K-man Posted February 4, 2005 Posted February 4, 2005 Energy-transformers Wrap kommer premiärvisas på Hifimässan i helgen, men Euphonia har nöjet att ge en första teaser på dessa, så...en världspremiär: Bilderna är ifrån en förserie så utseendet kan skilja något.... Quote
K-man Posted February 4, 2005 Author Posted February 4, 2005 Lite väl snål första teaser kanske… :cool: så vi tar väl en till som kanske ger en föraning… För er som blir nyfikna och vill se eller höra mer så kommer de visas och brukas i PL-audios rum…där kommer ni enligt uppgift kunna lyssna och jämföra på två uppsättningar hörlurssystem, ett med...och ett utan Wraps Quote
Linné Posted February 4, 2005 Posted February 4, 2005 Ytterligare en pryl man inte visste behövdes innan man hörde talas om den? Mer bilder och info för oss som inte har möjlighet att åka till sthlm kanske? Quote
Jan Posted February 4, 2005 Posted February 4, 2005 Verkar kanche lite som detta?: http://st12.flashecom.com/zcable/dept.asp?dept_id=02 Bemär det er INTE ferritkänar. Priserne är mycket vollsomma - men dom er jo ochså från USA Quote
Timbre™ Posted February 4, 2005 Posted February 4, 2005 Vi kommer dessutom att servera lyssningsrapporter från tre håll den närmaste tiden... Quote
freann Posted February 4, 2005 Posted February 4, 2005 Hmmm... Någon har låtit sig inspireras av FuruTech och Shunyata? Både dessa tillverkare använder ett slags pulver som absorberar EMI och RFI (som jag förstår det). MYCKET spänd på en lyssning! Count me in. Quote
thli72 Posted February 4, 2005 Posted February 4, 2005 Som ägare till en hyffsat stor samling möss (3 ultra,2 mini) så är dessa Wraps klart spännande .(gillar mina möss :cool: ) Vill dock se öron och nos på dom så de inte blir lika tråkiga som deras konkurenter /Thomas Quote
eliot Posted February 5, 2005 Posted February 5, 2005 Hmmm... Någon har låtit sig inspireras av FuruTech och Shunyata? Både dessa tillverkare använder ett slags pulver som absorberar EMI och RFI (som jag förstår det). Tyska TMR hade nätkablar omgivna av ferritpulver i början på 90-talet och i samma veva kom the Original Kable Jacket från företaget Original Cable Jacket Co. (se test i Stereophile) som skulle användas till nätkablar, högtalarkablar mm. Hur de sistnämnda är uppbyggda vet jag ej, men de skall jordas och är verkligen effektiva men man skall vara lite försiktig med var och hur man placerar dom Mvh, Eliot Quote
JMlab Posted February 6, 2005 Posted February 6, 2005 Hej Eliot! På vad för sätt skall man vara försiktig?? Vad är det man skall undvika? Mvh JMlab Quote
Timbre™ Posted February 6, 2005 Posted February 6, 2005 Idag drar vi ut på en inledande övning med dessa kabelomslutningar ur den skånska hifimyllan. Bilder och rapporter följer på Lyssnarforum... Quote
Guest Zalve Posted February 6, 2005 Posted February 6, 2005 (edited) *edit* Låter bli att förstöra Teasern. /Z Edited February 6, 2005 by Zalve Quote
eliot Posted February 6, 2005 Posted February 6, 2005 Hej Eliot! På vad för sätt skall man vara försiktig?? Vad är det man skall undvika? Mvh JMlab - Jag har 8 stycken hemma och man monterar dom på nätsladdar, signalkablar och högtalarkablar och beroende var någonstans man monterar dom så påverkar dom anläggningen olika. Som Du vet så tar det lite tid innan man verkligen är säker på om ändringen är till det bättre och här har Du rätt många frihetsgrader så att Du har rätt många möjligheter att placera dom så att det inte blir så bra men naturligtvis också många sätt att förbättra ljudet. Jag kommer ihåg första gången jag träffade på Original Kable Jacket - det var hemma hos min handlare och kompis i Schweiz. Han använde riktigt enkla högtalarkablar och hade monterat Kable Jackets. Här ser Du dom på min nätsladd (foto: Timbre) Det lät som vanligt riktigt bra hemma hos honom med bra rymd i ljudavbildningen. När han sedan tog av sina Kable Jackets så blev ögonblickligen hela klangbilden platt. Han visade hur han genom att flytta deras position längs högtalarkabeln påtagligt kunde ändra klangen - öka dynamiken eller öka upplösningen osv. Fascinerande Jag har nu inte jord hemma hos mig, men jag tar gärna med dom till Dig så kan vi pröva Quote
Guest Rydberg Posted February 7, 2005 Posted February 7, 2005 När han sedan tog av sina Kable Jackets så blev ögonblickligen hela klangbilden platt. Han visade hur han genom att flytta deras position längs högtalarkabeln påtagligt kunde ändra klangen - öka dynamiken eller öka upplösningen osv. Fascinerande Spännade, tillför de extra energi eller? Hur kan annars dynamiken bli större? Quote
Engelholm Audio Posted February 7, 2005 Posted February 7, 2005 Spännade, tillför de extra energi eller? Hur kan annars dynamiken bli större? <{POST_SNAPBACK}> Rydberg: dom kan ju minska bruset och på så sätt öka dynamiken. Quote
Timbre™ Posted February 7, 2005 Posted February 7, 2005 Bibehållen kontrast vid skilda amplituder för att ta till ett uttryck som Victor Khomenko brukar använda. Det här blir en central fråga i vår kommande långkörare om Energy-transformers. Quote
Guest Rydberg Posted February 7, 2005 Posted February 7, 2005 Rydberg: dom kan ju minska bruset och på så sätt öka dynamiken. <{POST_SNAPBACK}> Ja i ett par kablar har ju egenbruset som ligger på ca 12nV (nano Volt) (Bandbredd 100kHz, Temperatur 20 grader C) så det förstår jag att man vill bli av med , dvs ca 160 dB under nivån för signalen givet en signalspänning på 1 volt. Quote
Engelholm Audio Posted February 7, 2005 Posted February 7, 2005 Ja i ett par kablar har ju egenbruset som ligger på ca 12nV (nano Volt) (Bandbredd 100kHz, Temperatur 20 grader C) så det förstår jag att man vill bli av med , dvs ca 160 dB under nivån för signalen givet en signalspänning på 1 volt. <{POST_SNAPBACK}> Det inducerade bruset då, bortsett från egenbruset alltså!?? De störningar som kommer från apparaterna kablarna är kopplade till? Quote
Björn-Ola Posted February 7, 2005 Posted February 7, 2005 Känns som en dyrare variant på Elfas ferritklämmor. Men,men.. man har ju blivit överraskad förr. Quote
Guest Rydberg Posted February 7, 2005 Posted February 7, 2005 Det inducerade bruset då, bortsett från egenbruset alltså!?? De störningar som kommer från apparaterna kablarna är kopplade till? <{POST_SNAPBACK}> En skärm funkar alldeles föträffligt Om man ska rensa bort brus som kommer från apparaterna så måste man filtrera och då kan man bara filtrera över audioområdet för att inte påverka signalen Quote
Engelholm Audio Posted February 7, 2005 Posted February 7, 2005 En skärm funkar alldeles föträffligt Om man ska rensa bort brus som kommer från apparaterna så måste man filtrera och då kan man bara filtrera över audioområdet för att inte påverka signalen <{POST_SNAPBACK}> Jag kan bemöta även det men känner att detta inte riktigt är platsen för fortsatt diskubatt i ämnet. Quote
Guest Rydberg Posted February 7, 2005 Posted February 7, 2005 Jag kan bemöta även det men känner att detta inte riktigt är platsen för fortsatt diskubatt i ämnet. <{POST_SNAPBACK}> Istället för att bemöta det skulle det ju va kul om du hade en egen teori varför det skulle minska bruset i t.ex. ett par skärmade signalkablar. Quote
freann Posted February 7, 2005 Posted February 7, 2005 ...kan vi få veta mer om dessa mystiska tingestar möjligen... Quote
Recommended Posts