GiGurra Posted February 5, 2005 Posted February 5, 2005 Hej alla audiofilkompisar! jag är ny här på forumet Jag har just införskaffat ett par begagnade magnepan 1.6 qr i toppskick, och känner att dom behöver en förstärkare som dom förtjänar. Mina tidigare högtalare var ett par audio pro black diamond v.2, så uppgraderingen var "ganska" STOR (!) Hur som helst... min gamla integrerade förstärkare känns alldeles för dålig (väldigt aggressivt övre register - nästan lite skramligt ibland). Den befinner ju sig egentligen i en helt annan prisklass - det är en gammal HK 670 SÅ - nu till det jag hoppas att jag kan få hjälp med: att hitta antingen en integrerad förstärkare eller preamp+slutsteg för under 11.000 (med tanke på budgeten borde det nog också bli begagnat som gäller) Jag söker efter något med riktigt mjukt övre register, men som helst inte tappar alltför mycket detaljer för den delen (Dessa högtalare fixar ju en hel del detaljer trots allt!) jag är tacksam för alla idéer och tips! ha det! (det kanske bör tilläggas att jag tänkt skaffa den först om ca 1-2 månader) Quote
Guest johan Posted February 5, 2005 Posted February 5, 2005 Tjena GiGurra o välkommen till Euphonia Jag har en kusin som har spelat på nämda modell och det lät faktiskt riktigt bra vad han än drev med. Men enligt han själv så lät Copland bäst. Nu har han inte provat allt på marknaden men jag skulle tro att en fylligare förstärkare passar bäst. Ha det bäst Johan Quote
GiGurra Posted February 5, 2005 Author Posted February 5, 2005 Tjena GiGurra o välkommen till Euphonia Jag har en kusin som har spelat på nämda modell och det lät faktiskt riktigt bra vad han än drev med. Men enligt han själv så lät Copland bäst. Nu har han inte provat allt på marknaden men jag skulle tro att en fylligare förstärkare passar bäst. Ha det bäst Johan <{POST_SNAPBACK}> tack för förslaget - känner du till några fylliga förstärkare i denna prisklass? jag har noll koll...köpte mina första "riktiga" högtalare i somras..så jag har sedan dess försökt lära mig lite - men jag vet fortfarande VÄLDIGT lite om hifi-världen, så alla konkreta förslag uppskattas! Copland ..hmm..- jag ska se vad jag kan hitta Quote
Guest Bernt Posted February 5, 2005 Posted February 5, 2005 Jag hörde Maggies med Edison Triod för ett tag sedan. Det lät faktiskt bra, men det går inte att spela vanvettigt högt förstås. Quote
EAR Posted February 5, 2005 Posted February 5, 2005 Tror också att någon form av rörstärkare skulle passa bra Quote
Guest johan Posted February 5, 2005 Posted February 5, 2005 Om inte bättre beg är ett bekymmer så finns det en heldel att välja mellan. Bernts förslag är inte dåligt , borde fungera riktigt fint. Pathos har väl nån modell som du borde ha råd med. Importör är www.plaudio.com Vincents olika modeller är ganska varma i klangen enligt olika ägare. Här en länk till Lefflers sida http://www.lefflers.se/Library/Products/Vincent/Vincent.htm Mac får man ju INTE glömma men priset sätter nog stopp där. Det är vad jag kan komma på lite så här på rak arm Quote
EAR Posted February 5, 2005 Posted February 5, 2005 http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=21274 Dessa borde nog passa om priset är det rätta.Sen kommer försteget till förstås MVH/Mats Quote
sork Posted February 5, 2005 Posted February 5, 2005 GiGurra, jag har en integrerad rörförstärkare som står och "dammar" efter ha införskaffat monoblock. Har meddelat dig och bett dig ta kontakt om du är intresserad. Quote
Georg Posted February 6, 2005 Posted February 6, 2005 Ursäkta Att jag ställer mig lite frågande! Men jag har en ganska hyfsad annläggning (Högtalare QRS sarturnus CD cayin 261+Theta Dspro V dac Driver med en lcaudio digitalförstärkare hemmabygge men har tidigare spelat med dynamic precision för+slutsteg kombi ) ock min dotter har en hk 670 i sin stapel och jag har provat denna tillsammans med mina grejor! kan inte hålla med om ditt påståda ljudintryck av denna förstärkare så jag frågar vad du matar den med för signalkälla? Kan det vara så att din cd kanske är lite ljus! bara en fråga? Quote
GiGurra Posted February 6, 2005 Author Posted February 6, 2005 Ursäkta Att jag ställer mig lite frågande! Men jag har en ganska hyfsad annläggning (Högtalare QRS sarturnus CD cayin 261+Theta Dspro V dac Driver med en lcaudio digitalförstärkare hemmabygge men har tidigare spelat med dynamic precision för+slutsteg kombi ) ock min dotter har en hk 670 i sin stapel och jag har provat denna tillsammans med mina grejor! kan inte hålla med om ditt påståda ljudintryck av denna förstärkare så jag frågar vad du matar den med för signalkälla? Kan det vara så att din cd kanske är lite ljus! bara en fråga? <{POST_SNAPBACK}> möjligt, men inte troligt - men innan jag köper något har jag bestämt mig för att byta ändå - har nytt besällt - om det skulle visa sig att felet ligger där, är det ju löst. Vi får se... ^^ Jag har fått tips på annat håll om att Rotel-prylar ska hålla rätt bra klass - kommenterar? Quote
Johansson Posted February 6, 2005 Posted February 6, 2005 Jag har ägt ett par 1.6:or och testat en del förstärkare, och enligt min högst subjektiva mening så borde du satsa på en effektstark förstärkare. Inget ont om rör, men för att skrämma fram den sista dynamiken ur dom behövs det kraft! //Johansson Quote
GiGurra Posted February 6, 2005 Author Posted February 6, 2005 Jag har ägt ett par 1.6:or och testat en del förstärkare, och enligt min högst subjektiva mening så borde du satsa på en effektstark förstärkare. Inget ont om rör, men för att skrämma fram den sista dynamiken ur dom behövs det kraft! //Johansson <{POST_SNAPBACK}> mjo...... den där rörisen var visserligen rätt billig... - allt hänger på om jag kan testa den till mina högtalare....vilket jag inte tror :/ vi får se när nya källan kommer! - vad bytte du förresten upp dig till - och framför allt av vilka skäl? - måste veta Quote
Johansson Posted February 7, 2005 Posted February 7, 2005 Det vore ett plus om du kunde testa några olika stärkare innan du bestämmer dig, en svagare förstärkare kan spela helt underbart på lägre volymer men vid mer realistiska ljudnivåer och dynamisk musik kommer du troligtvis att sakna något... Jag bytte upp mig främst av den orsaken att jag snart kommer att bli mer trångbodd. Hittills har anläggningen fått ta upp hela övervåningen hos mor och far medan jag pluggat och legat borta på jobb, men så fort jag hittar ett stadigt jobb så blir det väl lägenhet... Högtalarna som jag bytte upp mig till är ett par JM Lab Micro Utopia BE stativare, ett ganska stort kliv uppåt i prisklass och det märks kan jag lova. Just på röster som 1.6:orna är grymma på att få att låta naturligt är inte skillnaden så stor, däremot transienter och diskantinformation är i en klass för sig på stativarna. Du skriver inte vad du gett för högtalarna, men har du gott om plats (och det behövs, för dom gillar att ha långt till bakväggen) och ingen eller en väldigt förstående sambo så är dom ruggigt bra för pengarna. Det enda folk kan klaga på är att dom kan vara aaaaaaaaningen slanka och sakna den där hästsparken i magen på vissa skivor, men det löser man till stor del med ett överflöd av effekt. Jag har drivit mina med en Amplifix och på slutet ett par 60watts klass-A slutsteg, men har ändå velat ha mer kräm... //Anders Quote
Hasse Posted February 7, 2005 Posted February 7, 2005 Det vore ett plus om du kunde testa några olika stärkare innan du bestämmer dig, en svagare förstärkare kan spela helt underbart på lägre volymer men vid mer realistiska ljudnivåer och dynamisk musik kommer du troligtvis att sakna något... Jag bytte upp mig främst av den orsaken att jag snart kommer att bli mer trångbodd. Hittills har anläggningen fått ta upp hela övervåningen hos mor och far medan jag pluggat och legat borta på jobb, men så fort jag hittar ett stadigt jobb så blir det väl lägenhet... Högtalarna som jag bytte upp mig till är ett par JM Lab Micro Utopia BE stativare, ett ganska stort kliv uppåt i prisklass och det märks kan jag lova. Just på röster som 1.6:orna är grymma på att få att låta naturligt är inte skillnaden så stor, däremot transienter och diskantinformation är i en klass för sig på stativarna. Du skriver inte vad du gett för högtalarna, men har du gott om plats (och det behövs, för dom gillar att ha långt till bakväggen) och ingen eller en väldigt förstående sambo så är dom ruggigt bra för pengarna. Det enda folk kan klaga på är att dom kan vara aaaaaaaaningen slanka och sakna den där hästsparken i magen på vissa skivor, men det löser man till stor del med ett överflöd av effekt. Jag har drivit mina med en Amplifix och på slutet ett par 60watts klass-A slutsteg, men har ändå velat ha mer kräm... //Anders <{POST_SNAPBACK}> Hej Anders, Att du saknade "hästsparken" i basen förstår jag då detta inte är Magnepanernas styrka men att diskantinformation skulle saknas verkar konstigt. 3.6:an, med sin ribbon diskant, är ju otroligt luftig och detaljrik i toppen men även quasi diskanten har jag upplevt som mycket bra. /Hasse Quote
Johansson Posted February 8, 2005 Posted February 8, 2005 He he, i jämförelse mot berylliumdiskanten så saknas det en del... Skämt åsido så är 1.6:ans quasiribbon rätt bra, inte i samma klass som en äkta banddiskant men ändå. Den blir sällan vass och skrikig men upplevs för det inte alls dämpad eller nertonad. Behaglig, helt enkelt. //Anders Quote
Bjorn W Posted February 8, 2005 Posted February 8, 2005 Hej, Jag har jobbat med Magnepan under ett par år och jag skulle vilja rekommendera en effektstark förstärkare till dina MG. 1.6. Jag har provat ett antal olika modeller och några av de förslag jag har är de följande: Gamut C100 eller D200 Mk. II/Mk.III Audio Research VT 100 Mk.II/Mk.III eller VT200/VT200 Mk.II Advantage S150/S250 De flesta uppräknade förstärkare finns tillgängliga på begagnatmarknaden till vettiga priser. Jag skulle inte rekommendera små rörförstärkare, inte för att dom inte skulle klara av MG 1.6 impedans, men den relativt låga verkningsgraden, (86dB), gör att modellen kräver lite mer effekt för att kunna komma till sin rätt. Basåtergivningen beror mycket på uppställningen av högtalaren, då avståndet till bakväggen är väsentligt. Rätt uppställda ger MG 1.6 en ren och dynamisk basåtergivning med en betydligt högre kvalitet än vad man normalt förväntar sig i prisklassen. Däremot präglas återgivningen inte av den färgning som lådhögtalare normalt lider av, en renhet som många förväxlar med brist på "bas". Ett tips är även att diffusera, inte dämpa, väggen bakom högtalarna, då det ger en betydligt mer exakt och mer dynamisk musikåtergivning. Med vänlig hälsning Björn Quote
Hasse Posted February 8, 2005 Posted February 8, 2005 Hej, Jag har jobbat med Magnepan under ett par år och jag skulle vilja rekommendera en effektstark förstärkare till dina MG. 1.6. Jag har provat ett antal olika modeller och några av de förslag jag har är de följande: Gamut C100 eller D200 Mk. II/Mk.III Audio Research VT 100 Mk.II/Mk.III eller VT200/VT200 Mk.II Advantage S150/S250 De flesta uppräknade förstärkare finns tillgängliga på begagnatmarknaden till vettiga priser. Jag skulle inte rekommendera små rörförstärkare, inte för att dom inte skulle klara av MG 1.6 impedans, men den relativt låga verkningsgraden, (86dB), gör att modellen kräver lite mer effekt för att kunna komma till sin rätt. Basåtergivningen beror mycket på uppställningen av högtalaren, då avståndet till bakväggen är väsentligt. Rätt uppställda ger MG 1.6 en ren och dynamisk basåtergivning med en betydligt högre kvalitet än vad man normalt förväntar sig i prisklassen. Däremot präglas återgivningen inte av den färgning som lådhögtalare normalt lider av, en renhet som många förväxlar med brist på "bas". Ett tips är även att diffusera, inte dämpa, väggen bakom högtalarna, då det ger en betydligt mer exakt och mer dynamisk musikåtergivning. Med vänlig hälsning Björn <{POST_SNAPBACK}> Hej Björn, Har du nå´n uppfattning om huruvida en VT100 klarar av även 3.6/R eller om man är tvungen att gå upp till VT200/VTM200? Jag har mina 3.6:or 1.55 från bakväggen, har du nå´t förslag på diffusorer som kan användas bakom panelerna utan att se för anskrämliga ut? Ständigt denna WAF. MVH, Hasse Quote
MartinH Posted February 9, 2005 Posted February 9, 2005 Jag skulle oxå föreslå ett lite kraftigare steg då maggisar kan låta ganska tråkigt om dom inte orkar drivas ordentligt.... Och kanske transistor före rör, men allt är ju en smaksak... Quote
Bjorn W Posted February 9, 2005 Posted February 9, 2005 Hej Hasse, Du kan använda VT100 om du håller dig på moderata ljudnivåer, annars skulle jag nog rekommendera VM220 till dig om kassan klarar nyköp, annars ett nyare VT200... Mvh Björn Quote
Bjorn W Posted February 9, 2005 Posted February 9, 2005 ...Glömde svara på frågan om diffusorer som ser bra ut... Svanå Miljöteknik håller på att ta fram en panel i storlek, och utseende, som en bokhylla, (se bilder i Stockholmsmässan tråden). Dessa kommer att finnas i ett flertal träslag och färger, så något av dessa borde kunna passa... mvh Björn Quote
GiGurra Posted February 9, 2005 Author Posted February 9, 2005 Det vore ett plus om du kunde testa några olika stärkare innan du bestämmer dig, en svagare förstärkare kan spela helt underbart på lägre volymer men vid mer realistiska ljudnivåer och dynamisk musik kommer du troligtvis att sakna något... Jag bytte upp mig främst av den orsaken att jag snart kommer att bli mer trångbodd. Hittills har anläggningen fått ta upp hela övervåningen hos mor och far medan jag pluggat och legat borta på jobb, men så fort jag hittar ett stadigt jobb så blir det väl lägenhet... Högtalarna som jag bytte upp mig till är ett par JM Lab Micro Utopia BE stativare, ett ganska stort kliv uppåt i prisklass och det märks kan jag lova. Just på röster som 1.6:orna är grymma på att få att låta naturligt är inte skillnaden så stor, däremot transienter och diskantinformation är i en klass för sig på stativarna. Du skriver inte vad du gett för högtalarna, men har du gott om plats (och det behövs, för dom gillar att ha långt till bakväggen) och ingen eller en väldigt förstående sambo så är dom ruggigt bra för pengarna. Det enda folk kan klaga på är att dom kan vara aaaaaaaaningen slanka och sakna den där hästsparken i magen på vissa skivor, men det löser man till stor del med ett överflöd av effekt. Jag har drivit mina med en Amplifix och på slutet ett par 60watts klass-A slutsteg, men har ändå velat ha mer kräm... //Anders <{POST_SNAPBACK}> jag har dom en bra bit ifrån väggen bakom, säg 1-1,5 m, vilket måste räcka, med rätt ojämn yta bakom (lite av varje material faktiskt ^^) jag gav 16.000 för högtalarna hemkörda till dörren - begagnade - men utan tvekan i nyskick till utséendet (förhoppningsvis även till ljudet =) EDIT: Nya källan är superb! inte tusan behövs någon ny förstärkare här inte .....inte just nu iaf ^¨ underbart ljud - tack för alla tips iaf - dom kanske kommer till användning lite senare Quote
bjarne Posted February 9, 2005 Posted February 9, 2005 Ville bara tillägga att jag hörde björns demo av 3.6 på HiFistället i Gbg för nåt drygt år sedan. Skulle nog ranka den som i princip det bästa jag hört! Då drevs dessa 3.6:or med Gamut D200 om jag inte minns fel. Har senare hört dessa högtalare med en liten integrerad, Densen nånting, och skillnaden var mycket stor. Rummet och avstånd till bakvägg var också mycket annorlunda så inverkan kan ju också ligga är. Med andra ord rekommenderar också jag att du lyssnar med olika typer av steg, varför inte testa ett KlassD när uppraderingsdjävulen drabbar dig....för det kommer han (för det är förvisso en Han!) att göra. (För övrigt >Björn: Tack!) Quote
Recommended Posts