Jump to content

SME väljer Stylus audio!


Daniel

Recommended Posts

SME_Slider2.jpg

 

SME väljer Stylus audio för sin distribution i Sverige, Danmark, Norge och Finland

 

SME bygger de finaste skivspelarna och tonarmarna i världen. Anledningen är att de är de enda som kan. Alla andra sätter ihop produkter baserat på delar som andra har tillverkat åt dem. Det duger inte för SME. Deras krav på perfektion går bortom allt annat vi har sett. Varenda skruv är tillverkad med toleranser som andra skulle vara stolta att deras lager håller. Så när en produkt är färdig och monterat så har den en så hög mekanisk integritet att den upplevs som att den är fräst ur ett enda stycke. Det är nästan poetisk att ta på en SME-produkt. Men den verkliga poesin uppenbarar sig när man sänker ner nålen i spåret. Då inser man varför de bygger så kompromisslöst som de gör. 


Läs mer här!

 

Edited by Daniel
Link to comment
Share on other sites

Grattis till det! Det måste ju ändå kännas lite extra gött i hjärtat att få representera en så anrik tillverkare? Herrejösses, de har ju snott ihop fantastiska skapelser sedan en annan rantade runt i blöjor! Och då snackar vi LÄNGE SEN! :D

Och inte bara anrik, alltid aktuell också, samt en kundservice som en hel del snobb-fi företag borde lära sig av!

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, AlfaGTV said:

Grattis till det! Det måste ju ändå kännas lite extra gött i hjärtat att få representera en så anrik tillverkare? Herrejösses, de har ju snott ihop fantastiska skapelser sedan en annan rantade runt i blöjor! Och då snackar vi LÄNGE SEN! :D

Och inte bara anrik, alltid aktuell också, samt en kundservice som en hel del snobb-fi företag borde lära sig av!

 

Tack för det. Ja, det var nästan med en nigning vi antog uppdraget. :D Det är ett otroligt fint företag, med ett härligt team bakom spakarna. Jag ska försöka få upp lite bilder i reportageform från vårt besök inom några veckor. De tillverkar till och med gummifötterna till motorstyrningskabinetten själva. De provade ett antal andra, men de hade för dåliga toleranser. ;-) De har även tagit över produktionen av alla tonarmslager själva för at kunna göra dem ännu bättre. Att de sen heter Scale Model Equipment Company värmer mitt gamla  modellbyggarhjärta. 

 

Link to comment
Share on other sites

Kul Daniel, Kalle mfl. att kamma hem ett sådant anrikt märke till produktportföljen!

Hur många har inte med mig en SME-arm som en våt dröm i hifi-karriärens begynnelse och senare. De representerar mkt hög kvalitet för de flesta användare av vinylriggar och armar. Sedan har de funnits som det känns sedan urminnes tider och inte är något trendmärke utan seriösa långsiktiga producenter. Det finns naturligtvis några fler i vinylspelarnas toppskikt och alla har sina "babys" och tillverkningsmetoder. Men det förtar naturligtvis inte glädjen av att få representera dessa utomordentliga musikförmedlare!

Grattis!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Kul Daniel, Kalle mfl. att kamma hem ett sådant anrikt märke till produktportföljen!

Hur många har inte med mig en SME-arm som en våt dröm i hifi-karriärens begynnelse och senare. De representerar mkt hög kvalitet för de flesta användare av vinylriggar och armar. Sedan har de funnits som det känns sedan urminnes tider och inte är något trendmärke utan seriösa långsiktiga producenter. Det finns naturligtvis några fler i vinylspelarnas toppskikt och alla har sina "babys" och tillverkningsmetoder. Men det förtar naturligtvis inte glädjen av att få representera dessa utomordentliga musikförmedlare!

Grattis!

 

Calm

 

Tack Calm. Håller verkligen med. Ett av mina starkaste ljudminnen är från en SME 30 för många år sedan. Idag finns det fler märken som klarar av att nå upp dit. Men det är något alldeles speciellt med en SME tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Daniel said:

 

Haha, nej, alla har väl 2 grammofoner? ;) 

 

Jag hade bl a en SME 30 tidigare och det samtidigt med nuvarande Clearaudio, men pga platsbrist och att Clearaudion var den som vann i jämförelse för vilken som skulle få bli kvar i systemet. Dåtidens SME 30 var lite mer av "boogiefaktor" medans Clearaudion passade min allätarsmak bättre. Men idag kanske det är annorlunda? Skulle vara kul att lyssna på nutidens förfinande teknik som de kommit fram till.

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

@byZan En brittisk spelare utan boogiefaktor skulle inte överleva brittisk journalistik. Tyskar har råd att vara lite mer nyktra. ;)

 

Det jag har hört av nya Model 20/3 och Synergy, är mycket lovande. Men som allt annat så handlar det om tycke och smak. Linn är väl det tydligaste märket avseende sökandet efter en karaktär, Clearaudio har ju helt klart ett husljud de också, tillsammans med de flesta andra. Det viktiga är att de är bra. ;-)

Edited by Daniel
Link to comment
Share on other sites

Stort grattis! :thumbsup:

 

Min SME-historia inkluderar tre armar och en finns kvar i min vintageanläggning. Det är en SME III som kom fram när alla pickuptillverkare tävlade om att ha den mjukaste upphängningen (fjädringsmjukhet/compliance). Det var inte sällsynt med värden från 30 och uppåt (mot idag då de flesta mc-puppor ligger kring 15) och pickupvikter då var ofta 4-5 gram. Armen blev lite obsolete när mc-pickuperna och högre fjädringsmjukhet blev på modet. Den låter dock fortfarande utmärkt med fina mm-pickuper. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...