Jump to content

En ny digitalkabel


DrKlang

Recommended Posts

 

Jag håller på att byta alla mina kablar till Bibacord, och har upplevt förbättringar för varje steg med högtalare, signal och elkablar. Mina digitalkablar är från Furutech och Voxativ, och nu har jag provat en från Bibacord. Jag var inte missnöjd med de gamla kablarna, dom var musikaliskt färgrika. Men det blir ett byte nu.

 

Upplösning är tidens trend men också min trend. Jag tror att upplösning är grunden för allt annat i ljudupplevelsen. Sedan kan man snacka klangfärger, dynamik och luftighet etc etc. Upplösning är det som möjliggör allt annat. Särskilt när det gäller "klassisk" musik tycker jag att förmåga till upplösning betyder allt. Det börjar där. Verket utvecklar sig framför mig om jag hör tillräckligt med detaljer och klangfärger. Sedan behöver vi klangerna, harmonin, utrrycksförmågan osv

 

Bibacords Fredrik levererade nyligen en ny signalkabel till mig och frågade samtidigt om jag ville låna den senaste versionen av Bibacords digitalkabel. 


Jag kopplade in den och lyssnade på några inspelningar och märkte direkt att det lät annorlunda. Jag började med några inspelningar av Concerto Köln med Bachmusik. Concerto Kölns tolkning är som vanligt lite speciell, det är inte en fullorkesteruppsättning, utan en mindre ensemble, men med många olika instrument och väldigt färgrikt. Det är ömsom mjukt och hårt och oerhört levande.

 

Den nya kabeln gav avsevärt högre upplösning. Och det gav i huvudsak två effekter: Ökad tredimensionalitet och större tonal "palett".

 

Rymdkänslan var förbluffande. Det var som att gå in i ett musikrum. Ljudet kom inte bara framifrån utan på något sätt också från sidorna och uppifrån. Väldigt knepig upplevelse. Blunda och du är i en konsertsal. Det låter som en kliché, men det var faktiskt så, åtminstone med Concerto Köln. En annan bild jag fick var av ett hav av ljud framför mig med med distinkta ljudskapare utplacerade framför mig men ändå med ett sammanhang.

 

Instrumentens karaktär blev tydligare, röster var enklare att läsa och den musikaliska "idén" förmedlades effektivt. Jag kom ihåg musiken bättre. Jag tror det beror på att upplevelsen var starkare.

 

Min sambo, som bara gäspar när jag pratar kablar, tyckte att musiken blev mer "finkornig" och hade ett större känsloinnehåll. Och att det blev mer tredimensionell. "Jag blir omsluten av musik". Vi diskuterar inte normalt hifi, men här var vi överens.

 

Den nya kabeln låter lite tunnare och först lite mindre dynamisk. Det är en följd av den högre upplösningen, som jag ser det. Jag kommer tillbaka till bilden av det musikaliska havet. Ljudet är omstrukturerat och upplevelsen av tydligt distinkta instrument och röster i ett sammanhang blir massiv. Men där det lät mer tidigare låter det lite lägre nu, Troligen beror det på att ljudet är renare. Det "följer inte med" så mycket. Å andra sida låter det mer på andra avsnitt. Basen gick bokstavligen ner i källaren när jag bytte kabel, frekvensomfånget ökade och det kom nya toner där. Den ljudmässiga "kartografin" i tre dimensioner är troligen inte förenlig med alltför stark tvådimensionellt högdynamiskt ljud. Ljudet har på något sätt fått en större yta. Med pianomusik och klassisk gitarr märks att dynamiken är rätt, den hindrar inget av musiken.

 

Så det blir en utgift till att pressa in. Det här var en verklig uppgradering av systemet som jag inte tänker vara utan.

 

Hur en digitalkabel kan göra så mycket åt upplösning, frekvensomfång  och rymdkänsla? Jag vet förstås inte det. Jag har sett några gissningar i press och fora, men för mig ligger detta i facket för oförklarade företeelser. Jag jobbar dagligen med digitalteknik, men har ingen jävla aning om vad som pågår här.

 

Jag har förstås jämfört äpplen och päron här. Mina tidigare digitalkablar var billiga, den nu diskuterade är betydligt dyrare. Men det var också skillnad i ljudkvalitet. Större än jag hade räknat med.

 

tumblr_po5plbljRH1xvi415o1_1280.jpg

 

Edited by DrKlang
Link to comment
Share on other sites

Hej Figge

Det är Harmonix fötter, inte original. Dom har funkat ganska OK men jag har faktiskt funderat på att byta. Cerabase är kanske en möjlighet, men jag har en liten förkärlek för Stillpoints. Annars verkar det vara Critical Mass Center Stage som surret går om just nu. Men jag tror ingen tar in dom i Sverige,

Så du har också Sarastro? Intressant. Det är en högtalare som jag verkligen gillar.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, DrKlang said:

Hej Figge

Det är Harmonix fötter, inte original. Dom har funkat ganska OK men jag har faktiskt funderat på att byta. Cerabase är kanske en möjlighet, men jag har en liten förkärlek för Stillpoints. Annars verkar det vara Critical Mass Center Stage som surret går om just nu. Men jag tror ingen tar in dom i Sverige,

Så du har också Sarastro? Intressant. Det är en högtalare som jag verkligen gillar.

Tyvärr inte, hade jag haft ett större rum hade det varit ett alternativ. Har ett par Rienzi.

Missade helt Hamonixfötterna, dålig syn eller så får jag skylla på att jag titade på mobilen.

Stillpoints är nog ett annat bra alternativ.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, DrKlang said:

Det är en XLR kabel mellan CD transport och DAC.

Hej

Kul att du köpt en Bibacordkabel, mitt favoritmärke

jag har en XLR också men av gamla modellen. Är din kabel skärmad? Kan man ansluta jord till den som dom andra interconnect-kablarna?

undrar Tommy 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Verity har ju tagit fram uppgraderingskit till varje modell (tror jag) som enligt de sjäkva skall ge optimala betingelser mot golvresonanser. Kan inte det fara något? @calle_jr skrev om dessa för något år sedan här.

Uppgraderingskitet är tydligen väldigt bra med inte helt billigt.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Verity har ju tagit fram uppgraderingskit till varje modell (tror jag) som enligt de sjäkva skall ge optimala betingelser mot golvresonanser. Kan inte det fara något? @calle_jr skrev om dessa för något år sedan här.

 

Ja det är ett alternativ och jag gillar starkt när tillverkare medger uppgraderingar. Min Sarastro är version II men utan deras speciella fot. Så jag kan uppgradera. Jämfört med Stillpoints är det inte vanvettigt stor skillnad i pris.

Men jag lutar ändå mot att "gå min egen väg" när det gäller vibrationskontroll. Tack för påpekandet.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans-Tommy said:

Kul att du köpt en Bibacordkabel, mitt favoritmärke

jag har en XLR också men av gamla modellen. Är din kabel skärmad? Kan man ansluta jord till den som dom andra interconnect-kablarna?

undrar Tommy 

 

Hej

Ja senaste versionen, nybakad och färsk... Den är skärmad, jag har förstått att Fredrik (Bibacord) är extremt negativ till metalliska skärmar. Så tidigare har han kört helt oskärmat, utom digitalkabeln. Men hans nya analoga kablar har en ickemetallisk skärm och digitalkabeln har definitivt en skärm, och jag tror faktiskt den är av metall, men jag är inte säker. Jag har fått uppfattningen att Fredrik skärmar kablarna till DACen hårdare (även elkabeln om jag inte tar fel).

 

Däremot har den nya digitalkabeln inte små sidokontakter som kan gå till en CAD jordningsenhet eller en chassiskruv. Varför vet jag inte, jag fick en förklaring, men den kan jag nog inte återge...

 

Jag har funderat på varför jag fick så extrem effekt av digitalkabeln. Jag har köpt både nya högtalarkablar och signalkablar från Bibacord, digitalkabeln var det sista bytet i signalkedjan. Så det kanske var en ackumulerad effekt av alla kablar. Men det kan också vara så att denna digitalkabel är speciell. Totaldac har ju valt den till sin referens. Jag är inte säker. Men nöjd att det blev lyckat.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, DrKlang said:

Men hans nya analoga kablar har en ickemetallisk skärm

Från bibacords hemsida:

"we use a nonmetallic carbon screen that gives excellent results"

 

Verkar som en fyndig omskrivning av en vanlig kolfiberfläta! Men jag kan ha fel...

 

1 hour ago, DrKlang said:

Jag har funderat på varför jag fick så extrem effekt av digitalkabeln

Kanske dina tidigare kablar inte varit av så god kvalité? Dåligt kontakterade?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, DrKlang said:

 

Men jag lutar ändå mot att "gå min egen väg" när det gäller vibrationskontroll.

Här är en variant till Veritys plattformar. Det är 2x28mm plywood med en 5mm viskoelastisk folie inlimmad undert högt tryck. Plattformen står på Cerabase och högtalarna ställs direkt mot plattformen:

 

DSC_7938.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, calle_jr said:

Här är en variant till Veritys plattformar. Det är 2x28mm plywood med en 5mm viskoelastisk folie inlimmad undert högt tryck. Plattformen står på Cerabase och högtalarna ställs direkt mot plattformen:

 

DSC_7938.JPG

 

 

Snyggt! Det gillade jag faktiskt. Har du prövat det? Finns plywood med folie som en produkt?

Tack.

Link to comment
Share on other sites

On ‎2019‎-‎03‎-‎11 at 22:37, Amatören said:

Kanske dina tidigare kablar inte varit av så god kvalité? Dåligt kontakterade?

 

Relativt sett ja, förstås. Jag har gillat Synergistic Research och hade en massa kablar från dom. Så Bibacord ersätter i huvudsak Synergistic.

 

Synergistic är fortfarande sympatiska, tycker jag. Öppna, pigga och är jämna över ljudspektrat. Den allra senaste utvecklingen hos Synergistic har jag inte hängt med på, men jag tror att dom är långt framme. Dessutom är dom rätt uppkäftiga och skiter i om andra tycker att en del av deras produkter är humbug. Eller att deras förklaringar är knepiga. Som alltid gäller det bara att lyssna på om det funkar eller inte. Jag gillar den sortens kaxighet.

 

Min enda invändning är att dom inte är så praktiska. Mycket pyssel med extra sladdar och små nyansändrande pryttlar. Kul till en viss gräns men jag vill ha något mera basic.

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, DrKlang said:

 

Snyggt! Det gillade jag faktiskt. Har du prövat det? Finns plywood med folie som en produkt?

Tack.

Det är jag som har gjort det till mina högtalare.

Det fungerar mycket bra.

Folien köpte jag av Swedac, och sedan är det 28mm snickeriplywood.

Jag fick hjälp med sågningen. Det är lite lurigt eftersom Sarastro inte är rektangulär.

 

Link to comment
Share on other sites

Calle, jag såg i din profil att du också har sarastro. Cool anläggning! Jag misstänker att det ligger ett långvarigt intresse bakom den. Din fot blir snygg och om den funkar bra -- desto bättre. Tack för tipset.

 

Vibrationsdämpning påverkar mycket har jag märkt. Jag har ju valt en gammal möbel som "mediebänk" -- inte så bra idé som jag trodde. Den väger ca 100kg men är inte byggd för att dämpa vibrationer. Så jag har gjort om den en del, bytt ut hyllorna mot limmad ek och skruvat fast skåpet i väggen (som är stabilare än golvet). samt dämpat varje hylla med Sonic design kuddar. Normalt har jag också Stillpoints under apparaterna, men har tagit bort dom i bilden. Det har blivit OK. Jag ser en mening med att ha en audiomöbel och har haft det tidgare, men detta är en sambokompromiss. Som jag kan leva med.

 

Jag läste nyligen en intressant artikel i "The Audio Beat" om Stillpoints. Audio Beat gör otroligt seriösa rescensioner, faktiskt bäst av alla om du frågar mig, och i det här fallet diskuterade man snarare tillämpningen av Stillpoints än själva produkten. Enligt författaren bör man dämpa högtalaren, slutstegen och en ev. strömdelare först. Därefter förförstärkare och källor. Jag hade föreställt mig tvärtom, men det finns en förklaring: Högtalaren och slutstegen sprider vibrationer. Det låter förnuftigt, men det är lätt att börja skydda det känsligaste först.

http://www.theaudiobeat.com/equipment/stillpoints.htm

 

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med om effekten av bra fötter för att avisolera vibrationer i olika elektroniska apparater. Kör sedan många år Stillpoints av olika storlekar, dock inte den allra största som blir lite väl dyr i jämförelse med Infinites CeraPuc, CeraBase och CeraBall som jag också använder. Samma princip med keramikulor i olika antal och storlekar, vilket andra tillverkare också har anammat. Kan dock tycka att efter gjort jämförande tester att StillPoints är snäppet bättre i fråga om klarhet och pregnans i diskant- som basregionen. Kan konstatera att effekten är störst där möjligen vibrationerna är som störst, PSU:er, slutstegsdelen i min integrerade förstärkare och nu senast strömregeneratorn PSAudios P:10 Powerplant. Ett konstaterande som jag gjorde redan för många, många år sedan lyfte upp min NordOst Thor på CeraPuc. Efter den upplevelsen har jag inga som helst tvivel på effekterna av  god avisolering. En annan konsekvent metod är att jag genomgående skapar underlag i form av granitplattor som får bli fundamentet mot vilket den mekaniska "jordningen" sker. Där råder naturligtvis olika uppfattningar, en del föredrar andra material som olika träplattor, men jag har funnit att just sten passar mitt sätt att lyssna bäst, det blir en ljudmässig förbättring jag gillar. Mer djup i ljudbilden, mer upplösning men i en mjukare framtoning tack vare bl.a. Stillpoints. Så en fundering om inte ytterligare en nivå av underlag i ditt gamla skåp kunde vara något att testa? Jag hade motsvarande "problem" då jag har de mesta av min elektronik i en gammal DUX Avantibokhylla och tycker att lösningen med stenplattor med mellanlägg med CeraPuc:er till MDF-hyllorna gav bättre resultat än att avisolera direkt mot dessa.

 

Roy Gregory var länge skribent i HiFi+ och var mycket omtyckt som seriös recensent , men hans objektivitet blev en smula omdiskuterad när han efter många års positiva recensioner av NordOst-kablar mm. tog anställning hos dem. Nu är han uppenbarligen tillbaka i journalistrollen, vilket naturligtvis inte behöver betyda att man skall ifrågasätta vad han skriver. Men en viss sund skepticism bör väl infinna sig efter att ha tagit del av det seminarium med StillPoint-produkter vad jag förstår som finns hänvisat till i texten, även om detta var arrangerat av andra.

 

Men jag och andra här på forumet har säkert samma positiva erfarenheter av StillPoints produkter liksom andra liknande.

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, DrKlang said:

Enligt författaren bör man dämpa högtalaren, slutstegen och en ev. strömdelare först. Därefter förförstärkare och källor. 

Ja.

Men ofta är det bättre att inte göra något alls än att tokdämpa för att inte sprida något till andra apparater.

Vibrationer är reciprociva, men om man enbart maxar för att avisolera en apparat, så kan man försämra apparatens eget beteende avsevärt.

Tydliga exempel är högtalare och pickuper, som båda är byggda för att ha en fast referens (baffel resp pu-hus). Med elastisk avisolering kommer referensen att röra sig. Och ju högre dämpning desto mer distorsion.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

 Med elastisk avisolering kommer referensen att röra sig. Och ju högre dämpning desto mer distorsion.

 

Då blir den naturliga frågan om avledning av vibrationer enligt tekniken keramisk kula är att betrakta som elastisk avisolering? I kombination med stenplatta ser jag det mer som en stel koppling? Eller vad nu den korrekta beteckningen är. Gäller samma problematik?

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calm said:

Då blir den naturliga frågan om avledning av vibrationer enligt tekniken keramisk kula är att betrakta som elastisk avisolering? I kombination med stenplatta ser jag det mer som en stel koppling? Eller vad nu den korrekta beteckningen är. Gäller samma problematik?

 

Ja, det är en mycket stel / stum / fix / fast koppling. Åtminstone vertikalt. För horisontella och rotationsrörelser beror det på typ av produkt och hur man placerar dem.

 

En annan faktor är hur vibrationer reflekterar tillbaka, som kan bli ett problem vid fasta kopplingar.

 

Så man brukar alltid behöva prova sig fram. Jag tycker det är vanskligt att uttala sig om specifika produkter som nån slags universalprodukter som löser alla problem oavsett golv, rack och apparat.

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever att just fötter och kablar är saker som kräver långvariga test med i bland oväntade positiva resultat som följd. Så jag håller med herrarna Calle_jr och Harryup att det kan vara svårt att ge generella råd. Mer tips om vad som funkat hos mig och möjligen värt att testa. Sedan är det upp till var och en att utvärdera resultatet efter egen smak. Men sedan borde de professionella aktörerna med lång erfarenhet att lösa liknande problem gjort omfattande beräkningar och test som grund för deras i mitt tycke fungerande produkter. Jag tror i vart fall genom egna test att det inte bara är ormolja och humbug.

 

" Skönare lyss till den blåsa som sprack än att aldrig klämma en bärsa" (fritt ur Blandaren, teknologernas på KTH eget husorgan.) :D:)

 

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Jag tror i vart fall genom egna test att det inte bara är ormolja och humbug.

Absolut inte. Det är strukturdynamik, och används inom allt från bil, båt och flyg till medicin- och skidåkningsindustrin.

 

 

1 hour ago, calm said:

sedan borde de professionella aktörerna med lång erfarenhet att lösa liknande problem gjort omfattande beräkningar och test som grund för deras i mitt tycke fungerande produkter.

Ja. De kunde börja med att ange egenskaperna för sina produkter, så att det går att räkna.

Det är ingen vits att räkna om man inte vet vad man ska räkna på.

Tex Getzner lämnar ju datablad eftersom de levererar till övrig industri. Men hifibranschen gör aldrig det. Så med den aspekten kan man kalla det humbug.

 

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, calle_jr said:

Absolut inte. Det är strukturdynamik, och används inom allt från bil, båt och flyg till medicin- och skidåkningsindustrin.

 

 

Ja. De kunde börja med att ange egenskaperna för sina produkter, så att det går att räkna.

Det är ingen vits att räkna om man inte vet vad man ska räkna på.

Tex Getzner lämnar ju datablad eftersom de levererar till övrig industri. Men hifibranschen gör aldrig det. Så med den aspekten kan man kalla det humbug.

 

 

Getzner levererar tydligen lösningar till "audio technology" så för professionellt bruk finns tydligen produkter och applikationer och då sannolikt med tillgängliga data. Har inte borrat djupare. https://www.getzner.com/en/applications/industry/audio-technology

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2019-03-14 at 14:39, calle_jr said:

Ja.

Men ofta är det bättre att inte göra något alls än att tokdämpa för att inte sprida något till andra apparater.

Vibrationer är reciprociva, men om man enbart maxar för att avisolera en apparat, så kan man försämra apparatens eget beteende avsevärt.

Tydliga exempel är högtalare och pickuper, som båda är byggda för att ha en fast referens (baffel resp pu-hus). Med elastisk avisolering kommer referensen att röra sig. Och ju högre dämpning desto mer distorsion.

  

 

 

Ja det är en självklarhet. En rörelse sker alltid mot en referens. Rör sig referensen blir det både förstärkningar och försvagningar. Men jag håller inte med om att det ofta är bättre att inte göra något alls. Det går emot min egen erfarenhet. Jag ser en vits med att använda vibrationshämmande produkter. Men jag ska medge att vissa produkter inte gett något resultat alls, eller inget som jag har hört.

 

En del högtalartillverkare tycks ha löst de största problemen själva, och är väl det man delvis betalar för när man köper dyra högtalare. YG och Wilson satsar på material, Verity verkar satsa på intern avstämning och dämpning. Mina gamla högtalare, Living Voice, var gjorda för att ha en "referens" som svänger med. Det funkade musikaliskt också. Troligen bygger det på ett stort manuellt jobb att få resonanserna att låta bra.

 

I verkliga livet, eller i ett verkligt vardagsrum, finns knappast en fast referens. Så vi har lite av YG och lite av Living Voice. En del vibrationsprodukter verkar hitta en utväg ut den ekvationen. De bästa produkterna jag använt är rör-ringar och Stillpoints. Sämst har en del gummiliknande material varit i olika varianter. Jag har även använt stenplattor, men upphörde med det. Det blev lite bättre med plattor, men inte avgörande.

 

 

Edited by DrKlang
Link to comment
Share on other sites

On 2019-03-15 at 06:37, calm said:

Men sedan borde de professionella aktörerna med lång erfarenhet att lösa liknande problem gjort omfattande beräkningar och test som grund för deras i mitt tycke fungerande produkter.

Det vet man ju aldrig riktigt. Vi "vanliga" amatörer får gissa och tro och sen kan man ju alltid ställa frågan till sådan som @calle_jr, @Harryup och andra som har en lite mer solid kunskap.

 

Själv litar jag fullt ut på den lösning mina egna högtalare har utvecklat. De står på en basplatta som levereras separat och väger in på ca 30 kg styck och med följande fötter i mässing och aluminium. Min tes är att Dynaudio har säkert inkluderat någon form av helhetsbedömning när de valt denna lösningen. Jag tror inte att jag har bättre förutsättningar att fixa något bättre genom att välja ut en fot som skall passa "alla" baserat på vad som sägs i en broschyr eller annons. Det hindrar ju inte att det kanske finns en bättre lösning någonstans men då skulle jag först vilja se en ordentlig studie på hur och varför innan jag ens skulle försöka.

 

evidence_7.jpg

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Bebop said:

Det vet man ju aldrig riktigt. Vi "vanliga" amatörer får gissa och tro och sen kan man ju alltid ställa frågan till sådan som @calle_jr, @Harryup och andra som har en lite mer solid kunskap.

 

Själv litar jag fullt ut på den lösning mina egna högtalare har utvecklat. De står på en basplatta som levereras separat och väger in på ca 30 kg styck och med följande fötter i mässing och aluminium. Min tes är att Dynaudio har säkert inkluderat någon form av helhetsbedömning när de valt denna lösningen. Jag tror inte att jag har bättre förutsättningar att fixa något bättre genom att välja ut en fot som skall passa "alla" baserat på vad som sägs i en broschyr eller annons. Det hindrar ju inte att det kanske finns en bättre lösning någonstans men då skulle jag först vilja se en ordentlig studie på hur och varför innan jag ens skulle försöka.

 

evidence_7.jpg

Jag menar att fördelen att kunna välja mellan olika professionella producenters produkter och utvärdera vad som passar mitt system bäst, inte nödvändigtvis bara att hålla sig till en. Lika lite som en högtalartillverkare kan veta hur mitt golv ser ut och hur det inverkar. Jag har testat en lång rad lösningar med olika underlag, sten och träskivor och fötter och plattformar av olika slag innan jag till slut fastnade för den kanske enklaste i form av underdelen på Cerapuc under spikesen. Bara för att finna att ljudet förändrades när jag slipade golvet och faktiskt fick en positiv effekt i form av lite tightare bassvar.  När det gäller just konstruktioner med kulor av olika slag stål eller keramikkulor så vore det roligt om någon kunde förklara varför dessa just används så mycket i dessa sammanhang?

Calm

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calm said:

När det gäller just konstruktioner med kulor av olika slag stål eller keramikkulor så vore det roligt om någon kunde förklara varför dessa just används så mycket i dessa sammanhang?

Well, nu har jag inte "detaljstuderat" detta ämne men jag kan anta att man vill uppnå en punktlast av något slag.

Själv har jag några kriterier vad gäller överföring av apparatvikt till, så småningom, golvet och vidare ut i byggnaden:

- Inga bestående märken i golvet

- 3-punktlast är att föredra, ger stabilitet i uppställningen

- Enkelt flyttbara under apparaterna för att "bekämpa" oönskade vibrationer, e.x. under trafon kan göra en stor skillnad...

- Enkla och billiga

Själv har jag med framgång använt och använder 2 slags fötter, med och utan kula. Under väldigt tunga högtalare brukar varianten utan kula vara att föredra.

feet-euphonia.jpg

PS: Jag använder SKF hårdförkromade kullagerkula, 10mm i diameter. ;):)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...