Jump to content

Vinyl på Apple Homepod?


shaft

Recommended Posts

Hej!

Har blivit med Apple Homepods (stereo) i köket och fått en utmaning på halsen. I köket hade jag tidigare hade ett par bättre Datorhögtalare med Subwoofer. Dessa datorhögtalare kopplade jag till Min Lexicon MC12 vintage hembioförsteg som Zon 2 med en analog kabel 3,5mm input. Det möjliggjorde att jag kunde spela samma musikkälla från Vardagsrummet till köket och detta inkluderade att spela Vinyl.

 

Problemet nu är att Homepods endast spelar via Airplay från externa källor. No more Vinyl i köket alltså för det finns ingen analog ingång på Homepod. Spelar jag Airplay från Padda, telefon eller Apple TV är det inga problem då jag kan styra musiken som jag vill både till kök och vardagsrum med Airplay 2, men jag saknar verkligen att spela Vinyl i köket. Ibland blir man genuint trött på Apples kontaktlösa policy...men ljudet från 2 Homepods i stereo är kalas i alla fall!

 

Vinylsignalen kommer från en Accuphase Pre-Amp som är "hotwirad" som RIAA-steg och skickar signalen till Lexiconen. Visserligen signalbehandlar Lexiconen den analoga signalen till huvudstereon som är av hembiokaraktär, men den kan som sagt skicka ut en skicka analog signal (fix eller variabel) vidare till Zone 2 (eller 3). Det finns även möjlighet att skicka ut en digital signal via S/PDIF eller Optisk utgång med valfri sampling rate mellan 44,1 kHz till 96 kHz.  

 

Jag har ju såklart googlat runt en del och hittat några options, men det skulle vara kul om någon här har kunskap om hur man kan lösa eller tom har fixat det själv. Till mitt förfogande har jag en drös ipads inkl pro-modellen som kan nyttjas. Dessa har Lightning-kontakt som in- o utgång samt 1st  nyare med USB-C.

 

Jag antar från googlandet att för att få det att lira så måste jag få vinylsignalen till Airplay 2 och välja kökshögtalarna för uppspelning. För att få igång Airplay 2 ut så måste ljudet gå via Appar som klarar att skicka ut till Airplay som Spotify, Apple Musikapp, Garageband eller liknande. Jag är inte så rädd för några D/A eller A/D-omvandlingar då ljudet troligtvis kommer att bli helt ok för kökslyssning.

 

Alla ipads har input-möjligheter. Riktigt gamla ipads/iphones kan man köra externa micar in genom hörlursutgången på 3,5mm, men de kan inte köra stereo in samt ibland Airplay 2 så det går bort.

 

Mina options är antingen att jobba med den digitala utgången på Lexicon. Enligt manualen så skall den kunna ge digital ut från analog in. Kan man jobba med den signalen och få in den på paddan t.ex i Garageband och sedan Airplay ut så vore ju saken biff. Troligt hinder vore att att få paddan att acceptera digital signal med sampling rate mellan 44,1 kHz till 96 kHz.  Någon med erfarenhet? Någon person hade kopplat en enklare skivspelare med USB-utgång och fått det att fungera till Lightning In på padda. Nu vill jag dock köra min Rega fortsättningsvis. Ville ej heller byta Lexiconen.

 

Sen har vi den analoga varianten där man skulle kunna A/D omvandla med lämplig device för att omvandla analog till digital input via lightning (som är ett digitalt interface)  sen till Garaband och vidare till Airplay 2. En möjlig omvandlare skulle kunna vara en "Line 6 sonic port"-enhet som egentligen är för att kunna spela in el-gitarr till ipad Garageband. Den har Line in i stereo samt Lightning ut. USB-C kan möjligtvis ta en analog signal in om den inte är för stark? Jag kan variera analog-utsignalen via Lexiconen, men om den är helt "off" så hjälper det kanske inte? Ett rent alternativ är ju även att ta den hotwirade och oförstörda signalen från Accuphase RIAA som har fler Tape ut.

 

Ursäkta om det blev lite långt. Idéer och erfarenhet skulle verkligen uppskattas. Det finns ju en del Digitala rävar här på forumet....jag skall delge mina erfarenheter för hur det går för fixa det skall jag!

Link to comment
Share on other sites

Hej Igen!

Lite tester därhemma gav lite bakslag. Det verkar som om inte Garageband stödjer Airplay utan kan bara skicka genom Spegling till Apple TV och inte Homepod. Hmmm får titta på en annan programvara. Jag skulle eventuellt kunna köra Airfoil Satellite, men då krävd det att  en huvudprogramvara Airfoil körs på en Mac/PC dator som måste vara igång. Paddan klarar inte detta själv mao. The search goes on....

Link to comment
Share on other sites

Hej Igen!  Lite framåt o lite bakåt..... Har hittat en app som spelar upp vad än du spelar in på iphone/ipad - den heter "Airchord". Jag har testat den och det går till exempel att tala direkt till Homepod från Iphone. Lite kul, men med en ganska lång delay >1 sek. Med en input adapter Line till MIC så borde det gå att får in vinylsignalen i Iphone X, så jag skall jaga rätt på en sådan. Den stora nackedelen här är att det endast blir i Mono på detta vis. Osäker på om man får in Stereo till Lightning-input (som faktikt är stereo) om Airchord skickar vidare i stereo, men jag tror inte det i dagsläget....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...