Jump to content

Jag besökte Reptil Audios butiksdemo...


Bebop

Recommended Posts

Det var ett tag sedan jag gick och lyssnade på butiksdemo. Har man en fulländad rigg så minskar behoven... :o:closedeyes::65:

 

Leksaker logga montage.jpg

 

Jag besöker Reptil Audio i Asarum, vilket är en liten förort 4 km norr om Karlshamn i Blekinge. Det är också den enda hifi-butiken i Blekinge av format både till yta och innehåll där den ligger på rimligt avstånd för hela länet och angränsande orter i södra Småland och östra Skåne.

 

Jag fastnade med en gång för leksakskorgen. Emil o Fredrik har förstått att HiFi är en angelägenhet för hela familjen där alla skall känna sig hemma, även våra minsta. 

 

Martin Logan.jpg

 

Butiken har en blandning av stora och små ytor och det finns mycket att titta på och koppla upp.

 

Öppet lyssningsrum 2.jpg

 

Öppet lyssningsrum Dynaudio.jpg

 

Här erbjuds även bild av det bättre slaget. Jag är ingen TV- eller filmmänniska själv och har inte hängt med den utveckling som skett, t ex TV-skärm med inbygd högtalare i själva bildskärmen som utgör ett membran utan att vibrera, i vart fall inte så att det stör bilden. Listigt.

 

Öppet lyssningsrum.jpg

 

Som framgår pyntas väggarna bl a av gitarrer och guld-/platina-album, företrädesvis kopplade till Emils och Fredriks favoritmusik som är rock av det hårdare och metalliska slaget. Gitarrerna är signerade på närbelägna Sweden Rock-festivalen av några av deras favoriter. Jag minns inte vem som signerat den första guran men den andra är både signerad och illustrerad av Steve Vai.

 

Signerad gitarr.jpg

 

Steve Vai-signerad gitarr.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Trevligt med bilder från Reptil. Det var några år sedan jag besökte butiken. Har handlat en del av dem. Superbra service. Mycket trevligt folk. Jag känner inte igen lokalerna dock. Har de flyttat, byggt ut eller renoverat?

Edited by Ranefjord
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Ranefjord said:

Har de flyttat, byggt ut eller renoverat?

Ja, de köpte och renoverande en stor lokal lite norr om den gamla lokalen på andra sidan vägen (på Granvägen vid parkeringplatsen norr om Konsum och gymmet). Det är nog 3-4 årsedan nu.

Link to comment
Share on other sites

Här finns också tre olika demorum från litet via medium till stort. Som framgår är det heltäckningsmattor i varje rum vilket gör klangen lite mer dämpad än vad jag van vid men det är inte överdämpat. Det ger en behaglig klang som är ganska öronvänlig som blivit butikens signatur, kan man säga.

 

Här en detalj från det stora rummet som jag återkommer till.

 

Hegel.jpg

 

Här är det mellanstora.

 

Mellanstora rummet.jpgLyssningsrum 3.jpg

 

... och det lite mindre.

 

Litet demorum.jpg

 

Överallt märks infällda högtalare i både väggar och tak, vilket är en stor verksamhet för Reptil Audio för både 2 kanal och flerkanal. De gör många vägg och takinstallationer runt om i Blekinge i framför allt nybyggnationer.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-03-03 at 10:23, Bebop said:

 

Butiken har en blandning av stora och små ytor och det finns mycket att titta på och koppla upp.

 

Öppet lyssningsrum 2.jpg

 

Öppet lyssningsrum Dynaudio.jpg

 

Det ser jättetrevligt ut.

Fina lokaler.

Vet du varför de har valt att sätta ett undertak?

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Vet du varför de har valt att sätta ett undertak?

Vet inte. Minns inte vad som huserat där innan men jag tror det varit ett bageri, kemtvätt eller något ditåt. De kanske ville dölja vad som doldes i taket eller få en liten hemkänsla vad gäller takhöjden. Jag återkommer... Du döljer en fundering i din fråga. Hur låter den?

 

Som  ser på en av bilderna så demar de också takhögtalare och hur man använder 7-kanalsbio, Atos, tror jag det heter.  Hembio är inte död, åtminstone inte här. Det underlättar med ett undertak. 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Bebop said:

Du döljer en fundering i din fråga. Hur låter den?

Mest om det är för att höja absorptionen, eller ljudisolera eller helt enkelt att få ett snyggare tak som du skrev.

Det är ganska stora rum, heltäckningsmatta, tocka rumshöga gardiner och en del av väggarna har träpanel (membranabsorbent?).

Det verkar finnas ett koncept som åtminstone delvis är rumsakustiskt relaterat.

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calle_jr said:

Det verkar finnas ett koncept som åtminstone delvis är rumsakustiskt relaterat.

Vi pratade om detta då vi diskuterade ämnet efter invigningen. De har arbetat efter en känsla baserat på deras erfarenhet för att få till lyssningsrum som någon slags "minsta gemensamma nämnare" för att ge någorlunda rättvisa förhållanden från små till stora högtalare, 2-kanal till 7.1 flerkanal. Det låter behagligt men jag tror det hade blivit ännu bättre med mindre dämpning och mer diffussion. Jag inbillar mig att t ex högtalarnas egenljud är mer avslöjande i dessa rum än i ett "perfekt" akustikreglerat rum. Det som tar mest stryk tycker jag är mellanregistren men å andra sidan märks skillnaderna i olika högtalares mellanregister här. Det är den känslan jag har. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ämnet för kvällen var emellertid något helt annat. Yamahas Robert Wikman var på plats och demade deras nysatsning på hifi i det övre segmentet vilket lockade fram gamla minnen från 70-/80-tal. Det fick mig att ta mig dit. På plats träffade jag även herr och fru  @Peo som reagerat på ungefär samma sätt.

 

Robert Wikman Yamaha.jpg

 

Yamaha är ett anrikt gammalt företag inom ljud & musik. Vid sidan om deras slutprodukter utvecklar och tillverkar de även robotar och egna halvledare. Här några fakta:

 

  • Grundades 1887 av Torakusu Yamaha som Yamaha Organ Manufacturing Company
  • 1897 döptes företaget om till Nippon Gakki och blev Japans ledande orgel- och pianotillverkare
  • 1987 i samband med 100-årsjubileet antog koncernen namnet Yamaha
  • En av de viktiga pionjärerne inom utveckling av synthesizers. Mest känd är deras DX-7 som revolutionerade marknaden med sin FM-teknologi (frekvensmodulering).
  • Idag världens största tillverkare av instrument och världens största tillverkare av flyglar där även Bösendorfer (Österrike) ingår.
  • Yamaha Pro utvecklar och tillverkar även studio-, inspelnings-, PA-utrustning och processorer. 
  • 2007 köpte de tyska Steinberg som bl a tog fram gränssnittet Asio som används för att överföra digitala signaler utan fördröjning mellan programvaror och ljudkort, inte minst i mellan datorer och dacar och omvänt. Det är det ledande interfacet i studiovärlden. Under varumärket har de samlat en hel drös av studioutrustning som är baserade på USB-överföring i strudiovärlden.
  • Yamaha motorcyklar, gräsklippare, båtmotorer...  då? Startades på 50-talet och drivs idag som eget bolag där Yamaha fortfarande äger 12 % av aktierna. 

 

Pro Audio.jpg
Googlad bild

 

För oss som var i 20-årsåldern på 70-talet som var Yamaha en av de riktigt stora inom hifi. Det fanns olika läger som dyrkade amerikanska märken som McIntosh, GAS och Crown. Andra lutade sig mot Japan där Accuphase, Luxman, Kenwood och Yamaha tillhörde den lite övre klassen och där Pinoneer, Technics, Sansui, Sony, Sharp med flera inte var riktig lika "rumsrent". Sedan fanns det naturligtvis Quad-anhängarna (som alltid).

 

Yamahas stora genombrott i Europa inom hifi var förmodligen deras legendariska högtalare NS-1000/NS-1000M (monitormodell med bärhandtag och XLR-kontakter).

 

Yamaha NS-1000 M.jpg

 

Den här högtalaren slog ner som en bomb i framför allt studiovärlden som dittills kontrollerats av amerikaner och engelsmän. Jag minns en artikel där Sveriges radio utvärderade bl a Spendor BC1 (som användes av BBC) och B&W DM6, men de valde Yamaha NS-1000 (M). Om jag minns rätt köptes det in ca 200 par vilket naturligtvis firades av Yamaha. Det blev en viktig framgång för dem. Skulle vara intressant att läsa vad @gcs minns kring detta.

 

Men de släppte också många andra produkter som fick "state of the art"-stämpel och som fick oss fjuniga 25-åringar att dregla. De jag minns främst var deras försteg Yamaha C2. Den kostade hela 4,900 kronor då, vilket var 50 % mer än högtalarna NS-1000 eller dubbelt så mycket som de mest populära receivrarna då. Inget för en fattig student.

 

yamaha_c-2_stereo_preamplifier.jpg

Hifi-engine

 

En annan klassiker som kom då var deras tuner (för yngre läsare; ett slags apparat som kan ta emot frekvensmodulerade radiovågor med vilka man kan lyssna på musik och röster, kallat radioprogram :closedeyes:) Yamaha  CT-7000. Den hamnade i topp tillsammans med Kenwood, Sansui och Accuphase som redan låg i topp. En mycket fin tuner.

 

yamaha_ct-7000_front_panel.jpg

Hifi-Engine

 

Det var några smakprov som etsats fast och som för min del placerat Yamaha på den klassiska arenan över legendariska produkter inom HiFi och som fick mig att dra till Reptil Audio. De senaste 10 åren har Yamaha steg för steg kommit tillbaka inom 2-kanal. Enligt Robert Wikmam har denna satsning varit mycket lyckosam vilket gett Yamaha blodad tand och ta ytterligare steg uppåt mot high-end. Det kan bara applåderas, tycker jag. Enligt min mening väller det ut produkter idag som jag tycker är kraftigt överprissatta till vad de presterar. I det avseendet litar jag betydligt mer på japansk ingenjörskonst som dessutom har en drivkraft att producera effektivt för att hålla nere priser. Med den produktflora företag som t ex Yamaha besitter finns stora möjligheter att utnyttja skalfördelar till en effektiv produktion i förhållande till en massa småtillverkare beroende av OEM-tillverkare och köpta lösningar och som använder högt pris som ett argument för bra ljud. (Sorry, men så tycker jag alltmer).

 

Reklambild yamaha.jpg

Bild från Yamahas hemsida

 

Frågan är då hur de lyckats med deras senaste skapelser som visades upp hos Reptil Audio :Thinking:

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Yamahas stora genombrott i Europa inom hifi var förmodligen deras legendariska högtalare NS-1000/NS-1000M (monitormodell med bärhandtag och XLR-kontakter).

 

 

Finns massor att läsa på nätet om dessa även om de som gett sig på att förbättra dem.

 

http://www.troelsgravesen.dk/Yamaha-NS1000.htm

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

(för yngre läsare; ett slags apparat som kan ta emot frekvensmodulerade radiovågor med vilka man kan lyssna på musik och röster, kallat radioprogram :closedeyes:)

:24: 

För övrigt är det nog mera ovanligt, än vanligt, att NS-1000M har vare sig bärhandtag eller XLR-kontakter. Däremot var mina (från SVT) utrustade med fina kromade tratt-stativ och aluminiumfästen skruvade i sidorna, för att kunna riktas mot lyssningsplatsen.

Även finska YLE köpte in rejält med NS-1000M och flera av dessa försågs med elekronik för aktiv drift från Genelec.

Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, Vox said:

Ni har väl sett Yamahas koppling till musiken i deras logotype?

Fast de stämgafflarna tillhör Yamaha Motor Company. För Audioföretaget skall det vara en yttre tunn ring och stämgafflarna sticker inte utanför cirkeln.

 

Der finns två logotyper. En för studio, audio, hifi, musik... dvs det som är Yamahas egentliga verksamhet. Den ser ut så här.

 

kisspng-yamaha-motor-company-logo-yamaha-corporation-motor-yamaha-5ac5fde1bc8b13.2154831515229250257723.jpg

 

I samarbetsavtalet med det fristående Yamaha Motor Company använder de en annan logotyp:

db1d7e9c19d735ba6efcb2b48832901a.png

 

Många likheter men inte samma. Här används en mer fet och krympt variant av typsnittet (syns på "A"'na) och "M"'s mittben går ända ner och sedan då stämgafflarna. Små subtila skillnader men som bolag brukar vara mycket noga med.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-03-08 at 11:01, Bebop said:

en massa småtillverkare beroende av OEM-tillverkare och köpta lösningar och som använder högt pris som ett argument för bra ljud. (Sorry, men så tycker jag alltmer).

Du är inte ensam om att tycka så!

 

Ett intressant reportage om en lyckad satsning av kunniga entusiaster i lilla Blekinge.

Tack Bebop! Ser fram emot fortsättningen :) 

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar med det vi inte fick höra, dvs deras skivspelare som ännu inte släppts. Enligt Robert Wikman är den försenad beroende på att man inte varit nöjd med tonarmen som åter hamnat på ingejörernas bord. Yamaha räknar med att den lanseras under hösten. Några detaljer har inte avslöjats men räkna med att den har balanserade utgångar.

 

Skivspelare.jpg

Utsnitt från Yamahas kommunikationsmaterial

 

Anledningen till att jag tror så är att deras nya försteg C-5000 är helt igenom en balanserad konstruktion där även grammophoningången har balanserade ingångar.

 

Försteg baksida.jpg

Bild från Yamaha.com

Yamahas nya förstärkarlinje är helt igenom analog. Här finns inga inslag av digitala finesser.

 

Försteg från höger.jpg

 

Stilmässigt är det mycket vintage över designen som även känns igen från deras mindre förstärkare men framför allt från idealen på 70- och 80-talen. Sidopanelerna har pianolackade träsidor, förmodligen MDF.

 

Reglage.jpg

 

Försteg C-5000.jpg

 

Volymkontroll.jpg

 

C-5000 interior.jpg

Bild från Yamaha.com

Link to comment
Share on other sites

Slutsteget är en bastant sak vars "elektronikbrunn" är helt kopparklätt. Konstruktionen är helt igenom balanserad. Enligt HiFi Musiks test har den ordentligt med kraftreserver. Steget är specificerad att ge 100 W vid 8 ohm. Dynamiskt i HiFi Musiks kubmätning visar den 159 W vid 8 Ohm, 293 W/4 Ohm, 498 W/2 Ohm och 706 W/1 Ohm med en strömkapacitet på +87 A/-88 A. Det är den bästa kubmätning HiFi Musik gjort någonsin, skriver de.

 

(Jag beklagar bildkvaliteten. Under fotograferingen noterade jag att jag kan inte påverka upplösningen. Kameran har stannat på låg upplösnin oavsett hur den är inställd. Ett antal bilder får inte större upplösning än ca 55 kB. Dags för service...)

 

Slutsteg M-5000.jpg

 

Om jag minns rätt är den bygd på ett skal som består av 9 mm aluminium för både effektiv avkylning och stabilitet. Wikman berättade att man lagt mycket krut på att få till en mekansikt stabil förstärkare. 

 

Topplock.jpg

 

Det ser onekligen väldigt elegant ut när man lyfter på "huven". I princip allt är skruvat underifrån och många anslutningar är skruvade istället för lödda. Orsaken till detta är enligt uppgift att få bätte kontaktyta som Yamaha menar att man vinner med skruvar istället för lödtenn. "Det är många skruvar i detta slutsteg", poänterade Wikaman. Han berättade också att det är mycket väl tilltagen kondensatorbank. Jag minns inte exakta siffran men det var mer än 100,000 uF

 

yamaha_m5000_interior.jpg

Bild från Yamaha.com

Link to comment
Share on other sites

Återstår då högtalarna som är helt nyutvecklade av Yamaha. Det gäller även elementen som har ett membranmaterial som enligt de själva har bättre egenskaper än Beryllium. Materialet heter Zylon. Det är inte uppfunnet av Yamaha men de har utvecklat det för högtalaranvändning. Det är en variant av syntetiskt fiber som används i rymddräkter, brandskydd och liknande och kan göras mycket styvt. Det används i samtliga element för att få bättre kontroll över klangen mellan registren.

 

Högtalarna är lackade i deras pianofabrik och ser oerhört välgjorda ut för den som gillar pianolackade högtalare. Själv föredrar jag trä men det tror jag inte är på gång. Det följer med högtalarskydd. De är inte så vackra, tycker jag, men de fyller sin funktion som skydd och är lätta att snäppa på/av.

 

Högtalare med skydd.jpg

 

Högtalare utan skydd.jpg

 

Högtalarna är en basreflexkonstruktion. För den som vill fördjupa sig mer i konstruktion finns en del att läsa och se i följande länk.

 

Högtalare baktill.jpg

 

Musikkälla för dagen var Naim NDX 2 som är baserad på Burr Browns 1792A chip. Jag har hört den på djupet vid en annan demo och i jämförelse mellan deras andra modeller. Den låter mycket bra, tycker jag men är överspecificerad för min del då jag inte streamar utan bara spelar från egna filer.

 

Naim NDX 2.jpg

 

Föreställningen kan börja... :)

 

Inför lyssningen.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara en besvikelse av denna demo och handlade helt om musiken. Till slut orkade jag inte utan lämnade helt sonika demon. Det var i huvudsak överproducerad jazzsoul-muzak typ George Benson när han är som sämst och Stockfish sing-and-songwriter i mycket makligt tempo eller kristallklara flickröster i navelskådande "tyck synd om mig". Inge ont i att det spelar den musiken i sig men lite större bredd tycker jag att man måste bemöda sig om. Varför inte en Led Zeppelin, Metallica, Schubert stråkkvartett, Bill Evans, Art Blakey, Mahlers 2:a, Sam & Dave eller motsvarande med de som för arvet vidare idag. 

 

För- och slutsteg.jpg

 

Det är alltid knepigt att bedöma en anläggning från en lokal man inte har full koll på. Nu känner jag till ljudet i Reptil Audios rum rätt bra ändå och det är inte tu tal om att Yamaha har fått fram en bra kombo. Mina intryck kan sammanfattas så här:

 

  • Diskanten är klockren. Hög upplösning med rika detaljrikedom och silkeslen. Liknelsen med den klara fjällbäcken stämmer in bra här. 
  • Mellanristret rikt men något tillbakadraget som gör att ljudbilden hamnar snarare mellan eller bakom högtalarna än framför. Det är emellertid något jag hört även tidigare hos Reptil Audio. Jag tror det hänger mer ihop med att rummen är något överdämpade.
  • Egentligen samma sak med basen. Djupet finns där och klangen låter väldigt akustisk och har inte det där korta "klippet". Basen tar aldrig överhanden
  • Totalt sett en väldigt behaglig totalklang. @Peo sammanfattade det bra med att det är en klang man kan lyssna på hur länge som helst utan att bli lyssningstrött.
  • Det skulle vara skoj att hör dem i ett något mindre dämpat rum. Jag tror det kan bli kanon.

Gratis är det inte men ändå rätt vettiga priser om man jämför med mycket high-end idag. 150,000 för högtalarna inklusive stativ och 75,000 kostar försteget liksom slutsteget. Jag tycker det är mycket prisvärt i sammanhanget.

 

Uppställning.jpg

 

Därmed avslutar jag detta besök...

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, shaft said:

Kan ju inte riktigt stämma?

Så klar det är fel. Vet inte ens vad jag fick det ifrån. Har försökt leta upp det i efterhand. Förmodligen en helt felaktig avskrivning av något annat. Deras första CD hette CD-1 och lanserades 1982. Jag ändrar i texten ovan. Tack för spaningen...

 

CD 1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som kuriosa så är det så att folk ifrån Svenska Sonab startade upp Yamahas HiFi-tillverkning i Japan. Innan hade de bara tillverkat instrument.

CD-1 sålde vi i Ljudbutiken drygt 20 st av till Yamahas förfäran, man hade avsatt runt 40 för hela landet och vi beställde alla. Så klart fick vi inte alla men många blev det.

Kostade då strax under 20' vill jag minnas.

 

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

On 2019-03-08 at 13:53, Vox said:

Ni har väl sett Yamahas koppling till musiken i deras logotype?

Tre korslagda stämgafflar. 

 

 

8C99915C-67F1-4D58-912E-C08D241AD73A.jpeg

Det där kan vara motordivisionens logga??. Det är stämgafflar på bägge men loggorna skiljer sig mellan motor och moderföretaget.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Harryup said:

Kostade då strax under 20' vill jag minnas.

Det var m a o dyrt i början. Inflationsjusterat blir det nästa 55,000 och tar man hänsyn till köpkraftens utveckling hos löntagare motsvarar det uppemot 75,000 eller mer. De kostar att ligga i täten på nyutvrckling.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-03-08 at 14:59, Bebop said:

Fast de stämgafflarna tillhör Yamaha Motor Company. För Audioföretaget skall det vara en yttre tunn ring och stämgafflarna sticker inte utanför cirkeln.

 

3 minutes ago, new order said:

Det där kan vara motordivisionens logga??.

Vilket redan retts ut... men du har rätt. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bebop said:

 

Vilket redan retts ut... men du har rätt. 

Hann inte med i svängarna...?

 Notera att stämgafflarna går ut i den runda ramen på motorversionen, men inte på musik/stereo varianten. Kanske för att likna ett hjul? Bara spekulationer från min sida.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...