New Order Posted February 5, 2005 Posted February 5, 2005 Jag har börjat att se mig om efter någon bra akustisk diffusor.Hade även tänkt skaffa mig en bättre matta.När det gäller diffusorer och sådant så måste jag säga att det mesta är fruktansvärt fult Men undantag finns lyckligtvis. Vad sägs om denna väggpanel t.ex eller den här golvstående modellen i samma stil. Slutligen en matta som matchar allt!!En riktig HIFI-matta som är snygg dessutom!! Läckert,eller Produkterna kommer från Italienska Audiocarpet.Vet någon vad dessa kostar och vem som säljer detta märke i Sverige eller i Europa överhuvudtaget? Ville bara avsluta med ett av de absolut läckraste cd-ställ som jag någonsin sett... Närbild på ovanstående Vackert,eller hur!! Eller varför inte detta? Något som vet vars dessa produkter går att få tag på? mvh/en begeistrad new order Quote
Timbre™ Posted February 5, 2005 Posted February 5, 2005 Här har vi några arkivbilder med Audiocarpet på golv och vägg. Mattan är också väldigt snygg som väggtextil modell större. Tidigare var det Tonkraft som distribuerade Audiocarpet och man kunde handla produkterna på Hifistället i Göteborg. Där kan du säkert få upplysningar. Quote
Merkurius Posted February 6, 2005 Posted February 6, 2005 Det hade väl varit grymt med ett CD-ställ som hade "inbyggd diffusion". Med det menar jag att, för varje skiva man stoppade in i stället så kom den ena längre ut/in än den andra så att man då bildar ett matematiskt uträknat, orgelbundet mönster. Voila: Diffusion, kan väl la inte vara så svårt va? Enda problemet som jag ser det är att skivorna måste stå tätt bredvid varandra för att inte skapa blåsljud från de luftfickor som bildas Nu gör jag denna diffusion manuellt och inte alls uträknat på något sätt. Känns lite primitvt och omständigt när man ska ha en skiva som är precis under en skiva som sticker ut (jag har skivorna lodrätt), men man hoppas att det hjälper något... :cool: Quote
oLjud Posted February 6, 2005 Posted February 6, 2005 Skulle inte säga nej till nån av dem... antar att de är för dyra för att inhandla Quote
Hasse Posted February 7, 2005 Posted February 7, 2005 Skulle inte säga nej till nån av dem... antar att de är för dyra för att inhandla <{POST_SNAPBACK}> Hej, jag lyssnade med Anders på HiFi-Stället och han trodde att firman har upphört. De Italienska "ljudmattorna" var enligt Anders väldigt dyra och svårsålda. Quote
Bravo Posted February 7, 2005 Posted February 7, 2005 För golvet kan rekommenderas Indo-Gabbehmattor, handknutna äkta mattor men "enklare", dvs. få färger och ett enkelt mönster eller omönstrat, än persiska mattor men oftast mycket tjockare. Jag har en som är 1,5 cm tjock och relativt tätknuten, dämpar bra. Mattorna är både sköna att gå på och att se på. Jag har dessutom sett en del sådana på auktion. Snyggt och audiofilt. Quote
New Order Posted February 8, 2005 Author Posted February 8, 2005 För golvet kan rekommenderas Indo-Gabbehmattor, handknutna äkta mattor men "enklare", dvs. få färger och ett enkelt mönster eller omönstrat, än persiska mattor men oftast mycket tjockare. Jag har en som är 1,5 cm tjock och relativt tätknuten, dämpar bra. Mattorna är både sköna att gå på och att se på. Jag har dessutom sett en del sådana på auktion. Snyggt och audiofilt. Det låter intressant Vars säljer dom dessa mattor?Har du någon länk med bilder på mattorna,kanske? Quote
Bravo Posted February 9, 2005 Posted February 9, 2005 Handlare i äkta mattor, men alla har dem inte och framförallt inte i de riktigt stora storlekarna. IKEA har små, trevliga men alldeles för små, möjligen har de större mattor vid Kungens kurva i Stockholm. I alla fall är det där de har ett bättre sortiment har jag för mig. Några exempel finns här eller här. Min är köpt i Stockholm på Klarabergsgatan mittimot Åhlens. Tyvärr kommer jag inte på namnet på affären doch har de otroliga mängder med mattor. Quote
Kero Posted February 10, 2005 Posted February 10, 2005 Jag kände inget behov av att ditt rum och dina Cremonor skulle behöva dämpas. Kanske en vanlig lite rejälare golvmatta men sen är du nog hemma. Diffusorer är så klart en annan sak och säkert inte fel, men som sagt, svårt och hitta nånting som ser snyggt ut i ett vardagsrum. Jag tror du kan få ett ganska bra resultat men betydligt snyggare men lite bokyllor på rätt ställe fyllda men böcker. På Bossanova gjordes ju detta och reslutatet var inte alls dumt. Quote
juha Posted February 10, 2005 Posted February 10, 2005 Fyndiga cd ställ! Tyvärr slängde jag ett reklam blad jag hade om dessa Italienska ljudmattor bara för några månader sedan..typiskt! Quote
Nitram Posted February 10, 2005 Posted February 10, 2005 Det hade väl varit grymt med ett CD-ställ som hade "inbyggd diffusion". Med det menar jag att, för varje skiva man stoppade in i stället så kom den ena längre ut/in än den andra så att man då bildar ett matematiskt uträknat, orgelbundet mönster. Voila: Diffusion, kan väl la inte vara så svårt va? Enda problemet som jag ser det är att skivorna måste stå tätt bredvid varandra för att inte skapa blåsljud från de luftfickor som bildas Nu gör jag denna diffusion manuellt och inte alls uträknat på något sätt. Känns lite primitvt och omständigt när man ska ha en skiva som är precis under en skiva som sticker ut (jag har skivorna lodrätt), men man hoppas att det hjälper något... :cool: <{POST_SNAPBACK}> Dom visade väl nån variant av diffuserande cd-ställ på mässan... tror det kom från Svanå. Quote
Sanoj Posted February 10, 2005 Posted February 10, 2005 Prototyp från Svanå på ett kombi cd/diffusor- ställ // Jonas Quote
EuphoniC Posted February 10, 2005 Posted February 10, 2005 Hej allihopa. Har smygläst här på forumet en längre tid och även varit registrerad ett tag men aldrig bidragit med något så jag tänkte klämma ur mig några dåligt valda ord Är personligen väldigt nyfiken och intresserad av akustikprylar och tweaks och kunde naturligtvis inte låta bli att pilla på den där diffusorn som stod där på bordet som använder sig av CD-fodral. Dock så gick det i princip inte att dra ut fodralen så det är nog mer av en estetisk grej än en praktiskt användabar dito - blandning akustik och liten cd-förvaring (med betoning på liten). Skenorna klämde rätt hårt på fodralen d.v.s. Quote
Sanoj Posted February 10, 2005 Posted February 10, 2005 Dock så gick det i princip inte att dra ut fodralen så det är nog mer av en estetisk grej än en praktiskt användabar dito - blandning akustik och liten cd-förvaring (med betoning på liten). Skenorna klämde rätt hårt på fodralen d.v.s. Detta är något som Mats på Svanå var införstådd i, och detta var en prototyp. Det gäller dock att skivorna sitter fast om man inte vill att de ska skallra när man spelar bas.. // Jonas Quote
Merkurius Posted February 11, 2005 Posted February 11, 2005 Se där, det fanns alltså något CD-ställ med inbyggd diffusor... Quote
Bjorn W Posted February 12, 2005 Posted February 12, 2005 Hej, Det som visades på mässan var bara en modul i en lösning som är stor som en "Billy"-bokhylla. Hyllan innehåller en basabsorbent och kan sedan kompletteras med diffuserande eller absorberande moduler för högre frekvenser. Som "Sanoj" skrev, måste cd-fodralen sitta tight, annars kommer locken att vibrera med musiken. Matts Odemalm på Svanå Miljöteknik har dock lite ide'er om hur detta problem skall lösas, så inom kort kommer vi att se en färdig enhet på marknaden. Mvh Björn Quote
Recommended Posts