Apexorca

Hört hos Akkelis!

Recommended Posts

Posted (edited)

Det ryktades om att det kommit en ny nivå High-End mot vad Akkelis brukar ha inne i butiken. Det är altid kul att höra på extrema produkter, så jag tog mig dit och lyssnade koncentrerat en knapp timma. 

Det var kul, så jag tänkte dela med mig av det.

Jag vill nog påstå att alla de gånger jag hört Dan D'Agostino så har det imponerat på mig. De har varje gång lyft högtalarna en nivå till. Jag har hört det flera gånger på för mig bekant högtalare. Vi har ju en importör i Sverige, men i alla fall på Västkusten saknar jag dem i butiker. Enligt mig så tillhör de det absoluta toppskiktet av elektronik. De förbättrar ljudet hos såväl lättdrivna som tröga och på annat sätt kräsna högtalarkonstruktioner. 

Dessa monoblock Progression har fått en konstruktion som gått tillbaka till den gamla goda tiden då FPB serien hos Krell betraktades toppklass. Kraften, den enkla fjäderlätta brutala kraften som bara flödar utan ansträngt ur systemet är påtaglig. Det så kallade släppet är grymt. 500watt i 8Ohm och sedan dubblas detta neråt till 4Ohm osv...

Progression Preamp är så klart en bra matchning.

Jag har hört YG Acoustics - Hailey 1.2 hos Akkelis flera gånger men inte imponerats helt. Massa goda egenskaper med fin upplösning och kontroll, men de har låtit för ljust och tunt och för mig har jag inte gripits tag av musiken. Jag har hört YG i andra system som låtit riktigt bra dock. 

Senast jag hörde YG Acoustics - Hailey 1.2 hos Akkelis var med Krell FPB 350MC och då var det annat ljud i skällan. De passade YG jätte bra enligt min smak. De lossnade och spelade mer dynamisk stort med mer värme än jag tidigare hade hört. Otroligt bra kontroll i hela registret och mellanregistret silkeslent och naturlig klang och upplöst. Tycker fortfarande at jag skulle vilja ha mer storlek i basen även om den är upplöst och finns där så är det roligare om den griper tag mer i mig, fyller ut rummet mer. Jag skulle säg att det är neutralt åt det kalla hållet ändå. 

Med denna d'Agostino rigg blir allt ett snäpp till. Mer värme, otrolig upplösning och kontroll, otroligt spelglatt, men jag vill fortfarande ha mer och större effekt av högtalarna i basen. (Jag är kräsen där). Detta är dock inget man kan last elektroniken för. Högtalarna gör nog det jobb de kan med tanke på baselementets storlek. 

Jag vill betona att de är strålande bra och man blir berörd av musiken och imponerad. Att jag önskar mer bas är bara en smaksak och jag skulle njuta varje sekund av detta system om jag hade det själv. Ett i all mening verkligt High-End system som spelar musik i absoluta toppklass. 

Jag tror faktiskt YG är lite kräsna för att verkligen blomma ut, men när de får rätt elektronik så presterar de otroligt bra. Men man får nog matcha det väl som sagt. Detta var en sådan matchning.

Bilder...

Snyggt system, som sattes upp strax innan jag kom. Man kan nog trimma lite till för att få ut allt ur det.

_49U1872.jpg.6ed81b588011be11568ea059107e64d1.jpg

_49U1877.jpg.bbdf6591b634abf8f40002a1bc9ec6a1.jpg

_49U1880.jpg.89f2348be62aab54da4e50b9c02d84ef.jpg

_49U1879.jpg.47bfdd6c505fa851a91bb166792c7395.jpg

Lite samma känsla som ett ur från Schwitz. Lite coolt tycker jag nog det är.

_49U1876.jpg.6e0c8241ceeaeb5a8fc33760f90da3d1.jpg

_49U1889.jpg.64bb1438f9e5d79530272329cbc6c736.jpg

Bra fjärr.

_49U1886.jpg.3849f4384f395d90d897d0ff0a2d7a82.jpg

Nätdel underst.

_49U1882.jpg.6da6d69372d06931bccacf2330979735.jpg_49U1891.jpg.762c41768d180df6bd72d964db67e241.jpg

Tackar Akkelis för denna upplevelse som kommer leva kvar i minnet. 

Edited by Apexorca

19 hours ago, Apexorca said:

Med denna d'Agostino rigg blir allt ett snäpp till. Mer värme, otrolig upplösning och kontroll, otroligt spelglatt, men jag vill fortfarande ha mer och större effekt i basen. (Jag är kräsen där). Detta är dock inget man kan last elektroniken för. Högtalarna gör nog det jobb kan med baselementets storlek. 

Jag vill betona att är strålande bra och man blir berörd av musiken och imponerad. Att jag önskar mer bas är bara en smaksak och jag skulle njuta varje sekund av detta system om jag hade det själv. Ett i all mening verkligt High-End system som spelar musik i absoluta toppklass. 

Jag tror faktiskt YG är lite kräsna för att verkligen blomma ut, men när de får rätt elektronik så presterar de otroligt bra. Men man får nog matcha det väl som sagt. Detta var en sådan matchning.

Kul att det blev bra med d'Agostino. Eftersom jag levt och ställt upp ett antal YG vid det här laget så kan jag säga att högtalarnas neutralitet och lojalitet mot inkommande signal är något som är ett signum för alla YG. Vilket man också tydligt ser i Devialet SAM-mätningarna, men som också hörs. Förstärkarnas karaktär blir tydlig, men lika viktigt är signalkällan och allt annat runt omkring. Det spelglada du nämner ovan tror jag har att göra med att de är så otroligt bra i både tids- och frekvensdomänen. Det som de själva beskriver som sin största och viktigaste innovation, DUALCOHERENT. Det kan låta som marknadsmumbojumbo, men är i själva verket en egenutvecklad mjukvara som används vid konstruktion av delningsfilter.

Men som du säger, de kräver lite effekt. Jag skulle inte koppla upp dem mot en liten integrerad rörhäck med EL34 Däremot vet jag att ARC REF 210 och VTL MB-450 funkar vansinnigt bra!

Posted (edited)
8 hours ago, Daniel said:

Kul att det blev bra med d'Agostino. Eftersom jag levt och ställt upp ett antal YG vid det här laget så kan jag säga att högtalarnas neutralitet och lojalitet mot inkommande signal är något som är ett signum för alla YG. Vilket man också tydligt ser i Devialet SAM-mätningarna, men som också hörs. Förstärkarnas karaktär blir tydlig, men lika viktigt är signalkällan och allt annat runt omkring. Det spelglada du nämner ovan tror jag har att göra med att de är så otroligt bra i både tids- och frekvensdomänen. Det som de själva beskriver som sin största och viktigaste innovation, DUALCOHERENT. Det kan låta som marknadsmumbojumbo, men är i själva verket en egenutvecklad mjukvara som används vid konstruktion av delningsfilter.

Men som du säger, de kräver lite effekt. Jag skulle inte koppla upp dem mot en liten integrerad rörhäck med EL34 Däremot vet jag att ARC REF 210 och VTL MB-450 funkar vansinnigt bra!

Ja, några gånger jag hört YG då de låtit sämre så har det varit med elektronik som varit rör och låga Watt och i övrigt produkter som kanske är i fel klass. Men så klart låter det inte perfekt om det inte matchas rätt. (inget mot rör i sig, jag gillar ofta rörsystem)

Edited by Apexorca

10 hours ago, Daniel said:

Jag skulle inte koppla upp dem mot en liten integrerad rörhäck med EL34 

Det kan jag förstå. Kollade upp en test det gjort i en fransk tidning som skrev D’une impédance nominale de 4 Ω et d’un minima de 
2,8 Ω entre 175 Hz et 400 Hz.
Dvs dels har de en nominell impedans på 4 ohm och går ner till 2,8 ohm mellan 175 och 400 Hz. Det är en tuff utmaning för alla rörförstärkare, t o m VTL och Audio Research men jag vet att de klarar det galant. Jag tror även större rörsteg från Jadis och McIntosh klarar det. Vi pratar om rörförstärkare som kan ge mellan 200 - 500 med mycket kraftfulla transtormatorer. 

11 hours ago, Bebop said:

Det kan jag förstå. Kollade upp en test det gjort i en fransk tidning som skrev D’une impédance nominale de 4 Ω et d’un minima de 
2,8 Ω entre 175 Hz et 400 Hz.
Dvs dels har de en nominell impedans på 4 ohm och går ner till 2,8 ohm mellan 175 och 400 Hz. Det är en tuff utmaning för alla rörförstärkare, t o m VTL och Audio Research men jag vet att de klarar det galant. Jag tror även större rörsteg från Jadis och McIntosh klarar det. Vi pratar om rörförstärkare som kan ge mellan 200 - 500 med mycket kraftfulla transtormatorer. 

Stora rörförstärkare är kul. Eller rättare sagt, stora förstärkare är kul. Om de är välgjorda. 

Det är svårt att lura fysiken. Mina Wilson Alexia var nere på 1.9 Ω och vände. Men det var inget som ställde till problem, förutom en gång, en sen natt, när det ena slutsteget behövde kyla ner sig och vila lite. :-)

13 minutes ago, Bebop said:

Aesthetix har väl också någon rörhäck med rätt bra ork.

Nja, Det är en rörhybrid med ett bipolärt utgångssteg och ett rör(6SN7) i första "gain stage". Men med mycket bra ork och musikaliskt driv. Fördelen är väl driftkostnad och att det inte värmer upp hela postnummerområdet. :-)

Posted (edited)

Nu har jag också varit nere som hastigast och lyssnat lite. Har hört högtalarna med lite olika elektronik tidigare och jag tycker att det är det bästa jag hört Yg prestera. Riktigt kul. Jag tycker även designen på förstärkarna är rätt cool. Enda man kan klaga lite på är väl att 800000 för förstärkarna ligger något bortanför vad frun skulle kunna acceptera... 

Edited by bfjohansson

4 hours ago, bfjohansson said:

Nu har jag också varit nere som hastigast och lyssnat lite. Har hört högtalarna med lite olika elektronik tidigare och jag tycker att det är det bästa jag hört Yg prestera. Riktigt kul. Jag tycker även designen på förstärkarna är rätt cool. Enda man kan klaga lite på är väl att 800000 för förstärkarna ligger något bortanför vad frun skulle kunna acceptera... 

Du behöver väl inte säga till henne vad de kostar. Det är ju fullständigt onödigt. 🤪🎶😂

17 hours ago, bfjohansson said:

Haha, frugan får alltid skulden i hifi-världen.

P.S. Jag kan få Hailey att sjunga för mindre pengar. Men en bra förstärkare är alltid en bra förstärkare, och visst är d'Agostino coola. ;-)

Posted (edited)
7 hours ago, Daniel said:

P.S. Jag kan få Hailey att sjunga för mindre pengar. Men en bra förstärkare är alltid en bra förstärkare, och visst är d'Agostino coola. ;-)

Lyssnade på ett par Heiley med förstärkaren Aesthetix Mimas 2 x 150W/8 ohms för en tiondel av pengarna, lät mumma! :)

Edited by Muffin

Härligt system!

Leif Häggmark sa att resultat med denna d'Agostino uppsättning ihop med nya Magnepan 30.7 var exeptionellt bra! 

Får hoppas jag får höra denna kombination någon gång :tongue: 

Posted (edited)

Så klart kan man få Hailey att spela mumma med annat. Ett exempel är med  Krell 350MC block som var var orenoverade. När jag testade denna kombo någon timmat lätt det jättebra också. Jag skulle snabbt kunna komma på en lista med 10 förstärkarkombinationer, både integrerade och försteg-slutsteg, som är mer i lägre prisklasser och som med stor sannolikhet skulle spela jättebra med Hailey. 

Jag är inte orolig för att det skall gå att få Hailey att spela jättebra, men man skall välja något som passar. Dock är det kul att höra extrem elektronik och se vad de går för. 

Edited by Apexorca

12 hours ago, Muffin said:

Lyssnade på ett par Heiley med förstärkaren Aesthetix Mimas 2 x 150W/8 ohms för en tiondel av pengarna, lät mumma! :)

Håller helt med. :-)

12 hours ago, Apexorca said:

Så klart kan man få Hailey att spela mumma med annat. Ett exempel är med  Krell 350MC block som var var orenoverade. När jag testade denna kombo någon timmat lätt det jättebra också. Jag skulle snabbt kunna komma på en lista med 10 förstärkarkombinationer, både integrerade och försteg-slutsteg, som är mer i lägre prisklasser och som med stor sannolikhet skulle spela jättebra med Hailey. 

Jag är inte orolig för att det skall gå att få Hailey att spela jättebra, men man skall välja något som passar. Dock är det kul att höra extrem elektronik och se vad de går för. 

Helt klart så! Det är snarare felmatchningar man ska undvika. Lyssnade på Nagras lilla integrerade med 300B i södra England i förra veckan. Och hur härlig den är så skulle jag kanske inte köra med den. ;-)