Jump to content

Nyheter på halvfabrikat!


Recommended Posts

Hejsan!

 

Allting har en början och vi går igång på olika saker. Inget är viktigare än helheten, samtidigt som helheten byggs upp (liten) beståndsdel för beståndsdel.

Med nästan 100 byggda högtalarmodeller, märkesprodukter, one-of, kundunika, prototyper, lära-projekt (dvs misslyckanden) så har jag en viss luttrad attityd till såväl färdiga produkter som dess ingående delkomponenter. Med detta vill jag säga att jag håller mig med fötterna på jorden i uttrycken och "ett OK högtalarelement" avser ändå en färdigprodukt för 50' kr.

 

Denna tråden, handlar mer om att delge (vad jag tycker är) kul nyheter, från ett mer grundläggande perspektiv. På komponentbasis.

Normalt sett, på Euphonia, så är det färdiga produkter med fullständigt marknadsföringsmaterial, blanka bilder och rent av produkt-videos. Denna tråden lär så att säga öka mångfalden, ur det perspektivet! :)

 

Nog med förspel!

 

Ps. Jag är osäker om denna hamnar under denna delen, eller "Butiksannonser". Jag gissar nån rättar mig om jag valde fel.

Link to comment
Share on other sites

SB Acoustics är en högtalarelementstillverkare som kan anses etablerad men förhållandevis ung. Mellan raderna läser jag att det är avhoppade Scan Speak/Peerless/Vifa-folk som ligger bakom detta märke. Det borgar för en hel del know-how.

 

SB har en rad kul grejer och först tänkte jag lyfta fram deras coax'er som verkar genomarbetade, sunda och otroligt prisvärda. 497kr/st inkl moms för minsta, 12 centimetersvarianten på Hifikit!

 

pic-4in%20SB12PFC25-4-COAX.jpgpic-5in%20SB13PFC25-4-COAX.jpgpic-6in%20SB16PFC25-4-COAX.jpg

SB12'an (alltså 4 tums versionen) har bra mätdata:

4%20SB12PFCR25-4-COAX-graph.jpg

...men som vanligt med coax'er så blir det rörigare frekvensgång för diskanten pga "hornplaceringen" i mellanregistret - iaf om man jämför med de bättre renodlade diskanterna på en adekvat baffel.

 

De 3 storlekarna ger möjlighet för tankar på små-monitorer, datorhögtalare, ambience-högtalare i flerkanals setup, men också mer renodlade highend lösningar men då kompletterade med vettiga basar. I highendlösningen dras fördelar av pointsource utöver SB's grundläggande kvaliteter.

Ytterligare tankar är en ultrakompakt högtalare med t.ex. 4-tummaren plus en 5 tums sub med aktiv drift. Eller ett alternativ som kommer utkristalisera sig i ett framtida inlägg...

 

På önskelistan finns kund korg, metall/gjuten korg, en version av resp storlek med prio på mellan/diskant, jämfört med dagens bas/mellan-diskant, så att säga.

 

Link to comment
Share on other sites

TV ljud idag, med tunna platt-tv och låg vikt som fokus, imponerar sällan. Därför uppfanns ljudlimpan eller soundbar.

 

Jag har länge varit sugen på att bygga något dylikt, men har då sett behov av en inbyggnadsförstärkare, så kallad plateamp, med 2.1 kanaler. 2.1 betyder 2 kanaler till stereo och en summerad monosignal till en subb. Länge har jag letat...men så äntligen dök denna upp:

310-4002_HR_0.jpg

Parts-express har denna i bundlad offerering (nätdel) för 50$! Otroligt!!!

 

Kopplat till mitt inlägg ovan, så blir 4 tums coax'er, denna och en 8 tums sub en riktigt nätt lösning som har väldigt bra potential att imponera storligen.

 

På önskelistan för denna är såklart en DSP med verktyg och leksaker likt Hypex, för att ge ett exempel.

Vore käckt med 12 volts drivning för att möjliggöra drift via bilbatteri! :)

Men för pengar är det såklart svårt att få in allt...

 

En oväntad bonus vore att köra en sånhär plateamp per högtalare. Det ger isf en 3-vägs, aktiv högtalare med justermöjligheter för respektive register. En Y-RCA-kabel gör resp signal, så att man kan koppla in till denna plateamp.

Sista

Link to comment
Share on other sites

Vi fortsätter hos SB igen:

5x8SB15SFCR39-8-pic.jpg

Ett element som för tankarna tillbaka till KEF (va det väl?) och kanske även Sf's gamla modell?

 

Elementen är spännande främst beroende på sitt utseende och vad man kan göra för att lura ögat designmässigt! 178 cm2 membranarea är nästan som en 8 tummare och Re hos elementet möjliggör att man kör 2 st SB15SFCR39-8, parallellkopplade (utan att förstärkaren brinner upp) och då är man uppe i 356 vilket är som en 10 tummare!

T&S parametrarna är helt OK och relevanta för ett vettigt bruk.

Vet inte om jag är helt dum i huvudet (ni behöver inte svara... ;) ) men jag lyckas inte utläsa ritningen med ett tydligt mått på (smalaste) bredden? Nån jäkla CAD-nörd som är rädd för dubbelmåttsättning och gömt måttet via nått implicit tjafs? Nejdå, jag är inte bitter.

 

276kr/st på Hifikit är såklart väldigt vettiga pengar och vi landar på 1000 lappen för 4 st, alltså 2 per högtalare.

 

Detta element tillsammans med nån av coax'erna i tidigare inlägg är ju asläckert och designideerna flödar! Kompakt stativare, aktiv, slank lutande golvare med dubbla (lite Audio physics alike, kanske?)...

 

På önskelistan hamnar såklart en riktig, gjuten korg samt att Qts är lite högt.

Link to comment
Share on other sites

Över till Scan Speak, så är det värt att igen nämna Ellipticor - på tal om icke-runda saker! :) Jag informerade om Troels bygge här:

 

 

 

 

Elementen har en för ögat liten ändring, men för en elementtillverkare eller dito -älskare, så är det stort!

21we-4542t00.jpg

Den vanligtvis runda talspolen är gjord elliptisk!

Mest slående, mättekniskt, är väl denna graf:

18WE-8542-T00_CSD.png

...från Troels.

Se mätningen som en efterklangsmätning fast inte för ett rum, utan för elementet i sig självt.

 

Ellipticor-familjen har diskant, bas/mellan och ett mer renodlat baselement:

  • D3404/552000
  • 18WE/4542T00, finns i 4 och 8ohms version
  • 21WE/4542T00, finns i 4 och 8ohms version

Elementen är sjukt dyra. 7500kr inkl moms, per styck (!) för 18 cm's varianten gör att detta är för lite mer bemedlade plånböcker.

 

På önskelistan? En mer bemedlad plånbok? ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Engelholm Audio said:

Vi fortsätter hos SB igen:

5x8SB15SFCR39-8-pic.jpg

Ett element som för tankarna tillbaka till KEF (va det väl?) och kanske även Sf's gamla modell?

 

Elementen är spännande främst beroende på sitt utseende och vad man kan göra för att lura ögat designmässigt! 178 cm2 membranarea är nästan som en 8 tummare och Re hos elementet möjliggör att man kör 2 st SB15SFCR39-8, parallellkopplade (utan att förstärkaren brinner upp) och då är man uppe i 356 vilket är som en 10 tummare!

T&S parametrarna är helt OK och relevanta för ett vettigt bruk.

Vet inte om jag är helt dum i huvudet (ni behöver inte svara... ;) ) men jag lyckas inte utläsa ritningen med ett tydligt mått på (smalaste) bredden? Nån jäkla CAD-nörd som är rädd för dubbelmåttsättning och gömt måttet via nått implicit tjafs? Nejdå, jag är inte bitter.

 

276kr/st på Hifikit är såklart väldigt vettiga pengar och vi landar på 1000 lappen för 4 st, alltså 2 per högtalare.

 

Detta element tillsammans med nån av coax'erna i tidigare inlägg är ju asläckert och designideerna flödar! Kompakt stativare, aktiv, slank lutande golvare med dubbla (lite Audio physics alike, kanske?)...

 

På önskelistan hamnar såklart en riktig, gjuten korg samt att Qts är lite högt.

 

Goldenear är ett märke som kör med element formade på det här sättet.

https://www.goldenear.com/images/brochures/GET_Triton_One_Literature.pdf

Bra ska de visst låta oxå!

Link to comment
Share on other sites

 

4 hours ago, Engelholm Audio said:

Den vanligtvis runda talspolen är gjord elliptisk!

Jag trodde bara det var membranet som var elliptiskt, men det är ju både talspolen och magnetgapet.

Hmm, då är det alltså både inverkan från membranets infästning i talspole och spider, och att de sänker inverkan av virvelströmmar högfrekvent.

Det ser ut så i databladet med max 4 ohm diff.

 

Edit:

Såhär, där jag har lagt in en annan Scan-Speak driver med prickad linje över Ellipticor. Det är stor skillnad:

 

image.png

 

 

Edited by calle_jr
Tillägg
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Engelholm Audio said:

Denna tråden lär så att säga öka mångfalden, ur det perspektivet!

Helt klart!

Mycket bra, och redan flera intressanta halvfabrikat redovisade.

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calle_jr said:

 

Jag trodde bara det var membranet som var elliptiskt, men det är ju både talspolen och magnetgapet.

Hmm, då är det alltså både inverkan från membranets infästning i talspole och spider, och att de sänker inverkan av virvelströmmar högfrekvent. 

Det ser ut så i databladet med max 4 ohm diff. 

 

Edit:

Såhär, där jag har lagt in en annan Scan-Speak driver med prickad linje över Ellipticor. Det är stor skillnad: 

 

image.png

 

 

 

Att det är bra, motsäger jag inte :)- men hur menar du skillnaden är här?

Har du jämfört två element, med samma Le men med rund vs elliptisk talspole?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Engelholm Audio said:

 

Att det är bra, motsäger jag inte :)- men hur menar du skillnaden är här?

Har du jämfört två element, med samma Le men med rund vs elliptisk talspole?

Man skulle kunna göra det, men det har jag inte gjort.

Jag bara jämför hur formen på impedansgången ser ut, och den är inte alls så frekvensberoende för dessa Ellipticor som för exvis Discovery som väl du anser är bra drivers. Eller Revelator för den delen.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Man skulle kunna göra det, men det har jag inte gjort.

Jag bara jämför hur formen på impedansgången ser ut, och den är inte alls så frekvensberoende för dessa Ellipticor som för exvis Discovery som väl du anser är bra drivers. Eller Revelator för den delen.

 

Ellipticor har lågt Le vilket gör att det inte blir så kraftigt stigande impedans med stigande frekvens. Le är 0.14 mH jämfört mot Discovery's 18W som har 0,47 mH.

Tittar vi på ett annat element, med utpräglat lågt Le, exempelvis C168-6-990-CELL så har även de motsvarande impedans beroende på Le på 0.06mH

IMP_C168-6-990_CELL_prog.png

 

 

Discovery-serien är fortsatt bra och även lågt Le är att föredra, så görs allt på bekostnad av någonting. Lägre Le ger kortare ledare i magnetflödet vilket ger lägre BL vilket ger lägre känslighet och ett klenare motorsystem. Som sagt, helheten är allt, men byggs upp av smådelar! :)

 

Vet inte om jag eg motsagt något av ditt inlägg, @calle_jr. :) Mer kompletterat, tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag fortsätter min frammarch, utan avseende att döda Le-diskussionen. :)

 

SB Acoustics har haft ett och annat besök av mig på sin hemsida och jag upplever företaget som att dom "vill något". Självklart lättare att fylla en produktportfölj när man inte har nån legacy och tvärtom har ett affärsvärde att sträva mot.

sba.jpg

 

Koaxialer är fräckt och både TAD, KEF och...vad heter dom andra, med vridbar topp? Sladd/HifiConsults märke...använder sig av koaxer. Alla med goda referenser, gott renommé och fina objektiva kvaliteter. Principen är teoretiskt, praktiskt och retoriskt tilltalande.

 

SB svarar upp förväntningarna inte bara genom de 3 koax'erna ovan, utan även fin-serien, Satori, har en Koax och här är vi inne i området element-porr.

 

7%20SATORI%20COAXIAL%20-%20pic.jpg7%20SATORI%20COAXIAL%20-%20graph.jpg

 

En del jobb med frekvensgången i diskanten men 94 dB's känslighet, låg rörlig massa (mms) på 13 gram och ett Le som vi får spekulera kring eftersom elementet inte ännu är släppt. :( Och heller inte prissatt.

Givet ett Fs på 64 Hz så är vi många som skulle sakna bas med "bara denna koax". Det är också priset man betalar, när man får känslighet på 94 dB. Inte mig emot och det är ju bara kul om man så att säga "måste" skaffa sen en bas - eller två - också. Med aktiv drigt, tex Hypex, länkad ovan, så kan en rörförstärkare lätt driva koaxen och klass D med DSP driva botten - plus rumsanpassning!

 

På önskelistan finns såklart att elementet över huvud taget ska säljas...men jag är också intresserad av om membrangeometrin kunde göras annorlunda - till exempel göras grundare så att diskanten inte hamnar i en tratt/horn? Troligen är den konkava formen till godo för strukturell stabilitet i rörelseriktningen...men givet att vi ändå ska lägga till baselement, så kan vi pruta än mer på bas-kraven från detta element, och istället fokusera på andra kvaliteter här - och låta basen tas hand om nått större. :) Och med lägre bas-krav på koaxen, så är kanske inte strukturell stabilitet ett problem längre?

Qts är lite väl högt - skulle kunna tightas till lite.

Jag har hört konstruktioner med (andra) element ur Satori-serien (en MTM konstruktion med ett mindre mellanregister än detta - och inte koax) och det låter sjukt bra! Här har vi förutsättningarna för "high end", om epitetet tillåts.

Edited by Engelholm Audio
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Engelholm Audio said:

Mer kompletterat, tror jag.

Ja men precis. Talspolens induktans gör att impedansen ökar med frekvens, och det verkar vara detta som Scan-Speak "tweakat" till med Ellipticor. 
Men jag är osäker på hur väl LE avspeglas i impedansgången mer exakt. Antagligen ganska väl, men de har ju själva utvecklat modellen med fyra komponenter, där LE representerar bunden induktans, LEB fri induktans, RSS shuntresistans och KE så kallad semiinduktans:

 

image.png

 

Data för dessa är inte angivna för Ellipticor. De har nog inte hunnit med att testa för denna elementtyp.
 

Link to comment
Share on other sites

AE Speakers, eller Acoustic Elegance, LLC, är hyfsat aktiva på sin facebook sida:

https://www.facebook.com/aespeakers/

och har en (av mig) välbesökt hemsida.

http://aespeakers.com/

 

Dipole15-front-300x300.pngIB12AU-front-300x300.pngIB18HT-front-300x300.png

 

 

Bra basar, har ett enkelt grundrecept vilket är motverkat av (estetiska) designkrav, tillverkningsprocesser och praktikaliteter. Lockelse av genvägar, till exempel högre Le för ökat BL, eller hög rörlig massa för lägre Fs är inget för AE Speakers... Le på 0.3 mH för en 15 tummare, "trots" ett BL på hela 20. :D

 

Olika serier, med sina respektive element-storlekar, ämnar tillfredsställa sluten låda, portad låda, öppen baffel, oändlig baffel, med mera.

 

Jag har själv AE TD15H hemma och det är nog den bästa bas jag har hört, alla kategorier. Vi har ju en forummedlem till som har ett par TD15H... :)
Jag hjälpte en kund med en 3-vägare med TD12H (va det nog) som bas och det spelade otroligt fint det också...men testförutsättningarna var lite annorlunda så jag kunde bara ana kvaliteterna, utan att proklamera några absoluta diton (woaw va fina ord det blev där!).

 

Flera tyngre märken använder AE:

15385414_10154721349556866_8822903490807390370_o.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=0a4d225af6e5423bc8beb07c7169365a&oe=5D2DC7E9

...och senast på Sweetspot är det nån norsk (?) högtalartillverkare med AE's 12 tummare + horn som jag tror är en otroligt sund och vettig konstruktion, givet de designmålen!

 

På önskelistan är bättre fraktvillkor/priser. :):icon_khoc:

2400kr i frakt för 2 st 10'or kräver en del överseende...och det är just 2 st TD10S som jag beställt hem alldeles nu i dagarna.

Link to comment
Share on other sites

store_logo.png

Men AE har inte bara basar, utan på sistonde även introducerat mid'ar. Dessa heter nått, som slutar på "M" - listigt nog för midrange, gissar jag! :D

TD8M-C-front.pngTD6M-C-front.png

Till vänster 8'an och höger är 6'an. Båda med spännande kvaliteter så som hög känslighet, bra frekvensgång och noll fokus på bas, dvs man får passa på att köpa TD12 eller TD15 när man ändå handlar! ;)

 

Jag har TD8M här hemma...94.5 dB's känslighet och dom tål en hel del belastning så man kan välja rörförstärkare sett ur ett SPL perspektiv, men lika gärna ett multi-watts-slutsteg och mata på ordentligt, för realistiska ljudtryck utanför comfortzone för mys-mäss-jazz! ;)

 

4 tums mellanregister är för fegisar som vill kompensera genom 500 watts förstärkare som påstås lura fysikens lagar. Ska man ha ett mellanregister är det såklart ett TD15M som gäller:

http://aespeakers.com/shop/td/td15m/

TD15M-front-1.png

97 dB's känslighet, 7 ohm och en tanke att dela av mot en "diskant av rang", dvs en diskant som klarar lite lägre delning än "normala" 2-vägare med 4 tummare. Horn eller större band, är att föredra.

Design är alltid svårt...och stora element gör det inte lättare! Här krävs nog att man gillar stora element, och sen göra det bästa av situationen. Man kan ju köpa 18 tummare till basen, så ser ju 15 tummaren liten ut?!? ;)

 

Avslutar med en bild på TD15H i låda, med Engelholm Audio Trill på toppen!

Och ja - jag är med på inkonsekvensen av bas i detta inlägg som har med mellanregister att göra. :)

20171227_133539.jpg.cb15b441ca155ee90f63787291b6379b.jpg

 

Edited by Engelholm Audio
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

och det verkar vara detta som Scan-Speak "tweakat" till med Ellipticor

Hmm...jag ser inte hur du ser det, eller om du spekulerar? :) Uppenbarligen mer som spökar, än bara Le...men frågan är om inte Le dikterar massor i småsignal-parametrarna?

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Engelholm Audio said:

 önskelistan är bättre fraktvillkor/priser. :):icon_khoc:

2400kr i frakt för 2 st 10'or kräver en del överseende...och det är just 2 st TD10S som jag beställt hem alldeles nu i dagarna.

 

De har väl varit ett par gruppköp för att få ner priserna, var själv med på ett men hoppade av i slutet då jag valde att lägga ner hembion och köpa TAD istället (man kunde ju iofs ha AE basarna till två kanal med med de blev lite tryckt stämning när planerna dryftades med sambon ?). 

Link to comment
Share on other sites

Beyma är ett "PA märke" jag använder mig av, bland annat i Jokk8. Otroligt fina, välbyggda och med hög kvalitet.

 

Beyma har också en diskant som vunnit mitt intresse, Beyma TPL150H:

beyma_tpl_200_h.jpgTPL-150_H.jpg (tror det e relevant mätning, annars se pdf, nedan)

Ca 6000kr/st inkl moms...

https://www.beyma.com/speakers/Fichas_Tecnicas/000003065.pdf

 

Här finns en OK avhandling från AES:

https://www.supersonic.se/dokument/AES_127_2009_target modes in moving assemblies for pleated diaphragm speakers.pdf

 

Värdet med denna diskant är hög känslighet, belastbarhet, otroligt ren och fin impedans, fin och kontrollerad spridning och - kanske viktigast - man kan dela den betydligt lägre i frekvens, än normala domer och andra "vanliga" diskanter. Detta möjliggör användandet av ett större mellanregister, utan att förlora homogen spridning (mer om det "on request").

Denna diskant, plus nån av exempelvis AE's bas/mellan borgar för en kul, lite udda konstruktion med flera ovanliga kvaliteter! Antingen som 2-vägare med en 12'a eller 15 som bas/mellan, eller med TD8M, denna och en aktiv bas a la Hypex. Den sistnämnda lösningen blir ju en slankare konstruktion, om man vill.

 

På önskelistan står väl...att ha ett par sånnahär! :D

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, octavia rs said:

 

De har väl varit ett par gruppköp för att få ner priserna, var själv med på ett men hoppade av i slutet då jag valde att lägga ner hembion och köpa TAD istället (man kunde ju iofs ha AE basarna till två kanal med med de blev lite tryckt stämning när planerna dryftades med sambon ?).  

Kommunikation i förhållandet, riskerar ju blotta planer och tankar - det är bäst att hålla det för sig självt! ;)    *

 

Ja, AE funkar toppen både i bio och i två-kanals...även om man har TAD. :D

 

*) Skojar för jag är dödsallvarlig i att kommunikation och öppenhet är A och O i förhållande

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Engelholm Audio said:

Hmm...jag ser inte hur du ser det, eller om du spekulerar?

 

Jag är ingen hejare på elektromagnetism, men det skapas virvelströmmar i olika delar mellan magnet, polstycken, talspole etc som hindrar magnetflödet att nå järnet. De minskar induktansen hos talspolen och ökar förlusterna vid högre frekvenser. Så det vi normalt ser i impedansgången är skidbacken vid högre frekvenser. Många har försökt (och lyckats) tämja effekterna med laminerade polstycken, ringar och att modifiera magnetgapet osv.

 

1. Scan-Speak skriver att de har ändrat formen på talspole och magnetgap för Ellipticor.

2. Impedansgången för Ellipticor har inte den karakteristiska skidbacken som andra (även deras egna) drivers har.

 

Slutledning: 1 har medfört 2 :)

 

Ps. det är mycket mer komplext än vad jag begriper, och flera fenomen inverkar, exvis termisk kompression. John Vanderkooy är kanske främst på detta ämnet avseende högtalare, se exvis "A Model of Loudspeaker Driver Impedance Incorporating Eddy Currents in the Pole Structure".

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Engelholm Audio said:

Beyma har också en diskant som vunnit mitt intresse, Beyma TPL150H:

Det är en AMT - perfekt för dragspelsmusik ;)

Har aldrig tänkt på att man delar dessa under fs. Intressant.

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, calle_jr said:

Vad jag förstår så brukar man dela dem vid ca 800Hz, och fs ser ut att ligga vid ca 1.5kHz.

 

Du tänker så. :) Dags att märka ord... ;)

 

Databladet anger en rekommenderad lägsta delningsfrekvens till 800 hz. "Cutoff frequency". Därmed inte sagt att "man brukar dela dem vid 800".

 

Fs vid 1500Hz antar jag att du får från impedans-hickan vid 1500? Jag är lite osäker här...eftersom det är band och inte ett vanligt dynamiskt element med talspole och i diskanters fall en liten "låda" som dom spelar i, så har vi inte en resonansfrekvens på "samma sätt".  I denna, har vi istället en hornladdning som ger andra resonanser, som också manifesterar sig som impedanstoppar - men får väl ändå påstås originerar från annat.

I detta fallet, skulle jag snarare titta på SPL vs distosionsgrafen. Den skvallrar mer om var man bör dela... Vad man sen anser är OK dist och vad som inte är det, är lite av en smaksak...och man kan påstå att även här så kan ett "läger" förorda 1500 (eller kanske snarare 1200, svårt att utläsa exakt) men med lite liberalare distorsions-politik kan även 800 anses vara OK.

Här kan man tänka sig två tester:

1) ett test, med bara diskanten spelandes med delning 800 resp 1200. Hörs nån skillnad? Vid vilka ljudtryck? Låter det illa?

2) summerat med ett mellanregister med de två delningarna

...båda testerna har sina baksidor och det lär finnas mer utstuderade sätt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Intressant!

 

Det kan ju i praktiken vara en mycket stor skillnad på om man kan dela vid 800 i stället för 1.5k. Tex vilka basar man kan använda den med (om det är en 2-vägare).

 

Jag skulle inte bry mig om den hickup som syns. Men ofta är det förknippat med en kraftig fasvridning. Speciellt om grundresonansen är dämpad.

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, calle_jr said:

Intressant!

 

Det kan ju i praktiken vara en mycket stor skillnad på om man kan dela vid 800 i stället för 1.5k. Tex vilka basar man kan använda den med (om det är en 2-vägare).

 

Jag skulle inte bry mig om den hickup som syns. Men ofta är det förknippat med en kraftig fasvridning. Speciellt om grundresonansen är dämpad.

 

Ja 800 resp 1500 är ju såklart skillnad - även om båda kan anses till relativt låga delningar för en diskant i vad vi är vana vid inom hemmahifi.

 

Typiskt sett brukar man ta membrandiametern, relaterat till våglängd och räkna ut när elementet börjar "beama". Det är ett ungefärligt värde på var man inte ska dela "markant" över.

Link to comment
Share on other sites

@Engelholm: Kul att du intresserar dig för AEs element  plus Beymas TPL150H, kommer fortsätta följa vad du skriver om dina funderingar och byggen. Alltid kan man snappa upp något eftersom mitt eget bygge legat i träda under lång tid. "M" i AEs beteckningar i TD-serien (oavsett elementstorlek) indikerar en lättare kon med högre Fs, "S" och "H" något snäpp högre konvikt med lägre Fs. Dom senare om man eftersträvar att elementet ska kunna användas lägre i frekvens, på köpet då en lägre verkningsgrad.

 

Mitt eget byggande med 3 x TD12 M + TPL 150H stannade av 160331 då frugan blev krasslig och väldigt ljudkänslig. Då Beyma-hornet ger 80 gr horisontell spridning och TD12:an har ca 242 mm kondiameter lutar det åt att jag prövar med delning kring 1540 Hz, där 80 gr spridning borde gälla för midbasen. Nedåt i ca 20 L sluten låda faller TD12:an av teoretiskt vid ca 110 Hz, där 4 st av AEs 18:are tar över. TD12 M spelar faktiskt ensam helt OK ända upp till ca 4500 Hz, sen faller den raskt. Eventuellt kan delning läggas lägre mot basen eftersom lådorna kommer integreras in i en vägg med 86 cm baffelyta mot sidorna. Dom allra första mätningarna jag gjorde för några år sedan indikerade att lägre delning borde kunna göras pga av den omslutande baffelns basförstärkning. 18:arna är identiska med TD18 M förutom att faspluggen bytts till en "kåpa". Kåpan ger en resonans kring 500 Hz som jag dock ser som ointressant då dom inte kommer köras så högt, särskilt som jag fick dom till "vrakpris" från AE.

 

Har för få inlägg för att kunna lägga in bilder, så jag länkar till annat forum. (Lådorna är 3-delade inuti med öppningsbara luckor, ca 4 L slutet för Beyman, 20 L slutet för TD12:an plus ca 30 L "stativdel" med ounyttjad volym om jag vill öppna luckorna och köra dom som 55 L basreflexlådor i framtiden någon gång). https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1837557#p1837557

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Adhoc said:

@Engelholm: Kul att du intresserar dig för AEs element  plus Be.... 55 L basreflexlådor i framtiden någon gång). https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1837557#p1837557

 

Tack @Adhoc!

 

För bekvämlighet, länkar jag in din bild här:

post-359671-0-69651000-1459290666_thumb.

 

TPL150H är STORA vilket oftast är receptet för lägre gränsfrekvenser, oavsett om det gäller bas eller diskant - allt är ju relativt! :)

500 Hz resonans i 18 tummarna är såklart knappt ens akademiskt. Det filtrerar du bort.

Men jag förstod inte varför du bytte till kåpa i första läget? Du nämner bara nackdelen - det lite extra Sd, tro?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...