Jump to content

Arne och Timo var förbi en sväng...


calle_jr

Recommended Posts

 

Förra veckan var ingen höjdare, infektioner och läkarbesök :( Jag mår minst 6dB bättre denna veckan och kunde lära känna Arne lite bättre.

 

Arne är en mycket balanserad och välintegrerad herre i ettårsåldern. Han transpirerar 20 W och äter bara 300B, men drivs av D3A-trioder.

Samtalsnivån kan kontrolleras i 48 steg och jag började med att lasta på honom min digitala rigg:

 

DSC_4773.JPG

 

DSC_4838.JPG

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, calle_jr said:

 

Förra veckan var ingen höjdare, infektioner och läkarbesök :( Jag mår minst 6dB bättre denna veckan och kunde lära känna Arne lite bättre.

 

Arne är en mycket balanserad och välintegrerad herre i ettårsåldern. Han transpirerar 20 W och äter bara 300B, men drivs av D3A-trioder.

Samtalsnivån kan kontrolleras i 48 steg och jag började med att lasta på honom min digitala rigg:

 

DSC_4773.JPG

 

DSC_4838.JPG

Arne är väl släkt med Lars och Eric misstänker jag:39:?

Även ljudmässigt?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, calm said:

Arne är väl släkt med Lars och Eric misstänker jag:39:?

Även ljudmässigt?

 

Calm

 

Jag har starka misstankar om det också. Monika är nog nära släkting också. Skulle bli förvånad om det inte låte ohyggligt bra. De Engströms jag hört vid en handfull tillfällen har varit bland det bästa jag hört i förstärkeri. 

Skall bli kul att höra vad Arne har för förmågor.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, P-pan said:

De där pinnarna kan väl knappast ta vibrationerna åt rätt håll :39:

Børge Mogensens fotpall har fått tjäna som testbänk många gånger och det fungerar utmärkt.

 

ARNE väger 40kg och kommer i en stor flightcase som man inte bör använda som bänk. Vi fick faktiskt lyfta ut hela lådan från rummet eftersom handtagen skramlar när man spelar.

 

DSC_4805.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calm said:

Arne är väl släkt med Lars och Eric misstänker jag:39:?

Även ljudmässigt?

Ja.

De är definitivt bröder.

LARS och ERIC är monoblock med KR T100 och kan således leverera mer uteffekt.

 

ARNE är byggd med 300B och med en minimal krets för ingångsväljare och volymkontroll.

Men det finns en rad designprinciper och ljudideal som Engström håller rakt igenom produktserierna. Helbalanserad design, komponentval för transformatorer (normalt Lundahl) och mylar-kondensatorer, direktuppvärmda trioder utan negativ feedback, transformatorkoppling till drivsteg osv. Så val av förstärkare handlar kanske mer om matchning till specifika högtalare, och speciellt då utgångsimpedans mer än uteffekt.

 

Vi träffade Lars, Eric och Monika för nästan exakt ett år sedan här: https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12752-monica-z-och-eric-ericson-men-inte-lars-gullin/&do=findComment&comment=229446

 

 

DSC_4783.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Apexorca said:

De Engströms jag hört vid en handfull tillfällen har varit bland det bästa jag hört i förstärkeri. 

 

Jag antar att åtminstone några av dessa tillfällen har varit på MOC.

Engström ska vara i fem rum i München, och i deras eget rum ska man spela med Verity Sarastro IIS, vilket man inte har gjort tidigare.
Timo Engström och Julien Pelchat tyckte alltså att det var en god idé att testa kombinationen innan mässan för att få ett hum om matchningen.
 

DSC_4785-panorama.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, calle_jr said:

och mylar-kondensatorer

 

Jag reagerade lite på uppgiften att de använder polyesterkondensatorer och hittade sedan följande text i länken som octavia rs bifogade:

 

The most important thing with capacitors is the "dielectricum". Engström uses polyester (Mylar) in small decoupling capacitors. Polypropylene is used in the power supply capacitors. For signal capacitors they prefer Teflon. "It is important that it is real metal film capacitors, not metalized plastic film. We use tin foil that gives the best sonic balance."

 

Jag skulle inte använda polyester i signalvägen och det verkar de inte göra heller, materialvalet verkar bra!

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Apexorca said:

Skall bli kul att höra vad Arne har för förmågor.

 

Vi spelade några minuter sacd...

 

- Så, det räcker. Ta med de två skivorna så slår ni knockout på hela Bayern.

 

Typ :)


300B har en enorm förmåga att återge tonernas nyanser. Man kommer helt inpå instrumentet och solisten på ett annat sätt än med de flesta andra förstärkare.

I min värld är det fel att kalla det färgning som det ibland uttalas. Jag tycker det låter mer äkta än något annat.

 

 

16 minutes ago, MatsT said:

It is important that it is real metal film capacitors, not metalized plastic film. We use tin foil that gives the best sonic balance

Ok!

Då har jag fått det om bakfoten. Du vet, man pratar kanske en kvart om konstruktionen, och det är lätt att man hör fel eller ställer fel fråga. Jag ska säga att jag reagerade själv en gnutta men jag vet inget om kondensatorer och brydde mig inte om att kolla.

 

 

R-9061743-1532024894-3433.jpeg.jpg   R-2207462-1269863907.jpeg.jpg   R-5641078-1398710141-1122.jpeg.jpg

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calle_jr said:

Vi spelade några minuter sacd...

 

- Så, det räcker. Ta med de två skivorna så slår ni knockout på hela Bayern.

 

Typ :)


300B har en enorm förmåga att återge tonernas nyanser. Man kommer helt inpå instrumentet och solisten på ett annat sätt än med de flesta andra förstärkare.

I min värld är det fel att kalla det färgning som det ibland uttalas. Jag tycker det låter mer äkta än något annat.

 

R-9061743-1532024894-3433.jpeg.jpg   R-2207462-1269863907.jpeg.jpg   R-5641078-1398710141-1122.jpeg.jpg

 

 

Kan inte dessa skivor, verkar vara stråkinriktade, men spelade ni något pianomusik också? Brukar vara ganska avslöjande vad gäller klang och resonanser.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Skoj! Vilket bygge det ser ut att vara, kanske de fina bilderna som förstärker intrycket. :)

 

En fundering dyker dock upp, är det på något sätt ny teknologi som möjliggör skapandet av rör-häckar i den här kvalitets-, ambitions- och prisnivån? Jag menar, rören och trafosarna har väl funnits i samma skepnad de senaste 100 åren eller nåt? Och jag utgår ifrån att man inte plötsligt hittar på en ny revolutionerande krets i desssa sammanhang...

 

 

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Kan inte dessa skivor, verkar vara stråkinriktade, men spelade ni något pianomusik också? Brukar vara ganska avslöjande vad gäller klang och resonanser.

 

Tine Thing Helseth spelar trumpet. Hummel dessutom! Ett fantastiskt instrument när det spelas av någon som behärskar det och mycket nyansrikt.

Men vi spelade även piano, Leos Janacek vad jag kommer ihåg, och säkert annat också.

 

Bildresultat för tine thing helseth          R-12997562-1546335317-2329.jpeg.jpg

 

 

Och ett tag med röster och förstärkta instrument;

 

R-6047318-1409703326-8696.jpeg.jpg    R-4101329-1455116400-6892.jpeg.jpg   R-379036-1275632309.jpeg.jpg

 

 

Även tyngre musik fungerade klanderfritt till de nivåer jag spelar som högst vill jag påstå. 300B är de mustiga klangernas mästare;

 

R-1321529-1333814484.jpeg.jpg   R-3486128-1356083558-5863.jpeg.jpg   R-11893131-1526905067-7433.jpeg.jpg

 

 

Vi började som synes med digital källa, och det av en anledning. Bryston BDA-3 lämnar 4 V via balanserade utgångar, och detta är självklart en faktor. Hur bra grejer man än kopplar in så går det inte att trolla.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Arne har en utgångsimpedans på 1.8 ohm och dämpfaktor 2.8, så högtalare med nominell impedans över 5 ohm och hyfsad känslighet kommer fungera bra.
Så det fungerar mycket bra med Sarastro II som har 93dB (2.83V/1m) känslighet och ligger över 6 ohm för större delen av audiobandet (8 ohm nominellt, min 4 ohm).

 

Mitt riaa är obalanserat och output är ca 1 V, vilket är en jäkla skillnad för Arne jämfört med dacen. Men utgångstrafon har en switch för xlr-utgång på Audionote M5 och då fungerar det betydligt bättre.
 

DSC_4775.JPG

 

 

Ja, det är Bibacord. Modell vet jag inte. Engström och Bibacord samarbetar, och ett tag fanns Bibacord i "Engström-utförande".

 

DSC_4782.JPG

 

 

DSC_4819.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-03-24 at 10:38, AlfaGTV said:

En fundering dyker dock upp, är det på något sätt ny teknologi som möjliggör skapandet av rör-häckar i den här kvalitets-, ambitions- och prisnivån? Jag menar, rören och trafosarna har väl funnits i samma skepnad de senaste 100 åren eller nåt? Och jag utgår ifrån att man inte plötsligt hittar på en ny revolutionerande krets i desssa sammanhang...

Jag kan inte svara på det riktigt. Även om man begränsar frågan till ett rör och en trafo så skulle en annan förstärkare med samma basdata för rör och trafo varken låta eller mäta likadant.

Man kan ha synpunkten att det redan finns tillräckligt bra rörförstärkare, men det gäller ju även högtalare och skivspelare :)

 

Link to comment
Share on other sites

Först vill jag tacka Calle Jr för att jag fick komma över och testa kombinationen inför mässan. Det underlättade allt. Och alltid kul med så fina bilder.

Dessutom är det alltid grymt kul att ses.

Tack ska ni alla ha för era glada och positiva tillrop.

Som en kommentar till AlfaGTVs inlägg:

ARNE har faktiskt en ny krets/design som inte är en kopia på tidigare konstruktioner. Det är en av sakerna som gör våra produkter unika. Vi tar inte bara en känd krets och stoppar i en ny låda. 

Att vi använder triod-rör och transformatorer är av den enkla anledningen att vi inte tycker att det finns någon annan teknik som kan mäta sig med denna. Nyare teknik är billigare, ger mer kraft och mindre förlust men alltid till kostnad av ökad distortion, förlorad musikalitet och känsla.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, calle_jr said:

Jag kan inte svara på det riktigt. Även om man begränsar frågan till ett rör och en trafo så skulle en annan förstärkare med samma basdata för rör och trafo varken låta eller mäta likadant.

 

6 hours ago, the T said:

Som en kommentar till AlfaGTVs inlägg:

ARNE har faktiskt en ny krets/design som inte är en kopia på tidigare konstruktioner. Det är en av sakerna som gör våra produkter unika. Vi tar inte bara en känd krets och stoppar i en ny låda. 

 

Tack till er båda för kommentarer! Jag borde uttryckt mig tydligare, min fundering var snarare huruvida modern teknologi möjliggör annorlunda och kanske än mer välljudande konstruktioner idag än för 30-40-50 år sedan?

 

Det kanske också var förmätet av mig att förutsätta att ingen kommer med nya kretslösningar idag, baserade på 300b-trioder. Givetvis kan man vrida och trixa med etablerade kopplingar men jag trodde det var kört att hitta nya kopplingar för trioder?

 

Om jag tillåts göra ännu ett antagande så tippar jag på att utveckling av halvledarteknologi och även material för passiva komponenter möjliggör ännu snävare toleranser och öppnar för alternativa kretslösningar och helt nya sådana. Men jag tror detta gagnar konstruktörer av kiselbaserade produkter mera än de som gillar vakuum-rör? 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AlfaGTV said:

Om jag tillåts göra ännu ett antagande så tippar jag på att utveckling av halvledarteknologi och även material för passiva komponenter möjliggör ännu snävare toleranser och öppnar för alternativa kretslösningar och helt nya sådana.

Instämmer.

Ett sätt att minska avvikelser är ju att styra och rätta till dem innan de inträffar. Det ser man mer och mer av och jag gillar den typen av teknik som inte ger sig in i själva signalen utan enbart kontrollerar/korrigerar de komponenter som finns i signalvägen.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...