Jump to content

Bör resen gå vidare till Vimlande berg eller Tidens dal ?


P-pan

Recommended Posts

Myslördag behöver ju inte alltid innebära pizza, chips och godis.

Man kan ju koppla av med en god lyssningsstund också.

 

:cool:

 

LördagspysselDSC_4649_9828_003512.JPG

 

I takt med att det börjar skymma framträder toner man aldrig tidigare hört.

Ljudkaraktärer iklär sig nya skepnader och myset förvandlas snart till blodigt allvar...

 

:NailBiting:

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-03-16 at 21:41, rikard said:

Resan bör väl alltid gå vidare...

 

Så sant, och eftersom en del kablar brukar sluta i en högtalare så tänkte jag att... varför inte börja se sig omkring lite.

 

LördagspysselDSC_4698_9873_003518.JPG 

 

Då min hyfsat nyligen införskaffade Aavik U-300:a är sprungen ur samma "koncern" som Börresen Acoustics så borde väl det bli en

perfekt matchning sett till att det dessutom tillkommit ett par Ansuz-kablar i mitt system under senare tid ?

Sagt och gjort...bara att...

 

Boka lyssning, välja testmusik, leta rätt på lyssningsmedhjälpare och ladda kamerabatteriet - check

 

Börresen 02

LördagspysselDSC_4663_9840_003529.JPG

 

LördagspysselDSC_4650_9829_003528.JPG

 

LördagspysselDSC_4645_9824_003527.JPG

 

Det var ett bra tag sedan jag bokade in mig för en privat demonstration hos en handlare inom ramen för välljud.

Kändes nästan lite väl lyxigt när jag och min gode vän @osgorth väl intagit våra platser hos Perfect Sense, där lyssningen ägde rum.

Lugnt och stilla, egen vald musik, lagom med snack mellan låtarna och som vanligt... få sig en skvätt väldigt gott kaffe o.s.v...

lite kvalitetstid helt enkelt :)

Link to comment
Share on other sites

Uppdukat stod ju nu inte bara kaffe och ett par högtalare.

Här hade vi också bett Perfect Sense att tillgodose avspelning av cd-skivor i form av en C.E.C TL-2N cd-transport.

Vi ville också komma åt lite streaming så den biten tog Innuos statement och Tidal hand om.

Och som förstärkning kopplades en Aavik U-300 ... vad annars :app:

Behöver jag ens nämna att det blev några kablar och lite annat jox från Ansuz också ?

 

LördagspysselDSC_4644_9823_003533.JPG

 

LördagspysselDSC_4642_9821_003531.JPG

 

LördagspysselDSC_4643_9822_003532.JPG

 

LördagspysselDSC_4639_9818_003530.JPG

 

Högtalartest nr. 1 var därmed under uppsegling...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, AlfaGTV said:

Hmmm, jag tror titeln är någon form av omskrivning av ett par varumärken från en tysk tillverkare,

med faiblesse för att bygga fina högtalare med dyra element från Accuton!

 

Tidal kanske?

 

Jag gillar också bilderna:thumbsup:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Ja, ryktet har gjort gällande ett tag att Tidal var på gång hos en viss hifi-handlare och eftersom vi uppenbarligen är på besök där, så är det väl inte så långsökt?:39:

 

http://www.tidal-audio.com

 

Jag tror att samarbetet med olika högtalarelementtillverkare handlar om att anpassa element efter ganska snäva specifikationer och kanske något få tillverkare kan leverera och sedan inlemma dessa i egna konstruktioner. Accuton är en ScanSpeak en annan och det finns fler. En del köper från hyllan, men precis som Franco Serblin gjorde med Ragnar Lien vid framställande av en unik diskant hos ScanSpeak, skapa en unik produkt. Andra gör allt inhouse t.ex. Dynaudio mfl. Det viktiga är slutprodukten och den blir enligt konstruktörens sätt att vilja ha denna och hur den skall låta.

Tidal har jag inte hört på ett tag, men skall bli spännande att lyssna! Assolut eller skall man ta det Piano?

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, rikard said:

Åh så spännande, ska Børresens vackra kreationer visa sig vara den ultimata matchningen till deras egna förstärkare och kringutrustning, eller har rubriken nånting mer med det hela att göra kanske, eller blev det fler stopp längs vägen måntro? 

 

Børresens design är enligt min egen uppfattning väldigt tidlös trots det moderna utseendet.

Faller valet på det fanerade alternativet så tycker jag den passar precis lika bra i ett vardagsrum al'a 60-tal som i dagens moderna motsvarigheter.

Rent ljudmässigt så får vi väl hoppas på att den låter bättre än en högtalare från samma tidsepok ;)

 

1 hour ago, AlfaGTV said:

Roligt att följa med på besök! O tokläckra bilder, jag älskar vidvinkel! :)

 

Kul att du gillar bilderna... jag hoppas jag ha ett par till som kommer att falla dig i smaken.

Vidvinkel kan ju var roligt till en viss gräns kanske...:unsure:

Det blir ju väldiga förvrängningar ibland och vissa vinklar kan då t.o.m få mig att nästan bli lite snurrig...

åtminstone lite mer än vanligt :D

 

LördagspysselDSC_4688_9863_003516.JPG

 

1 hour ago, byZan said:

Tidal kanske?

Jag gillar också bilderna:thumbsup:

 

Tack Byzan.

Tidal kommer nog också att smyga med på ett hörn ja... ;):tongue:

 

LördagspysselDSC_4719_9894_003523.JPG

 

Makalöst hög finish på deras produkter för övrigt.

Hur jag än försökte smyga undan så fastnade jag lik förbaskat på bild :dry:

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Det viktiga är slutprodukten och den blir enligt konstruktörens sätt att vilja ha denna och hur den skall låta.

Calm

 

Dina tankar passar säkert till 100% då det gäller Børresens sätt att både utveckla och bygga sina högtalare.

Mig veterligen så är det nog bara högtalarlådorna som inte tillverkas i Danmark.

Att bara lite "sådär" sätta sig ner och rita ihop nya högtalarelement, som Børresen gjort, imponerar åtminstone på mig

som är lite lätt oteknisk på området.

 

LördagspysselDSC_4667_9843_003534.JPG

 

Oavsett vem, hur eller varför saker och ting låter inom välljudsutövandet så har danskarna helt klart lyckas med att nå målet

på väldigt många punkter.

Där finns ju inte bara en "skutt-firma" som håller igång så arvet vilar tungt på våra grannar i södern.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, P-pan said:

Børresens design är enligt min egen uppfattning väldigt tidlös trots det moderna utseendet.

Faller valet på det fanerade alternativet så tycker jag den passar precis lika bra i ett vardagsrum al'a 60-tal som i dagens moderna motsvarigheter.

 

Jag tycker de är en av de snyggaste högtalarna jag nånsin sett, och för mig är det en nog så viktig aspekt i det hela, jag kommer inte undan med att ta hem högtalare som ser ut hur som helst och det är inget jag skulle önska för egen del heller. Det är lite som med mat, ser det gott ut så smakar det säkert lite bättre också, men man får ju inte fuska med tillagningen eller ingredienserna för den delen... :)  Trots att vi inte har något möblemang med synlig träådring eller liknande så tror jag ändå de skulle passa in på sitt sätt här hemma bland allt det vita, men det kanske det trots allt kan råda delade meningar om ifall vi nu skulle hamna där nån gång. Jag skulle ju inte direkt ha något emot ett par Børresen 01 där mina högtalare står idag, jag går som sagt var också i lite tankar kring framtiden men är rädd att jag inte riktigt når upp i dessa nivåer ännu.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, rikard said:

Jag tycker de är en av de snyggaste högtalarna jag nånsin sett, och för mig är det en nog så viktig aspekt i det hela, jag kommer inte undan med att ta hem högtalare som ser ut hur som helst och det är inget jag skulle önska för egen del heller.

 

Jag kan bara hålla med och även om jag s.a.s  har ett eget rum så kan det när som helst komma synpunkter från min "direkta närhet"... :45:

 

Vad säger ni, ska vi skippa alla skönmålande adjektiv om hur "dansken" låter och titta på lite "pianobilder" istället ?

 

LördagspysselDSC_4728_9903_003526.JPG

Link to comment
Share on other sites

"Speglingsgraden" är rätt hög ja, antagligen den högsta jag har sett i högtalarsammanhang.

Om jag inte missminner mig så ligger här ett 3 mm tjock lager med klarlack och antalet varv med mellanpoleringar,

som krävs för detta, speglar sig antagligen också en aning i priset skulle jag tro.

Det man sen ser som liknar krom är inget annat än polerat rostfritt stål så jo...

finishen är väldigt, väldigt hög... topnotch helt enkelt.

I över huvudet taget så verkar det inte sparas på materialvalet eller bearbetningen på en enda punkt.

 

LördagspysselDSC_4709_9884_003520.JPG

 

Och så måste man ju ha en diamantdiskant, Accuton, som kröner hela anrättningen :tongue:

Det har funnits en keramisk variant men jag tror att det alternativet har utgått,

jag ska dock inte ta gift på det och återkommer med en korrigering om så behövs.

Övriga element är dock mestadels av keramiskt slag och kommer också från Accuton

 

Pianolack är riktigt snyggt men, dammet... :Cry:

 

LördagspysselDSC_4729_9904_003524.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-03-18 at 21:46, P-pan said:

Och så måste man ju ha en diamantdiskant, Accuton, som kröner hela anrättningen :tongue:

Det har funnits en keramisk variant men jag tror att det alternativet har utgått,

jag ska dock inte ta gift på det och återkommer med en korrigering om så behövs.

Övriga element är dock mestadels av keramiskt slag och kommer också från Accuton

 

Pianolack är riktigt snyggt men, dammet... :Cry:

 

 

 

 

Rättelse: Tidal finns numera enbart med diamantdiskant hos Tidal och med keramik som standard med diamant som tillval hos Vimberg. Så ligger det till :)

 

/ Marcus

 

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, P-pan said:

Pianolack är riktigt snyggt men, dammet... :Cry:

Pianolack är ju en form av plast (polymer). Hur kan man vilja ha det istället för trä. :unsure: Det är ju som att bryta upp ett fint trägolv och ersätta det med ett glansigt pvc-golv. :dead:

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Pianolack är ju en form av plast (polymer). Hur kan man vilja ha det istället för trä. :unsure: Det är ju som att bryta upp ett fint trägolv och ersätta det med ett glansigt pvc-golv. :dead:

Själva sinnebilden för pianolack är väl en välpolerad Steinway flygel skapad på början av 1820-talet då plast ännu var ett okänt begrepp även om materialet har anor redan från 1500-talet, så kom den första "plasten"  och introducerades på 1860-talet. https://www.tekniskamuseet.se/lar-dig-mer/industrihistoria/plasthistoria/ Dagens plast har väl kanske bara glansen som gemensam nämnare med dåtidens lackarbeten. Lackarbeten har en ännu längre historia i Asien t.ex.i Japan. https://sv.wikipedia.org/wiki/Lackarbete 

En av de vackraste högtalarna som gjorts tycker jag är Sonus fabers Grand Piano som jag ägde under en period. Vackert graciös och med en lyster i lacken precis som ett piano. Jag associerar en högtalare mer med ett musikinstrument än en möbel och då bör det likna ett sådant inte en möbel vilken som helst, en byrå eller kommod eller för den sakens skull ett golv. :D:) Både Steinway och Bösendorfer gör naturligtvis sina högtalare i svart pianolack. Behöver väl knappast nämna att mina Ktêma naturligtvis är i svart pianolack!:thumbsup::tongue:

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Behöver väl knappast nämna att mina Ktêma naturligtvis är i svart pianolack!:thumbsup::tongue:

Din kommentar var väntad... :4:

 

1 hour ago, calm said:

Jag associerar en högtalare mer med ett musikinstrument än en möbel

Jag också. T ex sådana här... :tongue::65:

 

guitar-3283649_960_720.jpg

 

Fazioli-White_ebony2_jpeg.jpg

 

5beb41ec72d4d00009530897_700xauto.png

Link to comment
Share on other sites

jag föredrar helt klart matt, men i rätt sammanhang och design kanske det kan gå för sig med lite blankt ibland, men framförallt är det ju som alltid trevligt att det finns valmöjligheter och att vi alla tycker olika ibland... :) 

 

allt är ju inte bara utseende dock, lät de lika olika som de ser ut? fanns det någon dansk synergi mellan grejerna eller gick det lika bra med tyskt?

 

Link to comment
Share on other sites

Att den danska synergin fanns där var det inget tvivel om, så länge man vill ha en nära nog ultrasnabb återgivning med precisa detaljer.

02:an är verkligen högupplöst och missar inte en enda detalj som finns med i källmaterialet... åtminstone var det vad jag fick intryck av.

Trots denna egenskap blev det aldrig vasst eller tippade över åt något håll, snarare tvärt om... grötiga och inte alltför genomtänkta inspelningar höll sig fint på mattan och kunde t.o.m få ett bättre scendjup än vad jag hört från dessa i andra uppställningar :thumbsup:

Demo-rummet hos P.F är väldigt stort sett till volymen så här krävs dessutom lite eftertanke då det gäller högtalarplaceringen.

 

LördagspysselDSC_4725_9900_003536.JPG

 

Børresen's 02-modell är ju av ett litet mindre slag så basen kom en aning i skymundan mot vad tyskarna presterade med sina lite större lådvolymer och dessutom lägre db-specade prestanda.

Tidals Piano går dessutom att "tweaka" en aning på området diskant och bas.

 

LördagspysselDSC_4712_9887_003521.JPG

 

Med hjälp av en bygel kan man här välja att spela i antingen två eller 2,5-vägs konfiguration (basområdet).

Vill man pyssla ytterligare med basåtergivningen så finns det fina pluggar att pula in i basportarna.

Den lilla vippströmbrytaren kan hjälpa diskanten upp eller ner en aning och allt detta för att underlätta beroende på lyssningsrummets storlek.

Detta var inget vi laborerade med denna dag utan vi nöjde oss med att till större delen lyssna in oss på "grundkaraktärerna" hos respektive modell.

Dessutom kan jag starkt misstänka att en bygel eller vippströmbrytare långt ifrån ersätter en subwoofer eller horndiskant... :65:

Antar att det mer är åt hållet - finlir - för vältränade öron ;)

 

Den lövtunna och otroligt lätta banddiskanten i 02:an jämfört med motsvarande diamantvarianter hos tyskarna var inte lika påtaglig men tyskarna hade en annan rösthantering som jag gick igång på... en annan sorts klarhet med lite mer kropp.

Utan att degradera eller hissa någon av de olika modellerna vi lyssnade på så vill jag nog påstå att Tidal's Piano-modell imponerade mest just denna dag... kanske mest för det påkostade utseendet :tongue: ...

Pianolack är såååå snyggt i kombination med blänkande metall :cool: 

Man kan ju få sig serverat ett klart och rent ljud som någonstans på skalan räcker för ens egen smaks skull och där stannade jag vid Tidal.

Vimberg hade en väldigt lika/samma återgivning som Tidal, konstigt annars kan man ju tycka, men där jag upplevde basen i Tidal som lite lugnare och en aning mer harmonisk, Vimbergs koner på området slår nog lite kortare kanske ?

 

LördagspysselDSC_4734_9909_003525.JPG

 

Nu ska man ju som vanligt inte dra några större växlar av en lyssning i ett demo-rum.

Nä, det är ju naturligtvis en test hemma som gäller.

Och jag kanske, kanske återkommer på den punkten.

Man ska ju inte låna hem det man inte har råd att köpa så jag får se om jag p.g.a det  hoppar av eller ej...

men det skulle vara väldigt intressant att få möjligheten att testa dessa "Pianosar" jämte mina Mbl 116.

 

För som sagt...

 

On 2019-03-16 at 21:41, rikard said:

Resan bör väl alltid gå vidare, nånstans.... :)

 

LördagspysselDSC_4726_9901_003537.JPG

 

LördagspysselDSC_4715_9890_003522.JPG

 

Det blev väldigt dåligt med bilder på Vimberg så ni får väl kika in i HEM-mässtråden som kompensation om ni känner behov av det.

Specifikationer och annat finns det mer att förkovra sig om via respektive tillverkares hemsida här nedan...

 

https://borresen-acoustics.com/

 

http://www.tidal-audio.com/

 

https://vimberg.de/

 

Tjöta annars gärna vidare i tråden så försöker jag hänga på...

 

Link to comment
Share on other sites

Strålande reportage @P-pan! Tack som sjutton!

Spännande högtalare alla tre men Tidal står ut i mina ögon. (Öronen har inte fått någon återkoppling via dessa tre)

 

Jag förstår att jag kan forska fram priser, men det vore intressant att se vad vi pratar om för härad?

Runt 250.000:-?

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag förstår att jag kan forska fram priser, men det vore intressant att se vad vi pratar om för härad?

Runt 250.000:-?

 

För den pengen får du ett par fina Vimberg Mino med keramisk diskant.

Ska du ha ett par Piano utan faner men med pianolack + Diamantdiskant så landar du på minst 120' till om jag minns rätt.

Vill du slippa känslan av pvc-golv så kostar det alternativet ytterligare 40'... det är dyrt som fan med trä nu för tiden... :45:

Billigare om du bryter upp parketten och fanerar själv :Idea:

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, rikard said:

men i rätt sammanhang och design kanske det kan gå för sig med lite blankt ibland

Så klart det är så, t ex hos @calm som hittat en fin ton med sina Steinway-svart-blanka högtalare och lika välputsade svarta elektronik som spelar väl både mot öra och öga i sitt rum. 

 

Det finns plats för oändliga varianter. Jag vet inte hur det är nu men åtminstone Tidal fanns innan med utsökt fanér vid sidan om sina svarta och vita versioner.

 

 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Bebop said:

Jag vet inte hur det är nu men åtminstone Tidal fanns innan med utsökt fanér vid sidan om sina svarta och vita versioner.

 

Det finns fortfarande.

Utöver de tre varianterna jag kan se på deras hemsida så vet jag inte om där går att beställa enligt egna önskemål.

Diacera verkar i alla fall vara ett av alternativen.

Link to comment
Share on other sites

Du får göra som jag Peter; komplettera dina MBL med en Accutonbestyckad högtalare. Sälj inte dina "Radialstrahler" bara, det kommer du att ångra!

Det finns inga andra högtalare som målar upp en sådan ljudbild och försvinner själva:tongue:  Men ombyte förnöjer!  Spelar mycket på mina "Accutonare" nu :-)

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, plind said:

Sälj inte dina "Radialstrahler" bara, det kommer du att ångra!

 

Nä, du har antagligen rätt i "målandet".

För övrigt så kollar jag ju bara runt lite som sagt... :65:

Kan man kompletterar Mbl-burkarna med en "Accuton-tweeter" kanske ?

Fast då måste man väl hålla på och joxa med separat delningsfilter och annat... vilket inte ligger riktigt i linje med vad jag vill pyssla med.

Dessutom har jag ju precis städat undan en massa burkar på bänken för att få bättre plats och mer rofylld "utsikt".

Link to comment
Share on other sites

Lite fundering kring frågan om rundstrålande kontra direktstrålande högtalare. Är inte själva kvintessensen med rundstrålande att just riktningsorienteringen blir mer diffus eller kanske mindre sweetspotberoende? När jag stod i begrepp att välja högtalare för många år sedan så var  MBL 116 ett alternativ mot Sonus faber Amati Anniversario. Jag valde då Sf för att jag gillade att min ljudscen skulle  kunna orientera instrumenten mer i rummet vilket jag då tyckte att MBL var sämre på, men att den senare var dock bättre på att skapa luftigt ljudbild. Ett val mellan riktningsorientering och mera "difussionerat" ljud. Har  tom. sett att MBL-ägare har satt diffusorer  nära vid sidan av högtalarna ungefär som för att fånga förstareflexen och öka den rundstrålande effekten eller att öka hjärnans möjlighet att uppfatta detaljer? Lägre ner i frekvenserna tilltar den "rundstrålande effekten" ändå, men att sätta en direktstrålande högtalare som komplement till en rundstrålande, blir inte detta lite motverkande? Bara en fundering :39::)

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...