Jump to content

Allt Borgar för en fin musikupplevelse


calm

Recommended Posts

Det var finbesök i huvudstaden av högtalarutvecklarnas högtalarutvecklare, teamet från Fink Team. När man ägnat tid att konsulta åt FoU-avdelningar världen över, för att utveckla andras högtalare, så var det med viss nyfikenhet att höra vad man kan åstadkomma i egen utveckling.

 

P1130179.thumb.jpg.e279989b9d24d5a16f2e3bd50348fdfb.jpg

 

Den här lilla konfigurationen i ett nästan Stealth-liknande fodral, var gårdagens huvudnummer.

 

Calm

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Team Fink arbetar jobbar som tekniska konsulter och ingenjörer åt främst europeiska högtalartillverkare och frontar inte med eget namn i denna process mer än om tillverkaren väljer att lyfta fram dem i rampljuset. Det var när de fick uppdraget att designa en högtalare åt Marantz att användas för att demonstrera deras egna elektronikprodukter som man utvecklade prototypen WM-3 som fick ett starkt gensvar på Münchenmässan 2016. Utifrån den konstruktionen utvecklades en ytterligare modell i form av WM-4 som på något sätt sammanfattade kunskaperna i högtalarkonstruktion. https://www.finkteam.com/wm4/

 

Så småningom blev det till en mer kommersiell produkt med namnet Borg ej att förväxla med vår tennisstjärna, men väl en rollfigur ur ett rymdepos.

 

P1130178.thumb.jpg.eb24d56250004067ed4120c5746d4d7b.jpg

 

En högtalare som onekligen sticker ut en del useendemässigt i dagens flod av nya högtalare.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Team Fink, grundat av Karl-Heinz Fink http://highfidelity.pl/@main-900&lang=en har i sitt "laboratorium" i Essen tillgång till en avancerad mätutrustning för finkalibrering av högtalarkonstruktioner ur alla tänkbara aspekter. Man tillverkar dock endast för egna ändamål och utgår från t.ex. högtalarelement som beställs enligt egna specifikationer eller modifiering av befintliga element från ledande tillverkare.

 

P1130136.thumb.jpg.73c4944865d7ce5e7dec227e2927685e.jpgP1130137.thumb.jpg.91b20a19625a5b58f87b1d4390b610d6.jpg

 

Modellen Borg innehåller bara två element ett modifierat HF-element från Mundorf och ett 10" LF-element tillverkat med specifikation från Fink team.

 

Specifikationen är 

41Hz – 30kHz, − 6dB 
 / 32Hz – 35kHz – -10dB

med en delningsfrekven på 1.600 Hz med en extremt låg distorsion och god linjäritet inom spannet.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

HF-elementet har extremt låg distorsion och kan enligt uppgift drivas utan problem ner till 1.000 Hz utan att den ökar markant.

 

P1130168.thumb.jpg.df2495abc701135cf15a9f79efb5fa94.jpg

 

 

 

 

Baselementet verkar vara tillverkat av något kolfibermaterial och har en 3" talspole, men ser mer ordinärt ut. Specen indikerar ner till 41 Hz men vid spelningen fanns ingen känsla av att det inte saknades stöd i botten. 

 

P1130180.thumb.jpg.baa87cd687fe4e059e71d9f1a92672d0.jpg

 

P1130166.thumb.jpg.e88b190ee315e86c4970c2ff84a4ea13.jpg

 

Kabinettet andas extrem solitt material och är vibrationsavstämt med högprecision lasermätning för att få rätt resonans. Baksidans basreflexöppning ägnades lite extra uppmärksamhet eftersom den är tredelad och försedd med en slits på halva djupet där reflexer som kan uppstå i själva röret dämpas ut, om jag förstod den tekniska beskrivningen rätt.

 

P1130165.jpg.c3cdd0d1c80550f4e8d9b43813d1a1fb.jpgP1130167.jpg.414f8388e7dc46056ee39ed620a6bdb5.jpg

 

Här demonstrerat av Norbert från Fink Team.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Teamets andre representant är, trots att teamet är fast förankrat i Tyskland, en tvättäkta engelsman, David.

 

P1130162.thumb.jpg.0d6bdbd098c06d4f21c3dc2bb2f2726f.jpg

 

Den tekniska innovationen kanske kan sammanfattas i denna baksidespanel, innehållande lite olika speciella funktioner.

 

P1130172.jpg.759db2f1067ef88318f90ac5d271f7b3.jpg

 

Biwirefunktionalitet kombinerat med olika anpassningar till både elektronik i form av justering i relation till dämpfaktor och rum och personliga referenser vad gäller mellanregisterdjup och diskanthöjd. Kanske något för @P-pan att fundera på vid högtalarval? Man kan köra morgoninställning från diskantmjukt uppvaknande med fylligt mellanregister till kvällsinställning skärpt med alla detaljer mot den nedåtgående solen. Dessutom utan att behöva byta högtalare. Onekligen bra funktioner för en som kanske vill ha både  Aftonbladet och Expressen i ett!:D:)

 

http://finkteam.com/fttranslated/wp-content/uploads/2018/05/FINAL-BORG-DinA4-Broschure-2018-05-06b-Single-Pages-1.pdf

 

Om någon undrar så var just denna demo bara singlekopplad med byglar emellan. Audience-kablar ur en ny serie.

 

Calm

 

Edited by calm
Tillägg broschyr med frekvenskurvor.
Link to comment
Share on other sites

Detta var endast en kort och övergripande introduktion av högtalaren Borg och jag återkommer med lyssningsintryck. Men först en presentation av kringutrustning och elektronik.

 

P1130158.jpg.2280c18755fa5dabbcb78e7f50838867.jpg

 

Från vänster övre raden försteg från Thrax likaså slutsteget under. http://www.thrax.bg 

CD från C.E.C  http://www.cec-web.co.jp/products/cdplayer/index_e.html 

Under ett slutsteg som inte var i drift från Tidal.

Slutligen en DAC från MSB http://www.msbtechnology.com/dacs/

Allt strömförsörjt via PSAudio Powerplant P20  https://www.psaudio.com/product-category/ac-regenerators/

 

Kablar från Audience i ny serie. http://audience-av.com/cables/

Strömkablar från Ansuz https://ansuz-acoustics.com

Kablar från Vertere https://vertereacoustics.com/audio-cables/

 

P1130173.thumb.jpg.667905c0b6730fbdacd82f61dfbdde2b.jpg

P1130177.jpg.08a2e7e0ad674f3b2966a46a54d7d07d.jpg

 

Så här såg helheten ut från sweetspot.

 

Calm

 

 

 

 

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Om vi tittar på estestiken så kan den naturligtvis diskuteras, men lite linjespel ala Avalon med raka linjer men naturligtvis med andra "vikningar" av kabinettet, Den modell av Borg som visades är med sidor av träfanér sannolikt valnöt och frontbaffel i en vit/beige matt lack. Utförandet andas god byggkvalitet och kopplat till den" tekniska verkshöjden" så känns konceptet gediget och genomarbetat, lite som förväntat när högtalarkonstruktörernas konsulter och experter skall bevisa att de kan bäst.P1130154.jpg.b467b1e2b27a691d4486b275acb90931.jpg

 

Sammantaget en högkvalitetshögtalare utan tvekan. 

Finns i många utföranden https://www.finkteam.com/borg-finishes/

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

Ljudet då?

 

Uppställningen som framgår av översiktsbilden är i princip Marcus standardposition men kanske anpassad både bredd och djupmässigt? Klart var att högtalarna var invinklade med bäring på lyssningsstolen i centrum, vilket gav en förhållandevis liten sweetspot. Det innebar att sidoplaceringar kanske inte gav full rättvisa om ljudscenens utbredning. Jag satt omedelbart tv om sweetspot och hade lite svårare att fånga hela scenen. Då var det sannolikt lättare längre bak i salongen. Det första som slår en är lättheten och dynamiken och förmågan att rätt hantera transienter. Mycket bra! Det andra är diskanten som är upplöst och toppen är trots en känsla av något förhöjd, går att reglera efter smak och rum, avslöjar alla detaljer i musiken utan att de slår en i ansiktet. Också mycket bra! Även om det kanske inte är mitt favorit ljudideal så kunde jag imponeras av den rena framställningen. Inte ett uns av hårdhet eller distorsion. Mellanregistret i min lyssningsposition hängde väl ihop med diskanten och ingen tillstymmelse till "hål" i tonregistret där. Även här fanns det möjlighet till justering så att djupet kunde ökas eller minskas vilket vi testade. Basen var väl det område som fick mest tid och utrymme till test och eftersom det inte är mitt fokus så tyckte jag den var fullt tillräckligt och bra. Vi hörde både en del synth och artificiell bas, fuzzbas och en del mer naturlig kontrabas som blev kanske en smula resonant. Men svårt att avgöra om det låg i rum, inspelning eller högtalaren. Så jag skulle ändå ge även detta område fullt godkänt.

Först när jag själv satte mig i sweetspot fick jag hela ljudbilden uppmålad framför mig och då kände jag att allt föll på plats på ett mycket homogent, balanserat och kontrollerat sätt, med en modern upplösning och avslutning i toppen. Jag föreställer mig att kringutrustningen också spelar in i graden toppmjukhet och övrigt. I vart fall ligger inte neutraliteten som jag upplevde åt det kalla hållet, snarare mot något uns av värme.

Utan tvekan en kvalitetshögtalare även ljudmässigt.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tack för utförlig rapport Calm. 

Hörde WM4 i Munchen för några år sedan och fastnade direkt. En högtalare helt i min smak. 

Har också lyssnat på dessa högtalare och känner igen mycket av signaturen.

Dock saknade jag (i den uppsättningen) en kropp och fyllighet som WM4 flörtade med. 

Men är inget snack om att dessa killar har fullkoll på det mesta som har med högtalarkonstruktion att göra.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, P-pan said:

Calm har ju redan så väl beskrivit denna demo så jag kanske kan nöja mig med att fylla på med lite bilder ?

Ja kör du gärna något trevligt perspektiv och vinkel. Högtalarnas finish är också värda det. Själv kör jag handhållet med gamla Bettan som reportagekamera och har inte högre ambitioner än så. 

Men fyll gärna på med  lite intryck också!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bigblue said:

Tack för utförlig rapport Calm. 

Hörde WM4 i Munchen för några år sedan och fastnade direkt. En högtalare helt i min smak. 

Har också lyssnat på dessa högtalare och känner igen mycket av signaturen.

Dock saknade jag (i den uppsättningen) en kropp och fyllighet som WM4 flörtade med. 

Men är inget snack om att dessa killar har fullkoll på det mesta som har med högtalarkonstruktion att göra.

 

 

 

 

Ja WM4 hade varit roligt att lyssna på! Fanns Borg med då också?

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Calm beskrev ju det här med placering då det gäller sittplatser.

Jag hamnade väl lite "sådär"... :45:

 

FinkDSC_4931_10087_003575.JPG

 

Sikta lägre då ... ?

FinkDSC_4930_10086_003574.JPG

 

Ahhh... en liten lucka...

FinkDSC_4899_10057_003571.JPG

 

Nu verkar det hända något... tittut liksom...

FinkDSC_4933_10089_003576.JPG

 

Höger kanske kan bli bra...

FinkDSC_4934_10090_003579.JPG

 

Plötsligt uppenbarade sig bästa platsen och ordningen blev återställd :64:

FinkDSC_4905_10063_003581.JPG

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bigblue said:

Tack för utförlig rapport Calm. 

Hörde WM4 i Munchen för några år sedan och fastnade direkt. En högtalare helt i min smak. 

Har också lyssnat på dessa högtalare och känner igen mycket av signaturen.

Dock saknade jag (i den uppsättningen) en kropp och fyllighet som WM4 flörtade med. 

Men är inget snack om att dessa killar har fullkoll på det mesta som har med högtalarkonstruktion att göra.

 

 

 

 

 

Kan bara hålla med. En ny bekantskap för mig då och mycket spelglad och något av det roligaste på mässan det året. Skall försöka hitta bilden på dem då. Mycket speciella element och "zebrarandiga" högtalare den gången. 

Link to comment
Share on other sites

Roligt att se Finkteam i Sverige.

Vi lyssnade på Borg förra året i München och de lät mycket bra tycker jag.

WM-4 är dock den högtalaren som överraskat mig mest de senaste 20 åren:77: helt fantastiskt bra spelade de 2017 på mässan!!

Frågan är om de ff tillverkar några sådana längre?

Trevliga gubbar som tog sig tid att snacka o dricka öl med oss på lunchen förra året dessutom:cool:

Link to comment
Share on other sites

Tack Calle_jr!

 

Misstänkte att infon fanns någonstans i den ganska omfattande dokumentationen. http://finkteam.com/fttranslated/wp-content/uploads/2018/05/FINAL-BORG-DinA4-Broschure-2018-05-06b-Single-Pages-1.pdf

Här finns också de olika inställningarna vad gäller midrange, presence och trebleinställningarna beskrivna frekvensmässigt.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, calle_jr said:

Det ser ut att vara strax över 50 Hz enligt broschyren;

 

IMG_4350.PNG

Ser man till kurvan så stämmer den ganska väl med lyssningsupplevelsen i söndags dvs något förhöjd i diskanten. Antar att kurvan representerar inställningen "neutral", medan vi körde lite minus. Kanske en korkad fråga men vad representerar den röda kurvan? Önsketänkande eller? Borde inte de två kurvorna överlappa varandra mera för att uppnå effekten? I vart fall ser kurvan extremt bra ut, men frågan hur den är uppmätt? 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, calm said:

vad representerar den röda kurvan?

Den gröna är LF och den blå är HF. Den röda är summan av de två.

 

Jag vet inte om jag skulle kalla diskanten förhöjd. Det är kanske snarare avrullade diskanter som är referens :)

Detta är ju AMT.

Link to comment
Share on other sites

Basreflexen verkar vara avstämd till 38Hz eller något sådant så det borde vara lite bidrag nedåt från basreflexporten men den kanske ligger lite lågt i nivå och då får man kanske jobba med placeringen för att få upp den lägre basen. Tror jag.

 

Jag läste lite igår om hur de går tillväga och Fink team verkar ha bra koll på vad de gör!

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, calm said:

Svårt att säga, men naturligtvis högre. Det som nämndes var att man hade en förhållandevis långsam sloop och inget dramatiskt fall. Det finns mycket tekniskt information på deras hemsida men inte  just detta.  https://www.finkteam.com/technologies/ Kanske någon annan som vet?

 

Calm

 

Ah, tack för vidare info. Blev lite förvånad med så hög gränsfrekvens på en golvstående modell. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...