2 så inser man att det är en effektiv lösning...samt +- 9 mm slaglängd. "What's enough" är en svår och individuell fråga...men jag vågar påstå att väldigt många skulle klara sig väldigt bra med en AS250 per kanal.

60-75 liter portad låda, så är man i hamn...eller ~35 liter sluten med antingen Hypex plateamp/eq/dsp eller en nogsam lösning med inräknat rumsstöd för nedersta oktaven (20-40Hz). Å kör vi sluten så kan vi köra två stycken i 70 liter...parallellkopplade så får vi ~90 dB's känslighet i basen! :)

Link to comment
Share on other sites

Just det - kul du hittade dem! Visste jag inte...men ligger väl i linje å e logiskt tillsammans med LV. 

 

Svårt att bedöma...men kan det va större modellen bas/mellan? 

Bör ge bra känslighet och andra fina kvaliteter. 

 

Prislapp? Bara elementen e ju en ansenlig slant. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Engelholm Audio said:

detta är lite av en drömhögtalare!

Imponerande drivers.

Verkar mycket klokt till att börja med att de har gjort centrum på membranet (där man får bäst utstrålning) plant och styvt.

Membranet är väl en sandwhich med bikupeformad aluminiumgrid mellan två keramikskal?

Hur är talspole/spider infäst i membranet?

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, calle_jr said:

Imponerande drivers. 

Verkar mycket klokt till att börja med att de har gjort centrum på membranet (där man får bäst utstrålning) plant och styvt.

Membranet är väl en sandwhich med bikupeformad aluminiumgrid mellan två keramikskal?

Hur är talspole/spider infäst i membranet?

 

Ja det är sandwhich och alltså inte ett rent keramiskt membran.

 

Jag är osäker på talspole-infästningen i membranet. Elementen sitter monterade...men kan kolla när tillfälle ges.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Engelholm Audio said:

Jag är osäker på talspole-infästningen i membranet. Elementen sitter monterade...men kan kolla när tillfälle ges.

Ok. Det kanske går att hitta sprängskiss eller genomskärning.

Vore helt klart intressant.

 

Skulle även vara intressant att se hur den strålar. Accuton har ju anlitat Klippel, så han har garanterat tittat på det.

Link to comment
Share on other sites

Man kan väl anta att det ser ut på samma sätt som S-serien. Den har också bikupeformad aluminiumgrid, men med kevlarkomposit som skal.

 

S280:

 

IMG_4373.PNG

 

 

Jag tyckte det var intressant att man välvt skalet utåt på AS-serien i stället för traditionellt inåt.

 

 

On 2019-05-20 at 19:31, Engelholm Audio said:

Notera impedanskurvans svaga stigning mot högre frekvenser.

S-serien verkar genomgående ha högre känslighet än AS, men betydligt brantare skidbacke i impedansgången hf.

 

Jag misstänker att både membranets välvning och de utbytta materialkomponenterna (alu / kevlar / keramik) påverkar skidbacken och den övergripande känsligheten.

 

Det känns inte som att de är långt borta från en riktig bredbandare. Men man skulle ju önska en något högre känslighet.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-05-20 at 07:21, Engelholm Audio said:

Ja jo - och jag refererar väl också till Sf?

Jag har för mig det var en passiv radioator, aka slavbas.

Jo, jag ville inte ta det ifrån dig. Jag bara konstaterade samma sak alltså så det var inte illa menat det jag skrev :)

 

Mycket möjligt att det var en slavbas ja, men där sitter nog du på mer kunskap än jag skulle jag tro :)

 

Mvh 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-05-20 at 19:31, Engelholm Audio said:

ett element som bryggar gapet mellan diskant och mellanregister.

Hur är det då med högupplöst?

Hirez-försäljningen av musik ökar stadigt, och i många utgåvor är även inspelningen högupplöst :)

Jag gissar att standarden för mastrat material kommer ändras till mer högupplöst, åtminstone för klassisk musik. Många gör redan det även om de endast ger ut cd.

Men det är ju till föga glädje om inte diskanter, filter och elektronik kan återge något över 20kHz.

 

Dan Foley har gjort en serie mätningar på olika instrument och spelat in dem i ett bås med tre olika mikrofoner med lite olika egenskaper. Publicerades i LIS 2018. Här är spektrogram av en violin som spelar 30sek presto i båset. Inspelningen från de tre mickarna läggs efter varandra i en wav-fil som då blir 1.5min lång, och som han översätter till frekvensdomän med FFT i Audacity. Det som syns över den röda streckade linjen representerar energi över 20kHz.

 

IMG_0001.PNG

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Hifi_Perrra said:

Jo, jag ville inte ta det ifrån dig. Jag bara konstaterade samma sak alltså så det var inte illa menat det jag skrev :)

 

Mycket möjligt att det var en slavbas ja, men där sitter nog du på mer kunskap än jag skulle jag tro :)

 

Mvh 

Hehe - så ömma tår har jag inte...jag var mer frågande (pga mitt flyktiga minne) "skrev inte jag det"? :)

Extreman är det:
australian-hifi_news_2014_2014-04_sonus_

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calle_jr said:

Hur är det då med högupplöst? 

Hirez-försäljningen av musik ökar stadigt, och i många utgåvor är även inspelningen högupplöst :) 

Jag gissar att standarden för mastrat material kommer ändras till mer högupplöst, åtminstone för klassisk musik. Många gör redan det även om de endast ger ut cd.

Men det är ju till föga glädje om inte diskanter, filter och elektronik kan återge något över 20kHz.

 

Dan Foley har gjort en serie mätningar på olika instrument och spelat in dem i ett bås med tre olika mikrofoner med lite olika egenskaper. Publicerades i LIS 2018. Här är spektrogram av en violin som spelar 30sek presto i båset. Inspelningen från de tre mickarna läggs efter varandra i en wav-fil som då blir 1.5min lång, och som han översätter till frekvensdomän med FFT i Audacity. Det som syns över den röda streckade linjen representerar energi över 20kHz. 

 

IMG_0001.PNG

Intressant!

 

C51'an kan nog sägas stödja din önskan, om högre övre frekvens.

 

Genom att lappa diskant/mellanregister, så kan man välja en mindre diskant som fokuserar på (ännu) högre register, jämfört med om diskanten också måste kämpa ner till exempelvis 2.5kHz! Med en C51'a så kan man dela 3-6 kHz vilket ger otroligt mkt lättare villkor för en diskant.

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Engelholm Audio said:

Hehe - så ömma tår har jag inte...jag var mer frågande (pga mitt flyktiga minne) "skrev inte jag det"? :)

Extreman är det:
australian-hifi_news_2014_2014-04_sonus_

Haha.. Jag misstolkade det du skrev iom att jag tolkade det som en väldigt undrande fråga hahaha... Jag har lärt mig på Component bland annat att man ska kanske inte göra en första tolkning till en korrekt tolkning och sen gå på den uteslutande. Det är en av dom saker man får lära sig med åren genom olika yrken som jag tror att även du och ni andra har full koll på. Ungefär samma som smile gubbe eller inte :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...